Gå til innhold

Investere i hus


Twingy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde en liten tanke her om dagen...

 

Hvis jeg tar opp lån til et hus med utleiemuligheter i kjelleren.. La oss si jeg får 5000 kr pr mnd der. Og så har jeg hørt at man må bo i huset i minst ett år, hvis ikke blir man skatta ihjel?

 

Så hvis jeg må betale 10.000 kr i lån hver mnd (5000 kr selv) og bor der i ett år. Så flytter jeg ut og leier ut begge "hyblene" og får 15.000 kr i mnd til å betale lån og alt det andre man må betale når man eier hus.

 

Da betaler jo lånet seg selv og jeg kan selge det seinere?

 

Hva er ulempene? Det kan ikke være så lett, så hva har jeg glemt å tenke på?

 

Vet jo at det er veldig kjipt hvis verdien på huset synker, men er det stor sansynlighet for det? Og hvordan fungerer det med renter egentlig?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville dere gjort dette? Hvorfor/Hvorfor ikke?

 

Kan dere forklare meg hvordan renta fungerer og hva den har å si på verdien av huset? :p

 

Hvis jeg hadde hatt nok penger til å bygge meg en "firemans bolig". Hvordan ville det vært med skatt og slikt da?

Lenke til kommentar
Ville dere gjort dette? Hvorfor/Hvorfor ikke?

 

Kan dere forklare meg hvordan renta fungerer og hva den har å si på verdien av huset? :p

 

Hvis jeg hadde hatt nok penger til å bygge meg en "firemans bolig". Hvordan ville det vært med skatt og slikt da?

8500159[/snapback]

 

Tror det er 33% skatt på hele leiesummen eller vanlig inntektskatt. Om du benytter halparten av huset selv og kunne få samme leieinntekt for denne delen som resten av det du leier ut så er det skattefritt. Dvs, en tomannsbolig vil være en optimal løsning, selv om sokkelutgaven er billigst å bygge, men har en lavere verdistigning en 2 adskilte boliger(rekketype).

 

Du kan videre skrive av 28% av renta til lånet på skatten...

Endret av Dentro
Lenke til kommentar
Da må/burde jeg bo i huset i ett år da altså... Men hvorfor gjør ikke alle dette? Eller er det mange som gjør det?

Det er mange som spekulerer i å kjøpe hus/leiligheter og leie dem ut. Ulempen er risikoen. Dersom renten blir høyere får du større utgifter. Gjør den det kan det bli billigere å kjøpe hus, og da blir også leieprisene presset. Dermed får du høyere renteutgifter samtidig som du får lavere leieinntekter. Selger du huset har det blitt mindre verd, slik at du kanskje ikke klarer å betale tilbake hele lånet.

Lenke til kommentar

Hva er sjangsene for at prisene faller¿

 

Jeg tenker, det er mange som kommer ut på boligmarkedet i mitt kull, altså 88'kullet. Kjøpekraften har aldri vært større og selv med en god renteøkning, så vil ikke kjøpekraften min synke noe særlig.

 

Hvor sannsynlig er det at et hus vil ha sunket i verdi om fem år¿

Lenke til kommentar

"Uhyre liten" er å ta hardt i etter så lang tid med høy økning. Økonomien kommer ikke til å være så god hele tiden. Når det blir høyere arbeidsledighet og høyere rente blir det mindre penger blandt folk. Det er også ting som tyder på at prisene er i ferd med å stagnere allerede nå. Når de gjør det vil det bli langt mindre fristende å hive seg på ville budrunder, som igjen fører til lavere priser.

Lenke til kommentar
Tror det er 33% skatt på hele leiesummen eller vanlig inntektskatt.

8500221[/snapback]

Det er 28% skatt på overskuddet av utleie av bolig dersom man blir regnskapslignet, samme som for kapitalinntekt. Kostnader til vedlikehold, offentlige avgifter etc kan trekkes fra leieinntektene.

