Gå til innhold

VG1 på nytt?


lunafleur

Anbefalte innlegg

Det funker ikke. Her er loven

 

"Hele retten må normalt taes ut i løpet av en sammenhengende periode på fem år, eller seks år når opplæringa helt eller delvis blir gitt i lærebedrift og innen utgangen av det året vedkommende fylles 24 år"

 

Du må ta utdanningen sammenhengende. Men loven sier også noe om at fylkes kommunen kan gi lov om avbrudd i lære uten at eleven mister retten. Så skal du beholde retten må du søke. Dette gjelder fortsatt i kunnskapsløftet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo sammenhengende?

 

La meg ta ei i klassen som ett eksempel.. Hun begynte videregående. Slutta etter 3 mnd. Tok resten av året som friår, og begynte på nytt neste år igjen.

 

Forskjellen er at jeg ikke får søkt på nytt nå, så valget mitt er å droppe hele vgs, og bruke resten av livet mitt som kassadame, eller fortsette vg2 neste år med dårlige karakterer.

Lenke til kommentar
Det er jo sammenhengende?

 

La meg ta ei i klassen som ett eksempel.. Hun begynte videregående. Slutta etter 3 mnd. Tok resten av året som friår, og begynte på nytt neste år igjen.

 

Forskjellen er at jeg ikke får søkt på nytt nå, så valget mitt er å droppe hele vgs, og bruke resten av livet mitt som kassadame, eller fortsette vg2 neste år med dårlige karakterer.

8412631[/snapback]

Hva har du egentlig tenk til å gå etterpå, da er det lettere å si hva som er smart å gjøre :) Og som presisert tidligere hvis ikke du har gjort det;

 

Hør med rådgiveren på din skole, og sjekk ut den nye siden www.studievalg.no

Lenke til kommentar

Vel, jeg går allmenn nå. Vil nok ta allmenn om igjen også (hvis det lar seg gjøre).

 

Jeg vet ikke 100% hva jeg vil ta etter det igjen.

Men disse er de som jeg heller mer mot.

Estetikk.

Historie, religion og idé.

Hotell og reiseliv.

IT.

Språk, litteratur.

 

Jeg har mye å velge mellom, med andre ord.

Jeg har aldri hatt lyst til jus, medisin eller noe sånt, så det er ikke aktuelt.

Jeg skjønner det er lettere å si hva som er smart om man vet hva jeg skal gjøre videre, men det gjør jeg altså ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å ikke slutte skolen nå.

 

For det første er semestret snart over, da har du faktisk bare to år igjen.

 

For det andre så vil du ha kastet bort nesten et år av skole gangen din.

 

For det tredje så er det viktig å ha en utdanning som en basis. Selv om ikke videregående er så høyt nivå som i dag, så betyr det litt allikevel.

 

Når det gjelder fraværet ditt så skal du ikke ta det så tungt, som oftest er dette kun mellom deg og skolen. (Hvis du ikke har tengt å bli lærling.) Jeg gikk ut av videregående i 2001 og har enda ikke sendt vitnemålet mitt til andre enn samordnaopptak. De er intressert i poengsummen din og IKKE fraværet ditt.

 

Når det gjelder gymkarakteren din så er det helt normalt at mange ikke får karakter i gym, selv når jeg gikk på GK i 98/99. De tok da opp igjen faget som privatist like før jul. De hadde da en skriftlig og en praktisk eksamen, og den var ikke ille etter det je ghørte. Var faktisk mange som gjorde det bra der. Da vil det være den karakteren som gjelder for deg.

 

Når det gjelder resten av de dårlige karakterne dine så er de fleste fagene ikke avgangsfag. Så disse trenger du ikke tenke på i det hele tatt.

 

Når det gjelder avgangsfagene dine burde du heller ikke være så engstlig der heller. Det som teller er det å komme inn på det man vil studere videre. Har man ikke gode nok karakterer da, er det jo bare å ta opp et og et fag etter videregående. Dette er det mange som har gjort. Leste om en som jobbet og tok opp fag i hele fem år for i det hele tatt å få lov til å komme inn på vetrinærstudiet. (Selv studerer jeg jus og kom rett inn).

 

Du har ingenting og engste deg for sånn egentlig, ihvertfall fra mitt ståsted. Jeg mener det lureste du gjør er å gjøre videregående ferdig, da kan du ta opp de fagene du ikke er fornøyd med. Men selvfølgelig er det ikke sikkert du trenger å ta opp noe i det hele tattt.

