Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for atter et inlegg å lime inn i huskeliste- guiden min på forrige side Del :thumbup:

Det med TV stream husker jeg at du har nevnt før, og gleder meg til å teste ut det litt når jeg får maskinparken min på beina igjen, for hvis jeg forstår deg rett vil jeg fra MCE maskinen også kunne få tilgang til TV-kort som sitter i en annen maskin med Kubuntu/Ubuntu også, slik at jeg ved behov har 2 tunere...?

 

Mediasenter maskinen min begynner i alle fall og ta form nå, og den kommer til å meget bra, stille og responsiv tror jeg, men siden "innpakningen" er et gammelt Aopen P3 kabinett fra 2001 blir den ikke stående synlig, så jeg må teste den meget grundig før den settes på plass.

 

Men skal jeg installere Kubuntu på dette beistet med en gang Del?

Tenker da litt på hvordan man gjør det når den nye Kubuntu forhåpentligvis dukker opp til høsten med MCE og det hele, vil den da kunne oppgraderes fra nåværende Kubuntu, eller må/bør man starte fra scratch da? Dette er vel generelt ikke noe velegnet "eksperimenterings maskin" når den er klar, siden den kun er tilkoblet tv og projektor, så vil nok bruke en annen til å gjøre meg mer kjent med Kubuntu.

 

Bilde; snart ferdig :)

post-56388-1181899188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Takk for atter et inlegg å lime inn i huskeliste- guiden min på forrige side Del :thumbup:

Bare hyggelig, du er jo snart utlært. Snart er det du som hjelper folk i gang med diverse oppsett :)

 

Det med TV stream husker jeg at du har nevnt før, og gleder meg til å teste ut det litt når jeg får maskinparken min på beina igjen, for hvis jeg forstår deg rett vil jeg fra MCE maskinen også kunne få tilgang til TV-kort som sitter i en annen maskin med Kubuntu/Ubuntu også, slik at jeg ved behov har 2 tunere...?

Ditt TV-kort har bare en tuner, så det er umulig for kortet å tune inn mer enn en kanal i gangen. Med et PVR500 kort har du to tunere som kan styres uavhengig av hverandre. Derimot kan du meget enkelt sette opp en streaming video server på maskinen du har TV-kortet, slik at video strømmen fra den kanalen som til enhver tid er tunet inn, er tilgjengelig for alle maksinene dine på en gang. Jeg bruker ssh til all kommunikasjon mellom mine maskiner, hvilket betyr at jeg kan starte denne video-serveren remote fra hvilken som helst maskin, og endre kanalvalg fra hvilken som helst maskin. Snedig, ikke sant? I tillegg gir ssh deg trygg tilgang til alle filer på alle maskiner fra alle maskiner, også eksternt om du ønsker det. Start en tråd i GNU/Linux delen av forumet, og send meg en pm, så skal det meste komme lett på plass. Jeg vil jo for enkelhetsskyld anbefale deg å kjøre linux over hele linja, slik at du kan kjøre enkelt ssh oppsett over det hele. Stor fordel om du har en router som gir statisk lokal IP adresse til maskinene dine.

 

Mediasenter maskinen min begynner i alle fall og ta form nå, og den kommer til å meget bra, stille og responsiv tror jeg, men siden "innpakningen" er et gammelt Aopen P3 kabinett fra 2001 blir den ikke stående synlig, så jeg må teste den meget grundig før den settes på plass.

Høres ut som om styring via nett kan være en meget hendig ting :cool:

 

Men skal jeg installere Kubuntu på dette beistet med en gang Del?

Tenker da litt på hvordan man gjør det når den nye Kubuntu forhåpentligvis dukker opp til høsten med MCE og det hele, vil den da kunne oppgraderes fra nåværende Kubuntu, eller må/bør man starte fra scratch da? Dette er vel generelt ikke noe velegnet "eksperimenterings maskin" når den er klar, siden den kun er tilkoblet tv og projektor, så vil nok bruke en annen til å gjøre meg mer kjent med Kubuntu.

