Gå til innhold

PCspill vs. konsollspill?


Anbefalte innlegg

Ja, forsåvidt er det sant det du sier AtW. Men så er det jo spørs om dataspill har støtte for f.eks. vibrering og analoge knapper. Jeg har ikke hørt om det, men det vel gentlig ikke forundre meg om det finnes noen dataspill som har slik støtte. Men som sagt, aldri hørt om det.

 

Rart med det egentlig, at mus+tastatur er så vanlig til pc. Det er jo bra mange som sitter å spiller flyspill med tastatur.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er på en måte det. Selv om jeg har en usb-kontroller fra logitech som ligner veldig en ps2 kontroller. Dessuten synes jeg at disse ofte er overpriset (kansje ikke 360 sine da)

Men nå blir det jo også slik at spill som er best egna til kontroll ofte ikke kommer på pc, eller blir gjort om uansett, som harry potter spillene. Alle spill med f. eks. knappekombinasjoner du må gjøre med knapper ser man veldig lite til på pc og jeg synes ikke det er helt sant at du kan gjøre mer på tastatur, da dette gjelder ikke i alle spill (se for deg at du spiller ssx på tastatur). Det er vel mest skytespill, mmo, og strategi det gjelder og thats it. Splinter cell fungerer for eksempel overraskende minst like godt på konsoll.

Lenke til kommentar
Ja, forsåvidt er det sant det du sier AtW. Men så er det jo spørs om dataspill har støtte for f.eks. vibrering og analoge knapper. Jeg har ikke hørt om det, men det vel gentlig ikke forundre meg om det finnes noen dataspill som har slik støtte. Men som sagt, aldri hørt om det.

 

Rart med det egentlig, at mus+tastatur er så vanlig til pc. Det er jo bra mange som sitter å spiller fly spill med tastatur.

8575762[/snapback]

 

Så vidt jeg vet har man hatt støtte for analoge kontrollsaker siden amigaens tid, og sikkert enda lenger bak, finnes mange stikker med anolg styring, og knapper til PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det er på en måte det. Selv om jeg har en usb-kontroller fra logitech som ligner veldig en ps2 kontroller. Dessuten synes jeg at disse ofte er overpriset (kansje ikke 360 sine da)

Men nå blir det jo også slik at spill som er best egna til kontroll ofte ikke kommer på pc, eller blir gjort om uansett, som harry potter spillene. Alle spill med f. eks. knappekombinasjoner du må gjøre med knapper ser man veldig lite til på pc og jeg synes ikke det er helt sant at du kan gjøre mer på tastatur, da dette gjelder ikke i alle spill (se for deg at du spiller ssx på tastatur). Det er vel mest skytespill, mmo, og strategi det gjelder og thats it. Splinter cell fungerer for eksempel overraskende minst like godt på konsoll.

8575764[/snapback]

 

Jeg kjenner me egentlig ikke helt igjen i den beskrivelsen, om man ikke favner veldig bredt med begrepet "strategi". Hva slags kategorier er det du deler spill inn i?

 

Angående analog: kan ikke si jeg har tenkt det har vært noe problem å få det til å fungere hverken for PC eller konsoll, men nå har jeg ikke prøvd i andre typer spill enn de der det er noenlunde natrulig å bruke en form for analog kontroll da. Men det er litt interessant, har du et par eksempler?

 

AtW

Lenke til kommentar

Max payne, spliner cell, harry potter (hele serien), tony hawk 3, rayman m og 3, the lord of the rings: the fellowship of the ring, fur fighter, spider man, croc 2, the great escape for eksempel?

(grunnen til at jeg ville ha splinter cell på kontroll og slikt var at jeg bare hadde pc når jeg var yngre og ville prøve å se hvordan en slik kontroll funka (senere ville jeg også få en unge til å prøve harry potter siden han ikke greide og spille den vanlige måten der du bruker piltastene istedenfor aswd og musa funket dårlig) Nå har jeg derimot gått over til konsoll :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det har mye med hva man er vant til. Jeg har selv aldri hatt konsoll, kun pc. Derfor er det uaktuelt å bytte ut min pc med konsoll.

 

Det er mange "krefter" som kommer til å sørge for at spill blir værende på pc. Synes å huske at Windows har sagt de skal gjøre pc til den beste spillplatformen. Og hva er det som gjør at Nvidia og ATI gjør det så bra foruten spill? Det er ikke sannsynlig at windows blir den beste spillplatformen, men hva er det en konsoll kan som ikke en pc kan? Til pc har du ingen begrensinger. På pc kan du kjøre andre programmer, du har ubegrenset lagringsplass og kan selv velge hvilken musikk du vil høre på mens du spiller. Du kan til og med kjøre flere spill på en gang! Det også mulig å koble pc til tv, og bruke xbox 360 kontroll med windows i sofaen. Slik jeg ser det er konsoll enklere, for de som ikke er så tekniske. Er interessen derimot tilstede er det ingen begrensinger med pc.

 

Jeg legger også merke til at spill som kommer til både pc og konsoll overfører en del enkle løsninger fra konsoll til pc. Til pc kan du lagre hvor som helst og når som helst i de fleste spill, men spill som blir lagd også til konsoll gjør at du mister den muligheten, fordi konsoll antagelig ikke klarer dette. Hvertfall tradisjonelt sett. Og du kan laste ned mod'er til spill på pc.

