Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?


Anbefalte innlegg

Så.... nei til ditt spørsmål om jeg hadde latt mine barn delta !

8377354[/snapback]

Ikke hvis NRK, TV2, TV3, e.l. hadde spurt deg heller? :)

 

Kunne jo vært en fin start på en kariere i showbiz :)

8377455[/snapback]

ALDRI !

Jeg tror heller ikke at noen av de norske tv-kanalene hadde sendt noe sånt....

Den videoen der gjorde meg kvalm, og fikk meg til å undre på hvor mye de jentene der ble solgt for etterpå......

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg for min del velger å kalle den slags foreldre halliker... På samme måte som de som presser barna til å bedrive idrett eller hva det måtte være for sin egen skyld...

 

Jeg hadde aldri gjort den ene ungen jeg har til "hore" for egen tilfredstillelse, men ser jo at noen trenger pengene og gir blanke f i både moral og etikk samt ansvar av samme grunn...

8377563[/snapback]

Mulig jeg er naiv, men tror ikke nødvendigvis den video'n er lagd av noen skruppløse foreldre eller andre med skumle motiver. Hvorfor skal vi alltid tro det værste?

 

Skulle jeg sette finger'n på noe, måtte det være bruken av pistoler/skytevåpen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Hva synes vi om denne?  :hmm:

 

 

Er det et opplegg dere kunne latt deres unge bli med på? Eller er video'n "usømmelig"?  :)

8377237[/snapback]

Hvis jeg hadde funnet dette her så hadde det blitt skjennepreken på ungene og anmeldelse på den bak kamera (som mest sannsynlig hadde ideen bak dette). Lettkledde og løpende rundt med skytevåpen på en side der hvem som helst kan se det kan være den siste situasjonen jeg ville sett mine barn i. At barn leker rundt selv er uskyldig, men en sånn type eksponering i så ung alder er uheldig, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Jeg for min del velger å kalle den slags foreldre halliker... På samme måte som de som presser barna til å bedrive idrett eller hva det måtte være for sin egen skyld...

 

Jeg hadde aldri gjort den ene ungen jeg har til "hore" for egen tilfredstillelse, men ser jo at noen trenger pengene og gir blanke f i både moral og etikk samt ansvar av samme grunn...

8377563[/snapback]

Mulig jeg er naiv, men tror ikke nødvendigvis den video'n er lagd av noen skruppløse foreldre eller andre med skumle motiver. Hvorfor skal vi alltid tro det værste?

 

Skulle jeg sette finger'n på noe, måtte det være bruken av pistoler/skytevåpen. :)

8378046[/snapback]

 

Er jo mulig at de bare er uvitende da, og uten skrupler og/eller ansvar i det hele tatt, eller fullstendig fortapt i sine barns muligheter for å gjøre sin egen tilværelse mye bedre enn man selv var i stand til :-)

Lenke til kommentar
Jeg for min del velger å kalle den slags foreldre halliker... På samme måte som de som presser barna til å bedrive idrett eller hva det måtte være for sin egen skyld...

 

Jeg hadde aldri gjort den ene ungen jeg har til "hore" for egen tilfredstillelse, men ser jo at noen trenger pengene og gir blanke f i både moral og etikk samt ansvar av samme grunn...

8377563[/snapback]

Mulig jeg er naiv, men tror ikke nødvendigvis den video'n er lagd av noen skruppløse foreldre eller andre med skumle motiver. Hvorfor skal vi alltid tro det værste?

 

Skulle jeg sette finger'n på noe, måtte det være bruken av pistoler/skytevåpen. :)

8378046[/snapback]

Jeg vil nok si at kameraføring o.l taler for at det er en person som er en god del voksnere enn dem selv som har filmet dette.... dessuten er de meget "pent" sminket... dette tror jeg ikke de hadde klart selv om de da ikke er opplært i sminking fra veeldig ung alder, noe som er sykt nok i seg selv ! Nei dette minnet mest om en reklamevideo for en pedo-ring.... Og at du ikke reagerer på lettkledd-heten i videoen sier mest om deg ! Greit nok.... videoen i eg selv kunne vært værre, men om vi aksepterer sånnt.... hvor går grensa ? Hadde virkelig du funnet deg i at din datter hadde vært med i en sånn video ?

En ting har du rett i må jeg innrømme.... bruken av skytevåpen er heller ikke bra !

Lenke til kommentar
Jeg for min del velger å kalle den slags foreldre halliker... På samme måte som de som presser barna til å bedrive idrett eller hva det måtte være for sin egen skyld...

