Gå til innhold

VG1 på nytt?


lunafleur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lofnes: Jeg har aldri oppfordret noen til å skulke. Og hvem er de aller fleste du referer til? Har hatt mange jobber og vært i mange jobbintervjuer (sommerjobber deltidsjobber m.m.). Ingen av disse har spurt meg om å få se vitnemålet fra Videregående, absolutt ingen. Det samme har flere venner av meg også opplevd. Til slutt er det ingen som bryr seg om dette, og gjør de det så har hun en god grunn.

 

Hoaxed: Har du faktisk lest det du har sitert?

 

Jeg skrev at det er bra å ha en videregående utdanning som en basis. Har aldri nevnt noe om allmennfag. Det er vel fremdeles slik i dag at fagbrev er en videregående kompetanse. Man får jo ikke dette etter ungdomsskolen.

 

Som vi har konkludert hele tiden tar du fullstendig feil her. Når man kommer i arbeidslivet teller fravær mer enn karakterer til slutt. En arbeider vil nødig ha en som er vekk 25 % av arbeidstiden, og eller ei en med dårlig adferdskarater.

 

Det er greit at det er dere som har konkludert. Jeg vil hevde at vi som har mer erfaring med jobbsøking har erfart snarere det motsatte. Når man er 20 år er det lite intressant hva man hadde i fravær som 17 åring for en bedrift.

Dessuten er hun ikke lærling, eller skal bli det.

 

Med det nye reglemanget for kunnskapsløftet gjelder ikke de gamle reglene med 15 % fravær så skal du ikke ha karakter

 

Hvorfor blander du inn dette, dette har da ALDRI vært noen regel. Har vært flere rundskriv fra sentralt hold der det er presisert at dette ikke er en regel. Og dette var på slutten av 90 tallet.

 

Feil, Feil, Feil, Feil. Karakterer fra tidligere år er en pekepinn på hva du gjør videre. De 4 karakterene som faktisk gjelder er viktigere enn folk tror da de slås sammen i den store helhet og kan være like utslagsgivende som karakterer det siste året. Har du forøvrig 2 i Norsk på VG1 vil det være vanskelig å få en 5 videre, da du allerede henger oppe.

 

Feil igjen. Får man femmer på alle norsk prøvene i løpet av et semester, vil du ikke få nedsatt pga. en toer du fikk. Karakterene er ikke endelig før det er avgangsfag.

 

Problemet her at de fagene hun oppgir å ønske å gå videre er rundt 45 poeng. Og hvis du tar opp fag vil du hele tiden ligge litt etter og ha mer og mer å gjøre i tillegg til andre studier og/eller jobb. Det jeg anbefaler er å ta ett "fri" år og ta ett årstudium. Da får du 5 ekstra poeng samt en utdannelse.

 

Du tar ikke opp fag før etter at du har gjort ferdig videregående.

 

murderotica: Om du får normalt fravær de to siste årene så vil det gå bra. Du burde heller konsentrere deg mer om karakterene enn fraværet.

 

Hun sa at arbeidstakere ikke bryr seg om fravær i VG1, men om jeg bruker 5 år på VGS, dét vil de bry seg om.

 

Her er jeg faktisk enig med moren din. Dessuten så har du tenkt å ta høyere utdanning. Når du er ferdig med den så har du en kompetanse slik at dette ikke er relevant lenger. Da er det kompetansen din og karakterene der som teller.

 

Min mening er at du burde fortsette, spesielt siden du hadde tenkt å studere det samme etterpå. Pass på å få mindre fravær, og kanskje bedre karakterer, så teller dette mye mer positivt, hvis du skulle være så uheldig å bli spurt om fraværet på videregående, enn at du har startet om igjen.

 

Det å si at du har skyld i søskna dines oppførsel synes jeg er å ta for hardt i. Men det er heller ikke noen hemmelighet at mange barn ser opp til søskna sine. Men uansett så ikke tenk på de når det gjelder skolen din, det er deg som er det sentrale. Si at du trenger råd av dem, og ikke hva du skal gjøre. For hva du skal gjøre kan du faktisk velge helt selv hvis du vil, innen rimelige grenser da selvfølgelig.

 

Så igjen blir nok rådet mitt å fullføre dette året. Gjør så bra du kan og glem karakterene etter at sommerferien har startet. Hvil deg ut og lad opp energien.

 

Til neste år så starter du med blanke ark og nye muligheter. Gjør ditt beste, så klarer du deg nok, det er ingen som kan kreve mer av deg. Bygg opp igjen karakterene dine gradvis, stein for stein. Les kommentarene nøye og spørr lærene. Gransk prøvene nøye. Finn ut hva du kan forbedre. Det du ikke liker av fag, sett deg grundig inn i dette. Da går disse fagene også så mye lettere.

 

Videregående er ikke så hokus pokus som mange skal ha det til. Når du kommer på høyere utdanning, så ser man nesten med engang at det er en stor barnehage i praksis.

