Gå til innhold

- Stort nettforbruk bør koste mer


Anbefalte innlegg

jeg skjønner ikke hvorfor de gikk bort fra "kvotesystemet" i utgangspunktet. det er urettferdig at min husstand betaler like mye for mail, aviser og dette forumet som de som sitter å laster ned døgnet rundt.

 

nei innfør ett system igjen hvor man betaler for hva man laster ned..

8274081[/snapback]

 

Kjøp en linje med mindre båndbredde om du bare surfer og leser mail.

 

Som andre har poengtert, man har betalt for en linje med en gitt båndbredde, det er jo helt tøv å mase om at man skal betale mer om man faktisk bruker båndbredden man allerede har betalt for. Selskapene liker vel ikke at de ikke kan klare seg med like stor "underkapastiet" sentralt i nettet som før.

 

AtW

8274234[/snapback]

 

frihet likhet og valium. de gammelkommunistiske idealene støtter ikke jeg. jeg mener man skal betale for hva man bruker. fix ferdig.

 

båndbredde.. det er greit at det rusler avgårde når nettet brukes..

8274320[/snapback]

 

Så du mener det er gammelkommunistisk at de fleste utleieformer går per tid? Det har ingenting med likhet som sådan å gjøre, det finnes en mengde produkter med forskjellige priser. Vil du ha høy hastighet så må du betale for det. Akkurat som du må betale mer per dag for å leie en fin bil. Selv om du lar bilen stå i garasjen hele dagen.

 

Det er ikke måte på hva slags meninger som tillegges kommunisme om dagen...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke akkurat smart å gå ut og si at kundene bør betale mer. Markedsføring anyone?

8273650[/snapback]

 

Kanskje de prøver å lodde stemningen hos folket ?

 

 

Hvis 15 % bruker 70 av trafikken, så er dette litt ... snodig , men det var jo telenor som i sin tid gikk vekk fra "betal ekstra hvis du bruker adsl-linjen mye" til ubegrenset bruk.

8274059[/snapback]

 

Det er 15% som bruker opp det de betaler for. Telenor bør prise seg lykkelig over at 85% av kundene ikke benytter hele tilbudet de betaler for. Men her går de ut og klager :)

Lenke til kommentar
Dette er så idiotisk som det kan bli..

Jeg oppfordrer alle som har telenor til å bytte ISP NÅ..

Og la oss starte en boikott aksjon imot telenor så får vi så hvor

god forbruker statistikk telenor vil få angående sine egne kunder...

Gjør vi forbrukere det så vil det fort svi et viss sted for telenor at sånne utsagt kommer man ikke langt med.

8273718[/snapback]

ja hadde det vært annen isp tilgjengelig her så..

 

Jeg er i sjokk ^^ Dette er maks teit. Jeg forventer ett aldri så lite innskudd på konto for alle månedene jeg IKKE har brukt linjen min maks. Regner med det er likt begge veier? Hvis ikke skal jeg nok klare å få den brukt i all framtid konstant ^^

8274140[/snapback]

Helt smekke enig!!

(Enn å kom på å gi en slik uttalelse til media da telenor?)

 

Blir godt å få refundert penger på internett bruk ja, for der bør være likt begge veier.

Har jeg betalt for mine 4000/400 så skal jeg fan meg har rett til å kjøre maks 24/7 365 dager i året å ja. IDIOTI!!

Lenke til kommentar
Er dette sånn å forstå at de i tilleg til prisen for en gitt linje (f. eks 4Mbit) så må telenorkunder betale ekstra hvis de utnytter det de allerede har betalt for?

Eller er det sånn at de ikke har noen begrensninger men planlegger å innføre det?

 

Hvis det er det første er det jo helt idiotisk, man må jo betale for den samme linja to ganger.

8273741[/snapback]

Samtlige ISP'er håper på at folk flest ikke bruker linja fullt ut hvert eneste sekund hele døgnet. På den måten kan de overbooke litt i forhold til hva nettets faktiske kapasitet er.

 

Dette utspillet fra Telenor viser at de ønsker at forbrukerne skal betale for det de forbruker. Dette er en veldig rettferdig løsning, og vil gagne alle som er mer bedskjedne brukere. Men selvfølgelig er det ingen storforbrukere som liker ideen.

