Gå til innhold

VG1 på nytt?


lunafleur

Anbefalte innlegg

Okay, here's the thing.

 

Jeg begynte første året på vgs ifjor. Hadde veldig store problemer med kneet mitt, og fikk derfor stort sykefravær. Til jul lå karakterene mine på 2'ere, 3'ere og kanskje en 4'er. Rundt juletider, fikk jeg diagnosen min, og regnet med å være tilbake for fullt.. Men da var jeg så innmari skolelei, at jeg begynte å skulke.. Dro også på ferie en uke. Jeg klarte ikke å slutte å skulke, motivasjonen var på bånn.. Nå har jeg altså veldig mye fravær igjen, og karakterene har ikke akkurat forbedret seg. Gymkarakter har jeg ikke grunnlag i pga. kneet. Jeg har veldig lyst til å ta første året om igjen, men foreldrene mine nekter meg det. Hvordan vil dette være for fremtidige søk til universiteter, og evt. jobb? Jeg har aldri visst helt sikkert hva jeg vil bli, men har hatt lyst til å ta estetiske studier. Har snakket med rådgiver, men hun gir ingen konkrete svar.

 

Noen her som har erfaring, eller bare noen innspill og komme med?

Tusen takk.

:blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er GK (nå snakker jeg for _før_ kunnskapsløftet altså vet jeg ikke helt hvilke fag som gjelder) gjelder bare de fagene du avslutter i år. Altså hos meg Naturfag, Matematikk, Engelsk, og Økonomi og IT. Har du da 3 og 4 i disse er det jo ikke ille.

 

Gymkarakter har ingenting å si før siste året, så dette har ikke noe invirkning på videre søking. Du kan gå året om igjen uten at det har noe å si. Du kan også velge å ta visse fag om igjen som privatist. Da vil den gamle karakteren bli strøket. :)

 

Men hva skal du bli senre har veldig mye å si.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tenkt så mye på hva foreldrene mine hadde sagt om dette var meg, syntes faktisk det er merkelig at de nekter deg dette.

 

Karakterer første året har ikke så mye å si som de neste årene, det er vel bare ment som en "basis-pakke" så du vet hvilket fagområde du nærmer deg.

 

Forrige gang jeg søkte på jobb, gikk de etter personligheten min, men fravær er en viktig essens når man skal søke jobb, samt orden og oppførsel.

 

Føler du det er riktig å ta året igjen, minske fravær og forbedre karrakterer, ville jeg gjort dette.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke tenkt så mye på hva foreldrene mine hadde sagt om dette var meg, syntes faktisk det er merkelig at de nekter deg dette.

Karakterer første året har ikke så mye å si som de neste årene, det er vel bare ment som en "basis-pakke" så du vet hvilket fagområde du nærmer deg.

 

Forrige gang jeg søkte på jobb, gikk de etter personligheten min, men fravær er en viktig essens når man skal søke jobb, samt orden og oppførsel.

 

Føler du det er riktig å ta året igjen, minske fravær og forbedre karrakterer, ville jeg gjort dette.

8411763[/snapback]

Det har veldig mye å si, men det er viktig at de fagene som gjelder er gode. De er tross alt med på å bestemme snittet ditt på vitnemålet :)

Lenke til kommentar

De avsluttende fagene mine er naturfag, geografi og samfunnsfag. Ligger på 2-3 i alle de. Er derfor jeg er ganske nervøs over hva som kommer til å skje videre.

 

Foreldrene mine vet ikke at jeg har så mye fravær i år. De vet at jeg har vært på sykehuset et par ganger, ferie og et par dager hjemme som syk. Når jeg spurte om å ta første året om igjen, sa de bare at fravær ikke var en bra nok grunn.

Lenke til kommentar
De avsluttende fagene mine er naturfag, geografi og samfunnsfag. Ligger på 2-3 i alle de. Er derfor jeg er ganske nervøs over hva som kommer til å skje videre.

 

Foreldrene mine vet ikke at jeg har så mye fravær i år. De vet at jeg har vært på sykehuset et par ganger, ferie og et par dager hjemme som syk. Når jeg spurte om å ta første året om igjen, sa de bare at fravær ikke var en bra nok grunn.

8411794[/snapback]

Som nevnt har det mye å si på det avsluttende karaktersnittet ditt. Men det kommer også på om du forsetter med 3 og litt opp mot 4, da har det lite å si. Men satser du på 4 opp mot 5 i avsluttende snitt.

