Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk svaret "Yes", antar det betyr den er inne, supert.

 

Takk for hjelpen :)

 

(Har aldri forstått hvorfor dere setter en $ foran en kommando?)

 

Edit; har lest nå at fra 6.10 så trenger man ikke å kjøre den kommandoen som jeg nevnte ovenfor, heller ikke for dual core cpu. Fin forbedring.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Govassa:

$ (eller av og til % eller >, det kommer an på shellet man tenker seg etc.) brukes for å indikere prompten til en vanlig bruker i et UNIX-shell. Videre bruker man gjerne # for å indikere prompten til root-brukeren, dermed skjønner man om en kommando må utføres som root eller man kan være vanlig bruker. (Prompten brukes forøvrig til å fortelle deg at shellet er klart for (mer) input ;-) )

 

Klassisk eksempel:

$ ./configure
$ make
# make install

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Har disse spørsmålene inne i PS3-delen av forumet også, men vi satser på et det er flere som leser dette:

Er det noen som får tv2 sumo (webtv) til å funke? Madammen har en pervers fantasi om gamle episoder av cæsar om igjen...

 

Hun lover i tillegg en klekkelig belønning hvis jeg får det til :dribble:

 

 

 

Edit: Nå er ubuntuen oppe å kjører på ps3 :w00t:, men jeg få ikke til å endre skjermoppløsning. Bruker en 720p-tv over hdmi, men kan ikke velge annet enn 576x384 i menyen... og det ser ikke ut til at noen dropdown-bokser fungerer i det hele tatt... Er det noe jeg kan skrive i et konsoll-vindu for å tvangssette oppløsningen?

 

Edit2: Får heller ikke aktivert den "oppstarts-quickfixen" som hindrer at jeg må taste en masse babbel for å få startet ubuntu:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
At this moment there is a bug (Bug 106694) that may leave you at the initramfs prompt instead of booting into Ubuntu. After installing Ubuntu, at the kboot prompt, type:

 

/boot/vmlinux initrd=/boot/initrd.img root=/dev/sda1

 

This will get you booted into Ubuntu. A quick fix for this issue so that you don't have to type the above command to boot into Ubuntu everytime you boot is to go into a terminal session and type the following.

 

sudo sed -e 's/sdd1/sda1' -i /etc/kboot.conf

får bare at s ikke er en gyldig kommando elns... tips mottas med STOR

Lenke til kommentar
HavarN  Postet i dag, 01:43

wpasupplicant heter pakken som tilbyr WPA støtte. Den skal installeres sammen med network-manager. Så du kan prøve å koble til et WPA-kryptert nettverk med network-manager isteden for System->Administration->Network. Da vil du nok få koblet til.

 

Nå har jeg sjekket at jeg har network-manager og wpasupplicant på plass, men klarer ikke kjøre/finne network-manager (finner administrasjon "nettverksverktøy" og "nettverk") men altså ikke network-manager, eller noe som gir noe liknende det bildet du la ved HarvarN.

 

Som du da sikkert skjønner, bruker jeg norsk, og lurer på om det heter noe annet, eventuelt om jeg kan bla meg fram til det manuelt, slik at jeg får brukt WPA?

 

Ellers har jeg fått på plass nye fonter, og forsøker å eksperimentere meg frem til noe som ser bra ut både med ulike fonter, størrelser og filtrering. Men jeg sliter litt med dette, og lurer på om jeg har et grafikkproblem for det blir liksom aldri helt bra, og bokstavene blir litt uskarpe og ujevne (syns det likner litt på det man får om man ikke kjører native oppløsning, som jeg tilsynelatende altså gjør). Prøvde å lage et eksempelbilde, men får beskjed at Gimp ikke kan lagre -"ukjent filtype", når jeg klipper ut et lite utsnitt av en skjermdump.

 

Er det noe spesielt forhold mellom oppløsning (punkter pr tomme) og fontstørrelse som er mer riktig enn andre?.