Lenke til kommentar
La oss si at jeg har 30 dager fravær i VG1.

 

og ikke er borte en eneste dag VG2 OG VG3.

Vil dette fortsatt anses for å være mye fordelt på 3 år?

8421270[/snapback]

Klarer du det, vil det i hvert fall vises at du har skjerpet deg og at du ikke er noe fraværsproblem nå.

 

Lofnes: Jeg har aldri oppfordret noen til å skulke. Og hvem er de aller fleste du referer til? Har hatt mange jobber og vært i mange jobbintervjuer (sommerjobber deltidsjobber m.m.). Ingen av disse har spurt meg om å få se vitnemålet fra Videregående, absolutt ingen. Det samme har flere venner av meg også opplevd. Til slutt er det ingen som bryr seg om dette, og gjør de det så har hun en god grunn.
Jeg vet ikke hvor lenge siden det er du søkte jobb nå, men opp med øya. Se gjennom hundre annonser og se hvor mange som krever at du sender med vitnemål/standpunkt som viser fravær og orden/oppførselskarakter. At ikke noe sier deg at det er logikk at arbeidsgivere vil ha folk med lite fravær foran mye fravær, er utrolig - og den eneste måten de kan finne ut om de har lite eller mye fravær, er å sjekke dette (med mindre de kan se det på folk ;) ).

 

Og nei, jeg sa ikke at du oppfordret til skulking. Jeg sa det nesten virket som du oppfordrer til skulking siden du prøver å gi inntrykk av at mye fravær ikke er et problem.

Lenke til kommentar
La oss si at jeg har 30 dager fravær i VG1.

 

og ikke er borte en eneste dag VG2 OG VG3.

Vil dette fortsatt anses for å være mye fordelt på 3 år?

8421270[/snapback]

Har du 30 dager med ren skulking? Husk at du kan legge med legeerklæringer fra de gangene du har vært borte i noen sammenheng med sykegreiene med i vitnemålet og få dette "fjernet". Man kan også søke om 14 dagers fjerning ved mye legebesøk ol. Dette er foruten alle andre regler rundt Gyldig fravær..

Lenke til kommentar
Har du 30 dager med ren skulking? Husk at du kan legge med legeerklæringer fra de gangene du har vært borte i noen sammenheng med sykegreiene med i vitnemålet og få dette "fjernet". Man kan også søke om 14 dagers fjerning ved mye legebesøk ol. Dette er foruten alle andre regler rundt Gyldig fravær..

8423806[/snapback]

Legg vekt på "la oss si..".

Fraværet mitt er ikke ren skulking. Fjorårets fravær var omtrent bare lege- og sykehusbesøk. Årets er noe sykdom, men for det meste ren og skjær skulking.

Jeg har hatt legeerklæring, men det er fortsatt ikke Gyldig fravær.. Det eneste som gjelder som gyldig fravær, er om du har vært borte i forbindelse med skole. Skoleturer, elevråd ++

Lenke til kommentar
Nei, har du legeerklæring er det gyldig fravær. Eller for å si det på en annen måte - du får legge den ved vitnemålet ditt som en dokumentasjon på at du virkelig har vært syk da du har vært borte.

8426299[/snapback]

:hmm:

Det fikk jeg ikke høre av gymlærern min. Men nå liker hun meg ikke heller, da så.:p

Takk.

Lenke til kommentar
Nei, har du legeerklæring er det gyldig fravær. Eller for å si det på en annen måte - du får legge den ved vitnemålet ditt som en dokumentasjon på at du virkelig har vært syk da du har vært borte.

8426299[/snapback]

:hmm:

Det fikk jeg ikke høre av gymlærern min. Men nå liker hun meg ikke heller, da så.:p

Takk.

8427216[/snapback]

Ikke misforstå. Det vil fortsatt stå antall dager og timer du har vært borte, men du har dokumentasjon på at det ikke er skulk. :)

Lenke til kommentar
Vel, jeg går allmenn nå. Vil nok ta allmenn om igjen også (hvis det lar seg gjøre).

 

Jeg vet ikke 100% hva jeg vil ta etter det igjen.

Men disse er de som jeg heller mer mot.

Estetikk.

Historie, religion og idé.

Hotell og reiseliv.

IT.

Språk, litteratur.

 

Jeg har mye å velge mellom, med andre ord.

Jeg har aldri hatt lyst til jus, medisin eller noe sånt, så det er ikke aktuelt.

Jeg skjønner det er lettere å si hva som er smart om man vet hva jeg skal gjøre videre, men det gjør jeg altså ikke.

8412957[/snapback]

Jeg synes du bør gå videre. Mange av utdanningene du har lyst til å ta etter VGS krever ikke så veldig mange poeng. Kun fire av (i mitt tilfelle) 22 karakterer kommer fra første klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...