Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at "internett" får uforholdsmessig mye av fokuset/skylden for all styggedom. Faktum er vel (både nå og tidligere) at det er mye større sjanse statistisk at "din" 13-14 åring blir forført av en "lokal kapasitet" på lørdagskvelden, enn av en skrulling fra nettet.

Lenke til kommentar
Du vet at man kan bruke pcer på bibloteket?

 

 

Du kan ikke hindre det kort sagt, hvis du skal overvåke så er det bedre at du lar barnet vite det blir overvåket, ved å sitte med det på pcen. Ikke plutselig dra frem "Hva sa jeg om at du ikke skulle gå inn på chattesider?".

8389506[/snapback]

 

 

Igjen så ber jeg deg om å lese tidligere innlegg. Dette har allerede vært diskutert..

 

Og ja, det finnes pc`er overalt, men da kan vi jo snakke om dette i evigheter.. Det får starte i hjemmet, også får vi ta det derfra,,

Lenke til kommentar
Jeg synes at "internett" får uforholdsmessig mye av fokuset/skylden for all styggedom. Faktum er vel (både nå og tidligere) at det er mye større sjanse statistisk at "din" 13-14 åring blir forført av en "lokal kapasitet" på lørdagskvelden, enn av en skrulling fra nettet.

8389556[/snapback]

 

 

Dagens realitet er jo slik at internett blir mer og mer en del av livet til de fleste, og internett er en lekeplass for syke mennesker. Det jeg foreslår er at vi foreldre gjør så godt vi kan for å gjøre dette vanskelig...

Lenke til kommentar
Jeg tror det hadde blitt mer morsomt for ungene og gjort noe du ikke vil at de skal gjøre(puberteten, yey) enn å bare snakke med dem mye.

8389758[/snapback]

 

 

Ja, nettopp..!! det beviser jo bare mitt poeng enda sterkere! Man må oervåke barna med slike metoder, nettopp fordi prat ikke funker...

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at det er større sannsynelighet for at de trosser deg ved å nettop gjøre det, enn hvis du bare begrenser mulighetene/ser på at de chatter.

8389804[/snapback]

 

 

ja, man vil jo ha det man ikke får.. men hvis alle kan samarbeide om dette, så blir det vanskeligere for barna å trosse oss.

Lenke til kommentar

ja, man vil jo ha det man ikke får.. men hvis alle kan samarbeide om dette, så blir det vanskeligere for barna å trosse oss.

8389923[/snapback]

Det som jeg tror hadde vært mest effektiv hadde vært å bare gitt barnet lov å chatte mens man selv var til stede, da hadde det ikke blitt like mye tabu, og sikkert ikke frista å

gjøre det fordi man ikke får lov.

Lenke til kommentar

ja, man vil jo ha det man ikke får.. men hvis alle kan samarbeide om dette, så blir det vanskeligere for barna å trosse oss.

8389923[/snapback]

Det som jeg tror hadde vært mest effektiv hadde vært å bare gitt barnet lov å chatte mens man selv var til stede, da hadde det ikke blitt like mye tabu, og sikkert ikke frista å

gjøre det fordi man ikke får lov.

8389939[/snapback]

Det er jo det noen av oss har påpekt hele tiden.... at skal barna få lov til sånnt må foreldre være tilstede..... altså ikke internett på rommet :)

Lenke til kommentar
Jeg synes at "internett" får uforholdsmessig mye av fokuset/skylden for all styggedom. Faktum er vel (både nå og tidligere) at det er mye større sjanse statistisk at "din" 13-14 åring blir forført av en "lokal kapasitet" på lørdagskvelden, enn av en skrulling fra nettet.

8389556[/snapback]

Om du lar din 13-14 åring reke ute sent på lørdagskveldene ja.

Dessuten.... internett har gjort at disse kan tilnærme seg barn mye mer "usett" enn om de skulle gjort det ute på en lørdagskveld...

