Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt influensa på 2 dager?


Pasient

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt syk, sånn delvis. Rusten i halsen, nyser, hoster og jeg føler meg serdeles redusert.

 

MEN. Her er problemet: På torsdag får jeg besøk, og da kan jeg ikke være syk.

 

Hvordan skal jeg bli frisk fort som faen? Sitter og knasker repsils som faen her. Noen som har et kjerringråd som funker ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil også anbefale å drikke vann, helst ikke iskald, men lunket eller varmt vann gjør susen. Du burde drikke så mye at urinen blir nesten blank. Altså, kanskje 5 liter for dagen hvis du er som meg. En annen ting er at du burde få ro og hvile. Finn noe avslappende musikk eller hva som helst og bare hvil ut.

 

Pass på at du får i deg mat, helst ting som er godt for kroppen, men ikke veldig tungt å fordøye. Jeg tipper ting som gullerøtter og lignende er bra. Det hjelper i allefall for halsen hvis du har halsbrann. En annen ting er c-vitaminter og sånne ting, det er verd å prøve og ja, du kan ta overdose... Det har en lakserende effekt, men ikke noe farlig, du blir bare uvel.

 

Meditasjon fungerer nok også, bare du tror på det selv.

 

Vondt i halsen kan kurreres med varmt vann, evt. noe som dekker til halsen, eller lakris som får ned irritasjonen i halsen. Hostesaft på respet er også bra. Lakris er foresten en liten vidundermedisin, men ikke ta for mye. Eneste nedsiden jeg vet om er at lakris dreper testosteron.

 

Dette er ingen fasit, bare egne erfaringer og litt kjærringråd jeg har plukket opp her og der.

 

 

Mvh. Morten

Lenke til kommentar

Drikker du så mye vann vil du få ølmage av vann :thumbdown:

 

Det jeg gjør når jeg blir syk er :

 

- Hvitløk

- Honning ( mot sår hals )

- C-vitamin

- Chilli

- Ingefær

- Fenikkel

 

og ikke minst grønn te som kan ta knekken på influensa iflølge kineserne som jeg liker å tro på ;)

Lenke til kommentar
Drikker du så mye vann vil du få ølmage av vann  :thumbdown:

8463780[/snapback]

Ehhh, nei det vil du ikke. Urinen burde bli blank i løpet av dagen.

 

Hvis det er influensa, altså et virus er det stygt lite som hjelper annet enn god hvile mens man lar det hele passere. La kroppen sine egne forsvarsmekanismer gjøre jobben.

Lenke til kommentar

tåregass rensker skikkelig opp, dog vanskelig å få tak i...

 

men for halsen er funker det bra å ta en shot eller tre mer ren sprit, drikk mange små slurker

 

edit: dette funker på 5 min, jeg har gjort dette en god del ganger, all smerte i halsen blir borte...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
tåregass rensker skikkelig opp, dog vanskelig å få tak i...

 

men for halsen er funker det bra å ta en shot eller tre mer ren sprit, drikk mange små slurker

 

edit: dette funker på 5 min, jeg har gjort dette en god del ganger, all smerte i halsen blir borte...

8467423[/snapback]

 

Å ha sprit på sår gjør bare at smerten bedøver området, og det skal enda mer sprit til før det overgår første shot'n.

 

Det blir som å brekke fingeren for å ikke kjenne flisa i fingeren...

 

Dekk til halsen med en buff/skjerf, spis repsils, å snakk minst mulig...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
tåregass rensker skikkelig opp, dog vanskelig å få tak i...

 

men for halsen er funker det bra å ta en shot eller tre mer ren sprit, drikk mange små slurker

 

edit: dette funker på 5 min, jeg har gjort dette en god del ganger, all smerte i halsen blir borte...

8467423[/snapback]

 

Å ha sprit på sår gjør bare at smerten bedøver området, og det skal enda mer sprit til før det overgår første shot'n.

 

Det blir som å brekke fingeren for å ikke kjenne flisa i fingeren...

 

Dekk til halsen med en buff/skjerf, spis repsils, å snakk minst mulig...

8468595[/snapback]

 

det med sprit er ikke for å bedøve smertene nei(gjør kanskje det også), men når jeg har vondt i halsen, så tar jeg en shot eller to, og smertene har alltid blitt borte for alltid

Lenke til kommentar

 

det med sprit er ikke for å bedøve smertene nei(gjør kanskje det også), men når jeg har vondt i halsen, så tar jeg en shot eller to, og smertene har alltid blitt borte for alltid

8468647[/snapback]

 

Bare synd man ikke kan kjøre etterpå.

 

Et annet alternativ til sår hals er å ta ca. litt over en halv teskje salt i et glass lunket vann. Det skal så gurgles også spytter du ut. Du burde ikke skylle med vann umiddebart, da er det stort sett bortkastet å bruke saltvann.

Det smaker ikke spesielt godt, men er ganske effektivt. Av egen erfaring så varer effekten i ca. 10 timer før du trenger en re-fill.

Lenke til kommentar
tåregass rensker skikkelig opp, dog vanskelig å få tak i...

 

men for halsen er funker det bra å ta en shot eller tre mer ren sprit, drikk mange små slurker

 

edit: dette funker på 5 min, jeg har gjort dette en god del ganger, all smerte i halsen blir borte...

8467423[/snapback]

 

Å ha sprit på sår gjør bare at smerten bedøver området, og det skal enda mer sprit til før det overgår første shot'n.

 

Det blir som å brekke fingeren for å ikke kjenne flisa i fingeren...

 

Dekk til halsen med en buff/skjerf, spis repsils, å snakk minst mulig...

8468595[/snapback]

 

det med sprit er ikke for å bedøve smertene nei(gjør kanskje det også), men når jeg har vondt i halsen, så tar jeg en shot eller to, og smertene har alltid blitt borte for alltid

8468647[/snapback]

 

Ok, trodde det kom tilbake etter at den normale følelsen var tilbake.

Lenke til kommentar

Gjør som aidskake, å for å få vekk slim i bihulene og nese, så tar du en bolle , kok opp vann og hell oppi, ta ansiktet/hode nedi bollen, ikke nedi det kokende vannet, skal bare ha dampen. Legg så forklet over.

 

Mye bedre enn disse forferdlige nesesprayene.. ALDRI brukt nesespray, aldri skal jeg bruke det heller, samma med hodepine tabletter.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest kurdiish<3

Gjør som aidskake, å for å få vekk slim i bihulene og nese, så tar du en bolle , kok opp vann og hell oppi, ta ansiktet/hode nedi bollen, ikke nedi det kokende vannet, skal bare ha dampen. Legg så forklet over.

 

Mye bedre enn disse forferdlige nesesprayene.. ALDRI brukt nesespray, aldri skal jeg bruke det heller, samma med hodepine tabletter.

 

Du sier du aldri har brukt hodepine-tabletter heller? Hva gjør du egentlig når du har hodepine da? :/..

jeg sliter med det as, og jeg bare mååå ha tabletter. men har du noen bedre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...