Installer Ubuntu med en gang, så installerer du kubuntu-desktop, og pynter den slik du vil. Bare rigg opp en skjerm til du har fått satt opp det grøvste, det går jo over noen kaffekopper. Linux MCE installerer du når denne er ferdig integrert i KDE, i mellomtiden vil mplayer og vlc kunne gjøre jobben meget fint. Det eneste jeg ville vurdert å installere fra MCE nå, er fjernkontrollen. Jeg har ikke giddet å gjøre dette ennå, så det er jo et prosjekt vi kunne funnet ut av i fellesskap, og sette den opp til å gjøre akkurat det en måtte ønske. TV og projektor skal ikke være noe problem med nyeste drivere fra nvidia og ATI, settes opp enkelt via kontrollpanelet som følger med.

Lenke til kommentar
Del Postet i dag, 12:58

Ditt TV-kort har bare en tuner, så det er umulig for kortet å tune inn mer enn en kanal i gangen. Med et PVR500 kort har du to tunere som kan styres uavhengig av hverandre. Derimot kan du meget enkelt sette opp en streaming video server på maskinen du har TV-kortet, slik at video strømmen fra den kanalen som til enhver tid er tunet inn, er tilgjengelig for alle maksinene dine på en gang. Jeg bruker ssh til all kommunikasjon mellom mine maskiner, hvilket betyr at jeg kan starte denne video-serveren remote fra hvilken som helst maskin, og endre kanalvalg fra hvilken som helst maskin. Snedig, ikke sant? I tillegg gir ssh deg trygg tilgang til alle filer på alle maskiner fra alle maskiner, også eksternt om du ønsker det. Start en tråd i GNU/Linux delen av forumet, og send meg en pm, så skal det meste komme lett på plass. Jeg vil jo for enkelhetsskyld anbefale deg å kjøre linux over hele linja, slik at du kan kjøre enkelt ssh oppsett over det hele. Stor fordel om du har en router som gir statisk lokal IP adresse til maskinene dine.

Ja, det er jo litt snedig. Det jeg tenkte på var ikke PVR150, men jeg har en annen maskin her som også har TV-kort, så det var denne jeg tenkte jeg kanskje kunne nå fra MCE maskinen, naturligvis under forutsetning av at den andre maskinen også kjører Linux. Uansett er ikke dette så viktig, men det har hendt at jeg har fyrt opp den andre maskinen for å ta opp 2 programmer samtidig. Må vel også finne ut om det andre TV-kortet vil fungere i Linux, det er fra den velrenomerte high- end leverandøren Claes Ohlsson :p , så tror kanskje det er litt ukurrant.

Statisk lokal IP har jeg allerede siden jeg også har en slags backup/nedlastning/server maskin som står uten skjerm, mus, og tastatur og styres via eksternt skrivebord. Har også brukt noe slike løsninger mot mediasenter maskinen, dog tror jeg stream av tv går dårlig over eksternt skrivebord i Windows

Problemene oppstår hvis maskinen krasjer, nekter og boote eller denslags, så derfor vil jeg være ganske trygg på at det er stabilt før jeg gjemmer unna maskinene.

 

Installer Ubuntu med en gang, så installerer du kubuntu-desktop, og pynter den slik du vil. Bare rigg opp en skjerm til du har fått satt opp det grøvste, det går jo over noen kaffekopper. Linux MCE installerer du når denne er ferdig integrert i KDE, i mellomtiden vil mplayer og vlc kunne gjøre jobben meget fint. Det eneste jeg ville vurdert å installere fra MCE nå, er fjernkontrollen. Jeg har ikke giddet å gjøre dette ennå, så det er jo et prosjekt vi kunne funnet ut av i fellesskap, og sette den opp til å gjøre akkurat det en måtte ønske. TV og projektor skal ikke være noe problem med nyeste drivere fra nvidia og ATI, settes opp enkelt via kontrollpanelet som følger med.

Ok, da prøver jeg på det, har allerede satt den opp med en skjerm, installert Vista og er i gang med benchmark/stresstest, og skal tømme ene disken så den kan bli Ubuntu. Går nok en del kaffekopper til før jeg er fornøyd rent hardwaremessig, men har ikke dårlig tid med dette prosjektet.

