Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på chattesider?


Anbefalte innlegg

At noen barn har pc inne på rommet i det hele tatt er meg ett spm.. Hvis ett barn absolutt skal ha en pc på rommet, så burdte det KUN være programmert inn spill, og ikke være tilkoblet nett. På denne måten kan man vel unne barnet luksusen av å ha pc på rommet, men samtidig være sikker på at barnet ikke blir utsatt for internett.

 

Men barnet kan jo selvfølgelig få bruke internett, men det er da kun på en pc som står i evt. stue eller andre steder der alle andre i huset kan se hva som skjer. Og at man loggfører alt barnet gjør, slik at man kan gå inn etterpå og se hvor barnet har vært. Ikke åpenlyst, men når barnet har lagt seg. Barna mine skal få vite om det, slik at de vet at de kan bli tatt hvis det skulle være noe. Dette er med på og skape en trygghet hos barna uansett om de liker det eller ikke..

 

Dette er jo selvsagt etter man har forklart og brukt tid på og advare barnet mot de farer som finnes på internett.

 

Ja, man skal oprettholde en viss tillit med barnet, men til syvende og sist så er de fortsatt barn, og de prøver ut grenser hver dag. Derfor er det viktig at vi voksne hele tiden er ett skritt foran barna og at vi allerede har tenkt på ting før barna gjør det.

8381184[/snapback]

Vi er i egentlig veldig enige :) Omtrent som jeg skulle sagt det selv :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men barn trenger jo strengt tatt ikke og ha internet nå de er 9 og btw, hva skal man egentlig med internet når man ikke kan bruke det. Den loggsjekkingen er nå ganske lett å vri seg unna, de kan jo slette loggen. Hvorfor skal voksne ligge foran barn og tenke på alt først. Det viser kun at dere er redd for at barna skal få nok kunnskap om nettet til å lure seg unna jerngrepet. Beklager evt. forekommende dårlige formuleringer, men har dårlig tid nå.

8381580[/snapback]

Jeg er i grunn veldig enig med deg i at barn på 9 ikke "trenger" internett, men jeg ser ikke no galt i det så lenge de er der for å drive med spill som er ment for barn :) Det finnes jo til og med sider med mattespill, norskspill o.s.v.... dessuten legger skolen til jentungen ut leksene o.l på nett, så det er litt vanskelig å unngå det helt :)

Ja de kan lære seg å slette loggen, det er derfor det er litt viktig å følge med litt i tillegg !

Lenke til kommentar
Men barn trenger jo strengt tatt ikke og ha internet nå de er 9 og btw, hva skal man egentlig med internet når man ikke kan bruke det. Den loggsjekkingen er nå ganske lett å vri seg unna, de kan jo slette loggen. Hvorfor skal voksne ligge foran barn og tenke på alt først. Det viser kun at dere er redd for at barna skal få nok kunnskap om nettet til å lure seg unna jerngrepet. Beklager evt. forekommende dårlige formuleringer, men har dårlig tid nå.

8381580[/snapback]

 

Hvis de sletter loggen, så ser jo jeg det, og da mister de retten til å bruke internett på en lang stund. Så det blir en vinn-vinn situasjon.

Og ja, selvfølgelig er jeg redd for at barna skal få unødvendig mye kunnskaper om nettet, og rote seg inn på alt mulig rart! Det understreker jo bare mitt poeng ytterligere, at hvis man sjekker hvor barna har vært og hvem de har snakket med, så får man overvåket dette på en trygg måte.

Lenke til kommentar

Helt til ungen skjønner at du gjør dette, og starter å fjerne enkelt filer fra loggen, evt sjekker "stygge" ting hos nabogutten. Ungen vel også kunne stole mindre på deg, pga du ikke stoler på han.

 

Og det er ikke noen kunnskap som er unødvendig, er jo bare bra de får mye kunnskaper om nettet osv. Holde de tilbake vil ikke hjelpe dem mye.

 

Er nok av guides, forums osv på nett som forklarer og viser hvordan de skal skjule sine spor. En av de første feilene er ofte at de sletter hele loggen, nestegang vil de bare slette hva de ikke vil du skal se.

 

Det hele ender med at du ikke stoler på ungen, ungen stoler ikke på deg, og dere blir begge paranoide i forhold til hva den andre driver med. Og det er ikke spesielt sunt for noen parter.

 

Det over er ikke rettet mot noen i denne tråden spesielt, men tatt ifra hva jeg selv har vært borti. Overvåking fungerer bra helt til de finner ut at de faktisk blir overvåket.

