Gå til innhold

Test: Håpløs GPS i Nokia N95


Anbefalte innlegg

Syntes det er dumt å klage på denne mobilen's GPS funksjon... Syntes selv dette er helt vanvittig heftig å ha på en mobil. Det er jo ingen fullblods GPS, men det er jo som mange andre her sier, en mobil med GPS, og ikke GPS med mobil. Og Nokia satte kanskje ikke mest fokus på denne funksjonen? Kanskje ikke så rart, da denne mobilen har så utrolig mye funksjoner.

8453104[/snapback]

 

Nettop, men den er testet som en fullblods GPS.

 

Ikke som en mobil med GPS muligheter, som den jo faktisk er.

 

Det er heller ikke vektlagt at den faktisk fungerer bra til fots feks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er den dummeste mobil "testen" jeg noensinne har lest....

 

Dere har tatt den ene tingen som N95 er _dårligst_ på ifølge andre nettsteder, og prøvd å kjøre hardt på den ene tingen? Hvorfor ikke kjøre denne telefonen hardt på batteritid? Oh, man kan bruke batterier fra andre folk enn nokia? Hva med "DVD"kvalitet filmopptak? Oh, det var bullshit (noe vi alle skjønte når vi så 640*480 pixlers oppløsning).

 

Eneste grunnen jeg ser til att dere skrev denne artikkelen var for å få omtale, diskusjon, forumaktivitet. Om det ikke var for att jeg hadde en bestemor som smacket meg om jeg snakket stygt så hadde jeg kallt både forfatteren og redaktøren for interneth***r.

 

Sorry, dette er BILLIG journalistikk. Dere mistet kred på denne artikkelen.

 

J

 

Om dette er nivået dere har lyst til å synke ned på så fåreslår jeg heller en uavhengig blogpost.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dette er en dårlig test jeg...

 

Amobil har så vidt jeg vet allerede testet N95 som en telefon, og der fikk den god kritikk.

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...8528/konklusjon

 

Denne testen tar for seg N95 som en GPS navigator. Jeg skal nå sitere noen av de første linjene fra Nokia sin side om N95 på www.nokia.no

Den er en GPS-enhet. Den er et fotostudio. Den er en mobil disko. Den er Internett.

 

Det er ikke tvil om at Nokia reklamerer med at dette er en GPS-enhet. Da er det bra at noen faktisk påpeker at det er en elendig GPS enhet.

 

 

En god GPS-enhet fungerer selv om den ligger i jakken min, og den fungerer selv om den ligger i baksetet på bilen. Jeg bruker nå en Holux GPSlim 236, sammen med en Sony Ericsson P990 med TomTom6.

 

Jeg har selv testet flere telefoner med innebygd GPS. HTC har, og HP iPaq har hatt dette en stund, så Nokia er ikke først med det. Der fungerer GPS'en mye bedre og, samt at iallefall HP har med TomTom på telefonen (du må kjøpe kart selv)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Hei, har akkurat testet Min Nokia N95, på gps og den fungerte utmerket i bilen, ikke noe feil !! Den fant ut posisjonen og jeg la inn destinasjon, fant meg med engang, så til dere som plages,sjekk ut om dere er i et område der veier er lagt om osv.. dette er sikkert ikke kommet med på kartet som ligger tilgjengelig idag. Tips! tale kan lastes ned gratis via nettet,bruk tomtom navigasjons tale, finnes på norsk

Lenke til kommentar
I tillegg må du betale for internettrafikken GPS-programmet bruker for å laste ned ruter og søke opp adresser.

Må ikke på internett når du har lastet ned kartet.

 

 

Å sette opp en kjørerute er heller ikke det enkleste i verden. Først må du søke etter sted ved hjelp av adresse, navn eller interessepunkt. N95 vil deretter søke opp adressen på internett.

Igjen, må ikke kobles til intenett. Og det er jo bare å velge GPS-pos som startsted (default) og skrive inn adressen og byen så er du i mål. Ikke stort vanskligere enn på min Tomtom navi.

 

 

Du får ikke lov til å sette opp ruten før N95 har kontakt med satelitter. Og dette irriterte vi oss grønne over.

Det er da vel mulig å sette opp rute før du får kontakt med satelittene!

 

 

Det kan ta N95 en liten evighet å finne alle nødvendige satelitter.

Utvilsomt for dårlig GPS-mottaker til å bruke denne i bil, såfremt du ikke har noe imot å vente noen minutter.

 

 

 

Bra og utfyllende test, men kunne vært enda bedre (quotes ovenfor).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg personlig har bare så vidt knotet med gps-en på n95, og det første som overrasket meg var hvor lang tid det tok å få kontakt med nok satellitter.

 

Programvaren har jeg derimot gjort meg litt kjent med, fordi det er den samme programvaren du kan legge inn på andre E- og N-series telefoner.

 

Det jeg lurer på med kartene er om kartverket du laster ned fra Nokia og legger inn på minnekortet er av eldre dato enn det du får hvis du lar telefonen laste ned kart for den aktuelle ruten selv. Jeg har nemlig ikke hatt mulighet til å bruke map loader (fordi jeg har mac her), og har kun latt den aktuelle telefonen (ikke N95) laste ned kart via wi-fi. Da ble jeg meget overrasket, fordi en ny rundkjøring som er rett borti gata her (kun en uke gammel) var merket på kartet!