 

Jeg hadde aldri gjort den ene ungen jeg har til "hore" for egen tilfredstillelse, men ser jo at noen trenger pengene og gir blanke f i både moral og etikk samt ansvar av samme grunn...

8377563[/snapback]

Mulig jeg er naiv, men tror ikke nødvendigvis den video'n er lagd av noen skruppløse foreldre eller andre med skumle motiver. Hvorfor skal vi alltid tro det værste?

 

Skulle jeg sette finger'n på noe, måtte det være bruken av pistoler/skytevåpen. :)

8378046[/snapback]

 

Er jo mulig at de bare er uvitende da, og uten skrupler og/eller ansvar i det hele tatt, eller fullstendig fortapt i sine barns muligheter for å gjøre sin egen tilværelse mye bedre enn man selv var i stand til :-)

8378195[/snapback]

Så uvitende har du ikke lov å være som forelder !

Lenke til kommentar
For å bringe dette emnet ontopic igjen må jeg si at jeg er svært enig med Torswin. Vi vil ikke ha noe "Big brother see you"-samfunn, vil vi vel? Og om barn ikke lærer selv skjønner de ikke at det kan være farlig uansett!

8378329[/snapback]

Ok... så du er villig til å ta sjansen på at ditt barn skal bli lokket, lurt og i verste fall misbrukt for at de skal lære seg at det der er fyfy ?

Man kan da altså(satt på spissen) ende opp med unger som er helt ødelagte for resten av livet..... men de har ihvertfall respekt for nettreglene da....

Er det ikke da bedre å ha litt kontroll, og sørge for at deres første par år med internett blir en positiv opplevelse ? Jeg mener ikke å ha jern-kontroll til ungene fyller 18, men jernkontroll til å begynne med, og sakte men sikkert slippe litt opp på den. Og hele tiden minne dem på hva som kan være farlig og hvordan man bør te seg.

Lenke til kommentar
Jeg for min del velger å kalle den slags foreldre halliker... På samme måte som de som presser barna til å bedrive idrett eller hva det måtte være for sin egen skyld...

 

Jeg hadde aldri gjort den ene ungen jeg har til "hore" for egen tilfredstillelse, men ser jo at noen trenger pengene og gir blanke f i både moral og etikk samt ansvar av samme grunn...

8377563[/snapback]

Mulig jeg er naiv, men tror ikke nødvendigvis den video'n er lagd av noen skruppløse foreldre eller andre med skumle motiver. Hvorfor skal vi alltid tro det værste?

 

Skulle jeg sette finger'n på noe, måtte det være bruken av pistoler/skytevåpen. :)

8378046[/snapback]

 

Er jo mulig at de bare er uvitende da, og uten skrupler og/eller ansvar i det hele tatt, eller fullstendig fortapt i sine barns muligheter for å gjøre sin egen tilværelse mye bedre enn man selv var i stand til :-)

8378195[/snapback]

Så uvitende har du ikke lov å være som forelder !

8378333[/snapback]

 

Du og jeg er nok enige vi....!

Lenke til kommentar
Jeg for min del velger å kalle den slags foreldre halliker... På samme måte som de som presser barna til å bedrive idrett eller hva det måtte være for sin egen skyld...

 

Jeg hadde aldri gjort den ene ungen jeg har til "hore" for egen tilfredstillelse, men ser jo at noen trenger pengene og gir blanke f i både moral og etikk samt ansvar av samme grunn...

8377563[/snapback]

Mulig jeg er naiv, men tror ikke nødvendigvis den video'n er lagd av noen skruppløse foreldre eller andre med skumle motiver. Hvorfor skal vi alltid tro det værste?

 

Skulle jeg sette finger'n på noe, måtte det være bruken av pistoler/skytevåpen. :)

8378046[/snapback]

 

Er jo mulig at de bare er uvitende da, og uten skrupler og/eller ansvar i det hele tatt, eller fullstendig fortapt i sine barns muligheter for å gjøre sin egen tilværelse mye bedre enn man selv var i stand til :-)

8378195[/snapback]

Så uvitende har du ikke lov å være som forelder !

8378333[/snapback]

 

Du og jeg er nok enige vi....!

8378423[/snapback]

Ser sånn ut ja :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Ok... så du er villig til å ta sjansen på at ditt barn skal bli lokket, lurt og i verste fall misbrukt for at de skal lære seg at det der er fyfy ?

8378407[/snapback]

Må bare kommentere det der... Du kan ikke beskytte barnet ditt 100 %. Mer du beskytter det, jo mer utsatt blir det for barnet har ikke lært seg å kjenne igjen uønskede situasjoner. Problemet er vel at barnet må skjønne situasjonen først...

