Gå til innhold

Er rocken død?


Toa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det du kaller en musikkjenner er vel det jeg vil kalle en selektiv/bevisst lytter, hvilket jeg vil kategorisere meg selv som. Jeg får mye ut av musikk og tekster, og derfor har jeg ikke noe til overs for intetsigende tullball som den der frosken.

8756010[/snapback]

Som sagt, det finnes noe bra på listene. Det at jeg sier det betyr ikke at jeg anerkjenner Crazy Frog som god musikk.

 

Godt mulig at du er selektiv/bevisst, og det jeg sier nå er ikke noe "angrep" på deg (noe jeg slett ikke har noe grunnlag for å komme med), men det er min oppfatning at mange låser seg til sjangre de ser på som "riktige" å like. Det å kalle seg en bevisst/selektiv lytter og f.eks. bare høre på Black Metal er nok riktig, man er både svært bevisst og svært selektiv, men det er ikke nødvendigvis bra å være altfor selektiv.

 

Jeg ser også på meg selv som en meget bevisst lytter, men jeg vet ikke om jeg er spesielt selektiv. Jeg oppsøker ofte musikk i sjangre jeg ikke liker spesielt godt, gjennom f.eks. å høre på MTV Europe top 10 og diverse andre mainstream-greier der, og av og til kommer det ting jeg liker, som regel ting jeg ikke liker så veldig godt. Mulig jeg bare er en masochist ;)

 

Igjen, jeg vrir litt på dine ord, men jeg har ikke noe mål om å vri på det du sier, eller beskylde deg f.eks. for å være trangsynt eller "låst" i smaken. Poengterer dette siden det sikkert er lett å misforstå :)

 

Og ja, jeg er enig i at det er ille når dårlig musikk blir overeksponert. Tror vi er stort sett enige, bortsett fra kanskje om et par små nyanser.

Lenke til kommentar

Rocken er ikke død!

Vi har et fantastisk rockeband som veldig mange elsker: Muse

Vi har et heavy metal band som kritikere forguder: Mastodon

Og blant oss rock/metal optimister i norge er vel El Caco på godt nivå :)

 

Rock/Metal har mye å leve for ennå. Hip Hop artister er one-hit wonders og tar ikke lenge før alle glemmer en av noen etter en eller to mnd, men haka er at det dukker opp jævlig mange med samme tullet og tar plassen til den forrige populære artisten.

Rock/Metal bands har utrolig utbredt form for musikken deres og når noen har hørt på musikken til en av bandene og liker det, hører fansen på det lenge og lar ikke det råtne. Ikke alle Hip Hop fans er loyale mot artistene og støtter dem på en hyggelig og god måte. Som jeg ser oftest er at hip hop fans er bikkjer som sikler etter å få en del av kaka av artistene, men fansen dropper artistene eventuelt. Men jeg mener ikke at ALLE er sånn. Det kan være mulig at jeg tar feil, men greia er at jeg ser det så enkelt overalt.

Lenke til kommentar
Rocken er ikke død!

Vi har et fantastisk rockeband som veldig mange elsker: Muse

Vi har et heavy metal band som kritikere forguder: Mastodon

Og blant oss rock/metal optimister i norge er vel El Caco på godt nivå :)

 

Rock/Metal har mye å leve for ennå. Hip Hop artister er one-hit wonders og tar ikke lenge før alle glemmer en av noen etter en eller to mnd, men haka er at det dukker opp jævlig mange med samme tullet og tar plassen til den forrige populære artisten.

Rock/Metal bands har utrolig utbredt form for musikken deres og når noen har hørt på musikken til en av bandene og liker det, hører fansen på det lenge og lar ikke det råtne. Ikke alle Hip Hop fans er loyale mot artistene og støtter dem på en hyggelig og god måte. Som jeg ser oftest er at hip hop fans er bikkjer som sikler etter å få en del av kaka av artistene, men fansen dropper artistene eventuelt. Men jeg mener ikke at ALLE er sånn. Det kan være mulig at jeg tar feil, men greia er at jeg ser det så enkelt overalt.

9398083[/snapback]

 

Vil nå tro at dette gjelder alle musikkmiljøer like mye som hiphop.

Og er alle hiphop-artister onehitwonders?

 

Og ikke minst, hvordan er hiphop relevant i en tråd om rock?

Lenke til kommentar

Rocken er ikke død.. Ikke enda i alle fall.. Fortsatt er det nok rock som trekker mest, selvom det er de "feile" folka pressen smører ut i bladene.

 

Ting forandrer seg, og slik vil det alltid være. Som BB King sier. Bluesen (hans eksempel) forandrer seg som språket. Det er stadig nye måter og si og gjøre det på og man får stadig noe nytt. Men man kan likevel forstå hva ungdommer sier i dag.

 

Og det har alltid vært dårlig musikk. Og jeg tror faktisk det var mer på 70-tallet en det det er nå. Men vi som lever nå, husker kun det bra. Alle husker Led Zeppelin, men ingen husker de dårlige. På samme måte vil alle huske Snoop Dog og 2Pac om 10-15 år. Men ingen vil huske Justin Timberlake eller Nelly.

 

Jeg tror at rocken er på vei tilbake sterkere en noen sinne. Vi har i det siste fått flere gode band og fler og fler liker rock.

 

Så rocken er på ingen måte død. Ikke enda i alle fall..

Endret av JorgenSeverin
Lenke til kommentar

Nå blir jo dette litt off-topic i en tråd om rocken er død eller ei, men jeg føler bare at jeg må svare på tiltale (og ingenting er i veien med en sunn debatt).