Det med fjernkontroll kan bli en spennende utfordring, jeg slet faktisk med dette i Vista MCE også, og måtte til slutt manuelt skrive/redigere irremote.ini filen. Er ikke fjellstø på denslags må jeg innrømme, var liksom litt Linux- aktig løsning hvis du skjønner :tease:

He he, men vi skal vel helt sikkert få det til.

 

Men ok, jeg skal gi beskjed når jeg får i gang Ubuntu på denne maskinen, så tar vi det videre derfra, og da starter jeg en ny tråd, siden det fort blir litt snevert og/eller of topic for denne tråden.

Takk for all hjelp så langt ;)

Lenke til kommentar
Ja, det er jo litt snedig. Det jeg tenkte på var ikke PVR150, men jeg har en annen maskin her som også har TV-kort, så det var denne jeg tenkte jeg kanskje kunne nå fra MCE maskinen,

Poenget er jo at du kan nå begge fra hvilken som helst maskin, uansett hvem som allerede måtte sitte å bruke maskinen, det er ingen tåpelig begrensning på antall påloggede brukere.

 

Må vel også finne ut om det andre TV-kortet vil fungere i Linux, det er fra den velrenomerte high- end leverandøren Claes Ohlsson :p , så tror kanskje det er litt ukurrant.

Det meste er faktisk støttet, så sannsynligvis fungerer det helt fint. Du kan jo lese litt generelt stoff her:

http://www.linuxnetmag.com/en/issue5/m5tvkarte1.html

Ignorer kommentaren om kjernekompilering, for ubuntu er det neppe nødvendig.

 

Statisk lokal IP har jeg allerede siden jeg også har en slags backup/nedlastning/server maskin som står uten skjerm, mus, og tastatur og styres via eksternt skrivebord.

Du skulle jo konvertert for lengst, er du klar over alt du går glipp av? For deg må det fortone seg som å gå fra boble til porsche på nettverksiden (dvs. dersom du konverterer). Det er en verden av fantastiske verktøy som venter på deg, uten noen begrensninger.

Har også brukt noe slike løsninger mot mediasenter maskinen, dog tror jeg stream av tv går dårlig over eksternt skrivebord i Windows

Problemene oppstår hvis maskinen krasjer, nekter og boote eller denslags, så derfor vil jeg være ganske trygg på at det er stabilt før jeg gjemmer unna maskinene.

Stabilt sa du? Sjelden re-boot? Mon tro hvilket operativsystem som er best på det.

Ok, da prøver jeg på det, har allerede satt den opp med en skjerm, installert Vista og er i gang med benchmark/stresstest, og skal tømme ene disken så den kan bli Ubuntu. Går nok en del kaffekopper til før jeg er fornøyd rent hardwaremessig, men har ikke dårlig tid med dette prosjektet.

Det med fjernkontroll kan bli en spennende utfordring, jeg slet faktisk med dette i Vista MCE også, og måtte til slutt manuelt skrive/redigere irremote.ini filen. Er ikke fjellstø på denslags må jeg innrømme, var liksom litt Linux- aktig løsning hvis du skjønner :tease:

He he, men vi skal vel helt sikkert få det til.

Skjønner hva du mener, bare at linux faktisk er greiere når du likevel må til med manuell konfigurering. Tok en kjapp google på fjernkontrollen, og det ser ut som om kompilering er nødvendig for vårt kort, men da tror jeg også det blir dønn stabilt med lett konfigurering av hva det skal være. Fant en how-to her:

https://help.ubuntu.com/community/Install_L...c16ac457b9161ae

Lenke til kommentar

Fikk litt tid til overs her så jeg testet how-to'en. Funket fett den, med GUI basert konfigurering av fjernkontrollen gjennom kdelirc. Fikk akkurat satt opp standard funksjonene i Amarok. Dette gikk på få minutter, men langt fra ideelt siden deler må gjentas for hver ny kjerne. Får håpe de får ferdig pakket også lirc til neste runde. Ellers er det såvidt jeg kan se full støtte for remote'en, jeg visste ikke at den også hadde en sender, det betyr jo at du kan styre andre ir-remote devicer ved fra sendere på maskina.