 

I dag betaler jo Telenor (og alle andre ISP'er) for mengden trafikk som belastes konkurentens nett. Jeg har ikke satt meg godt inn i den internasjonale internett-prisingen, men av det lille jeg har fått med meg, er det mer vanlig med betaling pr bit som blir overført, fremfor fast månedsavgift.

 

Hvis de prøver å innføre noe slikt tipper jeg småforbrukerne bør skaffe seg et slikt abbonement: da kan de få kjappe linjer, men med begrensning om at de ikke må bruke de for ofte. Dette vil gjøre epost og nettbank opplevelsen bittelitt bedre, og hvis man ønsker å se på en og annen youtube-film eller nettv-sending, så vil et også fungere! De 15% som idag produserer mest nettrafikk kommer sannsynligvis til å bytte ISP hvis Telenor lanserer en slik løsning, så de kommer nok til å tenke som om to-tre ganger før de lanserer noe slikt.

 

Er jo helt latterlig. Telenor krever jo allerede dyre priser for hastighetene de tilbyr, og hvertfall her i bygda har de ikke den mest stabile oppetiden. Nå skal vi ikke få lov til å bruke internettet heller? De 15% som bruker mesteparten av nettet, de har de største linjene, og de betaler mest.

 

Tante Ola på Toten gir vel blanke i om vi laster eller ikke. Tror du hun trenger 12mb for å betale regninger på nettbanken, og surfe vg? Nei, hun går heller for en 500kb/s linje som koster en slikk og ingenting.

8273887[/snapback]

Dumt at de som bruker internett lite må være med på å betale for de som bruker det mye da.

8273773[/snapback]

Ja, vil du har kjapp internettforbindelse i dag må du faktisk betale for oss som bruker den fullt ut. Derfor er det lett å kvie seg, og heller gå for et lusent billig-abbonement. :(

Tante Olga er kanskje interessert i kjapp nettforbindelse for å drive med f.eks. videokonferanse med barnebarnet et gang i uka. Idag finnes det ingen prismodell som passer et slikt bruksmønster..

 

 

Det er fordi de er raskere til å bygge ut nettet sitt, mens de fleste her i norge sitter på gamle kobberkabler, og isteden for å satse på fiber bygger de heller nytt digitalt bakkenett som er gammel og ueffektiv teknologi. Telenor må se å få ut fingern å legge fiber ;)

8273842[/snapback]

Telenor legger fiber som gærninger, de har bare ikke lyst til å bruke det.

8273945[/snapback]

Nå vet ikke jeg hvor mange hus som blir ført opp i året, men det vil ta riktig så lang tid før det er fiber til annenhver husstand. Så å klage på at de ikke tar i bruk fiberet sitt i dag, er tåpelig. Kundegrunnlaget er rett og slett lavt og dårlig.

Men jeg er helt enig i at de må kjappe seg med å bygge ut mer fiber! Det er ikke noe gøy med gammel, sliten kobberledning :-/

 

Og i et så lite land som norge burde det ikke være noe problem å drifte et skikkelig stamnett. Antall brukere er jo bare en vits i forhold til f.eks. usa, tyskland, eller ja, fåglarna vet, sverige (sverige har rundt 9mill innbyggere, og de har allerede mye bedre linjer enn oss).

8273969[/snapback]

Lavt kundegrunnlag pleier ikke å være så veldig positivt i grunn.. For eksempel gadd ikke det svenske mobilselskapet "3" å utvikle 3G-nett her til lands. De satset heller på Danmark, hvor mange innbyggere bor på et relativt lite areal. Så det er ikke nødvendigvis noen fordel å være i et land med få innbyggere, og avstand til nærmeste nabo på et par mil...

 

jeg skjønner ikke hvorfor de gikk bort fra "kvotesystemet" i utgangspunktet. det er urettferdig at min husstand betaler like mye for mail, aviser og dette forumet som de som sitter å laster ned døgnet rundt.

 

nei innfør ett system igjen hvor man betaler for hva man laster ned..

8274081[/snapback]

Hvis et kvotesystem fører til lavere priser for småforbrukerne, er jeg også for dette. En god ting som kan gjøre at hurtig internett får innpass i de norske hjem :)

Lenke til kommentar

Helt enig med Telenor her. Tviler på at dette kommer til å fungere. De kommer evt til å måtte strupe båndbredden til visse protokoller.

