Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreldrene kan gjøre masse for å forebygge dette ja :yes: Men hvis det foreldrene har prøvd å kjempe imot, ikke fungerer og barnet fortsatt befinner seg inne på ett chatteforum, ja da faller ansvaret over på de voksne inne på nettet.

De som godtar evt. bilder og tekst(informasjon) av barna og legger de ut slik at hele verden kan se på dem og lese om dem og prate med dem. Voksne hele verden rundt må samarbeide mot dette, både foreldre og moderatorer. Barna har bare oss til å stole på, de har ikke kapasitet til å forstå alvoret i dette, og når voksne lar dette skje, ja da mener jeg at vi har sviktet dem.. :(

Lenke til kommentar

Er helt uenig i at ansvaret faller over på moderatorene (med mindre disse barnene gjør noe som ikke er lov i følge norsk lov). Hva ungene gjør er foreldrenes ansvar. Uannsett hvordan du vrir og vender på det. Moderatorene kan ikke lastes. Selv om det så klart er bra hvis de tar tak i det, men nok en gang ingen plikt.

Lenke til kommentar
Er helt uenig i at ansvaret faller over på moderatorene (med mindre disse barnene gjør noe som ikke er lov i følge norsk lov). Hva ungene gjør er foreldrenes ansvar. Uannsett hvordan du vrir og vender på det. Moderatorene kan ikke lastes. Selv om det så klart er bra hvis de tar tak i det, men nok en gang ingen plikt.

8350883[/snapback]

 

 

Der er jeg dypt uenig med deg. Hvis barna allikevel prøver seg på og komme inn på ett slikt chattested uansett hva foreldrene har sagt, så selvfølgelig er det opp til moderatorene og stanse dette fra og skje!! Nå mener ikke jeg at foreldre skal gi ansvaret over til moderatorene, selvfølgelig ikke! Men vi vet jo alle at barn lett kan snike seg unna..

 

Da jeg var 14 år, fikk jeg ikke lov til å røyke av foreldrene mine! dette var jo noe de var veldig strenge på! Men jeg røyka som bare det allikevel jeg, fordi den 40 år gamle mannen i butikken solgte oss ungdommene røyk.. Hadde han tatt ansvar og vært voksen i denne sammenhengen, så hadde jo ikke vi fått noe røyk! Så du kan jo sammenligne mannnen i butikken med moderatorene her.. De voksne må samarbeide om å passe på barna, hvis ikke nytter det ikke hvor hardt foreldrene jobber for å beskytte barna!!

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt noe som er opp til alle parter. Foreldre MÅ lære nettvett, selv om de fleste foreldre mener at ungene er engler. (Slike foreldre burde vel fått ris men)

 

Men samtidig må "vi" hjelpe til, vi har jo ofte unge brukere her inne som ikke helt har forstått hvordan man oppfører seg. Og da gir vi jo en god pekepinn ved å kaste de ut, og da blir både de obs på at man ikke oppfører seg slikt.

Lenke til kommentar
>Ja så var dagen kommet. 1984 slår til for alvår. Forreldre begynner å lese sine barns private samtaler med folk på internet. Snart blir det vel innført de tiltakene til barnevakten der foreldre laster ned et program som gjør at sider som ikke er "tilegnet barn" ikke går an og åpnes. Beklager dårlig formulering. Når det gjelder den slags overvåkning stiller jeg meg blant annet svært kritisk til de regler som Lilhla har innført i huset. Så lenge du har gitt dem en opplæring i nettvett kan de vel få prøve selv? Du må prøve for å få ærfaring og om du ikke får prøve får du heller aldri ærfaring nok til å kunne lære ting til dine egne bar. Beklager nok en gang for dårlig formulert innlegg men for øyeblikket er jeg supersized og trøtt. [spoilerEr vi venner uttesting av spoilerfunksjonspoiler] [[spoiler tjommi spoiler]]

8346250[/snapback]

 

Som andre sier her i tråden, så er det sånn at selv om man lærer barn hva som er fornuftig og rett, er det ikke alltid de klare å følge det. Konsekvensene for å ikke gjøre det når det kommer til uvetting nettbruk, kan være fatalt både for barnet og andre innvolverte. Derfor er det uhyre viktig at foreldre engasjerer seg, lager regler og følger med- ikke overvåker- men følger litt med og tar stikkprøver sånn at barnet skal vite at nettet ikke er et fristed hvor de kan herje og gjøre hva som helst galt. Av andres erfaringer kan en lese om veldig trasige hendelser.