Lenke til kommentar
Del Postet i går, 17:55

Du skulle jo konvertert for lengst, er du klar over alt du går glipp av? For deg må det fortone seg som å gå fra boble til porsche på nettverksiden (dvs. dersom du konverterer). Det er en verden av fantastiske verktøy som venter på deg, uten noen begrensninger.

Hmmm, nei jeg vet vel sansyneligvis ikke det, men jeg liker jo Porshe mye bedre enn Bobla (he he, selv om bobla er en del enklere å skru på da :p ). Nå skal det sies at jeg har ikke noe stabillitetsproblemer med XP, ei heller har jeg vært plaget av virus og denslags så de populære argumentene mot Windows på det området "biter" liksom ikke på meg. Men derimot dette med flere/bedre funksjoner, dersom det stort sett er mulig å finne ut av på egen hånd (altså brukervennlig), det kan jeg absolutt lokkes med :thumbup:

 

En ting jeg er opptatt av på denne server/backup/lager maskinen er at den må fungere "sømløst" mot Windows siden maskiner som kommuiserer med den er, og fortsatt vil være mest Windows. Har faktisk vært inne på tanken med noe mer spesialisert OS på den maskinen lenge, men har blitt med tanken siden det har fungert greit nok, og jeg ikke har tatt meg tid til å kartlegge alternativene.

 

Del Postet i dag, 16:00

  Fikk litt tid til overs her så jeg testet how-to'en. Funket fett den, med GUI basert konfigurering av fjernkontrollen gjennom kdelirc. Fikk akkurat satt opp standard funksjonene i Amarok. Dette gikk på få minutter, men langt fra ideelt siden deler må gjentas for hver ny kjerne. Får håpe de får ferdig pakket også lirc til neste runde. Ellers er det såvidt jeg kan se full støtte for remote'en, jeg visste ikke at den også hadde en sender, det betyr jo at du kan styre andre ir-remote devicer ved fra sendere på maskina.

Ja, stemmer det PVR har en videresending av IR for å styre "topbox" som eks satelittmottager, eller kanskje enda mer aktuelt fremover nå tuner for digital- tv.

Dette kan forresten såvidt jeg har sett konfigureres i Vista MCE, så da regner jeg vel med at Linux har noe liknende på sin MCE... Selv har jeg heldigvis ikke bruk for dette enda, men kjekt å ha muligheten er det jo.

Men det var godt å høre at du fikk testet remote, og oppsett med gui er jo etter min smak så lenge jeg skjønner så lite av det under. Men det må altså i sin nåværende form gjentas hvis man oppdaterer Linux kjernen? (eller var det ikke det du mente med kjernen?) Vil det ikke eventuelt være mulig å kopiere over filen eller det som innholder IR- config til neste gang?

Beklager om jeg spør dumt, men altså på samme måte som jeg nå med ny Vista på Mediacenter-pc bare kopierte min egekomponerte Irremote.ini (config fila) inn i den nye Vista og overskrev den gamle. Eller som jeg gjør på min Linux basertet GPS, flytter med conf filene for å få Interessepunkter og kjøreruter over på nytt kart. Går ikke det ikke an å gjøre noe ala dette hvis man vet hvor det man gjør i gui lagres?

Lenke til kommentar
En ting jeg er opptatt av på denne server/backup/lager maskinen er at den må fungere "sømløst" mot Windows siden maskiner som kommuiserer med den er, og fortsatt vil være mest Windows. Har faktisk vært inne på tanken med noe mer spesialisert OS på den maskinen lenge, men har blitt med tanken siden det har fungert greit nok, og jeg ikke har tatt meg tid til å kartlegge alternativene.

 

kva program bruker du til backup da?

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at jeg har ikke noe stabillitetsproblemer med XP, ei heller har jeg vært plaget av virus og denslags så de populære argumentene mot Windows på det området "biter" liksom ikke på meg.

Det kommer mer an på bruken. XP bruker NT kjerna, og den er forsåvidt rimelig stabil. Dersom du re-booter ofte, og har god kontroll på driverne dine, vil XP være stabilt nok. For systemer som surrer og går i ukevis, om ikke lengre, hvor kanskje mange brukere er inne, så blir det fort meget annerledes. For ting som TV-kortet ditt, vil du antagelig oppleve driveren som mer stabil/robust enn under MS, den blir faktisk vedlikeholdt av noen ildsjeler.