 

Skal bli spennende å se hva dette ender ut i. Mener at tanken er riktig, men Telenor kommer til å løse det på feil måte. Akkurat slik de gjorde det forrige gang de prøvde...

Lenke til kommentar

Betaler jeg for 4 Mbit så betyr det at jeg betaler for å kunne bruke dette konstant 24 timer i døgnet. Jeg regner med at BKK er meget fornøyd med at jeg betaler for et tilbud jeg langt fra benytter meg maks av.

 

Telenor bør bare prise seg lykkelig for at alle kundene ikke bruker linjen de betaler for. De burde jo være strålende fornøyd med de tallene.

Lenke til kommentar
Er dette sånn å forstå at de i tilleg til prisen for en gitt linje (f. eks 4Mbit) så må telenorkunder betale ekstra hvis de utnytter det de allerede har betalt for?

Eller er det sånn at de ikke har noen begrensninger men planlegger å innføre det?

 

Hvis det er det første er det jo helt idiotisk, man må jo betale for den samme linja to ganger.

8273741[/snapback]

Samtlige ISP'er håper på at folk flest ikke bruker linja fullt ut hvert eneste sekund hele døgnet. På den måten kan de overbooke litt i forhold til hva nettets faktiske kapasitet er.

 

Litt er nok en kraftig underdrivelse. Uten at dette er noe mer en gjetning, så vil jeg tippe at de kanskje har rundt 1% av maks guff i kapasitet sentralt i nettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Artig at ingen har dratt paralellen til strøm enda.

 

I dag betaler du for en linje, og du betaler for forbruket. Denne sammenligningen blir kanskje noe søkt, men sånn i bunn og grunn virker det fair?

 

Det var jo også dette temaet Ted Stewens og "net neutrality" handlet om. Et tier indelt nett.

 

Og koblingen mellom blåruss og statsmonopolist tar jeg ikke helt. Enhver blåruss har lært å sky monopolet. Det er der Norge sliter, men en gammmel monopolist.

Lenke til kommentar
Nå er det jo artig å tenke på at flesteparten her som er imot er den gruppen av brukere som bruker mest båndbredde. Skal ikke se bort ifra at Tante Olga på toten synes det er helt greit da hun kanskje får billigere nett.

8273748[/snapback]

Og til det trenger Tante olga ikke 10Mbit nedhastighet.

Canal digital har en meget ok prismodell til folk som bare skal surfe på nett.

500/500 til 197,- pr mnd

http://www.canaldigital.no/templates/produ...nt____4847.aspx

 

Dette er typisk telenor klaging, når jeg har en 2Mbit linje fra en isp så har jeg betalt for rettigheten til og bruke 2Mbit døgnet rundt og året rundt. det er ISP sitt ansvar og ikke gi meg mer enn dette.

8273984[/snapback]

 

Nå må du ikke glemme at Telenor eier CanalDigital. Har hatt Canal Digital tidligere og det de driver med der er ikke særlig bra. Jeg betalte for en 5 Mb/s linje, dersom jeg lastet opp/ned mye over en periode låste de modemet og jeg var uten internett til jeg ringte kundeservice. Der fikk jeg beskjed om at det ikke er noe galt med linjene deres. "Det må være en feil hos deg, prøv å restart pcen" Etter samtale med kundeservice går det gjerne noen få minutter før alt plutselig virker igjen...Dette er ikke riktig måte å drive business på!!

Lenke til kommentar

Så det Telenor i praksis sier her er at de er villige til å miste 15% av kundene sine pga. av at de kundene bruker kapasiteten de betaler for? Fantastisk, Telenor! Håper inderlig dette ikke er noe de har tatt opp innad i konsernet, men bare et idiotisk utspill fra en av de ansatte..

Lenke til kommentar

Tele-HOR kan brenne i helvette!

De hadde sånn "kvote" driiit på linja før, og det sugde som FAEN!

IKKE gjør en slik Innføring igjen!

 

Hvorfor skal brukere som faktisk BRUKER DET DE BETALER FOR, betale mer?

