Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

zanta skrev (9 timer siden):

Neste tur blir to ukers høstferie med road trip rundt i Scotland, som avsluttes med noen dager i Edinburgh.

Herlig, hadde samme planlagt for denne sommeren, men endte opp med huskjøp i stedet for. Satser på at man klarer å putte det inn i reiseplanene igjen snart :)

Venter en liten tur til Stockholm denne helgen, samt en tur til Berlin/Bremen/Bondelandet med bil i siste del av oktober. Etter å ha prøvd de fleste mulige ferger har man denne gangen valgt å lukke øynene og punge ut for Color Line Oslo-Kiel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, zanta said:

Neste tur blir to ukers høstferie med road trip rundt i Scotland, som avsluttes med noen dager i Edinburgh.

Jeg bor i Edinburgh. Si fra om du trenger noen tips :)

Jeg har funnet ut at Inverness Airport ikke har Air Passenger Duty og fant fly til Cancun for 350 pund tur-retur på bursdagen min. Det er veldig fristende, men vet ikke hvor lyst jeg har til å kjøre i tre timer til og spesielt fra flyplassen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (14 timer siden):

Neste tur blir to ukers høstferie med road trip rundt i Scotland, som avsluttes med noen dager i Edinburgh.

Har hatt mange turer dit så det burde være null problem med å fylle 2 uker, spesielt om man har interesse for historisk stein.

Ved Edinburg var en overraskende fin opplevelse en båttur til Inchholm med mye sjødyr. Ikke langt fra der båten går fra ligger Midhope Castle, også kjent som Lallybroch. Ellers ta en tur opp på Arthurs Seat om det er godt vær. Victoria Street er spesiell med sine 2 nivåer.

Craigh na Dun er derimot vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Linaria1 skrev (42 minutter siden):

Jeg bor i Edinburgh. Si fra om du trenger noen tips :)

Jeg og samboer har kost oss med helgeturer til de britiske øyene med bl.a. London, Manchester, Liverpool, Orknøyene, Dublin og Norwich. Neste gang har vi snakket om Edinburgh da vi aldri har vært i Skottland, der bl.a. Military Tattoo hadde vært gøy å få med seg - gammel drøm som må realiseres snart føler jeg.

Har du noen tips i den anledning? Planlegger ellers å traske rundt, se natur og slott i nærheten og sånt.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Retroman said:

Jeg og samboer har kost oss med helgeturer til de britiske øyene med bl.a. London, Manchester, Liverpool, Orknøyene, Dublin og Norwich. Neste gang har vi snakket om Edinburgh da vi aldri har vært i Skottland, der bl.a. Military Tattoo hadde vært gøy å få med seg - gammel drøm som må realiseres snart føler jeg.

Har du noen tips i den anledning? Planlegger ellers å traske rundt, se natur og slott i nærheten og sånt.

Jeg har aldri hatt noen interesse av Military Tattoo, men det foregår vel under festivalen, så det eneste tipset er å bestill hotell ekstremt tidlig og forvente svært høye priser. Om dere kommer festivalen, får dere en helt annen vibe enn det er i Edinburgh ellers. Det er ekstremt mange mennesker her.

Man kan jo dra til andre steder da. Er flere fine slott i Skottland, bla. i Stirling.

Om dere har vært på Orknøyene, har dere vært i Skottland da 😛 Kunne tenke meg å dra dit selv, og til Shetland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (40 minutter siden):

Har hatt mange turer dit så det burde være null problem med å fylle 2 uker, spesielt om man har interesse for historisk stein.

Ved Edinburg var en overraskende fin opplevelse en båttur til Inchholm med mye sjødyr. Ikke langt fra der båten går fra ligger Midhope Castle, også kjent som Lallybroch. Ellers ta en tur opp på Arthurs Seat om det er godt vær. Victoria Street er spesiell med sine 2 nivåer.

Craigh na Dun er derimot vanskelig å finne.

Takk for tips! Vi har begynt å planlegge turen, tar med dine forslag!

Lenke til kommentar

Noen andre tips:

Dundee: Verdant Works med gamle støyende fabrikkmaskiner demonstrert av pensjonister som faktisk jobbet der. Dundee har også scooter-gjenger med utrolig utsmykkede scootere. Tenk indiske lastebiler.

Fallkirk Wheel: Roterende båtheis som er helt unik, og utrolig.

Stirling: Slottet med flere fine saler, ikke glem kjøkkenet. Wallace Monument med fin utsikt og presentasjon av skotske helter. Old town Jail er et must om dere har med barn som skjønner engelsk med fangevokter som roper til dem og ber dem stå rett.

Doune Castle er et must for alle fans av Monty Python. Ta med gammeldagse hodetelefoner for bedre nyte audio-guiden som er av Terry Jones. Outlander hadde også noen scener der.

Scone Palace hvor dere både kan spise scones og lære om Stone of Scone. Britiske konger skal fortsatt sitte på steinen når de krones og det er en merkelig tradisjon de stjal derfra for nesten 1000 år siden for å vise at de også er herskere over skotland.