 

En ting jeg er opptatt av på denne server/backup/lager maskinen er at den må fungere "sømløst" mot Windows siden maskiner som kommuiserer med den er, og fortsatt vil være mest Windows. Har faktisk vært inne på tanken med noe mer spesialisert OS på den maskinen lenge, men har blitt med tanken siden det har fungert greit nok, og jeg ikke har tatt meg tid til å kartlegge alternativene.

Du har fantastiske back-up muligheter i linux, de eneste begrensningene ligger i MS maskinene dine, altså alt de er i stand til av nett ting vil fungere med linux, men du mister som sagt en god del som kommer med linux.

 

Men det var godt å høre at du fikk testet remote, og oppsett med gui er jo etter min smak så lenge jeg skjønner så lite av det under. Men det må altså i sin nåværende form gjentas hvis man oppdaterer Linux kjernen? (eller var det ikke det du mente med kjernen?) Vil det ikke eventuelt være mulig å kopiere over filen eller det som innholder IR- config til neste gang?

Nei nei, det er langt fra så ille. Bare tre kommandolinjer som må gjentas når kjerne byttes, for å kompilere driveren opp mot den nye kjerna, oppsettet ditt røres selvfølgelig ikke. Tenk om det hadde vært så greit å flytte driver fra XP til Vista. Det er bare at jeg er litt bortskjemt allerede med at alt pakkes for meg, slik at når jeg oppgraderer til ny versjon av Ubuntu kommer alt ferdig satt opp uten at jeg trenger løfte en finger.

 

Beklager om jeg spør dumt, men altså på samme måte som jeg nå med ny Vista på Mediacenter-pc bare kopierte min egekomponerte Irremote.ini (config fila) inn i den nye Vista og overskrev den gamle. Eller som jeg gjør på min Linux basertet GPS, flytter med conf filene for å få Interessepunkter og kjøreruter over på nytt kart. Går ikke det ikke an å gjøre noe ala dette hvis man vet hvor det man gjør i gui lagres?

8877337[/snapback]

Selvfølgelig, det er jo på MS oppsett at du normalt sliter med slikt. Stort sett alt du setter opp havner i en lesbar konfig fil i linux, og kan selvfølgelig flyttes hvor du måtte ønske, men når du først har installert ubuntu ,trenger du ikke gjenta den øvelsen fordi om du ønsker å oppgradere OS til nyere versjon. Jeg trengte ikke gjøre en dritt ved oppgradering fra Edgy til Feisty.

 

Lekte meg litt til med remoten, det går lekende lett å sette opp hva som helst. Det er bare tålmodigheten som begrenser.

 

Du får bare si ifra når du ønsker å vite hvordan linux organiserer sine konfig filer, det er rimelig oversiktlig ;)

Endret av Del
Lenke til kommentar
King[nor] Postet i går, 23:52

kva program bruker du til backup da?

Dette er altså bare hjemme- miljø uten noen veldig store krav. Men har prøvd meg litt frem med alt fra Windows egen backup, til Nero, og Norton Ghost og noen slike programmer. Pr i dag lager jeg faktisk backup mer eller mindre manuelt av dokumenter, bilder og Outlook, siden jeg syns det ble mer styr enn gleder med automatiske systemer, mye på grunn av at jeg skifter OS og hardware titt og ofte.

Det jeg bruker som er viktig er Norton Ghost som lager image av hele disker. Jeg er jo en liten hardware og overklokkings entusiast, så det å kunne reinstallere alt med alle instilliger og programmer slik jeg vil ha det, etter et disk skift, eller overklokkings- ras er veldig nyttig.

 

Del Postet i dag, 00:22

Du har fantastiske back-up muligheter i linux, de eneste begrensningene ligger i MS maskinene dine, altså alt de er i stand til av nett ting vil fungere med linux, men du mister som sagt en god del som kommer med linux.

Akkurat det har jeg faktisk hatt på følelsen av selv, at det finnes meget gode løsninger for backup i Linux. Men jeg må nesten spørre litt mer konkret hvordan det vil gå med typiske scenarioer hvis denne maskinen kjører Linux.