 

Den eneste fordelen må være at spill til konsoll oftest har mulighet for split-screen slik at man kan spille sammen uten nett.

Lenke til kommentar
Max payne, spliner cell, harry potter (hele serien), tony hawk 3, rayman m og 3, the lord of the rings: the fellowship of the ring, fur fighter, spider man, croc 2, the great escape for eksempel?

(grunnen til at jeg ville ha splinter cell på kontroll og slikt var at jeg bare hadde pc når jeg var yngre og ville prøve å se hvordan en slik kontroll funka (senere ville jeg også få en unge til å prøve harry potter siden han ikke greide og spille den vanlige måten der du bruker piltastene istedenfor aswd og musa funket dårlig) Nå har jeg derimot gått over til konsoll  :)

8576028[/snapback]

 

Hmm, interessant, det er bare et par av de spillene til PC jeg har prøvd, og jeg må innrømme det ikke har falt meg inn på spille shooters med joystick. Men det er jo forsåvidt et problem om det ikke funker med alle spill ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bare så du vet det så er det bare "siktingen" i det fleste spill som feilet, eller at spillet ikke var kompatibelt. for eksempel funket de fleste plattformspillene som er kompatible med gamepad, men kameraet funker ofte ikke (blir ikke bare invert). Andre problemer skjedde i noen spill som at Tony hawk, som lagret ikke kontrollene, uansett om du ordnet kontrollen i spillet eller i logitech programvaren. Men splinter cell funket ikke, selv om programmet "fiant spillet" (har ikke prøvd mange fler spill enn dette, men spill som lego star wars og ringenes herre 3, og de fleste andre platformene funker bra, det er bare at kontrollen ofte ikke er tilpasset en gamepad når spillet er til pc)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville da tro det er i endel hardwareprodusenters interesse at pc'n lever videre som spillplatfor. Alt får jo "gamers" tag i dag, så noen må jo nesten kjøpe det.

 

Jeg, for min del, håper at en får mer fokus "computersports" i vesten også. Altså, jeg er dritt lei av all tiden fotball, ski, håndball etc tar på tv, og i andre medier for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Ville fortsatt like om det kom noe som G4s XPLAY (konge) eller at noen turneringer dukket opp på tv i ny og ned. På denne tiden av dagen ville det i iallefall ikke skadet å kaste bort "home and away" fra skjermen littegrann?

8738499[/snapback]

NRK2 har jo hvertfall vist e-sport av og til. Har sett hvertfall en CS turnering der.

Lenke til kommentar
Ville fortsatt like om det kom noe som G4s XPLAY (konge) eller at noen turneringer dukket opp på tv i ny og ned. På denne tiden av dagen ville det i iallefall ikke skadet å kaste bort "home and away" fra skjermen littegrann?

8738499[/snapback]

 

Vansklig å si, er jo ikek sikkert målgrupa ser på tv i hom&away-tid, personlig har jeg ikke TV (dvs ikke tuner i bruk)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror det har mye med hva man er vant til. Jeg har selv aldri hatt konsoll, kun pc. Derfor er det uaktuelt å bytte ut min pc med konsoll.

 

Det er mange "krefter" som kommer til å sørge for at spill blir værende på pc. Synes å huske at Windows har sagt de skal gjøre pc til den beste spillplatformen. Og hva er det som gjør at Nvidia og ATI gjør det så bra foruten spill? Det er ikke sannsynlig at windows blir den beste spillplatformen, men hva er det en konsoll kan som ikke en pc kan? Til pc har du ingen begrensinger. På pc kan du kjøre andre programmer, du har ubegrenset lagringsplass og kan selv velge hvilken musikk du vil høre på mens du spiller. Du kan til og med kjøre flere spill på en gang! Det også mulig å koble pc til tv, og bruke xbox 360 kontroll med windows i sofaen. Slik jeg ser det er konsoll enklere, for de som ikke er så tekniske. Er interessen derimot tilstede er det ingen begrensinger med pc.

 

Jeg legger også merke til at spill som kommer til både pc og konsoll overfører en del enkle løsninger fra konsoll til pc. Til pc kan du lagre hvor som helst og når som helst i de fleste spill, men spill som blir lagd også til konsoll gjør at du mister den muligheten, fordi konsoll antagelig ikke klarer dette. Hvertfall tradisjonelt sett. Og du kan laste ned mod'er til spill på pc.

 

Den eneste fordelen må være at spill til konsoll oftest har mulighet for split-screen slik at man kan spille sammen uten nett.

8576070[/snapback]

 

Et spill foreks... The Sims 2 har jo ufattelig mange utviklingspakker som det koster veldig mye men det er til pc.

 

Til ps2 har du alle utviklingspakkene utenom Sims 2 dyreliv inni en cd og foresten er det mye bedre med og styre med analogene til ps2 eller xbox isteden for og trykke "gå hit" med musa.

 

Det er derimot mange spill til PC jeg ler av tanken på at de skulle forminsket til en konsollversion.

 

Og foresten split screen og co-op som gjør at man kan spille uten og dele skjermen men fortsatt spille 2 player.

 

Når det gjelder Split-screen er det noen pc spill foreksempel Serious Sam the first encounter har nemlig split screen der man har mulighet til og spille 2-4 på samme skjerm med 2 tastatur eller og rett og slett det enkleste:

Og sette styring og skyting vær for seg :thumbup:

Endret av Flamme73
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...