 

Å bruke ordet overvåkning, blir et for sterkt ord i forhold til det vi faktisk gjør. Reglene for nettvett er noe vi har hentet fra faglige instanser på nett samt plusset på når behovet har meldt seg. I dag stoler vi helt på dem og det er svært lenge siden vi har vært innom deres pc for å passe på at reglene blir fulgt og vi blir nok ikke til å gjøre det mer nå, men dette har vært en prosess med prøving og feiling. Det er viktig at barna føler at de kan stoles på, men det er en følelse som må fortjenes- det kommer ikke gratis.

 

Nettet er blitt en sosial arena for veldig mange, også svært unge barn og da er det viktig at vanlig folkeskikk også følges her og at det finnes klare regler som beskytter disse mot voksne misbrukere. Jeg er enig med Melisma om at også moderatorer har ansvar for barn når det er et åpent fora uten aldersgrense. I dag er det enkelt å gjøre det slik at bilder må godkjennes før de blir lagt ut.

 

At foreldre må mer på banen og passe på, er det ingen tvil om. Man skal stole på barna sine hvis tilliten er dem fortjent, men man skal også holde et øye med hva de gjør og guide dem på riktig vei. Det er foreldrenes oppgave.

Lenke til kommentar

Hvor mange av disse "jente12" og "gutt9" er det de utgir seg for? Kanskje mange (mye eldre) benytter denslags nick/bilder (som nevnt av en annen lengre bak her) for spøk skyld for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Virkninga blir vel som å henge ut et flue-klister i fjøset. Til stor munterhet for gjøglerne.

 

Forekommer kanskje også rent "bondefangeri" hvor noen (eldre) gutte/jente gjenger kan lure penger ut av de som går på bløffen? Den som blir lurt annmelder neppe dette til politiet.. :p

Lenke til kommentar
trn100: Kan ikke si jeg synst reaksjonen din var særlig gal, var vel strengt tatt det rette å gjøre i mine øyne.

8332295[/snapback]

 

Nå hater jeg samtidig personer som blander seg borti ting de ikke har noe med, hvilket jeg altså gjorde i dette tilfelle. Men på den annen side, om foreldrene hadde taklet det litt anderledes hadde ikke dette blitt utfallet heller.

 

Det er etter min mening et generelt problem at foreldre ikke tar det ansvaret de burde, men jeg sier ikke at det alltid er foreldrenes skyld. Det skyldes minst like mye myndighetenes stadige press for å få overta ansvaret for ungene både økonomisk og sosialt, men det er en annen debatt.

 

Uansett, takk for støtten... Det føles fremdeles ikke helt riktig men bedre enn ikke å ha gjort noen ting....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Uff, det er en skremmende utvikling. Det er en forferdelig vanskelig balansegang, det er jo en del som mener at om man er for streng blir barnet isolert også. Men jeg er litt konservativ sånn sett, og synes at godt barn kan sosialisere mer irl, og at jeg ikke er et grusomt menneske om jeg nekter ungen bruke chatterom i 10årsalderen. Det blir i hvertfall ikke PC/webkamera på rommet til noen av mine unger.

Lenke til kommentar
Uff, det er en skremmende utvikling. Det er en forferdelig vanskelig balansegang, det er jo en del som mener at om man er for streng blir barnet isolert også. Men jeg er litt konservativ sånn sett, og synes at godt barn kan sosialisere mer irl, og at jeg ikke er et grusomt menneske om jeg nekter ungen bruke chatterom i 10årsalderen. Det blir i hvertfall ikke PC/webkamera på rommet til noen av mine unger.

8352980[/snapback]

 

Amen! :)

Lenke til kommentar
Er helt uenig i at ansvaret faller over på moderatorene (med mindre disse barnene gjør noe som ikke er lov i følge norsk lov). Hva ungene gjør er foreldrenes ansvar. Uannsett hvordan du vrir og vender på det. Moderatorene kan ikke lastes. Selv om det så klart er bra hvis de tar tak i det, men nok en gang ingen plikt.

8350883[/snapback]

 

 

Der er jeg dypt uenig med deg. Hvis barna allikevel prøver seg på og komme inn på ett slikt chattested uansett hva foreldrene har sagt, så selvfølgelig er det opp til moderatorene og stanse dette fra og skje!! Nå mener ikke jeg at foreldre skal gi ansvaret over til moderatorene, selvfølgelig ikke! Men vi vet jo alle at barn lett kan snike seg unna..

