Gå til innhold

Test: Håpløs GPS i Nokia N95


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange ganger må du se videoen før du skjønner at den da IKKE ble testet i henhold til brukerveiledningen?

8480769[/snapback]

Det er jo det som er poenget. Er dette en videotest? Eller er det en test med et videoklipp som supplement? Jeg foreslår at du leser innleggene de har skrevet her.

8481759[/snapback]

Det ble lagd en video. Videoen viser at de dummer seg ut. Jeg foreslår at du prøver å innse akkurat dét. Kanskje bør du også innse at du har dummet deg ut gjennom hele denne tråden med ditt patetiske forsøk på å forsvare en elendig test.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel gjenta endel av det som er skrevet over, men uansett.

 

"Før du kan bruke N95 til bilnavigasjon, må du gå til anskaffelse av billader og mobilholder. I tillegg må du kjøpe en navigasjonslisens."

 

En liten utdyping - GPS-programmet, kartene og ruteplanlegging er gratis. Det du må betale for er å aktivere "turn-by-turn navigation".

 

For å sitere Nokias manual: What is the difference between route planning and turn-by-turn navigation?

 

In Nokia Maps, route planning is a free feature. It calculates and displays a route between two locations.

Turn-by-turn navigation is an extra service, which needs to be purchased. Turn-by-turn navigation means that the route is voice guided. The application tells you how to get from A to B. Turn-by-turn navigation also automatically re-calculates the route if you take a wrong turn. When using the turn-by-turn navigation feature, the map is automatically turned so that it follows your direction whereas in normal route planning view, north is always up by default.

 

 

"I tillegg må du betale for internettrafikken GPS-programmet bruker for å laste ned ruter og søke opp adresser."

 

Ikke nødvendigvis. Du kan bruke Nokia Maploader for å laste ned kart til telefonen på forhånd.

 

"Først må du søke etter sted ved hjelp av adresse, navn eller interessepunkt. N95 vil deretter søke opp adressen på internett."

 

Hvis kartdataene allerede er lagret på telefonen så behøver ikke telefonen å koble seg på nett.

 

"Du får ikke lov til å sette opp ruten før N95 har kontakt med satelitter."

 

Ntjaei. Du kan ikke starte navigasjon før GPS'en har fix (av den grunn at telefonen ikke vet hvor den skal navigere fra), men du kan fint søke opp bestemmelsesstedet og lagre dette som en 'landmark'. Når telefonen har kontakt med satellittene så velger du landmerket og velger 'navigate to'.

 

"Det kan ta N95 en liten evighet å finne alle nødvendige satelitter. Ved flere tilfeller har det tatt fem minutter, og da har vi sittet under åpen himmel."

 

N95 stiller nok ikke i samme klasse som dedikerte GPSer. Innendørs og i bilsetet uten tastaturet åpent sliter den, men jeg har så langt ikke opplevd at det tar lang tid å få fix i friluft.

 

Det hadde også hjulpet litt hvis tastaturet hadde vært slått ned da dere lagde videoen.

 

Når det er sagt så er jeg enig i hovedkonklusjonen i artikkelen - N95 kan ikke måle seg mot en GPS som er laget spesielt for bilnavigasjon.

 

Forøvrig så er TomTom 6 tilgjengelig for N95. Den støtter ikke for øyeblikket den interne GPS'en, men man kan bruke en ekstern over blåtann. For ordens skyld så kan også Nokia Maps bruke ekstern GPS.

Lenke til kommentar
Forøvrig så er TomTom 6 tilgjengelig for N95. Den støtter ikke for øyeblikket den interne GPS'en, men man kan bruke en ekstern over blåtann.

8540363[/snapback]

 

Men da blir jo hele telefonen i utgangspunktet øverflødig. Hva er vitsen med intern GPS-modul om den ikke støttes? Haha ;)

Lenke til kommentar

Den integrerte duger for de som ikke er så kravstore, men for de som vil bruke GPS-en ofte og med større nøyaktighet, kan kjøpe en ekstern gps-modul som er mindre enn en fyrstikkeske (nei, ikke en stor fyrstikkeske).

 

Har en selv, og ganske greit å bare hive gps-mottakeren frem i vinduet, eller feste den til sykkelen mens mobilen ligger trygg i lomma.

 

 

Og OML, hvis du skal ha Tomtom så støttes ikke den interne enda, men hvem har sagt at du må ha Tomtom? Nokias fungerer utmerket den óg.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Må säga att jag inte blir helt klok på GPS'n i N95. En del dagar fungerar den alledeles utmärkt både i och utanför bilen. Andra dagar sliter den med bägge deler (..ja, jag har testet under varierte værforhold og klarer ikke å se noen sammenheng..).

 

De gånger som den sliter kan det ta >10 min innan jag får fix och detta på trots av att den visar att den har kontakt med 4-5 satteliter med god kvalité (mottaknings "baren" er mer eller mindre full, est. 80% eller mer..). Så problemet som jag ser det med GPS'n i N95 er ikke dess "sensitivitet" utan det faktum att den til tider ikke får "lock" på tross av gode mottakningsforhold.

 

Dette gjør att den er litt vansklig å stole på for da du virkelig trenger den kan det gott visa sig att den har en "dårlig dag". Forhåpentligvis kan dette rettes opp i med styringsprogram softwaren til GPS'n (..i en fremtidig firmware oppgradering).

 

Programvaren er enligt mig ikke på nivå med TomTom men hade enligt mig varit "god nok" hvis jag bare hade kunnat stole på sjelve GPS'n.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg synes denne mobilen er veldig bra jeg. Men jeg har ett problem og det er at min stemmestyring ikke fungerer lengre. alt annet fungerer perfekt med navigasjonen. har lastet inn nyeste firmware, men intet bedre.. Noen av dere sier at man kan bruke en annen navigasjons programvare på denne mobilen, KAN dere være så snille å forklare hvordan man går frem da for å få dette til??

Ring meg gjerne 40048164

 

JON

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...