Gå til innhold

Test: Håpløs GPS i Nokia N95


Anbefalte innlegg

Greit nok at selve mottakeren er dårlig, men det hadde ikke falt dere inn å nevne at man selvfølgelig kan innstallere hva man vil av annen gps-programvare enn det som følger med? Og at man derfor kan velge betalingsmåte, om man vil ha fotoboksvarsling, osv..?

 

En gjennomsnittelig leser vil sannsynligvis tro at kjøper man N95 er man bundet til programvaren dere har testet og slaktet.

8432847[/snapback]

 

Så Nokia fortjener ikke slakt for å legge ved gps-programvare som kan karakteriseres som dårlig? Og såvidt jeg har fått med meg fungerer f.eks. ikke TomTom enda med den innebygde gps'en i Nokia N95, så det finnes dermed ikke et velfungerende alternativ (ser for meg dette vil komme dog).

 

Ellers forstår jeg kritikken vedrørende at mobilen ikke er testet i åpen tilstand hele tiden, selv om bruksanvisningen mener dette er nødvendig. Syntes ikke Nokia sin programvare overbeviser ellers, en kollega av meg fikk denne av jobben tidligere i uken og han er ikke overveldet av gps-funksjonaliteten. Tror selv jeg holder meg til min stabile Nokia E65, selv om jeg sikkert kunne overbevist jobben om at jeg også behøver en Nokia N95.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først må du søke etter sted ved hjelp av adresse, navn eller interessepunkt. N95 vil deretter søke opp adressen på internett.

Så lenge kartet allerede er lastet inn på telefonen eller minnekort, så bruker ikke telefonen nett i det hele tatt på å søke opp en adresse.

 

På andre GPS-mottakere får du som oftest mulighet til å plotte inn adressen du skal navigere til selv om du ikke har kontakt med satelitter.

Det kan du med N95 også, men du kan (naturligvis) ikke vise ruten før den vet hvor du er.

Lenke til kommentar
Får uansett håpe at ting er bedret i 6110 Navigator. Må si jeg er skuffet over at man må betale for å bruke GPS når telefonen er såpass dyr som den er. Blir det slik også i 6110?

8433502[/snapback]

 

Skal ikke koste noe å bruke gps'en i denne nei, annet enn fotoboksvarsling, ekstra kart og annet ekstra (byguider?)

Lenke til kommentar
Folk kan jo gå til www.dingz.no og finne frem testen av N95 der. Klikk på video, så ser man at det funker ganske bra. Der er de også ute på kjøretur, og sammenligner med et vanlig navigasjonsapparat.

 

Amobils testere har gått på en smell her. Ikke lurt å holde for gps-antennen.

8434975[/snapback]

Helt enig. Her har Amobil driti på draget.

 

Står jo i manualen at GPS-antennen sitter i tastaturet, og at telefonen skal være ÅPEN når GPS brukes. Da er det lurt å teste mobilen lukket OG ved å holde hele hånde lukket rundt tastaturet (altså antennen)...

Lenke til kommentar
Så Nokia fortjener ikke slakt for å legge ved gps-programvare som kan karakteriseres som dårlig? Og såvidt jeg har fått med meg fungerer f.eks. ikke TomTom enda med den innebygde gps'en i Nokia N95, så det finnes dermed ikke et velfungerende alternativ (ser for meg dette vil komme dog).

8435140[/snapback]

Jojo, det gjør de absolutt, sier ikke imot det. Er selv ganske skuffet over N95, bl.a. på grunn av GPS'en. Jeg mente bare at de må informere om at Nokias medfølgende program og medfølgende betalingsmetoder ikke er eneste alternativ. Jeg tror de fleste som ikke har kunnskap om Series 60 og leser denne artikkelen tror de er bundet til denne programvaren, som virker ganske dårlig.

 

Visste ikke at TomTom ikke fungerer den dag i dag. Trodde man kunne bruke intern gps på samme måte som blåtann-gps, men regner med at det blir fikset innen kort tid.

Lenke til kommentar

Hei

 

Her snakker man tydeligvis forbi hverandre. Det antydes flere steder at vi kun har testet GPS-en med tastaturet oppe. Det stemmer ikke.

 

Som det har vært poengtert av artikkelforfatter flere ganger i denne tråden, ble GPS-en testet med tastaturet nede. Vi har altså -ikke- testet GPS-en på en annen måte enn det som står i bruksanvisningen. Vi har holdt tastaturet nede, følgt alle instruksjoner og prøvd alle vinkler og sendeforhold. Vi har kjørt i flerfoldige timer.

 

Og konklusjonen er klar: GPS-en holder ikke mål, sammenlignet med ekte GPS-mottakere. Som Marius nevner, er det flerfoldige tester av N95 som når samme konklusjon som oss.