Når jeg prøver meg frem virker det som det er enkelte "sweet-spots" som ser bedre ut enn andre når jeg går bort fra 96 som vel var orginal oppløsning.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg laster ned nå fra UiT, og gleder meg til å prøve ut fullversjonen. :)

 

Egentlig så kan jeg bare skru på min bærbare PC og oppgradere fra Beta til fullversjon, men velger den lange veien i stedet for. :)

 

Edit:

 

Hvilke andre sider finnes det for å freshe opp et Gnome-skrivebord, bortsett fra Gnome-look.org?

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Veldig positivt overasket hvor mange innledene problemer som er fikser i denne versjonen som har vært kilde for problemer/frustrasjon tidligere når jeg har utforsket distribusjonen. Programvaren for min Guitarport vil ikke kjøre via WINE, så jeg må fremdeles ha XP i bakgrunn, men ellers vil Ubuntu nå gi et fullt funksjonabelt operativsystem for mine nåværene behov :)

 

Bra jobbet Canonical :thumbup:

 

EDIT: Onyx, hvorfor ikke prøve Beryl og Emerald Themes ?

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Har nettop installert kubuntu, og må si jeg var veldig fornøyd med at nå funket også det trådløse nettverket uten å måtte gjøre noen ting :D men en ting som irriterte meg er at en fil/mappe åpner seg ved å enkeltklikke på den, går det ikke an å gjøre slik at jeg må dobbeltklikke?? kjørte ubuntu for noen måneder siden og da måtte jeg dobbeltklikke, liker det bedre en enkeltklikk :p

Lenke til kommentar
HavarN  Postet i dag, 01:43

wpasupplicant heter pakken som tilbyr WPA støtte. Den skal installeres sammen med network-manager. Så du kan prøve å koble til et WPA-kryptert nettverk med network-manager isteden for System->Administration->Network. Da vil du nok få koblet til.

Nå har jeg sjekket at jeg har network-manager og wpasupplicant på plass, men klarer ikke kjøre/finne network-manager (finner administrasjon "nettverksverktøy" og "nettverk") men altså ikke network-manager, eller noe som gir noe liknende det bildet du la ved HarvarN.

 

Som du da sikkert skjønner, bruker jeg norsk, og lurer på om det heter noe annet, eventuelt om jeg kan bla meg fram til det manuelt, slik at jeg får brukt WPA?

8442750[/snapback]

network-manager-gnome pakken installerer en applet-frontend til network-manager (nm-applet). Men det du trenger bare å logge ut og inn igjen for at den skal komme fram i notification-area (ikonlinjen) i gnome-panelet.

 

Edit: - Det er litt rart om du ikke allerede har den der. Kanskje du har oppgradert fra edgy og beholdt sesjons innstillingene dine? I System->Brukervalg->Sesjoner skal "Network Manager" ligge med "nm-applet --sm-disable" som kommando.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
men en ting som irriterte meg er at en fil/mappe åpner seg ved å enkeltklikke på den, går det ikke an å gjøre slik at jeg må dobbeltklikke?? kjørte ubuntu for noen måneder siden og da måtte jeg dobbeltklikke, liker det bedre en enkeltklikk :p

8444081[/snapback]

Det er én av forskjellene mellom KDE og Gnome. KDE bruker enkeltklikk som standard, mens Gnome bruker dobbeltklikk.

Men i Gnome går det an å forandre på det (Rediger -> Brukervalg -> Oppførsel). Jeg er ganske sikker på at det går an å forandre det i KDE også.

Lenke til kommentar

Nå fungerer hvertfall X-Window på Ubuntu 7.04, men det var ikke akkurat plankekjøring. I edgy så fungerte alt "ut av boksen"- på den bærbare Asus A6JA. I Feisty Fawn klagde VESA-driveren på "no matching modes". Det fungerte ikke selv om jeg satte opp oppløsninger som skulle vært "planker". Å fjerne DRI og GLX fungerte ikke, modelines fungerte ikke, en fungerende xorg.conf fra knoppix likeså. Til slutt installerte jeg like gjerne fglrx-driveren uten å bry meg med å få X Win til å fungere først.

