Gå til innhold

For oss som har tatt flygelederopptaksprøve


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Til dere som har vært på intervju!

Jeg skal på intervju om et par uker nå, og jeg lurer på hva det er de spørr om.

Trenger jeg å forberede meg på noe annet enn den engelske delen ?

Må jeg ha no forkunnskaper om yrket, må jeg kunne noe fra før ?

Spør de masse om hvordan jeg er som person ?

osv osv osv...

 

Vet ikke om dere har lov til å svare på det, men hadde vært fint med en liten "heads-up" slik at jeg vet litt om hva jeg går til :)

 

Forbered deg på å ha svar på alt mulig av "hvorfor-spørsmål" :) Hvorfor det, jamen hvorfor det, hvorfor mener du det, hvorfor hvorfor? :p Kom ikke videre i fjor på grunn av at jeg ikke er så god til å argumentere for ting på sparket...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Intervjuene til meg og en kompis (vi kom begge inn) varte i ca. 1 time og 30 min. Det var "semi-strukturert", og mye fokus på hvordan du ville forsøkt å løse hypotetiske arbeidsmessige konflikter som kan dukke opp ... Også en del fokus på hvorfor du vil bli flygeleder (de er veldig opptatt av at du ikke bare syntes det "hørtes kult ut, og man tjener jo graps", pga. studiet er veldig omfattende og forholdsvis hardt, så man bør være skikkelig motivert før man setter i gang. Studiet koster et sted mellom 1.5 og 2.5 millioner kroner per hode, og avinor er ikke interessert i å kaste penger ut av vinduet på folk som ikke orker fullføre.

 

TH

Lenke til kommentar

Hei.

 

Må bare takke for en spennende tråd, med god informasjon.

Jeg skal selv på intervju om cirka en uke, men har ikke begynt å forberede meg noe særlig. Tror nok man bare må satse på å være seg selv, og håpe på at man er rett person... Er derimot ganske usikker på engelskdelen, hva jeg skal "presentere". Er vel ikke så veldig viktig hva man snakker om, bare man viser et greit ordforråd og bra uttale... Hva snakket f.eks. du om Nor_Beret? Hvis du har lov å snakke om det. :p

 

Du får ha lykke til Batistabomb, får håpe vi klarer oss! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei ExizHW:

 

Er ikke spesielt flink i muntlig engelsk selv (3 fra gym.), men sålenge man ikke er helt på jordet går det fint. For å praktisere som flygeleder må man oppfylle såkalt "ICAO Level 4 English". Har man klart seg noenlunde greit gjennom 10 år med skoleengelsk, og ikke har noen utpregede talefeil sklir man rett gjennom. Du kan forøvrig lese mer om dette på ICAOs sider.

 

Selv snakket jeg om seilflyging. Fortalte kort om seilflygingens historie, litt om flyklubben min (Oslo seilflyklubb) og hvordan løft genereres på et helt basic level. Kan anbefale deg om å snakke om noe flyrelatert, da de har ganske stort fokus på hvorfor du ønsker å bli flygeleder. En forklaring de liker godt å høre er at man er generelt flyinterresert :).

 

TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Takk for kjapt svar! Engelsk er nok ikke det store problemet, gikk ut med 6 fra videregående. Det er nok helst det du nevner om motivasjon og hvorfor jeg skulle være den rette. Jeg tror nok jeg må snakke litt med meg selv og finne ut om jeg virkelig vil dette, og i tilfelle motivere meg det lille ekstra som trengs. Med en mor i SAS har jeg på en måte vokst opp med fly, og har alltid reist/flydd mye, og vært over gjennomsnitt interessert. Jeg søkte egentlig bare på flygeleder for å se hvordan det gikk, men ettersom jeg har kommet videre har det bare blitt mer og mer interessant, og etter den siste testen hvor man faktisk fikk prøvd seg litt, føler jeg meg virkelig klar... Jaja, har litt mindre enn en uke på meg, så det skal nok gå bra! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Du får ha lykke til! Oppdater oss på hvordan det gikk!

 

Vil anbefale deg å satse alt på dette her; skikkelig profesjonelt opplegg på skolen, kort utdanning og høy lønn hvor du er garantert jobb resten av livet.

 

TH

Lenke til kommentar

Huff, merker dette begynner å gå litt feil vei... Tre dager igjen nå, og jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hva jeg skal presentere på den engelske delen. Det er ikke første gang jeg er på intervju, så den delen har jeg ingen problem med, men aner virkelig ikke hva jeg skal snakke om for å vise meg fra min "beste side"...

 

EDIT: Avinor har forresten gått ut med tallene etter Fase 2, og i år har de valgt å ta 40 personer videre til intervju. Jeg må bare ønske alle riktig lykke til, og håpe det går rette veien for noen av oss!

Endret av ExizHW
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er helt fastsatt hvor mange de skal ha, det kommer nok an på kandidatene. Men tidligere år har det jo vært alt mellom 10-12 til 20-25. Vi får bare håpe vi er såpass overbevisende at vi går videre Batista ;)

 

Er det forresten frekt å spørre hva du har planlagt å "fremføre" på den engelske delen?

Lenke til kommentar

Det er ikke godt å si. Følte det gikk greit, men man vet jo aldri. Hadde "gruet" meg litt til den engelske delen, og pugget godt på det jeg ville si, men etter å ha sagt 1/5 brøt han inn, spurte om en ting, og fortsatte intervjuet.

 

Har du vært på intervjuet du eller?

Lenke til kommentar

Jaja, blir ikkeno flygeleder utdanning på meg gitt :\\

 

Hadde en "good cop, bad cop" følelse når jeg var inne til intervjuet.

Han ene fyren virka så jaevla pissed off for en eller annen grunn, så jeg skjønte at dette ikke ble noe av :p

 

Jaja, da må jeg tilbake i tenkeboksen å finne ut hva jeg skal gjøre videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...