Når de supplerer 6MBit linjer, og folk faktisk bruker hele 6MBitten så bruker de AKKURAT det de betaler for!

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Tja, kanskje vi burde kontakte damen som er ansvarlig for dette tåpelige utsagnet?

 

http://www.digi.no/php/bransje.php?id=12127

 

Svendsen (f. 1963) har utdannelse som sivilingeniør ved NTNU, Institutt for datateknikk og telematikk, og har gjennomført Master of Technology Management ved NTNU i samarbeid med NHH/Massachusetts Institute of Technology og Sloan School of Management. Svendsen er CTO i Telenor fra 15. september 2000.

Arbeidssted: Telenor ASA

Telefon: +4781077000

Mobiltelefon: +4790520773

Epost : [email protected]

Lenke til kommentar

Dette er noe av det latterligste jeg har hørt fra telenor på LANG tid!

 

I Norge har vi generelt høye priser for lave hastigheter på internett, i forhold til land som f.eks Svergie. Dette må telenor ta på seg noe av skylda for mener jeg siden de ikke har satset nok på teknologiske nyvinninger og utbygging av kraftigere og raskere internett til Kari og Ola Nordmann.

Så nå sitter vi alt i Norge og betaler mye for lite i forhold til vårt nærmeste naboland, og nå skal vi pluteslig betale mer? WTF?

 

Argumentet Telenor bruker er HELT bak mål i mine øyne; "fordi noen faktisk BRUKER hele den linja de betaler for, så skal de betale mer enn de som IKKE bruker hele den linja de har betalt for".

Vel i såfall bør det være telenor som returnerer penger til de som ikke bruker båndbredden sin, ikke telenor som tar ekstra for de som bruker varen/tjenesten de alt har betalt for!

 

Omge!

Lenke til kommentar
Dette er noe av det latterligste jeg har hørt fra telenor på LANG tid!

 

I Norge har vi generelt høye priser for lave hastigheter på internett, i forhold til land som f.eks Svergie.  Dette må telenor ta på seg noe av skylda for mener jeg siden de ikke har satset nok på teknologiske nyvinninger og utbygging av kraftigere og raskere internett til Kari og Ola Nordmann. 

Så nå sitter vi alt i Norge og betaler mye for lite i forhold til vårt nærmeste naboland, og nå skal vi pluteslig betale mer?  WTF?

 

Argumentet Telenor bruker er HELT bak mål i mine øyne; "fordi noen faktisk BRUKER hele den linja de betaler for, så skal de betale mer enn de som IKKE bruker hele den linja de har betalt for".

Vel i såfall bør det være telenor som returnerer penger til de som ikke bruker båndbredden sin, ikke telenor som tar ekstra for de som bruker varen/tjenesten de alt har betalt for!

 

Omge!

8274640[/snapback]

 

Enig enig!

ADSL var jo en innovasjon for at folk kunne få ei linje som var kraftigere enn ISDN og i tillegg bruke den døgnet rundt uten ekstra kostnader (alt for en fast pris i måneded), og nå skal Telenor gjøre slik at det ikke blir sånn alikevel?!

 

GoodGame sier jeg bare! Rart det er krig i verden? :p

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Hva med alle de 85% som benytter seg av linjer som sannsynligvis er langt større og dyrere enn de burde vært? Vedder på at det er mange som har 2,5mbit, og det kan kanskje hende de har brukt hele den kapasiteten bare noen få ganger per år, fordi de får feks en film eller noe på mail :-P Og de som velger å betale mer for mer båndbredde, slik at de faktisk kan bruke den som de vil, surfe på feks youtube, og andre slike tjenester som krever litt båndbredde, eller er en mye større fornøyelse med litt båndbredde... Jeg merker selv at her som vi har fem PCer, var det overhodet ikke nok med 1mbit... Og til tider rekker ikke 2,5 heller... Bare ved vanlig surfing på sider som youtube og lignende...

 

Edit: Forresten synes jeg dere sammenligner etter valg... Dere sammenligner med Sverige hele tiden... Danmark har enda operatører som har tellerskritt på "bredbånd" med 168kb ned! :-P Og da jeg var i Tyskland i sommer var det liksom en kjempegod linje når de hadde 1mbit.... Og da betalte de ca 800kr...

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...