 

Så har vi det trådløse, i mitt tilfelle "Intel Wireless 3945". I Edgy var det kun nødvendig å legge inn firmware (management-verktøyene var installert). I feisty Fawn er alt installert, men WPA fungerer IKKE ut av boksen. Nå driver jeg å surrer rundt i oppstartsskriptene siden det tilsyneleatende er wpa_supplicant og tilhørende (men manglende) konfigurasjonsfiler som skal sørge for at WPA-PSK fungerer.

 

Dette er litt dumt for de som aldri har brukt Linux eller *Nix før. Da er det greieste og mest tidsbesparende rett og slett å bare drite i hele greia og fortsette å bruke Windows.

 

rettelse: Det er mulig å få det til å virke uten å tukle med, eller installere noe. Man er nødt til å trykke med høyre museknapp på "tray-ikonet" for nettverk. Det er også en fordel hvis man ikke er koblet til samme nettverk med kabel og har skrudd av det trådløse ... :whistle:

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
HavarN  Postet i dag, 16:27

network-manager-gnome pakken installerer en applet-frontend til network-manager (nm-applet). Men det du trenger bare å logge ut og inn igjen for at den skal komme fram i notification-area (ikonlinjen) i gnome-panelet.

 

Edit: - Det er litt rart om du ikke allerede har den der. Kanskje du har oppgradert fra edgy og beholdt sesjons innstillingene dine? I System->Brukervalg->Sesjoner skal "Network Manager" ligge med "nm-applet --sm-disable" som kommando.

Takker og bukker HavarN, jammen kom jeg meg på trådløsnett med WPA nå. Gjorde som du sa, og satte også tilbake kryss ved "Nomademodus" (som jeg fjernet tidligere for å få skrevet noe der) og da dukket det opp slike muligheter nede ved klokken som på ditt bilde :)

 

Neste irritasjonsmoment på listen nå er min Synaptics touchpad. Få klikk og dra, samt 4-veis knapp til å fungere. Har installert Gsynaptics, men får feilmelding når jeg prøver å kjøre touchpad fra system/instillinger/touchpad. Har prøvd å sette inn det feilmeldingen sier under mus i Xorg.conf, men siden jeg egentlig ikke aner hva jeg driver med har jeg kanskje satt det inn på feil sted, eller feil måte?

 

Edit; jeg har altså lagt til den linjen: Option "SHMConfig" "true"

 

@Manuel, har du sett gjennom svarene HavarN har gitt meg de siste sidene her ang WPA?

 

 

Xorg.conf

Section "InputDevice"

Identifier "Generic Keyboard"

Driver  "kbd"

Option  "CoreKeyboard"

Option  "XkbRules" "xorg"

Option  "XkbModel" "pc105"

Option  "XkbLayout" "no"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver  "mouse"

Option  "CorePointer"

Option  "Device"  "/dev/input/mice"

Option  "Protocol"  "ImPS/2"

Option  "ZAxisMapping"  "4 5"

Option  "Emulate3Buttons" "true"

Option  "SHMConfig"  "true"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Driver  "wacom"

Identifier "stylus"

Option  "Device" "/dev/input/wacom"

Option  "Type"  "stylus"

Option  "ForceDevice" "ISDV4"  # Tablet PC ONLY

EndSection

post-56388-1177259680_thumb.png

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det er nok ikke i muse-instillingene i xorg.conf du skal legge til det der...

 

Det pleier å være en egen seksjon for touchpad:

 

Hos meg ser den slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Section "InputDevice"

Identifier "Synaptics Touchpad"

Driver "synaptics"

Option "SendCoreEvents" "true"

Option "Device" "/dev/psaux"

Option "Protocol" "auto-dev"

Option "HorizScrollDelta" "0"

EndSection

Lenke til kommentar
Det er nok ikke i muse-instillingene i xorg.conf du skal legge til det der...

