Gå til innhold

C++ eller C# til 3d?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte bare på om hvilket språk jeg bør lære meg for å lage 3d programmer, leste på gamedev.net at c++ begynner å bli gammelt og at de anbefaler c#, men har lyst å se beviser(Helst fra MS) og andre steder og deres meninger da,cff :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med C# begrenser du deg kraftig til bare Windows-platformen. Hvis det ikke gjør deg noe, er det sikkert ikke noe direkte negativt med å bruke C#.

Skrevet
Med C# begrenser du deg kraftig til bare Windows-platformen. Hvis det ikke gjør deg noe, er det sikkert ikke noe direkte negativt med å bruke C#.

8470723[/snapback]

Du begrenser deg vel ikke til Windows, men til .NET (?)
Skrevet

8470723[/snapback]

Du begrenser deg vel ikke til Windows, men til .NET (?)

8470838[/snapback]

Sant nok, men .NET er i stor grad forbundet med Windows (selv om man har Mono, Portable.NET osv.)

Hvis man har i tankene å lage programmer for flere plattformer ville jeg kanskje valgt C++.

Skrevet
utdyp og begrunn svar er dere snill :)

8470695[/snapback]

Pascal er bra fordi det er enkelt å lære og enkelt å bruke uten at du får tregheten til C# og .NET med på kjøpet. Pluss at det er gratis.

Skrevet

tsg1zzn, hvorfor anbefaler du C fremfor C++? Jeg er litt uenig med deg ang. Pascal, men jeg lar det ligge grunnet at jeg egentlig ikke har kompetanse til å diskutere dette.

Skrevet
utdyp og begrunn svar er dere snill :)

8470695[/snapback]

Pascal er bra fordi det er enkelt å lære og enkelt å bruke uten at du får tregheten til C# og .NET med på kjøpet. Pluss at det er gratis.

8471731[/snapback]

C# og .NET koster da ikke penger? Og har du noe dokumentasjon på påstanden din om at Pascal er så mye raskere enn C#?

Skrevet
tsg1zzn, hvorfor anbefaler du C fremfor C++?
Fordi C++ har et vell av funksjoner som riktignok er kraftige og brukbare til en masse, men som vil ta lang tid å lære FØR man skal komme i gang med 3d-programmeringen.

C# og .NET koster da ikke penger?
Nei, men det gjør heller ikke Pascal.

Og har du noe dokumentasjon på påstanden din om at Pascal er så mye raskere enn C#?

8471849[/snapback]

Ja. Skal vise deg i morra.
Gjest Slettet-df17e
Skrevet

8470723[/snapback]

Mono :)

Skrevet

Dette har jeg nevnt over; både Mono og Portable.NET kan brukes til å programmere i C# på andre platformer. Men når man har portabel kode i tankene syns jeg man like godt kan bruke C++.

Men for all del, det er opp til trådstarter.

Skrevet
tsg1zzn, hvorfor anbefaler du C fremfor C++?
Fordi C++ har et vell av funksjoner som riktignok er kraftige og brukbare til en masse, men som vil ta lang tid å lære FØR man skal komme i gang med 3d-programmeringen.

Jeg kan ikke se at C++ tvinger deg til å bruke STL på noen som helst måte, så jeg synes på ingen måte at dette er noe negativt på noen måte. Den lille tiden det tar å sette seg inn i STL, er gull verdt. Dessuten så har C++ også støtte for objektorientering, noe som i min mening ihvertfall er et stort pluss.

Mitt råd blir ihvertfall å gå for C++ om trådstarter ikke har noen spesielle grunner til ikke å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...