Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare amatører reiser til Karibien på høsten, regn- og orkansesong.

Har vaert i Cancun rundt September, helt greit, stort sett fint og et par dager regn. Var i Cuba i Januar, og har vaert i Honolulu i Juli. Alle stedene er bra, men om jeg skulle valgt ville det blitt

 

Cuba > Honolulu > Cancun

Lenke til kommentar

Var i Edinburgh i romjula.

Skal til London igjen i februar (alene). 

 

Og så har vi bestemt oss for Sør-England igjen denne sommeren (fjerde året på rad). Og i år skal vi også til St. Ives.  :wee:  Har nå vært to ganger i Penzance, så greit å se andre deler av Cornwall også.  :)

 

I fjor ble turen litt avkortet fordi vi også besøkte Sorrento/Amalfi-kysten, så da blir det mer tid i UK. Blir 11 netter med Torquay som base på vårt stamsted (vi har blitt godt kjente med eierne av B&B vi leier hos), men som vanlig reiser vi rundt i hele Devon. Det blir deretter 4 netter et eller annet sted, før vi ender med 3 netter i London. Men vi er ikke helt sikre på hvor vi skal gjøre oss de 4 nettene. Muligens Bristol/Bath og den veien før turen går videre til London. 

Lenke til kommentar

Stedene har alle sine sterke sider, men Kuba er et annerledesland som man ikke aner hvor lenge det vil bestå slik og derfor er det mange som prioriterer å få det med seg først.

Absolutt, Cuba er noe man boer faa med seg, selv om det allerede har endret seg mye. Honolulu er veldig avslappende, men Cancun blir fort for mange turister og all-inclusive resort.

 

Vi leide bil og kom oss litt bort fra resortene, kjoerte til Tulum og Playa del Carmen, men jeg er ikke noen stor fan av Mexico som turist. Guatemala er bedre hvis du vil se ting, og har mye av det samme. 

Lenke til kommentar

Honolulu er veldig avslappende, 

Joda, Honolulu er spesielt med et kjent navn og en slik strand inntil en by mye høyhus, men det er mye turister der og da jeg var der var det spesielt mye japanske turister og med flere skilt på japansk enn engelsk. For avslapping reiser man helst til andre av øyene. Mange reiser gjerne tilbake til hawaii, men ikke tilbake til Honolulu.

 

 men Cancun blir fort for mange turister og all-inclusive resort.

 

Vi leide bil og kom oss litt bort fra resortene, kjoerte til Tulum og Playa del Carmen, men jeg er ikke noen stor fan av Mexico som turist. Guatemala er bedre hvis du vil se ting, og har mye av det samme. 

Har i området bodd på 4 steder: Isla Muheres, Playa del Carrmen, Cancun og Cozumel, og jeg vil anbefale dem i den rekkefølgen.

 

Isla Muheres: Øy hvor turismen ikke hadde tatt over alt. Greie forhold for dykking/snorkling med skulpturpark under vann. Litt kronglete å måtte ta båt for å se annet i regionen.

Playa del Carmen: Turismen hadde tatt over, men fortsatt småbypreg og mulig å gå rundt og oppleve mye.

Cancun: Turistene bor på en smal og lang landtunge med store hoteller. Lite annet enn andre store hoteller i nærheten.

Cuzumel: Litt ødeland og store hoteller som var veldig spredte. Mange cruiseskip legger til der og utslippene deres hadde ødelagt det meste av liv under vann så det er liten vits i å prøve annet enn bassenget. Må over med båt for å se annet.

 

Huledykking anbefales og er vel mere tilgjengelig i området enn hva det er i Guatemala.

Lenke til kommentar

Min neste ferietur går til Praha. Det er nå snart 15 år siden jeg var der sist. Da var jeg der på guttatur og husker byen som ganske travel, hvor man konstant ble nærmest trakassert av gateprostituerte, dopselgere og innkastere. Noe som ødela en del av helhetsinntrykket mitt av Praha.

 

Er det noen som har vært der i det siste og vet om dette fortsatt er et problem? Regner uansett med at man blir mer plaget av dette når man går 3-4 gutter i lag enn når man er forholdsvis voksen på tur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var i Praha om sommeren for to år siden og likte meg ikke spesielt godt. Var fullt av britiske stag parties ute på byen, og jeg ble sjekket opp av en del kommende brudgommer. Også en del dodgy folk i gatene på kvelden. Helt greit å være der på dagen, men det var så mange turister og turistfeller, at jeg følte aldri at noe var ekte. Jeg reise alene på budsjett. Fikk aldri tilbudt dop, men jeg ser absolutt ikke ut som om jeg driver med sånt. 

Lenke til kommentar

Med saa mye billige billetter kan man ikke forvente at noen reisemaal er uroerte. Det har med tilgjengelighet aa gjoere. Alt som bare er en billig flytur fra Norge er "oedelagt", eller man kan ta det for hva det er og innse at det aldri vil bli slik man romantiserer smaa italienske byer og den spanske kysten paa 50-tallet.

 

Alt som er bra og tilgjenglig blir oppbrukt og oedelagt. Det er ingen skjulte perler du kan fly til med 3 ukentlige fly fra Oslo, selv om mange proever aa gjoere det inntrykket. Har hatt mange innom her som sier at de var her og der og det var ingen turister og super ekte opplevelse, saa er restauranten drevet av et par fra Nederland, og den er paa listen til flere "tapas crawls".

