Gå til innhold

Temp for å smelte forskjellige metaller er ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hva du skal gjøre.

Det er lett å brenne av en kobbertråd med strøm.

En sveiseflamme vil vel greie å smelte kobber.

 

Edti: Det skal derimot ikke mye til for å smelte kvikksølv. Så lenge du er over -39°C er saken biff. ;)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Sikker på at det var ved 1 atmosfære da?

Det er jo ingen kilder der, så om du har noen bøker som sier noe annet kan du jo bare endre det og legge inn referanse med det nye tallet.

8494258[/snapback]

Alle smeltepunktene i fysikktabellen er oppgitt ved 1 atm.

Hvis vi ser på helium på Wikipedia, så har det et smeltepunkt på -272.2°C ved 2.5 MPa. 1 atm er vel 101 kPa. Altså 0,1 MPa.

Wikipedia-tallet ved 2,5 MPa likner på tallet fra fysikktabellen (ved 1 atm.), så det kan jo være slurvearbeid i heftet.

 

Edit: Og i helium-artikkelen er det kilder.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
hmm søkte blant annet på Temrature needed for melting copper osv.

 

1083grader er nok litt vansklig å få til for en vanlig person uten kunskapene :(

 

Noen forslag ?

8487789[/snapback]

Den (eller en av de) enkleste metodene for å smelte kopper er å bruke en oksygen/acetylen flamme. De fleste mekaniske verksteder har slikt utstyr.

 

Hadde du tenkt å støpe noe i kopper?

Lenke til kommentar
Hadde du tenkt å støpe noe i kopper?

8496267[/snapback]

Tenkte å kanskje engang prøve noe nytt noe nemlig å støpe en Vannblokk om det i dete hele tatt lar seg gjenomføre, emn så er det det med tid og penger igjen da :innocent:

8504681[/snapback]

 

Da må du jo skaffe en form, og man kan ikke bare gå inn i en butikk å si at jeg skal ha en form til å støpe en vannblokk.

 

Du må frese ut en form selv, og da er det jo egentelig like lett, eller lettere å bare frese ut selve blokken.

Lenke til kommentar
hmm søkte blant annet på Temrature needed for melting copper osv.

 

1083grader er nok litt vansklig å få til for en vanlig person uten kunskapene :(

 

Noen forslag ?

8487789[/snapback]

Hva med en vanlig vedovn? Jeg har hvertfall klart å smelte messing (smeltepunkt 900-940 grader ilfg wikipedia) når jeg har fyrt litt...bare 200 grader til så er du i mål ;)

 

Vet ikke hva du skal lage støpeformer av, kanskje leire?

Lenke til kommentar
Tenkte å kanskje engang prøve noe nytt noe nemlig å støpe en Vannblokk om det i dete hele tatt lar seg gjenomføre, emn så er det det med tid og penger igjen da :innocent:

8504681[/snapback]

 

Bare så du er klar over det: Du kommer _ikke_ til å spare penger å lage egen vannblokk. Men det kommer nok til å være både gøy og lærerikt.

 

Ellers må du huske at en vanlig vannblokk ikke er støpt, den er maskinert ut fra en litt større blokk.

 

Når det gjelder å få høy nok temperatur, så vil jeg fraråde deg fra å bruke en peis/ovn. Bruk heller noe skikkelig utstyr. Om du skal bruke en ovn hjemme må du nok bygge den om ganske godt. Temperaturen på fast brennstoff er for lav til slik smelting, og for å få skikkelig futt blir du nødt å bygge den om til en kontrollert gasifiseringsovn/flertrinnsovn. Det krever en del arbeid.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du skal lage støpeformer av, kanskje leire?

8518234[/snapback]

 

Man bruker gips. Den må forvarmes før du heller flytende kopper i den, ellers sprekker den pga. brå temperatur økning.

 

Som det ble nevnt tidligere, så maskineres slike ting veldig ofte (da det ofte har bedre presisjon enn støping) i tillegg til at du ikke trenger like mye overflatebehandling. Derfor vil jeg egentlig anbefale deg å prøve å få det til i stedet.

Lenke til kommentar
Bare så du er klar over det: Du kommer _ikke_ til å spare penger å lage egen vannblokk. Men det kommer nok til å være både gøy og lærerikt.

8518706[/snapback]

 

Åja?

 

Har du kunskaper og verktøy nok, og får tak i en liten kobberbit gratis, så koster det vel ingenting å lage det,

 

Holder selv på å lage vannblokk, kobber fikk jeg fra en frabrikk som lager kobber da jeg jobba der, plexi fikk jeg gratis, fikk noe de hadde liggendes, må kansje ut å kjøpe noe sotre umbraco skruer, det er alt.

 

Skal du smelte kobber så er Oksygen+Acetylen anbefalt.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, prisen pr. kilo kopper er så vidt jeg vet ikke høyere enn 100,- kr.

Aluminium koster vel rundt 80-90,- kr pr. kilo, og det er vesentlig dyrere å foredle. Så hvis man får kjøpt en liten slant kopper (si... et kilo) til rundt 100,- og lånt en oksygen+acetylenbrenner hos noen (de fleste gidder ikke å ta betalt for noen minutters bruk av slikt utstyr så fremst dem ikke er en gjerrigknark). Da er alt man trenger gips, og det kan _umulig_ være dyrere enn kopper.

 

Så ja, man kan spare penger å støpe selv. Men hvor bra resultatet faktisk blir er en annen sak.

Lenke til kommentar
Så ja, man kan spare penger å støpe selv. Men hvor bra resultatet faktisk blir er en annen sak.

8524193[/snapback]

 

Det er jo klart man kan alltid spare penger ved å lage et produkt som er dårligere enn det man får i butikken.

 

Om man ønsker seg ny sykkel til 10 000, og istedet sveiser sin egen sykkel fra gamle brusbokser og aluminiumfolie, så vil ikke jeg si at man har spart 10 000 med mindre den hjemmelagde sykkelen er like god som den fra butikken.

 

Derimot er det jo mye tøffere med ting man har mekka sjøl :)

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

En billigere å lettere amatør måte å gjøre det på er å lage en form av isopor, putt formen ned i fin sand og dekk til alt bortsett fra et høl du kan helle kobberet ned i, Fyll opp med smeltet kobber. Isporet vil forsvinne og du vil sitte igjen med formen. Finnes masse på youtube om det, DIY måter og sånn som ikke må koste allverdens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...