 

Så gjør ferdig dette året så bra du kan, og kom tilbake sterkere de neste årene er mitt råd til deg.

 

Edit: Og husk på at skolene liker å gjøre seg viktigere enn det de egentlig er. Husker godt alle preknene fra lærene om hvor viktig fraværet var. For min del betydde det ingenting.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

KVTL: virker nesten som du oppfordrer til skulking her.

 

Når det gjelder fraværet ditt så skal du ikke ta det så tungt, som oftest er dette kun mellom deg og skolen. (Hvis du ikke har tengt å bli lærling.) Jeg gikk ut av videregående i 2001 og har enda ikke sendt vitnemålet mitt til andre enn samordnaopptak. De er intressert i poengsummen din og IKKE fraværet ditt.

 

Dette er jo helt feil. Det første de ser på (de aller fleste i hvert fall) er fravær og orden/oppførsel-karakteren. Sier jo seg selv igrunn. Skal du ansette en bilmekaniker f. eks., er ikke det viktig om personen er god i naturfag, samfunnsfag, geografi eller hva det nå måtte være. Det de bryr seg om er om personen kommer på jobb og hvordan oppførselen deres er. Kan skjønne at allmennfag kan være umotiverende til tider, og å få jobbe innenfor interessefelt er mer interessant - men slik er nå livet, og det er likt for alle.

 

 

Ikke gamble med fremtiden din, selv om det kanskje går bra i enkelte tilfeller.

Endret av Lofnes
Lenke til kommentar

Når jeg søkte etter jobb ifjor, fikk jeg høre av de aller fleste som ansatte folk at det første de så på, var fravær, orden og oppførsel.

 

Så det vet jeg.

Jeg føler at det å ta VGS på nytt er riktig for meg.

Men jeg skal prate med min kjære mor, og muligens en studieveileder på skolen om det, før jeg bestemmer meg helt.

Lenke til kommentar
Når jeg søkte etter jobb ifjor, fikk jeg høre av de aller fleste som ansatte folk at det første de så på, var fravær, orden og oppførsel.

 

Så det vet jeg.

Jeg føler at det å ta VGS på nytt er riktig for meg.

Men jeg skal prate med min kjære mor, og muligens en studieveileder på skolen om det, før jeg bestemmer meg helt.

8414019[/snapback]

Ja, det er en ting. Men det er også slik at går du glipp av vesentlig mye pensum på VG1, vil du få det mye hardere på VG2 (satt litt på spissen).

Endret av Lofnes
Lenke til kommentar

Okei, å ta VGS om igjen er definitivt ute av bildet.

 

Moren min sa en gang at hvis det var noe jeg ikke å klarte å si til henne face-to-face, så skulle jeg sende henne en e-mail. Jeg gjorde dette. Fortalte henne alt, om fravær, karakterer og ønsket om å ta VG1 om igjen.

 

Reaksjonen jeg fikk, var ikke uventet. "Søsknene dine tar etter deg. Broren din skulker, og søstra di er frekk". "Ikke kom her å tro at dersom du tar VGS om igjen, vil alt være bra". "Faren din og jeg har mistet all tillit til deg". Det var sårt. Jeg klarte ikke si noe imot, bare satt der og tok imot alt. Gråt som en foss. Hun sa at arbeidstakere ikke bryr seg om fravær i VG1, men om jeg bruker 5 år på VGS, dét vil de bry seg om. "Ikke kast bort livet ditt", sa hun. Jeg er hjelpesløs. Jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at din mor og du bør sammen dra til stuidieveileder ved skolen og snakke om hva som bør være det beste alternativet. Å dra ditt selv først slik at du vet hva den personen mener og du kan gjøre opp en mening først er dette smart.