Lenke til kommentar

Jeg kan lett lage meg en profil på en av disse sidene og kalle meg for "truls 11 år".. deretter kan jeg starte dialoger med andre på den aldreren, og opparbeide en tillit. Plutselig en dag kan jeg avtale f.eks "skal vi møtes? du kan komme hjem til meg for foreldrene mine er borte på lørdag. Vi kan se på film/spille playstation etc. Si at du skal til en venninne så kommer du til meg istedet" Og vips så har jeg ett offer,, Dette er altfor lett, og pedofile er ganske godt trent til å lure barn. :no:

Lenke til kommentar
ja, man vil jo ha det man ikke får.. men hvis alle kan samarbeide om dette, så blir det vanskeligere for barna å trosse oss.

8389923[/snapback]

 

Så du vil at staten skal overvåke alle barna eller er det bare alle foreldre som skal overvåke alle barn, inkl dine og andres, så de alltid er passet på? Det neste er vel at man skal logge og overvåke alt som skjer på nett, uansett hvem som er online, fordi, det kan jo være at en eller annen har onde hensikter, så da rettferdigjør det overvåking av folk, eller?

 

Fortsatt ingen som kan vise noen tall på hvor mange som blri sporet opp via nett for å bli voldtatt og missbrukt. Tror tallene ikke i heletatt henspeiler hvor paranoide endel folk er.

Lenke til kommentar
Så du vil at staten skal overvåke alle barna eller er det bare alle foreldre som skal overvåke alle barn, inkl dine og andres, så de alltid er passet på? Det neste er vel at man skal logge og overvåke alt som skjer på nett, uansett hvem som er online, fordi, det kan jo være at en eller annen har onde hensikter, så da rettferdigjør det overvåking av folk, eller?

 

Fortsatt ingen som kan vise noen tall på hvor mange som blri sporet opp via nett for å bli voldtatt og missbrukt. Tror tallene ikke i heletatt henspeiler hvor paranoide endel folk er.

8391126[/snapback]

 

Jeg kommer de ignorante i forkjøpet: "Men faren er der!1!!".

Lenke til kommentar

Engasjement i barnas aktiviteter er da noe av det viktigste en mor eller far kan ha. Hjelpe barn å utforske nettet og datamaskinens muligheter og ikke minst lære skepsis til dets innhold er viktig.

 

Engasjement og interesse er nøkkelordene for å beskytte små barn fra farlige elementer i omverden i min oppfatning, ikke overvåkning og avhøring.

Lenke til kommentar
ja, man vil jo ha det man ikke får.. men hvis alle kan samarbeide om dette, så blir det vanskeligere for barna å trosse oss.

8389923[/snapback]

 

Så du vil at staten skal overvåke alle barna eller er det bare alle foreldre som skal overvåke alle barn, inkl dine og andres, så de alltid er passet på? Det neste er vel at man skal logge og overvåke alt som skjer på nett, uansett hvem som er online, fordi, det kan jo være at en eller annen har onde hensikter, så da rettferdigjør det overvåking av folk, eller?

 

Fortsatt ingen som kan vise noen tall på hvor mange som blri sporet opp via nett for å bli voldtatt og missbrukt. Tror tallene ikke i heletatt henspeiler hvor paranoide endel folk er.

8391126[/snapback]

 

 

Nei, mener da overhodet ikke at man skal overvåke ALLE på nett! Men overvåke hva barna gjør og hvor de ferdes på nett. For meg så er det like viktig som og "overvåke" hvem barna sover hos og hvor de er til enhver tid.

 

Og når jeg sier at alle må samarbeide om dette, så snakker jeg først og fremst om foreldrene. Jeg reagerer sterkt når jeg ser ett barn inne på nett, der mesteparten er voksne folk. Staten gjør ikke mye for å passe på barna våre, det er jo opp til OSS og gi dem trygghet.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

En skal ikke skjerme barna fra real life. Da vil de, som sagt før i tråden bli dårligere til å hondtere enkelte slike situasjoner når de blir voksne. Jeg tror mange her går fram feil. "La oss beskytte dem mot alt vi kan. Jeg skal ikke la barn knytte nye kontakter i tilfelle det er av den sorten som er pedofile. Nei, uansett om barnet ikke har mange venner så skal i hvert fall ikke jeg la det få flere venner." Men tenk når barnet blir voksen, skal ut i det virkelige liv for første gang. "Hmm... Lurer på hvorfor jeg ikke fikk sjekke ut ting når jeg var barn. Oi se! Her går det jo an og kommunisere med andre mennesker." og 1 uke senere er han funnet død fordi dere skjermet dem. Kanskje satt litt på spissen, men dere skjønner jo poenget midt. :)