 

Rocken er ikke død!

Vi har et fantastisk rockeband som veldig mange elsker: Muse

Vi har et heavy metal band som kritikere forguder: Mastodon

Og blant oss rock/metal optimister i norge er vel El Caco på godt nivå :)

9398083[/snapback]

Hip hop er ikke dødt!

Vi har en fantastisk rapper som veldig mange elsker: 2Pac

Vi har et fantastisk hip hopband som kritikerne forguder: Public Enemy

Og blant oss hip hop-optimister i Norge er vel Tungtvann på godt nivå :)

 

Men dette var jo strengt talt ikke en del av din tenkte showdown mellom rock og hip hop. Poenget mitt var å vise at det samme kan sies om hip hop (og alle andre sjangre, nesten). Musikk dør ikke så lenge folk spiller og lytter til det.

Rock/Metal har mye å leve for ennå. Hip Hop artister er one-hit wonders og tar ikke lenge før alle glemmer en av noen etter en eller to mnd, men haka er at det dukker opp jævlig mange med samme tullet og tar plassen til den forrige populære artisten.

9398083[/snapback]

Her vil jeg gjerne se kildene på påstandene dine (som jeg har uthevet). Band som allerede nevnte Tungtvann og Public Enemy falsifiserer vel i stor grad påstandene dine. Likevel kan man jo spørre seg om disse likevel ikke utgjør et mindretall. Det får eventuelt du påstå og begrunne med kilder. Inntil videre vil jeg påstå at du farer med svada.

 

Rock/Metal bands har utrolig utbredt form for musikken deres og når noen har hørt på musikken til en av bandene og liker det, hører fansen på det lenge og lar ikke det råtne.

9398083[/snapback]

Kilder? Er dette noe eksklusivt for rock, i så fall?

 

Ikke alle Hip Hop fans er loyale mot artistene og støtter dem på en hyggelig og god måte. Som jeg ser oftest er at hip hop fans er bikkjer som sikler etter å få en del av kaka av artistene, men fansen dropper artistene eventuelt.

9398083[/snapback]

Bevis og kilder? Hvis du skal i det minste forsøke å virke litt troverdig, burde du komme med bevis og eksempler som bygger opp under påstandene dine. Dette her blir for useriøst, rett og slett.

 

Men jeg mener ikke at ALLE er sånn. Det kan være mulig at jeg tar feil, men greia er at jeg ser det så enkelt overalt.

9398083[/snapback]

Simplifisering og generalisering om verden er en nyttig inngang eller advarsel til emner, men når alt kommer til stykket, er ingenting så simpelt som du fremstiller det ovenfor.

Endret av cun
Lenke til kommentar

@ Cun:

(Gidder ikke å sitere, blir for mye på en side :p)

 

Det du ser på hva jeg skrev truer nesten min mening og utsyn på ting konstruktivt. Ikke ta meg for en idiot uten kilder, for det er bare frekt av deg. Jeg skrev hva enhver ser på den musikken hver dag. Kilder trenger jeg ikke. Hip Hop folk på gata og i klassen min er ikke mer advansert enn det du påstår det som. Det finnes hip hop musikere, kjennere og jammen meg proffesjonelle. Men gjennomsnittet ser på musikken like primitivt som det stort sett blir lagd idag.

Jeg ser på dette folket på gatene med svære gorillaklær ikke nødvendigvis som primitive. Men hadde du starta en smart samtale angående musikk, gjerne Hip Hop. De hadde ikke sagt mer enn at de liker beaten og hvor raskt artistene kan rappe. Spør du mer enn det, blir de provosert og begynner vurdere å angripe deg, eller no.

Og la vær å kritisere meg for kilder og sånt dritt. Jeg har fått nok av sånt miljø. De avskyr meg like mye som jeg avskyr dem.

Lenke til kommentar
(...)

Jeg ser på dette folket på gatene med svære gorillaklær ikke nødvendigvis som primitive. Men hadde du starta en smart samtale angående musikk, gjerne Hip Hop. De hadde ikke sagt mer enn at de liker beaten og hvor raskt artistene kan rappe. Spør du mer enn det, blir de provosert og begynner vurdere å angripe deg, eller no. (...)

 

Dette har skjedd deg ofte?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er fasiten:

 

Rocken er ikke død bare for at det er Hip-Hop og RnB som dominer VG-lista for øyeblikket.

 

Ok, Glam-Rocken og den klassiske rocken er kanskje ikke som den var før med Guns N'Roses, Sweet, Metallica osv.

Punk-Rocken tar mer og mer over, noe jeg ikke noe særlig begeistret for.(Hvis du ser bort ifra Billy Talent)

 

Men det lages utrolig mye bra Alternativ/Indie Rock for tiden. F.eks Franz Ferdinand, The Killers, Modest Mouse, Interpol, Hot Hot Heat, The White Stripes, Arctic Monkeys osv osv.

Lenke til kommentar

Den enkle måten å si det på:

"Rocken døde i 1980, da John Lennon ble skutt og John Bonham ble kvalt i sitt eget oppkast."

 

Den mer riktige måten:

"Det kom mye crap etter 1980, men det er noen godbiter innimellom, som f.eks Metallica, Helloween, Van Halen, Muse, RATM, Soundgarden, noe BM og DM osv...."

 

Konklusjon:

Nei, rocken er ikke død. Det er bare vanskelig å finne opp kruttet på nytt.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...