1. Den støtter noIP (eller liknende løsninger) slik at maskinen sender oppdatert info om IP adressen slik at den blir gjort om til en navn. Logger idag inn på "hjemme.myftp.org:9332" siden jeg ikke har fast IP ut mot nettet. (navn og portnummer bare et eksempel)

2. Jeg logger inn på maskinen fra jobben (Win XP) og setter i gang en ny nedlastning med uTorrent.

3. Samme som over, men jeg vil lese et Word dokument som ligger på en annen maskin i lokalnettverket (der jeg i dag da logger meg inn via eksternt skrivebord, og åpner lokalnettverk for tilgang til delte filer hjemme.

4. FTP og henting/opplasting av filer denslags regner jeg vel egentlig med at ikke er noe problem uavhengig av OS.

 

Det kommer mer an på bruken. XP bruker NT kjerna, og den er forsåvidt rimelig stabil. Dersom du re-booter ofte, og har god kontroll på driverne dine, vil XP være stabilt nok. For systemer som surrer og går i ukevis, om ikke lengre, hvor kanskje mange brukere er inne, så blir det fort meget annerledes. For ting som TV-kortet ditt, vil du antagelig oppleve driveren som mer stabil/robust enn under MS, den blir faktisk vedlikeholdt av noen ildsjeler.

Nja, den maskinen rebooter ca 1 gang pr mnd i forbindelse med oppdateringer, og drivere har den knapt, så etter at jeg satte ned farten fra 4Ghz til noe mer fornuftig på en stakkars CeleronD 2,53 og som ikke gjør noe stort tygere enn virussøk har den faktisk vært fjellstabil. Men det er da også bare en bruker som logger inn på den.

Men dette med TV- kort og stabillitet kjøper jeg, media-pc'n som i dag kjører Vista har jeg forlengst inrømmet at er alt annet enn stabil, den maskinen står også på hele tiden, resten av maskinparken skrus av hver dag.

Forresten var det en gang jeg syns driverne til Nvidia var langt bedre enn ATI, men må si at etter den lille erfaringen jeg har fått med media- maskinen etter overgang til ATI virker Nvidia fremdeles på beta stadiet på Vista.

Vet ikke hvordan dette fortoner seg på Ubuntu, men har intrykk av at Nvidia får minst kritikk. Ser i alle fall at ATI slapp nye drivere for Linux 31. Mai, så det virker jo som de i alle fall tar det seriøst.

 

Nei nei, det er langt fra så ille. Bare tre kommandolinjer som må gjentas når kjerne byttes, for å kompilere driveren opp mot den nye kjerna, oppsettet ditt røres selvfølgelig ikke. Tenk om det hadde vært så greit å flytte driver fra XP til Vista. Det er bare at jeg er litt bortskjemt allerede med at alt pakkes for meg, slik at når jeg oppgraderer til ny versjon av Ubuntu kommer alt ferdig satt opp uten at jeg trenger løfte en finger.

Ok, det høres jo overkommelig og greit nok ut. Må vist forresten ta meg en tur på Wiki for å lære meg betydningen av ordet "kompilere", vet egentlig ikke helt hva det vil si. :blush:

 

Du får bare si ifra når du ønsker å vite hvordan linux organiserer sine konfig filer, det er rimelig oversiktlig

Ja, får ta det litt etterhvert som problemstillingene dukker opp. Har faktisk lekt meg litt med den nevnte TomTom GPS'en, siden ting som å endre telefonlisten på den går mye lettere i en conf. fil, enn gjennom gui på GPS. Vet ikke hvor mye oppbyggingen på den er likt som feks Ubuntu, men den bruker såvidt jeg vet 2.6.13 kjernen og syns jeg kjenner igjen litt av innholdet når jeg er inne å fikler.