 

på en annen side så har jeg selv prøvd å gått på norske chattesider og latet som om jeg var en 12 år gammel jente (anonymität er et fint stikkord :p ). Er egentlig helt forferdelig... Du kan jo prøve selv på sider som chat.no. 19-åringer prøver å få deg med på ting som... ja.

 

Er for at foreldrene har samtaler og lærer ungene nettvett og basiskunnskaper, men sensurering er jeg prinsipielt imot. Å passe på er ikke det samme som å skjerme eller stenge ute "virkeligheten". Logging og annen form for overvåking er heller fyfy enn yayyay!

Lenke til kommentar

Torswin: Ja akkurat det der er helt sykt, følgte med på ei som testet det ut for et par måneder tilbake, og det var helt ekstremt med vinduer som poppet opp. "Desverre" rapporterte hun ikke folkene til OPene for å se om de faktisk reagerte, ellers hadde det vært spennende å følgt saken videre når det forventes at slikt blir stoppet skikkelig.

Lenke til kommentar
Ok... så du er villig til å ta sjansen på at ditt barn skal bli lokket, lurt og i verste fall misbrukt for at de skal lære seg at det der er fyfy ?

8378407[/snapback]

Må bare kommentere det der... Du kan ikke beskytte barnet ditt 100 %. Mer du beskytter det, jo mer utsatt blir det for barnet har ikke lært seg å kjenne igjen uønskede situasjoner. Problemet er vel at barnet må skjønne situasjonen først...

 

på en annen side så har jeg selv prøvd å gått på norske chattesider og latet som om jeg var en 12 år gammel jente (anonymität er et fint stikkord :p ). Er egentlig helt forferdelig... Du kan jo prøve selv på sider som chat.no. 19-åringer prøver å få deg med på ting som... ja.

 

Er for at foreldrene har samtaler og lærer ungene nettvett og basiskunnskaper, men sensurering er jeg prinsipielt imot. Å passe på er ikke det samme som å skjerme eller stenge ute "virkeligheten". Logging og annen form for overvåking er heller fyfy enn yayyay!

8379982[/snapback]

Dette er etter min mening tullprat... en eller annen form for kontroll SKAL man da ha over barna sine, og det at du kaller å passe på ungene sine for fyfy..... det kan ikke jeg fatte og begripe :hmm:

Nei... man kan ikke beskytte barna sine 100 %, det klarer man aldri verken på nett eller irl, men man kan og plikter i å gjøre sitt beste !

Selvsagt må man ha samtaler med barna sine, men å slippe barn på internett uten tilsyn mener jeg er direkte uansvarlig !! Som jeg har sagt tidligere i tråden, så mener jeg ikke at man skal stå over skuldra på dem konstant, men at man logger ser jeg på som en selvfølge og at barna vet at man nårsomhelst kan kikke. Greit nok... kanskje en 16 åring som har blitt "overvåket" som du så fint kaller det, ikke står så godt rustet til å takle uønskede situajoner, men en 16 åring er i alle tilfelle bedre rustet enn en 11-åring uansett hvordan man vrir og vender på det !! Og som jeg nå har påpekt gjentatte ganger..... det er ganske enkelt å lure unger til det meste... samme hvor mye man påpeker ting for dem.

Lenke til kommentar

Du får kjøpe deg en boks til å oppevare barne dine i da jaytee, siden de aldri bør komme ut i det virkelig liv om de ikke får lov til å prøve og feile. Sier ikke at de bør oppsøke ukjente menn i en mørk bakgate, men folk må lære av sine feil, gjerne kan du logge deg på div nett der du tar nick jente12 og viser ungene hvilke svar og hva som er viktig å passe seg for. Men å beskytte de 100% klarer du bare ikke, og nekte dem noe, vil bare gjøre at de prøver å få tilgang via andre kanaler, kanaler du ikke kan kontrolere.

 

Hvem har vel ikke som liten stukket til en kamerat med en eldre bror eller lignende for å få sett 18+ voldsfilm f.eks? Mor og far hjemme sa nei, men pga de bare sa nei, og ikke sa noe om hvorfor, måtte man jo i allefall prøve å finne ut hvorfor det var så galt å se filmen.

 

Torswin er vel den jeg har sett i hele tråden som tar dette med noen lunde fattning og logisk sans. Kodus til han.

 

Ansvaret ligger alene og hele hos foreldrene, lære de normalt sunt vett og følge litt med på hva de driver med, snakke med de, spørre de om hva de driver med på nett, gjerne sette seg ned med dem, ikke gå direkte inn for å kontrolere dem, men snakke med dem om hva som er bra og dårlig, og veldig viktig å få med hvorfor det er galt og feil.