Balmoral Castle som er kongefamiliens idylliske gjemmested når tidene blir tøffe.

I Rosslyn Chapel er ikke i krypten som beskrevet i Da Vinci Koden, kan være en skuffelse.

Man trenger ikke dra til Glasgow for å få den lokale spesialiteten "deep fried mars bar". Kjeden Blue Lagoon Fish & Chips har det flere steder i Skotland.

Noen annet enn militaty tatoo å få med seg er highland games som de har flere steder. Med stolpekasting og dans med og uten sverd.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, robertaas said:

Har hatt mange turer dit så det burde være null problem med å fylle 2 uker, spesielt om man har interesse for historisk stein.

Ved Edinburg var en overraskende fin opplevelse en båttur til Inchholm med mye sjødyr. Ikke langt fra der båten går fra ligger Midhope Castle, også kjent som Lallybroch. Ellers ta en tur opp på Arthurs Seat om det er godt vær. Victoria Street er spesiell med sine 2 nivåer.

Craigh na Dun er derimot vanskelig å finne.

Jeg har en venn som jobber som guide på Inchcolm (som jeg tror du mener?) og Stirling Castle. Veldig fine steder å besøke. Cramond Island er også gøy, men det er en tidevannsøy, så er viktig å sjekke tidene så man ikke blir sittende fast.

Ellers anbefaler jeg en tur i Pentlands, man får enda bedre utsikt enn fra Arthur's Seat, og det er en finere tur med færre folk. Man kan ta buss nr 15 til Hillend og gå opp slalombakken til Caerketton Hill og videre langs åskammen der. Eller kjøre om man har bil.

Loch Lomond er også fin å besøke, også kan man gå opp Ben Lomond om man er i god form og har 5-6 timer til overs.

Deep fried mars bar kan man få på flere chippys sentralt i Edinburgh. Pleier ikke å være noe problem å finne. Det er litt gøy å smake én gang, så blir man lei 😂 Om du vil smake god skotsk mat, dra til en av Tom Kitchins restauranter. The Kitchin i Leith har Michelin-stjerne, men KORA er også fin. Favorittrestaurantene mine i byen er Kim's Mini Meals og Umi, men det er koreansk og japansk mat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne måneden går turen til Santorini. Skal nyte utsikt og solnedgang over krateret som er igjen av det som engang var midten av øya. Skal også endelig få besøke Akrotiri. Der graver man ut byen som ble begravd av aske, akkurat som Pompei. Men ikke for bare 2000 år siden, dette skjedde for 3600 år siden. Da blir det imponerende å se moderne hus på flere etasjer med vannavløp. Sol og bading skal det også bli mulighet for.

20230930_185033.thumb.jpg.d383506d12891e9bdd425fe4debcccf0.jpg

Etter dette går turen til Ipswich. Enda en gammel engelsk by som jeg skal oppleve inkludert noen herskapshus i området.

Etter dette er kun 13 andre turer booket.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 1.10.2023 at 5:54 AM, robertaas said:

Denne måneden går turen til Santorini. Skal nyte utsikt og solnedgang over krateret som er igjen av det som engang var midten av øya. Skal også endelig få besøke Akrotiri. Der graver man ut byen som ble begravd av aske, akkurat som Pompei. Men ikke for bare 2000 år siden, dette skjedde for 3600 år siden. Da blir det imponerende å se moderne hus på flere etasjer med vannavløp. Sol og bading skal det også bli mulighet for.

20230930_185033.thumb.jpg.d383506d12891e9bdd425fe4debcccf0.jpg

Etter dette går turen til Ipswich. Enda en gammel engelsk by som jeg skal oppleve inkludert noen herskapshus i området.

Etter dette er kun 13 andre turer booket.

Hvordan var det? Må ha vært digg med litt sol! Bare en uke til jeg drar til Sevilla nå.

 

Har fått kjøpt fly til Okinawa og utvidet turen til Asia i mars. Har blitt lite reise i det siste, så det blir flott!

Lenke til kommentar
Linaria1 skrev (20 timer siden):

Hvordan var det? Må ha vært digg med litt sol! Bare en uke til jeg drar til Sevilla nå.

 

Har fått kjøpt fly til Okinawa og utvidet turen til Asia i mars. Har blitt lite reise i det siste, så det blir flott!

Santorini var bra. Perfekt vær med 25-30 grader, men litt mye vind noen dager og sand i luften som antagelig kom fra Sahara. De hadde lite personale på utgravninhstomten i Akrotiri så veiene nede mellom husene var stengt. Det var en skuffelse. Og det var virkelig fuglefjell ved solnedgang på Oia. Ellers veldig bra hotell. Og perfekt timing med begynnelsen av oktober.

For Okinawa synes jeg at det er for kjølig i vannet i mars, du risikerer under 10 grader. Hadde jo hatt lyst til å snorkle eller dykke når jeg er der. De gangene jeg har prøvd booke dit har jeg prøvd meg på oktober mellom regnsesong og avkjøling av vannet.