 

Vel vel, det spiller jo egentlig ingen rolle, men jeg går en spennede høst i møte i alle fall, det er helt sikkert. Og selv om jeg nok så langt fortsatt syns gresset er relativt grønt på begge sider (ikke bare den ene) setter jeg stor pris på alle de gode tipsene. Foreløpig er listen over fremtidige prosjekter og ting jeg vil lære mer om, desverre vesentlig lenger enn tiden. Kanskje jeg bare skulle slutte å jobbe... :p

Lenke til kommentar
Dette er altså bare hjemme- miljø uten noen veldig store krav. Men har prøvd meg litt frem med alt fra Windows egen backup, til Nero, og Norton Ghost og noen slike programmer. Pr i dag lager jeg faktisk backup mer eller mindre manuelt av dokumenter, bilder og Outlook, siden jeg syns det ble mer styr enn gleder med automatiske systemer, mye på grunn av at jeg skifter OS og hardware titt og ofte.

Det jeg bruker som er viktig er Norton Ghost som lager image av hele disker. Jeg er jo en liten hardware og overklokkings entusiast, så det å kunne reinstallere alt med alle instilliger og programmer slik jeg vil ha det, etter et disk skift, eller overklokkings- ras er veldig nyttig.

dd kommandoen gjør alt det du ramser opp her, pluss mye mye mer. Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_%28Unix%29

Noen laget en wrapper på denne, dd_rescue, kanskje verdens beste datareddingsprogram:

http://www.garloff.de/kurt/linux/ddrescue/

Back-up kan gjøres på mange måter, få av dem er effektive. Hvis du ønsker å gjøre det eksternt er båndbredde et vesentlig poeng. Du har da et fantastisk verktøy i rsync:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rsync

Akkurat det har jeg faktisk hatt på følelsen av selv, at det finnes meget gode løsninger for backup i Linux. Men jeg må nesten spørre litt mer konkret hvordan det vil gå med typiske scenarioer hvis denne maskinen kjører Linux.

1. Den støtter noIP (eller liknende løsninger) slik at maskinen sender oppdatert info om IP adressen slik at den blir gjort om til en navn. Logger idag inn på "hjemme.myftp.org:9332" siden jeg ikke har fast IP ut mot nettet. (navn og portnummer bare et eksempel)

Alt av IP er naturligvis støttet.

2. Jeg logger inn på maskinen fra jobben (Win XP) og setter i gang en ny nedlastning med uTorrent.

Enda bedre, prøv kommandolinje basert torrent, ingen ser at du laster ned noe. Jada, det der går på den måten du måtte ønske.

3. Samme som over, men jeg vil lese et Word dokument som ligger på en annen maskin i lokalnettverket (der jeg i dag da logger meg inn via eksternt skrivebord, og åpner lokalnettverk for tilgang til delte filer hjemme.

Selvfølgelig, rdesktop støtter da MS perfekt, så du kan kjøre din XP/Vista desktop på en hvilken som helst linux maskin remote:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rdesktop

Men det finnes mye bedre måter å gjøre dette på i linux.

4. FTP og henting/opplasting av filer denslags regner jeg vel egentlig med at ikke  er noe problem uavhengig av OS.

Personlig sverger jeg til ssh, jeg liker ikke å legge ting åpent, men hvis du er komfortabel med ftp, så har alle varianter av det naturligvis full støtte, både fra kommandolinje og via diverse gui.

Forresten var det en gang jeg syns driverne til Nvidia var langt bedre enn ATI, men må si at etter den lille erfaringen jeg har fått med media- maskinen etter overgang til ATI virker Nvidia fremdeles på beta stadiet på Vista.

Vet ikke hvordan dette fortoner seg på Ubuntu, men har intrykk av at Nvidia får minst kritikk. Ser i alle fall at ATI slapp nye drivere for Linux 31. Mai, så det virker jo som de i alle fall tar det seriøst.

Ja, men det er en vei å gå først. Du finner en god artikkel om temaet på phoronix. Forhåpentligvis vil de komme på nivå med nvidia i løpet av året, både i funksjonalitet og ytelse, men det er et stykke igjen dit.

Ok, det høres jo overkommelig og greit nok ut. Må vist forresten ta meg en tur på Wiki for å lære meg betydningen av ordet "kompilere", vet egentlig ikke helt hva det vil si. :blush:

kompilere= oversette kildekode til binær fil som datamaskinen forstår og kan kjøre. På linux får du tilgang til en av verdens beste kompilator pakker, som kan kompilere for nær sagt alle arkitekturer du kunne tenke deg å kjøre et program på. Jeg tenker da på gcc, g++. g77 og g95, h.h.v. c, c++, fortran77 og fortran95.

