Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Denne måneden går turen til Glouchester hvor jeg håper på å også få meg meg litt av Cotswolds. Om ikke streiker og rabiate franskmenn setter en stopper for det går så reisen til Cherbourg.

 

870x489_35241098_1634442083320174_206393

 

Etter dette er 10 andre reiser allerede booket.

 

Eneste jeg forbinder med Gloucester er folk jeg halvveis kjenner som drar på fylla på Cheltenham races. Vil gjerne høre hvordan det er. Gloucester er et av fylkene i UK jeg fortsatt ikke har vært i (jeg har et digert prosjekt om å finne geocacher i hele UK og Irland. Skal bare deler av Wales og Sør-England igjen, og skal dit i sommer.)

 

Jaja, i dag flyr jeg til Australia. Så lenge på fly. Uff.

Lenke til kommentar

Eneste jeg forbinder med Gloucester er folk jeg halvveis kjenner som drar på fylla på Cheltenham races. Vil gjerne høre hvordan det er. Gloucester er et av fylkene i UK jeg fortsatt ikke har vært i (jeg har et digert prosjekt om å finne geocacher i hele UK og Irland. Skal bare deler av Wales og Sør-England igjen, og skal dit i sommer.)

Det var morsomt å bo i et versthus med "new" i navnet selv om det var bygd i 1450. Katedralen var fin og det var en del gamle hus og havnen er den lengst inni landet i England, men ellers var det ikke altfor spennende. Har lært å se etter enkelte indikatorer: Det var en veldig høy andel folk som gikk i treningsklær uten å trene og det var fortsatt mange grupper med personer som spilte Pokemon Go.... så dette var skikkelig gokk. 

 

Det var vanskelig å reise kollektivt rundt i Cotswold til stedene ejg hadde planlagt å besøke i helgen så jeg måtte ta til takke med en liten tur til Stroud. Det er jo landlig og fint terreng.

 

(jeg har et digert prosjekt om å finne geocacher i hele UK og Irland. Skal bare deler av Wales og Sør-England igjen, og skal dit i sommer.)

Det er det lenge siden jeg har prøvd. Trodde det var slutt med denslags for over 10 år siden.

Lenke til kommentar

Det var morsomt å bo i et versthus med "new" i navnet selv om det var bygd i 1450. Katedralen var fin og det var en del gamle hus og havnen er den lengst inni landet i England, men ellers var det ikke altfor spennende. Har lært å se etter enkelte indikatorer: Det var en veldig høy andel folk som gikk i treningsklær uten å trene og det var fortsatt mange grupper med personer som spilte Pokemon Go.... så dette var skikkelig gokk.

 

Det var vanskelig å reise kollektivt rundt i Cotswold til stedene ejg hadde planlagt å besøke i helgen så jeg måtte ta til takke med en liten tur til Stroud. Det er jo landlig og fint terreng.

 

Det er det lenge siden jeg har prøvd. Trodde det var slutt med denslags for over 10 år siden.

Geocaching er digert. Det er kjempegøy å drive med det på reise. Man bruker app på telefonen nå.
Lenke til kommentar

Noen forslag til strandferie i to uker i Juli der det er minst mulig turister?

Planla tur til Alicante men har lest at strendene der er helt overfylt om sommeren, så har revurdert det litt nå..

Veldig mange ønsker strandferie ved Middelhavet i fellesferien og de fleste steder er det fullbooket og stappet med turister. Det beste er om dere har mulighet til å reise i september. Om det er strender hvor det er god plass i fellesferien kommer det stort sett av fire grunner:

-det er veldig dyrt og/eller langt å reise dit

-det er veldig kjipt eller farlig å være der

-det er for kjølig/vått for badeferie

-det er for varmt til å oppholde seg i solen.

 

Ønsker du tips til noen av disse fire eller ønsker du vite hvor de du ligger skulder til skulder med ikke er de kjipeste turistene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen forslag til strandferie i to uker i Juli der det er minst mulig turister?

Planla tur til Alicante men har lest at strendene der er helt overfylt om sommeren, så har revurdert det litt nå..

Vestkysten av Michigan langs Lake Michigan kan jeg anbefale med mange private strender og god vært i Juli
Lenke til kommentar

Etter denne turen til Australia og New Zealand skal jeg til Oslo en tur. Kombinerer det med en kort tur til Riga, før jeg drar på konferanse i Stockholm.