Lenke til kommentar
On 30.10.2023 at 2:30 PM, robertaas said:

Santorini var bra. Perfekt vær med 25-30 grader, men litt mye vind noen dager og sand i luften som antagelig kom fra Sahara. De hadde lite personale på utgravninhstomten i Akrotiri så veiene nede mellom husene var stengt. Det var en skuffelse. Og det var virkelig fuglefjell ved solnedgang på Oia. Ellers veldig bra hotell. Og perfekt timing med begynnelsen av oktober.

For Okinawa synes jeg at det er for kjølig i vannet i mars, du risikerer under 10 grader. Hadde jo hatt lyst til å snorkle eller dykke når jeg er der. De gangene jeg har prøvd booke dit har jeg prøvd meg på oktober mellom regnsesong og avkjøling av vannet.

Jeg skal til Okinawa i desember, og jeg skal absolutt ikke bade. Skal bare oppdage øya litt og spise god mat. Har ei venninne derfra som har gitt meg masse tips. Skal til Sørøst-Asia i mars om jeg vil snorkle, men får se. Er mest glad i å bare oppdage nye steder og mat og folk.

25-30 grader høres så deilig ut. Det er det man trenger når høsten nærmer seg. Foreldrene mine var også på en gresk øy i oktober og hadde det helt fantastisk.

Seks dager til jeg drar til Sevilla nå. Gleder meg til tapas.

Kos deg i Ipswich. Jeg skal til Sheffield når jeg kommer hjem fra Spania (bor i Skottland, så det er ikke så langt). Skal bare treffe noen venner der.

Lenke til kommentar
Linaria1 skrev (14 minutter siden):

Kos deg i Ipswich.

Ipswitch er allerede unnagjort og jeg klarte som vanlig få inn litt ekstra ved å dra til Sutton Hoo som er tema i filmen The Dig. Der kunne jeg besøke herskapshuset, de 18 gravhaugene og se på utstilling av funn fra båtbegravelse fra før vikingtiden. De hadde riktignok jukset litt i filmen ved å bruke et annet hus, falske gravhauger og en oppdiktet romanse.

Klarte også få med meg et prosjekt av Olivier Grossetête. Han får folk med på å lage historiske bygg av pappesker. Neste prosjekt er i Toulouse første helg i november.

20231021_170603.thumb.jpg.494e03591828118a10485fa4e512cf62.jpg

I Sheffield hadde de mange rare mer permanente installasjoner og påfunn. Og så hadde de en bra Cafe Rouge.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Linaria1 said:

Jeg skal til Okinawa i desember, og jeg skal absolutt ikke bade. Skal bare oppdage øya litt og spise god mat. Har ei venninne derfra som har gitt meg masse tips. Skal til Sørøst-Asia i mars om jeg vil snorkle, men får se. Er mest glad i å bare oppdage nye steder og mat og folk.

25-30 grader høres så deilig ut. Det er det man trenger når høsten nærmer seg. Foreldrene mine var også på en gresk øy i oktober og hadde det helt fantastisk.

Seks dager til jeg drar til Sevilla nå. Gleder meg til tapas.

Kos deg i Ipswich. Jeg skal til Sheffield når jeg kommer hjem fra Spania (bor i Skottland, så det er ikke så langt). Skal bare treffe noen venner der.

Jeg har hvert på Okinawa, men det er 7-8 år siden, var der der og besøkte noen venner og feiret jul og nyttår. Hovedøya Naha var veldig kjedelig syns jeg, leide bil og kjørte rundt Øya. Tokashiki var en fin øy med fine strender men det krydde av lokale turister. Akajima var også en fin øy og slappe av på-

Okinawa var en del billigere enn resten av Japan, hvertfall for noen år siden. Det var massssse amerikanere der pga militær bassen, de var ikke akuratt veldig bra likt, så var flere utesteder i Naha som solgte øl/drinker billigere til alle andre enn amerikanere

Lenke til kommentar

Denne måneden går turen til Liège for lange bytrapper, romerske villaer under sentraltorget, lokal matspesialiteter og muligens slott i regionen.

20231103_135116.thumb.jpg.95d1a6a399f19c4bd9b7a238fe815728.jpg

Etter dette går turen til Frankfurt am Main for masse museer, gamle byområder med bindingsverskhus som denne byen faktisk har og selvsagt julemarked.

Etter dette er kun 11 andre reiser booket. ☹️

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 14.9.2023 den 10:55 PM):

Neste tur blir to ukers høstferie med road trip rundt i Scotland, som avsluttes med noen dager i Edinburgh.

Tilbake fra Scotlandtur, besøkte flere byer på turen, og mange av forslagene over. Været var mye bedre enn ventet, på dagen 10-12 grader og sol/lettskyet, men vind og regn et par av dagene pga stormen Ciarán, og frost et par netter.

 

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...