Gå til innhold

Oppradering: Canon 300D --> 400D: Verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har et 300D som begynner å trekke på årene, og det har vel strengt tatt gjort jobben. I og med at Canon nå kjører en cashbackkampanje så lurer jeg på å plukke opp et 400D. Men da har jeg noen spørsmål:

 

1) Hvordan er støynivået på 400D? Dette er kanskje det største problemet jeg har med 300D.

2) Er det bedringer i autofokusfunksjonen? Jeg vet at dette har mye med objektivet å gjøre, men 300D har ikke akkurat bidratt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær tvilsom til CashBack-kampanjen. Jeg har ventet i ca. 2 måneder på mine penger etter å ha kjøpt 30D, og har enda ikke sett noen penger. Likevel blir nok 400D en god oppgradering på AF. Den blir sikkert det på støy også, men det vet jeg ikke sikkert, så det får noen andre si og stå for.

 

(Må forresten lage en tråd om den CashBacken.)

Lenke til kommentar

Støynivået er nok betraktelig bedre på 400D enn 300D, det samme med dynamikken. Synes Canon har tapt lite på å gå over fra 8 til 10mp fra 350D til 400D, selv om kontrast og støy nok er et lite hakk vassere på 350D.

Selv ville jeg foretrukket en 20D til 6900 på JP, og lagt til et selvvalgt objektiv. Det er hvis budsjettet rekker til en slik investering.

Ps: han som jobber på Foto Erik i Haugesund hevder at kitzoomen fungerer mye bedre på 400D enn 350D. Høres rart ut, men rarere ting har forekommet i fotoverdenen. Han er jo en ganske fornuftig kar, så jeg holder muligheten åpen. Noen som vet noe om dette. Er det bare sprøyt, eller er det nok et eksempel på at ting ikke altid er slik det virker som. Hatet i dag, elsket i morgen?

Mvh en som er kjent for å hate Canons kitobjektiv....

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Kan jeg bruke batteriet fra mitt nå ødelagte 300D på mitt nye 400D? Regner med at jeg må selge batterigrepet også, som sikkert ikke passer på 400D?
Nei, 350D og 400D bruker et helt annet batteri (NB-2LH hvis jeg ikke husker feil). Du kan derimot bruke det på 20D, 30D og 40D, som bruker BP-511A...

 

Av samme grunn kan du selvfølgelig ikke bruke batterigrepet heller. Usikker på om det fungerer på 20D og etterfølgerne, men tviler litt...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Vær tvilsom til CashBack-kampanjen. Jeg har ventet i ca. 2 måneder på mine penger etter å ha kjøpt 30D, og har enda ikke sett noen penger. Likevel blir nok 400D en god oppgradering på AF. Den blir sikkert det på støy også, men det vet jeg ikke sikkert, så det får noen andre si og stå for.

 

(Må forresten lage en tråd om den CashBacken.)

"

Regner med at du har fått et kodenummer fra Canon som gjør at du kan gå inn på siden "commissionstatus".

Jeg kjøpte 400D i juli og fikk cash-back på konto i oktober. Tok lenger tid enn forventet, men fikk pengene! :new_woot:

Lenke til kommentar
Støynivået er nok betraktelig bedre på 400D enn 300D, det samme med dynamikken. Synes Canon har tapt lite på å gå over fra 8 til 10mp fra 350D til 400D, selv om kontrast og støy nok er et lite hakk vassere på 350D.

Selv ville jeg foretrukket en 20D til 6900 på JP, og lagt til et selvvalgt objektiv. Det er hvis budsjettet rekker til en slik investering.

Ps: han som jobber på Foto Erik i Haugesund hevder at kitzoomen fungerer mye bedre på 400D enn 350D. Høres rart ut, men rarere ting har forekommet i fotoverdenen. Han er jo en ganske fornuftig kar, så jeg holder muligheten åpen. Noen som vet noe om dette. Er det bare sprøyt, eller er det nok et eksempel på at ting ikke alltid er slik det virker som. Hatet i dag, elsket i morgen?

Mvh en som er kjent for å hate Canons kitobjektiv....

 

Fotografi's Toralf Sandåker sier også at kit-objektivet yter bedre på 400D enn på 350D.

Har ikke helt forstått hvordan det kan ha seg, men jeg mener å huske han skrev noe om modulasjon.

 

Når det gjelder støy og dynamikk står det at dynamikken er blit bedre eller like bra, og støyen er mindre på 400D.

Ved å undereksponere et trinn på ISO 1600 får man ISO 3200 ved å løfte eksponeringen ett trinn i behandlingen senere.

Lenke til kommentar
Fotografi's Toralf Sandåker sier også at kit-objektivet yter bedre på 400D enn på 350D.

Har ikke helt forstått hvordan det kan ha seg, men jeg mener å huske han skrev noe om modulasjon.

Jeg lurer på om Kit-zoomen ble oppdatert rundt den tiden 400D kom ut ?

 

Når det gjelder støy og dynamikk står det at dynamikken er blit bedre eller like bra, og støyen er mindre på 400D.

Ved å undereksponere et trinn på ISO 1600 får man ISO 3200 ved å løfte eksponeringen ett trinn i behandlingen senere.

Fotgrafi sammenlignet vel 400D med 350D ? Jeg har hørt andre som mener at 350D har bedre dynamikk enn 400D; men om det er synsing eller fakta vites ikke. Men både 350D og 400D skal være en del bedre enn 300D.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å oppgradere fra 300D til 400D men venter i hvert fall til februar så jeg ser hva Canon lanserer da. De kommer trolig med et 450D.

 

Det jeg ønsker meg mest ut i fra oppgraderingen fra 300D er:

- Lavere støynivå på høy ISO samt høyere maks ISO

- Raskere skriving til minnekortet

- Mulighet for å bruke skjermen som søker

- Større skjerm

Lenke til kommentar
Av samme grunn kan du selvfølgelig ikke bruke batterigrepet heller. Usikker på om det fungerer på 20D og etterfølgerne, men tviler litt...

 

Grepet til 300D passer ikke til 20D, 30D eller 40D. Gikk selv fra 300D til 30D, men måtte selvsagt ha nytt grep i tillegg.

Prøvd å selge det gamle grepet, men lite interesse gitt. (så tenker litt på å gi det bort, heller det enn å bare la det støve ned)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...