 

Din mor hører kanskje heller på en studieveileder en deg. Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg mener foreldrene dine reagerer på en litt gammeldags måte. Virker ikke akkurat som 'de vil ditt beste', dessverre. Og gi deg skylden for søskene dine, mener jeg er urettferdig. Uansett, jeg vil heller se mye mer positivt på det at du er villig til å ta et ekstra år og vise at du kan bedre, enn å få et fælt første år på papiret (hvis jeg var arbeidsgiver). Det at arbeidsgivere ikke er opptatt av fravær er en myte som forlengst er avklart. Får en bedrift inn mange søkere, sorterer de ut folk med stort fravær og dårlig orden/oppførsel uten og en gang lese søknaden. Søknaden og CV-en kan være så god som bare det, men den kommer ikke videre. Det at moren din mener det er "å kaste bort livet" er jeg sterkt uenig i! :)

Endret av Lofnes
Lenke til kommentar
Jeg mener foreldrene dine reagerer på en litt gammeldags måte. Virker ikke akkurat som 'de vil ditt beste', dessverre. Og gi deg skylden for søskene dine, mener jeg er urettferdig. Uansett, jeg vil heller se mye mer positivt på det at du er villig til å ta et ekstra år og vise at du kan bedre, enn å få et fælt første år på papiret (hvis jeg var arbeidsgiver). Det at arbeidstakere ikke er opptatt av fravær er en myte som forlengst er avklart. Får en bedrift inn mange søkere, sorterer de ut folk med stort fravær og dårlig orden/oppførsel uten og en gang lese søknaden. Søknaden og CV-en kan være så god som bare det, men den kommer ikke videre. Det at moren din mener det er "å kaste bort livet" er jeg sterkt uenig i! :)

8417806[/snapback]

Enig i deg der. Det at moren sier at fravær det første året ikke er viktig er helt feil. Alt blir ramset opp som ett totalt fravær på vitnemålet.

 

Kan jeg spørre om hvor mye du har i fravær i timer uten om det du kan bekrefte med at du har vært syk. :) Det kan være at du også "overreagerer" på fravær biten.

Lenke til kommentar
For det første er semestret snart over, da har du faktisk bare to år igjen.

 

For det andre så vil du ha kastet bort nesten et år av skole gangen din.

Hvem har sagt at man kaster bort ett år? Man får med seg nyttig lære som man kan ta med seg videre på en annen utdanning og dermed stille sterkere i fag man allerede har fått og dermed få bedre karakter. Flere av mine venner har droppet ut til Jul fordi de rett og slett har følt for å prøve på nytt. Og ikke en angrer på det og mener det er ett bortkasta år av livet.
For det tredje så er det viktig å ha en utdanning som en basis. Selv om ikke videregående er så høyt nivå som i dag, så betyr det litt allikevel.

Det finnes flere alternativ foruten om vgs almenn til å generell studiekompentanse. Heldigvis for mange.
Når det gjelder fraværet ditt så skal du ikke ta det så tungt, som oftest er dette kun mellom deg og skolen. (Hvis du ikke har tengt å bli lærling.) Jeg gikk ut av videregående i 2001 og har enda ikke sendt vitnemålet mitt til andre enn samordnaopptak. De er intressert i poengsummen din og IKKE fraværet ditt.

Som vi har konkludert hele tiden tar du fullstendig feil her. Når man kommer i arbeidslivet teller fravær mer enn karakterer til slutt. En arbeider vil nødig ha en som er vekk 25 % av arbeidstiden, og eller ei en med dårlig adferdskarater.
Når det gjelder gymkarakteren din så er det helt normalt at mange ikke får karakter i gym, selv når jeg gikk på GK i 98/99. De tok da opp igjen faget som privatist like før jul. De hadde da en skriftlig og en praktisk eksamen, og den var ikke ille etter det je ghørte. Var faktisk mange som gjorde det bra der. Da vil det være den karakteren som gjelder for deg.
Med det nye reglemanget for kunnskapsløftet gjelder ikke de gamle reglene med 15 % fravær så skal du ikke ha karakter. Altså er det slik at hvis lærern mener om han kan gi deg karakter selv om du bare er der i 2 timer så kan du få karakter. Om du ikke får karakter første året har lite å si og du må vell nødig ta det opp som privatist da faget ikke er avsluttende før i VG3. Det måtte iallefall ikke jeg.

Når det gjelder resten av de dårlige karakterne dine så er de fleste fagene ikke avgangsfag. Så disse trenger du ikke tenke på i det hele tatt.

Feil, Feil, Feil, Feil. Karakterer fra tidligere år er en pekepinn på hva du gjør videre. De 4 karakterene som faktisk gjelder er viktigere enn folk tror da de slås sammen i den store helhet og kan være like utslagsgivende som karakterer det siste året. Har du forøvrig 2 i Norsk på VG1 vil det være vanskelig å få en 5 videre, da du allerede henger oppe.

