Gå til innhold

For oss som har tatt flygelederopptaksprøve


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Jaja, blir ikkeno flygeleder utdanning på meg gitt :\\

 

Hadde en "good cop, bad cop" følelse når jeg var inne til intervjuet.

Han ene fyren virka så jaevla pissed off for en eller annen grunn, så jeg skjønte at dette ikke ble noe av :p

 

Jaja, da må jeg tilbake i tenkeboksen å finne ut hva jeg skal gjøre videre.

 

Triste greier. Nettop blitt publisert nye lønnsgrupper etc. for flygeledere i Norge. Nyutdanna flygeleder tjener nå 560.000 uansett tjenestested. Etter 3 år rykker man opp til vanlig lønnstabell (type 640.000.-)

 

TH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huffda, det var da synd å høre. Jeg er for øyeblikket i tenkeboksen selv, bare motsatt vei. Fikk beskjed på mandag om at jeg har kommet inn, har bare glemt å skrive det her.

Er fortsatt litt usikker på om det er dette jeg vil, og om det er verd å satse, så det blir nok en del tenking før papirene kommer og må returneres.

 

Spennende å lese forrige posten din Nor_Beret, kom over en gammel nettavis-artikkel som nevnte en startlønn på 450.000, med veldig store regionale forskjeller, så det er jo bra hvis dette ikke er en realitet. Lønn er ikke alt her i verden, men i forhold til hva min opprinnelige plan har vært, så er det ikke så altfor stor forskjell (prøver jeg å overbevise meg selv om:P).

 

Hadde egentlig tenkt å lese to fag i år, og forsøke å komme meg inn på sivilingeniør på NTNU til neste år, så jeg må nok bruke litt tid på å finne ut hva jeg egentlig vil her. Det er ingen tvil om at flygeleder er et spennende og hektisk yrke, samtidig er mulighetene enorme og vidstrakte innen ingeniør-yrket også. Hm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

ExizHW; Gratulerer så meget med at du har kommet inn. Det er egentlig ingenting å vurdere; signer, nå!

 

Utdanningen er kort (2.5 år) og man ender opp med å ha en skikkelig spisskompetanse med utsikt til god lønn, gode arbeidsforhold og en skikkelig trygg og sikker stilling. Man kan alltids studere noe annet etterpå, men da kjennes det nok utrolig fint å ha en kremjobb å falle tilbake på dersom det neste studiet går til helvete :-)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg fortsetter her jeg, Nor_Beret. Jeg er ikke flyveleder men har tenkt å prøve meg på testene på et av inntakene de har enten i sommer eller til høsten av.

 

Jeg har ikke peiling på om jeg er flink nok til å komme gjennom fase 1 og 2, men kommer jeg så langt som til intervjuet tør jeg påstå at jeg har en relativt god sjangs på studieplass. Jeg har gått to år på flyfag i stavanger og har innen intervjuet opparbeidet meg et års praksis på flyplass (ikke lærling aka flyvedlikehold, men som gatepersonell mens jeg tar studiekompetanse). Da bør de innse at dette er noe jeg er interessert i, og at jeg er verdig en studieplass.

 

Ellers driver jeg å terper på tester som utfordrer en persons simultankapasitet for tiden. Det er jo ikke snakk om umenneskelige krav, men det er idiotisk å ikke starte tidlig når man vet at man bare har en sjangse i livet, og det er få som kommer inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Insty; Intervjuet vil du nok ikke ha videre problemet med...

 

Opptaksprövene er flaskehalsen for de aller fleste, og bare 5-10% kommer videre etter hver fase... Man kan gjerne öve opp en del av de egenskapene man behöver for å passere disse, men EPN (som administrerer prövene) anbefaler at man ikke gjör dette. Dette fordi man da kanskje har "lurt" seg gjennom testene, men faktisk ikke er god nok når det gjelder... Strykprosenten på skolen er forholdsvis höy (dog mye lavere enn i f.eks. USA/England); rundt 20-25% på skolen, og deretter ryker desverre en del på OJT ved enhet også...

 

Dog en skikkelig heftig gulerot å strekke seg etter, så har man sjansen er det bare å stå på :-)

 

PS: Vil anbefale deg å läre deg kompassrosen skikkelig godt (ihvertfall hovedretningene (N, NE, E, SE etc...)

 

/TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann, spennande tråd dette! :)

Er sjølv ganske interessert i å ta ei slik utdanning, har en far som er AFIS-fullmektig og difor har eg fått interessa mi frå han. Lurte litt på en ting;

Når man søker må man vere 19 år frå 1. januar i søkeåret, desverre fyller eg år mot slutten av januar. Så då eg sluttar på VGS hausten 2009, og har avklart militær førstegangstjeneste, så må eg vente eitt halvt år med å søke og eitt år på å kanskje få starte utdanninga. Planen har alltid vore å starte på utdanning rett etter VGS.. Men eg har ikkje anna val enn å vente eitt år, om eg vil ta flygeleiarutdanning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Kazzkizz: Jepp, jeg har forstått det slik ... Dog kan det være smart å ta en telefon til utdanningssjef i Avinor... Kanskje det er mulig å få dispensasjon på ett eller annet vis (kanskje få tatt opptaksprøver med en gang, men deretter vente litt før man begynner etc). Ellers er det jo ingen krise; er alltid et årsstudium man kan ta fatt på, og fortsette på dersom man ikke kommer inn på ATC ... Det er jo ikke å komme unna at bare 5-6 % av søkermassen som kommer inn.

 

/TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...