Vel vel, det spiller jo egentlig ingen rolle, men jeg går en spennede høst i møte i alle fall, det er helt sikkert. Og selv om jeg nok så langt fortsatt syns gresset er relativt grønt på begge sider (ikke bare den ene) setter jeg stor pris på alle de gode tipsene.

8881061[/snapback]

Den dagen du føler deg mer hjemme når du booter opp linux er du solgt. Jeg tror det eneste som stopper deg nå er gammel vane. De som virkelig bruker de mulighetene som ligger i linux, føler seg gjerne bakbundet og kneblet på en MS maskin.

 

Ble litt nysgjerrig på noIP tjenesten din. Den kommer ferdigpakket for ubuntu i pakkebrønnen universe:

$ sudo aptitude install no-ip

Endret av Del
Lenke til kommentar
Den dagen du føler deg mer hjemme når du booter opp linux er du solgt. Jeg tror det eneste som stopper deg nå er gammel vane. De som virkelig bruker de mulighetene som ligger i linux, føler seg gjerne bakbundet og kneblet på en MS maskin.

8881589[/snapback]

Hehe, så utrolig sant. Har kun brukt linux som OS på mine maskiner de siste 6 månedene, og jeg føler meg hemmet hver gang jeg bruker windows. Jeg føler det at jeg ikke får gjort noe som helst produktivt på det OS-et.

Lenke til kommentar
Funker fett her med det meste... seff bare nettverkskortet som ikke funker... hehe.. så var det den evigvarende driver konfigen da.. faens...

8899495[/snapback]

Stort sett ikke noe problem. Regner med det er et trådløst kort, følg rådene fra forrige side i tråden her.

 

Nå funker: Wma, mp3, ogg, avi, divx, xvid, CSS/DVD, streaming, nettradio, youtube, flash, osv, osv.

Da gjenstår det å finne ut hvordan jeg kan skrive sikkert til mine gamle NTFS disker.

 

Erfaringer noen? :)

8899821[/snapback]

Du kan gjøre det ved et museklikk i automatix, ellers kan du bare installere programmet som gjør det:

$ sudo aptitude install ntfs-config

Lenke til kommentar
Funker fett her med det meste... seff bare nettverkskortet som ikke funker... hehe.. så var det den evigvarende driver konfigen da.. faens...

8899495[/snapback]

Stort sett ikke noe problem. Regner med det er et trådløst kort, følg rådene fra forrige side i tråden her.

 

Nå funker: Wma, mp3, ogg, avi, divx, xvid, CSS/DVD, streaming, nettradio, youtube, flash, osv, osv.

Da gjenstår det å finne ut hvordan jeg kan skrive sikkert til mine gamle NTFS disker.

 

Erfaringer noen? :)

8899821[/snapback]

Du kan gjøre det ved et museklikk i automatix, ellers kan du bare installere programmet som gjør det:

$ sudo aptitude install ntfs-config

8899887[/snapback]

 

Glimrende verktøy. Likte spesielt picasa, som jeg har brukt mye av på Xp. Jeg holder på å installere nå. Vil det virke? :dribble: Skrivetilgang til gamlediskene tar jeg ikke sjangsen på enda. Må lese litt mer om det. Har hørt mye rart om Linux som skriver til Ntfs, og skapt en del problemer.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Skrivetilgang til NTFS-disker kommer garantert til å gå smertefritt. I dag er det såpass god støtte for det at du har ingenting å være redd for.

8901405[/snapback]

 

Jeg ville vært forsiktig med å garrantere noe som helst når det gjelder ntfs. Selv om vi går ut i fra at det fungerer perfekt i dag (noe det tilnærmet gjør), skal det bare en liten oppdatering til windows til før alt faller sammen og blir ustabilt eller ikke funker i det heletatt.

 

Bruker man derimot bare linux er jo ikke dette noe problem, men da skulle det jo heller ikke være noen grunn til å ha ntfs-disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...