 

Det er som aksjemarkedet, all informasjon er allerede kjent. Selv naar du tror du drar til en uroert by, saa finner du kinesere og fulle engelskmenn, selv i sentral-Afrika 15 timer med bil fra naermeste flyplass har jeg sett dette.

 

Naar det er sagt, har bodd mange aar i Barcelona, og mange aar utenfor Barcelona. Sistenevnte har ingen turister, og det er bare 25 min med tog fra Barcelona ... men det er heller ingenting aa gjoere for turister der, og det er ikke Barcelona. Saa du faar gaa i fred, men det er ingen opplevelser bortsett fra a tusle rundt, spille poker med venner, dra paa jobb, fylle bensin, gaa tur med hunden, sitte paa terassen eller male huset ... og da kan man like greit dra paa ferie til Porsgrunn eller Bryne. Eller du kan dra til Barcelona, godta at det selges fake Nike-sko paa gata, turistbusser med kinesere er overalt, men du kan fortsatt ha en fin opplevelse, se mye spennende arkitektur og spise god mat og ha en temmlig allright ferie naar alt kommer til alt hvis du ikke er saa opptatt av aa utforske byen som foerste hvite mann.

Jeg er en generelt negativ person da ;)

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

Med saa mye billige billetter kan man ikke forvente at noen reisemaal er uroerte. Det har med tilgjengelighet aa gjoere. Alt som bare er en billig flytur fra Norge er "oedelagt", eller man kan ta det for hva det er og innse at det aldri vil bli slik man romantiserer smaa italienske byer og den spanske kysten paa 50-tallet.

 

Alt som er bra og tilgjenglig blir oppbrukt og oedelagt. Det er ingen skjulte perler du kan fly til med 3 ukentlige fly fra Oslo, selv om mange proever aa gjoere det inntrykket. Har hatt mange innom her som sier at de var her og der og det var ingen turister og super ekte opplevelse, saa er restauranten drevet av et par fra Nederland, og den er paa listen til flere "tapas crawls".

Joda, det er mye igjen. Jeg er innom 2-5 nye destinasjoner hver måned og finner stadig bra steder. Om det er veldig kjent så reiser jeg riktignok utenom høysesong for å slippe unna hordene, men jeg ser veldig ofte asiatere som ikke reiser i store grupper og som har samme plan som meg.

 

Oppskrytte spisesteder i guidebøker bør man som oftest styre langt unna. Det er gjerne flere års forsinkelse fra noen hadde en bra opplevelse der til boken kommer ut og etter at den er ute strømmer jo turister til uansett hva de gjør. Man bør også lære seg til å raskt se om folk ser fornøyde ut, hvor sto andel som spiser der og ikke bare drikker samt hvor stor andel som er turister når man titter inn i en resturant.

Lenke til kommentar

Jeg dør etter å dra tilbake til Japan. Ser på billetter hver dag, men skal til Australia i mai, og det kommer jo til å koste litt, så jeg vet ikke... men jeg vil!

Kjenner til følelsen. Har egentlig alltid lyst til å reise til Japan. Blir en tur til sør-korea i starten av mars, så det bør dempe behovet litt. Men kjenner det ikke er lenge til jeg må ned til Japan også

Lenke til kommentar

Kjenner til følelsen. Har egentlig alltid lyst til å reise til Japan. Blir en tur til sør-korea i starten av mars, så det bør dempe behovet litt. Men kjenner det ikke er lenge til jeg må ned til Japan også

 

Jeg har store planer om å kombinere de to landene en eller annen gang i år. Venter bare på gode flytilbud!

Lenke til kommentar

Begge landene er trygge og spennende destinasjoner. Har klar flybillett til neste tur til Japan, men har enda ikke klar detaljene om hvor jeg skal reise. Ønsker reise nord-østover på hovedøya denne gangen.

 

Ja, jeg var der i november for en ganske basic tur i to uker. Tokyo - Kyoto - Osaka - Hiroshima. Neste gang blir det enten en uke i Tokyo eller en ukes utforskning, og så fem dager - en uke i Korea. Jeg elsker Tokyo, men togene i Japan var jo helt utrolige, og med JR-passet kunne det ikke blitt bedre!

Hvor mange ganger har du vært der?

 

Jeg vil både dra sørover og nordover, men vil finne rett sesonger for det. Skal tre uker til Australia nå i mai, så føler jeg må ha LITT avstand mellom turene? Eller kanskje ikke. Har lyst til å se Japan i april/mai også. Blir jo lang Golden Week i slutten av april/begynnelsen av mai i år så greit å unngå det.

 

Neste ferien min... Jeg skal opp til Isle of Lewis med noen venner i slutten av februar! Blir lite reising og mye jobbing akkurat denne måneden.

Lenke til kommentar

Ja, jeg var der i november for en ganske basic tur i to uker. Tokyo - Kyoto - Osaka - Hiroshima. Neste gang blir det enten en uke i Tokyo eller en ukes utforskning, og så fem dager - en uke i Korea. Jeg elsker Tokyo, men togene i Japan var jo helt utrolige, og med JR-passet kunne det ikke blitt bedre!

Hvor mange ganger har du vært der?

5 helgeturer, 4 med Japan rail Pass.

 

Neste ferien min... Jeg skal opp til Isle of Lewis med noen venner i slutten av februar!

Her gjelder det å kle seg godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...