 

Det er korrekt at man i den ene illustrasjonsvideoen holder rundt telefonen for å få en god kameravinkel, men det er naturligvis ikke slik vi har testet telefonen. :) Den blir like forvirret under optimale sendeforhold som den blir på videoen. Dette handler om hvordan programvaren løser utfordringen med tunneler på, og kvaliteten på kartene.

 

Jeg har forståelse for at de som har kjøpt N95 synes telefonen gjør en god nok jobb som GPS. Men sammenlignet med kvaliteten du får på en fullblods GPS-mottaker, kommer den altså til kort.

Lenke til kommentar

Da skulle vel det være oppklart. Takk.

 

Til telefonens forsvar har den også fått gode skussmål for GPS-funksjonen i en del andre tester. Uten å ha lest alle kan jeg ikke si om det er en overvekt på negative eller positive skussmål, men vil tro (og si meg enig i) at selv en svært billig dedikert GPS-mottaker vil gjøre en bedre jobb enn N95 totalt sett. N95 er vel mest et spennende varsel om hva vi har i vente om ikke særlig lenge.

Lenke til kommentar

Jepp.

 

N95 er vel den første med innebygget GPS, så synes at de burde vært litt mildere i testene. Er jo ingen som får lyst på telefonen når det står store overskrifter både på VG og Amobil om at GPS-funksjonen er håpløs. Da kameratelefonene kom, var jo "hele verden" i ekstase, og ingen som konkluderte med: "Håpløst kamera i Nokia xxxx", selv om vanlige kameraer var x antall tusen ganger bedre. Hvorfor ikke: "Ikke helt der enda" eller lignende?

 

Synes bare det blir litt for dumt, det er i alle fall min mening.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Jepp.

 

N95 er vel den første med innebygget GPS, så synes at de burde vært litt mildere i testene. Er jo ingen som får lyst på telefonen når det står store overskrifter både på VG og Amobil om at GPS-funksjonen er håpløs. Da kameratelefonene kom, var jo "hele verden" i ekstase, og ingen som konkluderte med: "Håpløst kamera i Nokia xxxx", selv om vanlige kameraer var x antall tusen ganger bedre. Hvorfor ikke: "Ikke helt der enda" eller lignende?

 

Synes bare det blir litt for dumt, det er i alle fall min mening.

8439146[/snapback]

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har lest masse tester og forhåndomtale av denne og nesten alle konkluderer med at antenna LIGGER I TASTATURET og må IKKE dekkes til.

 

Det er også påpekt flere ganger på nettet at denne ikke har en heftig GPS funksjon som til nød fungerer tett oppe i en frontrute i en bil.

 

Og når den først slippes så blir man overrasket over dette ? Seriøst ? Uten å ta for mye i må vel dette være den mest omtalte Nokia mobilen ever.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Jepp.

 

N95 er vel den første med innebygget GPS, så synes at de burde vært litt mildere i testene. Er jo ingen som får lyst på telefonen når det står store overskrifter både på VG og Amobil om at GPS-funksjonen er håpløs. Da kameratelefonene kom, var jo "hele verden" i ekstase, og ingen som konkluderte med: "Håpløst kamera i Nokia xxxx", selv om vanlige kameraer var x antall tusen ganger bedre. Hvorfor ikke: "Ikke helt der enda" eller lignende?

 

Synes bare det blir litt for dumt, det er i alle fall min mening.

8439146[/snapback]

Så riktig, så riktig! :) Meget godt argument.. :)

Lenke til kommentar
Jepp.

 

N95 er vel den første med innebygget GPS, så synes at de burde vært litt mildere i testene. Er jo ingen som får lyst på telefonen når det står store overskrifter både på VG og Amobil om at GPS-funksjonen er håpløs. Da kameratelefonene kom, var jo "hele verden" i ekstase, og ingen som konkluderte med: "Håpløst kamera i Nokia xxxx", selv om vanlige kameraer var x antall tusen ganger bedre. Hvorfor ikke: "Ikke helt der enda" eller lignende?

 

Synes bare det blir litt for dumt, det er i alle fall min mening.

8439146[/snapback]

Så riktig, så riktig! :) Meget godt argument.. :)

8439665[/snapback]

 

Det må vel være lov å også slakte produkter fra Nokia av og til? Ikke ofte dette gjøres på Amobil. At GPS-en ikke fungerer slik den er tiltenkt, er vel en meget god grunn til å advare potensielle kjøpere? Å sammenligne med mobilkamera er helt irrelevant, da et mobilkamera har gjort jobben sin fra tidenes morgen, og fungert slik det var tiltenkt.

Lenke til kommentar
Jepp.