 

Det hele ender vel med så paranoide foreldre og politikere at vi over 20 ikke kan tørre å si noe på nett lengre, i redsel for å faktisk ha sagt noe til en under 15, og dermed bli stemplet som pedofil voldteksmann.

 

Tar forbehold om evt skrivefeil og feilformuleringer, klokken for mye til å tenke mer nå, svarer på flame senere på dagen.

Lenke til kommentar
Du får kjøpe deg en boks til å oppevare barne dine i da jaytee, siden de aldri bør komme ut i det virkelig liv om de ikke får lov til å prøve og feile. Sier ikke at de bør oppsøke ukjente menn i en mørk bakgate, men folk må lære av sine feil, gjerne kan du logge deg på div nett der du tar nick jente12 og viser ungene hvilke svar og hva som er viktig å passe seg for. Men å beskytte de 100% klarer du bare ikke, og nekte dem noe, vil bare gjøre at de prøver å få tilgang via andre kanaler, kanaler du ikke kan kontrolere.

 

Hvem har vel ikke som liten stukket til en kamerat med en eldre bror eller lignende for å få sett 18+ voldsfilm f.eks? Mor og far hjemme sa nei, men pga de bare sa nei, og ikke sa noe om hvorfor, måtte man jo i allefall prøve å finne ut hvorfor det var så galt å se filmen.

 

Torswin er vel den jeg har sett i hele tråden som tar dette med noen lunde fattning og logisk sans. Kodus til han.

 

Ansvaret ligger alene og hele hos foreldrene, lære de normalt sunt vett og følge litt med på hva de driver med, snakke med de, spørre de om hva de driver med på nett, gjerne sette seg ned med dem, ikke gå direkte inn for å kontrolere dem, men snakke med dem om hva som er bra og dårlig, og veldig viktig å få med hvorfor det er galt og feil.

 

Det hele ender vel med så paranoide foreldre og politikere at vi over 20 ikke kan tørre å si noe på nett lengre, i redsel for å faktisk ha sagt noe til en under 15, og dermed bli stemplet som pedofil voldteksmann.

 

Tar forbehold om evt skrivefeil og feilformuleringer, klokken for mye til å tenke mer nå, svarer på flame senere på dagen.

8380158[/snapback]

Som jeg har sagt tidligere...... nei man kan ikke beskytte barna sine 100 % ! Men jeg mener at vi plikter å gjøre vårt beste ! Du kan da ikke for alvor mene at, la oss si ei jente på 9, skal utsettes for alskens spørsmål og svineri fra gamle gubber på nett ??

Ingen barn fortjener å herdes på den måten.....

Jeg sitter ofte og snakker med barna om hva som er rett og galt, både om nett og irl, men jeg vegrer meg fortsatt for å sende dem på nett uten at jeg har sjanse til å kontrollere ! Kall meg paranoid eller hva du enn vil.... spiller ingen rolle...

Har hørt plenty historier, fra kjentfolk og fra mindre kjente, der de har tatt sin 13-14-15-16 åring på fersken... mer eller mindre naken på web-cam !! De har hatt de samtalene.... og stolt 100% på barna sine.... men de sier nå at de angrer bittert på den dagen de la inn internett på rommet til ungene !

Jeg sier heller ikke at alle unger som får friheten til å gjøre hva de vil, blir utnytta eller eksponert...... men jeg velger å ta mine forhåndsregler fordi jeg syns det er uansvarlig å ikke gjøre det ! Har du unger selv forresten ?

Dette er det jeg redigerte inn : Hvilken verden lever du forresten i, som kan sammenligne det å se en voldsfilm da du var liten med barn på internet av i dag ? Konsekvensene kan jo tross alt bli enormt mye værre !!

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

En grei måte å hindre naken på webcam og ha litt kontroll på hva de driver med, uten å direkte overvåke dem, kan jo være å ha pcen i et annet rom enn soverommet deres. Det å faktisk ikke kjøpe webcam til dem hjelper jo også.

 

Poenget med voldsfilm, var at om du bare sier "nei", vil det bare fungere som f.eks det at de ikke har lov til å røyke, de blir nysgjerrige og vil se hva det er.

 

Ei jente på 9 år har ikke så mye på nettet å gjøre i utgangspunktet, i allefall ikke alene. Nei jeg har ikke egne unger, men er familiens techhead, så har hatt mine samtaler med både store og små. Om man ikke føler man kan stole på ungene i noe særlig grad, har man i utgangspunktet et problem, nett eller ikke.