 

Det pleier å være en egen seksjon for touchpad:

Nei nettopp, men det var jo et tappert forsøk? :p

 

Jeg har ikke noe som har med Synaptics i Xorg.conf, og har aldri hatt det under tidligere forsøk med Ubuntu/kubuntu heller.

 

Om det er til noe hjelp for svar ser min Xorg.conf slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)

#

# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using

# values from the debconf database.

#

# Edit this file with caution, and see the xorg.conf(5) manual page.

# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)

#

# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*

# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg

# package.

#

# If you have edited this file but would like it to be automatically updated

# again, run the following command:

# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

 

Section "Files"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi"

FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi"

# path to defoma fonts

FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"

EndSection

 

Section "Module"

Load "i2c"

Load "bitmap"

Load "ddc"

Load "dri"

Load "extmod"

Load "freetype"

Load "glx"

Load "int10"

Load "vbe"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Identifier "Generic Keyboard"

Driver "kbd"

Option "CoreKeyboard"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbModel" "pc105"

Option "XkbLayout" "no"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Identifier "Configured Mouse"

Driver "mouse"

Option "CorePointer"

Option "Device" "/dev/input/mice"

Option "Protocol" "ImPS/2"

Option "ZAxisMapping" "4 5"

Option "Emulate3Buttons" "true"

EndSection

 

Section "InputDevice"

Driver "wacom"

Identifier "stylus"

Option "Device" "/dev/input/wacom"

Option "Type" "stylus"

Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY

EndSection

 

Section "InputDevice"

Driver "wacom"

Identifier "eraser"

Option "Device" "/dev/input/wacom"

Option "Type" "eraser"

Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY

EndSection

 

Section "InputDevice"

Driver "wacom"

Identifier "cursor"

Option "Device" "/dev/input/wacom"

Option "Type" "cursor"

Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY

EndSection

 

Section "Device"

Identifier "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"

Driver "i810"

BusID "PCI:0:2:0"

EndSection

 

Section "Monitor"

Identifier "Generic Monitor"

Option "DPMS"

HorizSync 28-64

VertRefresh 43-60

EndSection

 

Section "Screen"

Identifier "Default Screen"

Device "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller"

Monitor "Generic Monitor"

DefaultDepth 24

SubSection "Display"

Depth 1

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 4

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 8

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 15

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 16

Modes "1280x800"

EndSubSection

SubSection "Display"

Depth 24

Modes "1280x800"

EndSubSection

EndSection

 

Section "ServerLayout"

Identifier "Default Layout"

Screen "Default Screen"

InputDevice "Generic Keyboard"

InputDevice "Configured Mouse"

InputDevice "stylus" "SendCoreEvents"

InputDevice "cursor" "SendCoreEvents"

InputDevice "eraser" "SendCoreEvents"

EndSection

 

Section "DRI"

Mode 0666

EndSection

Lenke til kommentar

Problem en:

Hadde en partisjon for musikk i filformatet jvs(eller noe sånt), men måtte endre dette til ext3 siden musikken skulle bli overført fra windows(ntfs driveren) For å få til dett skrev jeg sudo unmount og_stien_til_partisjonen. Da gikk det å endre til ext3 i gparted.

 

Etter at musikk er overført, og igjen tilbake i Kubuntu så ser Kubuntu disken men i fstab listen så var den oppført med det gamle filsystemet(sudo kate /etc/fstab), derfor endret jeg bare til ext3 for den som heter /dev/sdc4(lagret) og skrev sudo mount -a

Så nå kommer jeg ikke inn på disken – hva kan jeg gjøre?

 

Problem to:

Forsøker å legge til norsk rettskrivning i OOo, og skriver sudo oowriter og går til wizard, men da krasjer bare OOo hver gang :ermm:

 

Takk for all hjelp :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...