 

Er det noen som vet om det er forskjell på kartdataene? Hvis ikke skal jeg få lastet ned kart til minnekort via nokia maploader og se om rundkjøringen fremdeles er der :)

Lenke til kommentar
Nei, filmen viser ikke hvordan den ble testet. Det har blitt nevnt flere ganger i tråden allerede. Grunnen til at de filmet slik var rett og slett fordi det var den enkleste måten å filme på.

 

Men ellers må jeg si at jeg er skuffet over GPS-løsningen til Nokia ...

8458760[/snapback]

Joda, men er ikke stort vanskeligere å holde den om tastaturet er nede i alle fall.

Lenke til kommentar
Nei, filmen viser ikke hvordan den ble testet. Det har blitt nevnt flere ganger i tråden allerede. Grunnen til at de filmet slik var rett og slett fordi det var den enkleste måten å filme på.

 

Men ellers må jeg si at jeg er skuffet over GPS-løsningen til Nokia ...

8458760[/snapback]

 

Vel, handler ikke filmen om hvor dårlig den er som GPS?

 

Filmes ikke skjermen når de kjører inn i tunellen, og man ser at den mister kontakten?

Og likeså når de kommer utifra tunellen?

 

osv..

 

Og er ikke det dette som blir poengtert i testen?

 

Filmen blir jo helt latterlig og helt på jordet, for man ser jo tydelig at meningen med denne filmen er å gi ett dårligst mulig bilde av GPS funksjonen.

Lenke til kommentar

Utrolig at folk hisser seg sånn opp mot de som tester N95 her. En hver person som har brukt GPS i noen år vil være enig med de som tester.

 

Dette er et produkt som ikke står i samsvar med forventningen reklamen gir, og da er det riktig å gi kritikk.

 

Og alt dette pratet om å holde GPS'en i feil retning, i feil vinkel, o.s.v. av alle de GPS'er jeg har hatt så har de motatt signal om jeg har hatt dem i lommen, i hanskerommet, ja til og med i en bag i bagasjerommet fikk jeg inn 10 satelitter....

 

Vel, handler ikke filmen om hvor dårlig den er som GPS?

 

Filmes ikke skjermen når de kjører inn i tunellen, og man ser at den mister kontakten?

Og likeså når de kommer utifra tunellen?

 

osv..

 

Og er ikke det dette som blir poengtert i testen?

 

Filmen blir jo helt latterlig og helt på jordet, for man ser jo tydelig at meningen med denne filmen er å gi ett dårligst mulig bilde av GPS funksjonen.

8459934[/snapback]

 

 

Testen viser vel at GPS'en ikke klarer å få fix på satelittene etter at den kommer ut av tunnelen, noe som tar 1-2 sekunder med en skikkelig mottaker.

 

 

Virker nesten som at enkelte ikke tåler dårlig kritikk av et produkt dem allerede har kjøpt :D

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Utrolig at folk hisser seg sånn opp mot de som tester N95 her. En hver person som har brukt GPS i noen år vil være enig med de som tester.

8476884[/snapback]

Jeg tror ikke det er mange her som er vant med å bruke bilnavigasjon og som samtidig synes at N95 er et glimrende alternativ til Garmin og Tom-Tom, men poenget er måten telefonen er testet på. Det blir litt som å teste hvor god dekning man får med en gammeldags telefon med utrekkbar antenne, UTEN å trekke ut antennen!

Testen til Amobil er skikkelig dårlig. På videoen tester de ikke telefonen ihht bruksanvisningen, og i tillegg har de flere faktafeil. Dette ødelegger for troverdigheten til nettsiden, og de fortjener å få litt slakt tilbake.

Lenke til kommentar
Det blir litt som å teste hvor god dekning man får med en gammeldags telefon med utrekkbar antenne, UTEN å trekke ut antennen!

8480044[/snapback]

Argh, hvor mange ganger må de repetere at telefonen ble testet i henhold til brukerveiledningen før dere forstår det?

 

Uansett - det er jo noe seriøst galt med gps-mottakeren dersom den er så svak at den mister all kontakt bare tastaturet er igjen. Da kan det knapt kalles GPS.

 

Jeg foreslår for øvrig at Amobil tar seg en ny kjøretur på samme strekning, under samme forhold, med telefonen holdt i henhold til manualen - slik at vi får avkreftet/bekreftet påstandene.

Lenke til kommentar
Det blir litt som å teste hvor god dekning man får med en gammeldags telefon med utrekkbar antenne, UTEN å trekke ut antennen!

8480044[/snapback]

Argh, hvor mange ganger må de repetere at telefonen ble testet i henhold til brukerveiledningen før dere forstår det?

8480577[/snapback]

Hvor mange ganger må du se videoen før du skjønner at den da IKKE ble testet i henhold til brukerveiledningen? Hvis vi går tilbake til eksemplet mitt... Hva om jeg lagde en test av en telefon med uttrekkbar antenne, og viste en video hvor det var elendig signal på telefonen og antennen var nede. Hadde det da hjulpet om jeg sa at den ble også testet med antennen oppe? Det hadde vært helt meningsløst. Og det er akkurat det testen til Amobil er, meningsløs. I tillegg til at dette elementet fjerner troverdighet, så har du det med faktafeilene som viser at de ikke har satt seg godt nok inn i produktet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...