 

N95 er vel den første med innebygget GPS, så synes at de burde vært litt mildere i testene. Er jo ingen som får lyst på telefonen når det står store overskrifter både på VG og Amobil om at GPS-funksjonen er håpløs. Da kameratelefonene kom, var jo "hele verden" i ekstase, og ingen som konkluderte med: "Håpløst kamera i Nokia xxxx", selv om vanlige kameraer var x antall tusen ganger bedre. Hvorfor ikke: "Ikke helt der enda" eller lignende?

 

Synes bare det blir litt for dumt, det er i alle fall min mening.

8439146[/snapback]

Så riktig, så riktig! :) Meget godt argument.. :)

8439665[/snapback]

 

Det må vel være lov å også slakte produkter fra Nokia av og til? Ikke ofte dette gjøres på Amobil. At GPS-en ikke fungerer slik den er tiltenkt, er vel en meget god grunn til å advare potensielle kjøpere? Å sammenligne med mobilkamera er helt irrelevant, da et mobilkamera har gjort jobben sin fra tidenes morgen, og fungert slik det var tiltenkt.

8449999[/snapback]

 

Ja, det må selvsagt være lov, men synes ikke det var på sin plass her da.

 

Er en GPS kun for bilbruk?

Hvor sier Nokia at denne er beregnet på bruk i bil, og kun det?

 

Dette er en mobiltelefon med GPS, ikke en GPS med mobil.

 

Når man i tillegg ser at de sitter med telefonen i handen, dekker over antennen, med telefonen lukket, så sier vel det sitt.

Lenke til kommentar
Jepp.

 

N95 er vel den første med innebygget GPS, så synes at de burde vært litt mildere i testene. Er jo ingen som får lyst på telefonen når det står store overskrifter både på VG og Amobil om at GPS-funksjonen er håpløs. Da kameratelefonene kom, var jo "hele verden" i ekstase, og ingen som konkluderte med: "Håpløst kamera i Nokia xxxx", selv om vanlige kameraer var x antall tusen ganger bedre. Hvorfor ikke: "Ikke helt der enda" eller lignende?

 

Synes bare det blir litt for dumt, det er i alle fall min mening.

8439146[/snapback]

Så riktig, så riktig! :) Meget godt argument.. :)

8439665[/snapback]

 

Det må vel være lov å også slakte produkter fra Nokia av og til? Ikke ofte dette gjøres på Amobil. At GPS-en ikke fungerer slik den er tiltenkt, er vel en meget god grunn til å advare potensielle kjøpere? Å sammenligne med mobilkamera er helt irrelevant, da et mobilkamera har gjort jobben sin fra tidenes morgen, og fungert slik det var tiltenkt.

8449999[/snapback]

 

Ja, det må selvsagt være lov, men synes ikke det var på sin plass her da.

 

Er en GPS kun for bilbruk?

Hvor sier Nokia at denne er beregnet på bruk i bil, og kun det?

 

Dette er en mobiltelefon med GPS, ikke en GPS med mobil.

 

Når man i tillegg ser at de sitter med telefonen i handen, dekker over antennen, med telefonen lukket, så sier vel det sitt.

8450075[/snapback]

Dette er jo blitt tilbakevist av personen som utførte testen. Og ja jeg syns det er helt på sin plass å advare folk mot denne GPS løsningen, ettersom den ikke fungerer slik Nokia har tiltenkt at den skal gjøre. Hvorfor skal man villede folk til å kjøpe en løsning som ikke fungerer, bare fordi det er den første mobilen med innebygd GPS, noe som forøvrig er feil.

Lenke til kommentar
Når man i tillegg ser at de sitter med telefonen i handen, dekker over antennen, med telefonen lukket, så sier vel det sitt.

8450075[/snapback]

Dette er vel oppklart... Det er dette de viser på videoen, men det var ikke sånn telefonen ble testet (jfr. tidligere innlegg)...

Lenke til kommentar

Syntes det er dumt å klage på denne mobilen's GPS funksjon... Syntes selv dette er helt vanvittig heftig å ha på en mobil. Det er jo ingen fullblods GPS, men det er jo som mange andre her sier, en mobil med GPS, og ikke GPS med mobil. Og Nokia satte kanskje ikke mest fokus på denne funksjonen? Kanskje ikke så rart, da denne mobilen har så utrolig mye funksjoner.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Heller en telefon med 90 funksjoner som fungerer 100%, enn 100 funksjoner som fungerer 90% ;)

8453148[/snapback]

 

Nåja, da måtte vi jo fjernet kameraet ifra telefonene feks.

 

For ingen mobilkameraer fungerer vel 100% like bra som vanlige kompakt kamera?

 

Tru nok at det eneste d kunne gjøre med den tlfen var å ringe å sende sms=))

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...