Når det gjelder avgangsfagene dine burde du heller ikke være så engstlig der heller. Det som teller er det å komme inn på det man vil studere videre. Har man ikke gode nok karakterer da, er det jo bare å ta opp et og et fag etter videregående. Dette er det mange som har gjort. Leste om en som jobbet og tok opp fag i hele fem år for i det hele tatt å få lov til å komme inn på vetrinærstudiet. (Selv studerer jeg jus og kom rett inn).

Problemet her at de fagene hun oppgir å ønske å gå videre er rundt 45 poeng. Og hvis du tar opp fag vil du hele tiden ligge litt etter og ha mer og mer å gjøre i tillegg til andre studier og/eller jobb. Det jeg anbefaler er å ta ett "fri" år og ta ett årstudium. Da får du 5 ekstra poeng samt en utdannelse.

Edit: Og husk på at skolene liker å gjøre seg viktigere enn det de egentlig er. Husker godt alle preknene fra lærene om hvor viktig fraværet var. For min del betydde det ingenting.

Rådgivere ved den videregående skoler er som oftest bedre å høre på en ikke å høre på dem. :)

 

Min mening!

Lenke til kommentar
Med det nye reglemanget for kunnskapsløftet gjelder ikke de gamle reglene med 15 % fravær så skal du ikke ha karakter. Altså er det slik at hvis lærern mener om han kan gi deg karakter selv om du bare er der i 2 timer så kan du få karakter. Om du ikke får karakter første året har lite å si og du må vell nødig ta det opp som privatist da faget ikke er avsluttende før i VG3. Det måtte iallefall ikke jeg.

8419201[/snapback]

Får du ikke vurdert første året, tror ikke jeg du kan gå videre. Du vil i hvert fall ikke ha noe vitnemål fra første året, som er nødvendig for å få vitnemål for andre og tredje året. Tror man enten må gå opp som privatist eller gå et nytt år slik det er i dag.
Lenke til kommentar
Med det nye reglemanget for kunnskapsløftet gjelder ikke de gamle reglene med 15 % fravær så skal du ikke ha karakter. Altså er det slik at hvis lærern mener om han kan gi deg karakter selv om du bare er der i 2 timer så kan du få karakter. Om du ikke får karakter første året har lite å si og du må vell nødig ta det opp som privatist da faget ikke er avsluttende før i VG3. Det måtte iallefall ikke jeg.

8419201[/snapback]

Får du ikke vurdert første året, tror ikke jeg du kan gå videre. Du vil i hvert fall ikke ha noe vitnemål fra første året, som er nødvendig for å få vitnemål for andre og tredje året. Tror man enten må gå opp som privatist eller gå et nytt år slik det er i dag.

8419242[/snapback]

Man får ikke vitnemål i GK, og siden Gym ikke er avgangsfag i GK så har dette lite å si. Hadde det vært ett avgangsfag hadde jeg vært enig.

 

EDIT: Når jeg sier ikke vitnemål i GK mener jeg at man får en terminutskrift og de karakterene som er avgangsfag blir "tatt vare på" til VK2

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Man får ikke vitnemål i GK, og siden Gym ikke er avgangsfag i GK så har dette lite å si. Hadde det vært ett avgangsfag hadde jeg vært enig.

 

EDIT: Når jeg sier ikke vitnemål i GK mener jeg at man får en terminutskrift og de karakterene som er avgangsfag blir "tatt vare på" til VK2

8419879[/snapback]

Det heter vitnemål på GK også, eller VG idag da.

 

Sluttkompetansen får man etter 4 år, om det er snakk om yrkesfag.

Lenke til kommentar
Man får ikke vitnemål i GK, og siden Gym ikke er avgangsfag i GK så har dette lite å si. Hadde det vært ett avgangsfag hadde jeg vært enig.

 

EDIT: Når jeg sier ikke vitnemål i GK mener jeg at man får en terminutskrift og de karakterene som er avgangsfag blir "tatt vare på" til VK2

8419879[/snapback]

Det heter vitnemål på GK også, eller VG idag da.

 

Sluttkompetansen får man etter 4 år, om det er snakk om yrkesfag.

8420386[/snapback]

Vi får ikke utdelt noen form for vitnemål etter endt GK. Vi får bare utdelt karakterutskrift. Kan godt være at det finnesvitnemål men det blir isåfall gitt ut etter 3 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...