 

Da er du nødt til å gå om igjen :) Fraværet kan være ett problem, foruten om sykehuset siden det kan du dokumentere.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke tenkt så mye på hva foreldrene mine hadde sagt om dette var meg, syntes faktisk det er merkelig at de nekter deg dette.

Karakterer første året har ikke så mye å si som de neste årene, det er vel bare ment som en "basis-pakke" så du vet hvilket fagområde du nærmer deg.

 

Forrige gang jeg søkte på jobb, gikk de etter personligheten min, men fravær er en viktig essens når man skal søke jobb, samt orden og oppførsel.

 

Føler du det er riktig å ta året igjen, minske fravær og forbedre karrakterer, ville jeg gjort dette.

8411763[/snapback]

Det har veldig mye å si, men det er viktig at de fagene som gjelder er gode. De er tross alt med på å bestemme snittet ditt på vitnemålet :)

8411773[/snapback]

 

Les hva jeg skriver da, sier ikke at de ikke har betydning, jeg sier at de neste årene betyr mer.

 

Gikk selv privatist påbygg med 9 eksamener.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke tenkt så mye på hva foreldrene mine hadde sagt om dette var meg, syntes faktisk det er merkelig at de nekter deg dette.

Karakterer første året har ikke så mye å si som de neste årene, det er vel bare ment som en "basis-pakke" så du vet hvilket fagområde du nærmer deg.

 

Forrige gang jeg søkte på jobb, gikk de etter personligheten min, men fravær er en viktig essens når man skal søke jobb, samt orden og oppførsel.

 

Føler du det er riktig å ta året igjen, minske fravær og forbedre karrakterer, ville jeg gjort dette.

8411763[/snapback]

Det har veldig mye å si, men det er viktig at de fagene som gjelder er gode. De er tross alt med på å bestemme snittet ditt på vitnemålet :)

8411773[/snapback]

 

Les hva jeg skriver da, sier ikke at de ikke har betydning, jeg sier at de neste årene betyr mer.

 

Gikk selv privatist påbygg med 9 eksamener.

8411811[/snapback]

De teller jo like mye som alle andre karakterer. Men graden av hva hun ønsker å ende med, er avhengig av hvor mange fag hun skal ta i fremtiden.

 

Grunn til at jeg sa det at jeg selv har ødelagt for meg selv det første året for å komme inn på det jeg ønsker. Selv om jeg har gode karakterer nå, hadde jeg ikke allverdens det første året. Og snittet legger seg ca midt i mellom.

Lenke til kommentar

Mesteparten av grunnen til det store fraværet er min egen feil, så jeg får alltid 'Du har ødelagt for deg selv', slengt i ansiktet. På ungdomsskolen var en en 5'er student. Resten av familien min tror fortsatt at jeg er denne lille skolenerden med bra karakterer. Jeg tror det største problemet mitt er frykten for å måtte fortelle at jeg ikke er det lenger.

Lenke til kommentar
Mesteparten av grunnen til det store fraværet er min egen feil, så jeg får alltid 'Du har ødelagt for deg selv', slengt i ansiktet.

Og derfor må du fortelle dem "JA, og det er derfor jeg ikke skal la dere ødelegge enda mer for meg ved å ikke la meg gå om igjen, jeg skal fikse mine egne problemer!"

 

Den funker for min del ;)

Lenke til kommentar
Jeg er nå 17 år. Søkefristen er ute, og sjansen for at noen slutter, så jeg får studieplass er vel liten.

 

Er det mulig, å ta et friår, for så å søke vg1 på nytt? Eller er jeg da for gammel? Har jeg rett og slett ingen valg enn å fortsette på vg2 nå?

8411951[/snapback]

Du har fem års utdanningsfrist fra du starter, så hvis du tar et friår vil du fortsatt ha tre år igjen. Korrekt meg hvis jeg tar feil nå.

Lenke til kommentar
Du har fem års utdanningsfrist fra du starter, så hvis du tar et friår vil du fortsatt ha tre år igjen. Korrekt meg hvis jeg tar feil nå.

8411972[/snapback]

For å si det litt enklere, du må ta utdanningen innen en 5 års periode.

 

Du har 3 år rett til skole. Men i spesielle tilfeller slik som sykdom, kan må få tilbake retten og ta om året. Jeg anbefaler deg å snakke med din fylkeskommune (opplæringsavdelingen) og ber dem hjelpe deg med problemet ditt.

 

Får du innvilget det har du enda 3 årig rett på videregående utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...