 

Etter det har jeg faktisk nesten fire måneder hjemme i Edinburgh uten reiseplaner. Regner med å reise litt rundt i England i juli kanskje, og frister med kanskje Kroatia eller Malta eller noe annet i Europa i september. Vil besøke et sted jeg aldri har vært før.

 

I oktober blir det Istanbul og Tbilisi, og mot slutten drar vi til Boston og reiser litt rundt i New England. I slutten av november drar jeg tre uker til Asia, og da skal jeg i hvert fall til Sør-Korea, og så blir det enten et par uker i Japan eller en tur til Taiwan og ti dager i Japan. Ikke helt bestemt meg. 

 

Nå håper jeg bare jeg blir kvitt denne jævla jet lag-en. Den er tøff når man drar så langt østover. Sto opp klokka ett i natt. I morgen tar jeg toget til Sydney. 

Passkontrollen i Australia var nok den strengeste jeg har opplevd. Fikk utrolig mange spørsmål om reiseplanene mine, men jeg svarte ærlig, og alt gikk fint. Er visst også uvanlig å reise tre uker på andre siden av jorda med seks kilo baggasje.

Lenke til kommentar

I oktober blir det Istanbul og Tbilisi, og mot slutten drar vi til Boston og reiser litt rundt i New England. I slutten av november drar jeg tre uker til Asia, og da skal jeg i hvert fall til Sør-Korea, og så blir det enten et par uker i Japan eller en tur til Taiwan og ti dager i Japan. Ikke helt bestemt meg.

Istanbul og Tblisi i oktober er greit, men for New England, Sør-korea og Japan etter dette på høsten så blir timingen langt fra optimal.

 

Nå håper jeg bare jeg blir kvitt denne jævla jet lag-en. Den er tøff når man drar så langt østover. Sto opp klokka ett i natt. I morgen tar jeg toget til Sydney.

Skjønner ikke at folk har problemer med dette. Stiller klokka til destinasjonen når flyet tar av, slapper av på flyet og sover om det passer med tiden å destinasjonen og når jeg kommer frem er jeg alltid ute i sollys til det er på tide å legge seg. Det dummeste man gjør er å hvile seg på hotellrommet ved ankomst.

Lenke til kommentar

Istanbul og Tblisi i oktober er greit, men for New England, Sør-korea og Japan etter dette på høsten så blir timingen langt fra optimal.

 

Skjønner ikke at folk har problemer med dette. Stiller klokka til destinasjonen når flyet tar av, slapper av på flyet og sover om det passer med tiden å destinasjonen og når jeg kommer frem er jeg alltid ute i sollys til det er på tide å legge seg. Det dummeste man gjør er å hvile seg på hotellrommet ved ankomst.

 

Vi skal til Boston for å dra på konsert, så den timingen passer helt fint. Jeg elsker også Japan i november. Ikke for mange turister og ikke for varmt. Jeg foretrekker å reise til steder når det er kaldt da jeg ikke holder ut i varmen. Derfor jeg er i Australia i mai.

 

Jeg sliter med søvn når jeg er hjemme uansett. Det er et problem jeg har hatt lenge, men jeg klarer meg hjemme fordi jeg jobber frilans og kan styre mitt eget døgn. Jeg sliter også med å sove ordentlig på fly om jeg bare må sitte rett opp og ned, altså ikke har en seterad jeg kan legge meg ned på. Denne gangen reiste jeg i rundt 27 timer med rundt tre timers søvn og var fremme i Melbourne klokken fem om morgenen. Hvordan i all verden skal jeg da holde ut til klokka åtte på kvelden før jeg legger meg? Jeg var så trøtt at jeg nesten besvimte :p  Det fossregnet også, så var ikke lett å være ute i sollys.

 

Men jet lag er jo et ganske kjent fenomen, så tror heller det er du som er litt uvanlig hvis du aldri hatt hatt problemer med dette uansett hvor mange tidssoner du reiser. 

 

Vanligvis prøver jeg å bestille reise slik at jeg ankommer destinasjonen på kvelden, for da kan man gå rett og legge seg og det pleier å gå veldig greit, men er ikke alltid dette passer med flymuligheter og priser. 