Lenke til kommentar
En skal ikke skjerme barna fra real life. Da vil de, som sagt før i tråden bli dårligere til å hondtere enkelte slike situasjoner når de blir voksne. Jeg tror mange her går fram feil. "La oss beskytte dem mot alt vi kan. Jeg skal ikke la barn knytte nye kontakter i tilfelle det er av den sorten som er pedofile. Nei, uansett om barnet ikke har mange venner så skal i hvert fall ikke jeg la det få flere venner." Men tenk når barnet blir voksen, skal ut i det virkelige liv for første gang. "Hmm... Lurer på hvorfor jeg ikke fikk sjekke ut ting når jeg var barn. Oi se! Her går det jo an og kommunisere med andre mennesker." og 1 uke senere er han funnet død fordi dere skjermet dem. Kanskje satt litt på spissen, men dere skjønner jo poenget midt. :)

8391816[/snapback]

 

Er ikke snakk om å skjerme barna for virkeligheten, men å beskytte dem! Som sagt så er det viktig at man snakker med barnet slik at den forstår hva som finnes der ute. Slik kan man dempe nysgjerrigheten rundt dette. Og for å være helt ærlig, så tror jeg neppe barn idag trenger å knytte flere kontakter annet enn i skolen eller med nabo barna. Det finnes selvfølgelig unntak, men det får bli en annen debatt. Generelt sett så har de fleste barn venner og leke kamerater i virkeligheten, og de må de jo gjerne ha over msn også (det innebærer da også at jeg kjenner disse barna).

 

Og der sa du jo det selv, "tenk når barnet en dag blir voksen og skal ut i det virkelige livet" ja? hva da? da er jo barnet voksent da jo!

 

Jeg kan kun lære barna mine det jeg vet, og oppdra dem deretter, og når de selv blir voksne så har de nok hørt så mange skrekk historier o.l og forstått hva som foregår inne på nettet, at da skjønner de jo selv hvordan man skal oppføre seg på nettet.

Akkurat som oss :yes:

Lenke til kommentar
En skal ikke skjerme barna fra real life. Da vil de, som sagt før i tråden bli dårligere til å hondtere enkelte slike situasjoner når de blir voksne. Jeg tror mange her går fram feil. "La oss beskytte dem mot alt vi kan. Jeg skal ikke la barn knytte nye kontakter i tilfelle det er av den sorten som er pedofile. Nei, uansett om barnet ikke har mange venner så skal i hvert fall ikke jeg la det få flere venner." Men tenk når barnet blir voksen, skal ut i det virkelige liv for første gang. "Hmm... Lurer på hvorfor jeg ikke fikk sjekke ut ting når jeg var barn. Oi se! Her går det jo an og kommunisere med andre mennesker." og 1 uke senere er han funnet død fordi dere skjermet dem. Kanskje satt litt på spissen, men dere skjønner jo poenget midt. :)

8391816[/snapback]

 

Dette var da utrolig satt på spissen. Det høres ut som at du mener en burer barna inne og kun lar de gå ut til luftings i hagen.

 

Klart barn skal være ute, være sosiale, ha venner og gjøre ting sammen med disse på fritiden og lære livets positive og negative sider. Men, på samme måte som du sikkert har lært at du ikke skal ta i mot godterier i fra en ukjent mann i bil, sier vi nå i tillegg at du ikke skal møte noen du har møtt på nett og heller ikke gi adressen eller telefonnr til ukjente.

 

Det er snakk om å ta sine forholdsregler, være føre var enn etter snar. Det er det foreldre skal gjøre. Vi skal være guider for barna våre og lære dem hvordan de skal se og unngå farer som vil være av katastrfal art og vi skal lære dem å håndtere daglidagse utfordringer og problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...