 

For å få fritaksligning (dvs ingen skatt) av leieinntekter, må man leie ut mindre enn halvparten av boligen, regnet etter utleieverdi, og benytte minst halvparten som egen bolig.

Lenke til kommentar

Om du syns eiendom virker som en spennende investering, kan det være en like grei løsning for deg å investere dine nåværende midler i f.eks. eiendomsfond eller aksjer i selskaper som driver med eiendom.

Da har du dessuten muligheten til å spre investeringen over ulike markeder gjennom internasjonalt rettede eiendomsfond, eller selskaper som opererer internasjonalt innen eiendom.

 

Du slipper dermed å bekymre deg for en eventuell renteoppgang (med tanke på et lån), slipper å tenke på kostnader knyttet til drift etc.

 

Hvordan eventuelle renteoppganger vil påvirke prisene er det mange meninger om, men ingen hevder ihvertfall at eiendomsmarkedet er priset for lavt. Hvorvidt det vil fortsette en stigning, flate ut, eller falle vesentlig, er det ikke noe fasitsvar på. Et fall på 10% er ihvertfall ikke urealistisk.

 

Om man f.eks. retter blikket mot USA, vil man se at boligmarkedet har blitt påvirket av såkalte "subprime" lån (enkelt sagt lån til personer med svært lav betalingsevne). Mange har lånt over evne, og blir nå tvunget til å selge unna hus og eiendom. Nå er vel ikke Norge like ekstremt, men situasjonen i USA viser en holdning til krav om høy levestandard, og forhold til lån/pengebruk i typiske oppgangstider (Norge har jo godt så det suser). Ved renteoppganger og økonomi som flater ut, er det ikke nødvendigvis like rosenrødt å sitte med lån til oppover pipa.

Endret av vwh
Lenke til kommentar
Ville dere gjort dette? Hvorfor/Hvorfor ikke?

 

Kan dere forklare meg hvordan renta fungerer og hva den har å si på verdien av huset? :p

 

Hvis jeg hadde hatt nok penger til å bygge meg en "firemans bolig". Hvordan ville det vært med skatt og slikt da?

8500159[/snapback]

Ok, joda, det er nok ett par ting du har "glemt"

1 : Det er DU som utleier som må betale forsikring på huset (ikke innbo men dog)

2 : Det er DU som må dekke alt av slitasje oppussing ol.

3 : Du må regne med at du må håndtere eventuelle naboklager ol. fra utleierne dine også snømåking rydding rundt huset, vann, kloakk, renovasjon er det du som utleier som må dekke.

4 : Du må føre regnskap, er ikke sikker, men kan hende du må få dette gjennomgått av en revisor, men det er heller usikkert...

 

Det er en grunn for at dette ikke er gjort av mange, er en del jobb å komme igang og det er ikke bare å regne 5000 hit, inn på lån osv. Siden du ikke skal bo der, så er det skattbare inntekter, med mindre du har tenkt å oppføre deg selv som selvstendig næringsdrivende, så regn med at alt av inntekter blir ført inn som ekstra inntekt og du må skatte av det....

 

Prøver ikke å drepe initiativlysten din, er bare ett tips om at det er en del utgifter du ikke har tatt med og at det muligens burde tenkes igjennom en og to ganger før man "drar" igang med noe slikt.

 

Ps : Det med at man skal bo i huset er fordi : hvis du bor i 50% av boligen eller mer, så skatter du ikke av leieintekter fra hybelutleie. 2 : Det er også noen regler om at du kan leie ut huset i 1/2 år uten å skatte av det hvis du har bodd der i 1 år i forveien (dette må du sjekke opp, da jeg ikke husker disse reglene)

Det er også noe med salg av huset, som sier det at du må ha bodd i huset i 1 år i forveien for at du ikke må betale skatt av salget på huset.

 

Bare noe småtteri å tenke over, lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...