 

Det som er fint for meg er at jeg vanligvis har et par uker med normal søvn når jeg kommer hjem til Europa igjen, da min normale døgnrytme hjemme går fra rundt 5:00 - 13:00, og det passer ganske dårlig med resten av samfunnet.

Lenke til kommentar

Finnes det ingen norske ord for jet lag?

Døgnvillhet eller mer medisinsk korrekt "ikke-kronisk døgnrytmeforstyrrelse".

 

Jeg sliter med søvn når jeg er hjemme uansett. Det er et problem jeg har hatt lenge, men jeg klarer meg hjemme fordi jeg jobber frilans og kan styre mitt eget døgn. Jeg sliter også med å sove ordentlig på fly om jeg bare må sitte rett opp og ned, altså ikke har en seterad jeg kan legge meg ned på. Denne gangen reiste jeg i rundt 27 timer med rundt tre timers søvn og var fremme i Melbourne klokken fem om morgenen. Hvordan i all verden skal jeg da holde ut til klokka åtte på kvelden før jeg legger meg? Jeg var så trøtt at jeg nesten besvimte :p  Det fossregnet også, så var ikke lett å være ute i sollys.

Jeg har flere gagner sovnet allerede før vanlig boarding starter på flyet.  :cool: 

 

Om jeg ankommer grytidlig et sted og får tidlig innsjekking har jeg et par ganger sovet litt, men da har jeg satt på all vekking jeg kan og sørger for å komme meg ut i tide til hotellfrokost. Et annet triks om man er sliten er å sløve ved bassenget og gjerne duppe litt av der, men for all del kom deg ut i solen.

 

Ser at enkelte drikker kaffe og/eller alkohol på flyet og da er det ikke rart at de går i surr.

Lenke til kommentar

Døgnvillhet eller mer medisinsk korrekt "ikke-kronisk døgnrytmeforstyrrelse".

 

Jeg har flere gagner sovnet allerede før vanlig boarding starter på flyet.  :cool:

 

Om jeg ankommer grytidlig et sted og får tidlig innsjekking har jeg et par ganger sovet litt, men da har jeg satt på all vekking jeg kan og sørger for å komme meg ut i tide til hotellfrokost. Et annet triks om man er sliten er å sløve ved bassenget og gjerne duppe litt av der, men for all del kom deg ut i solen.

 

Ser at enkelte drikker kaffe og/eller alkohol på flyet og da er det ikke rart at de går i surr.

 

Enig at det er lurt å komme seg ut i solen. Var dessverre verken basseng eller sol her da jeg ankom.

Jeg lager alltid flotte planer for hvordan jeg skal takle jet lagen, men dessverre har jeg null selvkontroll når det kommer til søvn. Jeg legger meg når jeg er trøtt og står opp når jeg ikke lenger er trøtt. Utover det har jeg fryktelig små marginer for hva jeg klarer å holde ut. 

 

Det begynner å gå seg til litt nå da. Våknet klokka fire i morges, og nå skal jeg ta tog til Sydney som ankommer klokka ni i kveld.

 

Jeg drikker forresten aldri alkohol eller kaffein på fly. Mest fordi jeg blir så utrolig dehydrert på fly. Jeg ber om vann hvert 10. minutt omtrent som det er. Jeg hadde med meg fire vannflasker i håndbaggasjen og trodde alt gikk fint, men så tok de dem faktisk fra meg ved ombordstigning i Dubai! Ante ikke at det var en noe de gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg fire vannflasker i håndbaggasjen og trodde alt gikk fint, men så tok de dem faktisk fra meg ved ombordstigning i Dubai! Ante ikke at det var en noe de gjorde.

Det er vanlig at man stopper alt av vann i sikkerhetssjekken. Etter dette har man normalt ikke sjekk av håndbagasje.

Lenke til kommentar

Det er vanlig at man stopper alt av vann i sikkerhetssjekken. Etter dette har man normalt ikke sjekk av håndbagasje.

Ja, det er det jeg er vant til, så etter å ha kommet meg gjennom alt av kontrollet og sto ved gaten, tenkte jeg at nå fikl jeg beholde vannet, men de sjekket sekken og tok flaskene som en del av ombordstigningen. Helt nytt for meg.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...