 

Da jeg var 14 år, fikk jeg ikke lov til å røyke av foreldrene mine! dette var jo noe de var veldig strenge på! Men jeg røyka som bare det allikevel jeg, fordi den 40 år gamle mannen i butikken solgte oss ungdommene røyk.. Hadde han tatt ansvar og vært voksen i denne sammenhengen, så hadde jo ikke vi fått noe røyk! Så du kan jo sammenligne mannnen i butikken med moderatorene her.. De voksne må samarbeide om å passe på barna, hvis ikke nytter det ikke hvor hardt foreldrene jobber for å beskytte barna!!

8351002[/snapback]

 

Egentlig tror jeg ikke vi er så veldig uenig når det kommer til stykket. Vi bare sier hva vi mener på ulike måter. At foreldrene har det største ansvaret kan vi vel være enig i? Og vi kan også være enig om at moderatorene i allefall bør gjøre sitt, selv om de ikke har noen plikt, enig? Angående eksemplet ditt så blir jo det en litt annen sak siden mannnen ikke hadde lov til å selge dere røyk. Da bør jo foreldrene kunne regne med at denne loven blir fulgt. I dette tilfellet hadde faktisk vedkommende et juridisk ansvar.

Lenke til kommentar

Både ansvar og tillitt bør uansett ligge hos mor/far fremfor en moderator på en chatteside som sågar tjener penger på lettkledde unger...

 

Faktum er vel at både enkelte foreldre og moderatorer på ulike forum kan ha tvilsomme hensikter med både egne og andres unger, men tross alt....

 

Hvem skal vi be barna om å stole mest på?

Lenke til kommentar
Både ansvar og tillitt bør uansett ligge hos mor/far fremfor en moderator på en chatteside som sågar tjener penger på lettkledde unger...

 

Faktum er vel at både enkelte foreldre og moderatorer på ulike forum kan ha tvilsomme hensikter med både egne og andres unger, men tross alt....

 

Hvem skal vi be barna om å stole mest på?

8354027[/snapback]

Vi har 3 unger i hus.. jente 14, jente 10 og gutt på 8 :) Vi stoler på ungene våre, men laangt ifra nok til at de får ha internet-tilkobling på rommene sine. De får gå innpå internet og nyte alle internets gleder som er ment for barn..... IKKE de som er ment for voksne... i så henseende er chattesider bannlyst.... spesielt for de to minste ! Da jeg nevnte at de får bruke internet, er det kun på pc'n på stua.... der vi sitter og kan se hvert ord som blir skrevet !

Den eldste jenta har hatt msn et par år og den yngste har nettopp fått det, men vi må godkjenne hver enest en som skal legges til der !

Lenke til kommentar

Jeg er nok en av de som har snakker varmest om å holde kontroll over hva ungene foretar seg på nettet. Men når det blir slik som over her synes selv jeg det gåt litt for langt. Vist skal man passe på ungene, men når de gjør seg fortjent til det må man vise tillit. Når man ikke lar en jente på 14 år prate med vennen sine på msn uten at man skal se hva som skrives går det litt for langt. Hvis dere skal fortsette å kontrollere jenta så mye til hun blir 18 kommer hun til å få en forferdelig pubertet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg hadde ikke latt min 14 år gamle datter ha en PC stående på rommet sitt. Det er vel ikke snakk om å henge over å lese hvert eneste ord, men er vel greit å se at hun ikke bruker fritiden til å laste opp halvnakne bilder på deiligst.no eller kommer i kontakt med gutt43 som skal komme og hente henne i bilen sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Man har selvsagt aldri 110% kontroll, men da kan man i hvertfall forhindre at tilgjengeligheten er like stor, dersom man sier nei hjemme. Å bruke argumentet at de sikkert får lov andre steder holder ikke hos meg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Man har selvsagt aldri 110% kontroll, men da kan man i hvertfall forhindre at tilgjengeligheten er like stor, dersom man sier nei hjemme. Å bruke argumentet at de sikkert får lov andre steder holder ikke hos meg i hvertfall.

8355350[/snapback]

 

Da synes jeg faktisk det er bedre at foregår i mitt hus hvor jeg kan sørge for at forgår på mine premisser jeg da men. føler at jeg har bedre kontroll da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg hadde ikke latt barna mine surfe Deiligst.no eller chattesider selv om det var på "mine premisser". Jeg kan ikke kontrollere at de ikke gjør det hos venner, men det skal ikke gjøres under mitt tak. Jeg hadde tenkt at jo mindre tid de bruker på det jo bedre, og de kan jo ikke flytte inn hos vennene de kan surfe fritt hos heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...