 

Foresten, noen som har noen tall på hvor mange som blir sporet opp og misshandlet via nett?

Lenke til kommentar
En grei måte å hindre naken på webcam og ha litt kontroll på hva de driver med, uten å direkte overvåke dem, kan jo være å ha pcen i et annet rom enn soverommet deres. Det å faktisk ikke kjøpe webcam til dem hjelper jo også.

 

Poenget med voldsfilm, var at om du bare sier "nei", vil det bare fungere som f.eks det at de ikke har lov til å røyke, de blir nysgjerrige og vil se hva det er.

 

Ei jente på 9 år har ikke så mye på nettet å gjøre i utgangspunktet, i allefall ikke alene. Nei jeg har ikke egne unger, men er familiens techhead, så har hatt mine samtaler med både store og små. Om man ikke føler man kan stole på ungene i noe særlig grad, har man i utgangspunktet et problem, nett eller ikke.

 

Foresten, noen som har noen tall på hvor mange som blir sporet opp og misshandlet via nett?

8380344[/snapback]

Jenta på 9 er på nettet og spiller barnespill.... hverken mer eller mindre.... nettopp derfor passer vi på. Så hun ikke skal rote seg innpå en av disse chat'ene.

Det er ganske tydelig at du ikke har egne barn, for det er ikke sånn med barn.... at du bare kan snakke med dem, så lar de det være !

Unger kan ikke alltid stoles på, og om du tror det.... er det du som kommer til å få problemer !

Av samme grunn som med 18-års grense filmen du tidligere nevnte......

 

Nei jeg kommer nok ikke til å ta et web-cam i hus på maaaaaange år, og de jeg kjenner som opplevde dette hadde heller ikke kjøpt web-cam til ungene.... de lånte det bare av vennene sine...

Og det med hvor pc skal stå..... Joda.. den kunne godt stått et annet sted enn på stua om vi hadde hatt plass noe annet sted.... men det måtte vært et lett tilgjengelig rom der vi kunne stukket hodet inn og spurt: "Hvordan går det" i ny og ne.... med ikke-låsbar dør. Men bortsett fra rommene til unga, er stua eneste stedet vi har plass.... og rommene deres er utelukket !

I motsetning til hva du tror..... unger må passes på og "overvåkes" litt av og til...

Jeg garanterer deg at når du får barn som kommer i en alder der internet blir et issue...... får du et litt annet perspektiv på saken !

Før jeg fikk barn tenkte jeg at jeg skulle ihvertfall ikke være streng, og jeg skulle være mine barns beste venn..., men det er ikke sånn det fungerer....

Man skal ikke være barnas beste venn ! Barna trenger sikkerhet, noen som lager regler og som passer på at de ikke bryter reglene.

Lenke til kommentar

At noen barn har pc inne på rommet i det hele tatt er meg ett spm.. Hvis ett barn absolutt skal ha en pc på rommet, så burdte det KUN være programmert inn spill, og ikke være tilkoblet nett. På denne måten kan man vel unne barnet luksusen av å ha pc på rommet, men samtidig være sikker på at barnet ikke blir utsatt for internett.

 

Men barnet kan jo selvfølgelig få bruke internett, men det er da kun på en pc som står i evt. stue eller andre steder der alle andre i huset kan se hva som skjer. Og at man loggfører alt barnet gjør, slik at man kan gå inn etterpå og se hvor barnet har vært. Ikke åpenlyst, men når barnet har lagt seg. Barna mine skal få vite om det, slik at de vet at de kan bli tatt hvis det skulle være noe. Dette er med på og skape en trygghet hos barna uansett om de liker det eller ikke..

 

Dette er jo selvsagt etter man har forklart og brukt tid på og advare barnet mot de farer som finnes på internett.

 

Ja, man skal oprettholde en viss tillit med barnet, men til syvende og sist så er de fortsatt barn, og de prøver ut grenser hver dag. Derfor er det viktig at vi voksne hele tiden er ett skritt foran barna og at vi allerede har tenkt på ting før barna gjør det.

Lenke til kommentar

Men barn trenger jo strengt tatt ikke og ha internet nå de er 9 og btw, hva skal man egentlig med internet når man ikke kan bruke det. Den loggsjekkingen er nå ganske lett å vri seg unna, de kan jo slette loggen. Hvorfor skal voksne ligge foran barn og tenke på alt først. Det viser kun at dere er redd for at barna skal få nok kunnskap om nettet til å lure seg unna jerngrepet. Beklager evt. forekommende dårlige formuleringer, men har dårlig tid nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...