Gå til innhold

Linux på minnepinnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artig konsept, bra og nytenkende! Ja, vet det finnes muligheter for å tilpasse andre distroer til å kjøre fra minnepinner, men det er nytt fra en kommersiell aktør. Lurer på om MS følger etter? :p

8364971[/snapback]

 

Tror ikke Microsoft kommer til å følge etter, rett og slett pga tekniske begrensninger. Bare med tanke på lisensen rundt dette vil skape problemer, kan tenke deg at du må ringe Microsoft for å få aktivert Windows for hver gang du plugger den inn i en ny PC :-P

 

Videre var vel Windows 98 det siste OSet fra Microsoft som støttet å bli koblet direkte i en maskin med forskjellige hardware uten å kreve reinstallasjon. Windows 2000, XP og Vista krever reinstallasjon hvis du f.eks. får nytt hovedkort (som har annet chipset etc. enn det forrige).

Lenke til kommentar
Er dette virkelig noe for den jevne bruker? Må man ikke endre boot disk for å kunne boote? Eller er de fleste hovekort satt opp til å lete på USB først?

8365134[/snapback]

Les artikkelen en gang til. Det står da virkelig svart på hvitt at dette produktet ikke er beregnet på "den jevne bruker", men "[k]onseptet er tiltenkt brukere som gjerne reiser mye, som ikke har med seg bærbar PC men som derimot har tilgang til maskiner på ulike lokasjoner".

Lenke til kommentar
Er dette virkelig noe for den jevne bruker? Må man ikke endre boot disk for å kunne boote? Eller er de fleste hovekort satt opp til å lete på USB først?

8365134[/snapback]

Les artikkelen en gang til. Det står da virkelig svart på hvitt at dette produktet ikke er beregnet på "den jevne bruker", men "[k]onseptet er tiltenkt brukere som gjerne reiser mye, som ikke har med seg bærbar PC men som derimot har tilgang til maskiner på ulike lokasjoner".

8365163[/snapback]

 

Kanskje jeg formulerte meg feil. Det jeg mente var brukere som ikke kan eller vet hvordan men setter opp dette. Brukere som reiser mye trenger ikke være dataspesialister?

Lenke til kommentar
Har selv en minnepenn på 2GB. Er det noen distribusjoner der ute som veldig lett lar seg installeres på en slik minnepenn, og som oppfører seg på samme måte som denne Mandriva løsningen?

8365181[/snapback]

Jeg har ikke testet noen av disse selv (med minnepinne), så jeg kan ikke bekrefte enkelheten, men jeg tror det skal være rimelig enkelt å legge inn en ISO og få den til å fungere bra. De fleste nyere linux-distroer er jo glimrende til å finne og få maskinvare til å fungere med drivere og programvare. Her er i hvert fall en liste over distroer som kan startes fra en minnepinne.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva som er er fordelen med å ha OS på en minnepinne. Jeg har Torpark (Firefox satt opp med TOR) på en minnepinne. Har installert FoxyProxy addon som sender DNS forespørsler til SOCKS proxy. Dermed blir det i hvertfall svært vanskelig for andre å å kartlegge nettbruk på usikre steder. USB versjonen er gratis.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg formulerte meg feil. Det jeg mente var brukere som ikke kan eller vet hvordan men setter opp dette. Brukere som reiser mye trenger ikke være dataspesialister?

8365176[/snapback]

Det eneste som trengs for å boote er et hovedkort som lar deg boote fra USB-enheter. Ikke det folk flest bør rote i kanskje, men ikke så fryktelig vanskelig heller :)

 

http://www.mandriva.com/en/node_109/node_1...e_3482/faq#bios

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...