Lenke til kommentar
Men barn trenger jo strengt tatt ikke og ha internet nå de er 9 og btw, hva skal man egentlig med internet når man ikke kan bruke det. Den loggsjekkingen er nå ganske lett å vri seg unna, de kan jo slette loggen. Hvorfor skal voksne ligge foran barn og tenke på alt først. Det viser kun at dere er redd for at barna skal få nok kunnskap om nettet til å lure seg unna jerngrepet. Beklager evt. forekommende dårlige formuleringer, men har dårlig tid nå.

8381580[/snapback]

 

Hvis de sletter loggen, så ser jo jeg det, og da mister de retten til å bruke internett på en lang stund. Så det blir en vinn-vinn situasjon.

Og ja, selvfølgelig er jeg redd for at barna skal få unødvendig mye kunnskaper om nettet, og rote seg inn på alt mulig rart! Det understreker jo bare mitt poeng ytterligere, at hvis man sjekker hvor barna har vært og hvem de har snakket med, så får man overvåket dette på en trygg måte.

8381682[/snapback]

*applaus* :)

Lenke til kommentar
Helt til ungen skjønner at du gjør dette, og starter å fjerne enkelt filer fra loggen, evt sjekker "stygge" ting hos nabogutten. Ungen vel også kunne stole mindre på deg, pga du ikke stoler på han.

 

Og det er ikke noen kunnskap som er unødvendig, er jo bare bra de får mye kunnskaper om nettet osv. Holde de tilbake vil ikke hjelpe dem mye.

 

Er nok av guides, forums osv på nett som forklarer og viser hvordan de skal skjule sine spor. En av de første feilene er ofte at de sletter hele loggen, nestegang vil de bare slette hva de ikke vil du skal se.

 

Det hele ender med at du ikke stoler på ungen, ungen stoler ikke på deg, og dere blir begge paranoide i forhold til hva den andre driver med. Og det er ikke spesielt sunt for noen parter.

 

Det over er ikke rettet mot noen i denne tråden spesielt, men tatt ifra hva jeg selv har vært borti. Overvåking fungerer bra helt til de finner ut at de faktisk blir overvåket.

8381730[/snapback]

De klarer ikke det så lenge jeg sitter i det samme rommet !

Lenke til kommentar

Altså valget blir mellom å loggføre eller ikke å loggføre.. Jeg kommer definitivt til å loggføre, om det ikke er for at jeg ikke stoler på barna mine, så må det være for at jeg ikke stoler på andre inne på nettet. Det er opptil meg som forelder å ta best mulig vare på min sønn/datter, ingen andre kommer til å gjøre det for meg. (virker tydeligvis ikke som at moderatorene tar noe ansvar)

 

Det er slik verden har blitt idag, man må være på hugget og følge med hva slags verden barna våre lever i. Og beskytte dem mot alle de farene som truer. Internett er tross alt ett verktøy der hele verden kommer rett inn i stua di.. sammen følger alle pedofile og mordere og psykopater.

 

Barna stoler på oss, og de stoler på at vi skal beskytte dem fra de farene de ikke vet noe om og som kan komme. Jeg for min del vil ALDRI svikte dem uansett hvor mye barna mine kommer til å jobbe mot meg..

Lenke til kommentar
Altså valget blir mellom å loggføre eller ikke å loggføre.. Jeg kommer definitivt til å loggføre, om det ikke er for at jeg ikke stoler på barna mine, så må det være for at jeg ikke stoler på andre inne på nettet. Det er opptil meg som forelder å ta best mulig vare på min sønn/datter, ingen andre kommer til å gjøre det for meg. (virker tydeligvis ikke som at moderatorene tar noe ansvar)

 

Det er slik verden har blitt idag, man må være på hugget og følge med hva slags verden barna våre lever i. Og beskytte dem mot alle de farene som truer. Internett er tross alt ett verktøy der hele verden kommer rett inn i stua di.. sammen følger alle pedofile og mordere og psykopater. 

 

Barna stoler på oss, og de stoler på at vi skal beskytte dem fra de farene de ikke vet noe om og som kan komme. Jeg for min del vil ALDRI svikte dem uansett hvor mye barna mine kommer til å jobbe mot meg..

8381979[/snapback]

Second that :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Men barn trenger jo strengt tatt ikke og ha internet nå de er 9 og btw, hva skal man egentlig med internet når man ikke kan bruke det. Den loggsjekkingen er nå ganske lett å vri seg unna, de kan jo slette loggen. Hvorfor skal voksne ligge foran barn og tenke på alt først. Det viser kun at dere er redd for at barna skal få nok kunnskap om nettet til å lure seg unna jerngrepet. Beklager evt. forekommende dårlige formuleringer, men har dårlig tid nå.

8381580[/snapback]

 

Eller fordi vi er redde for at barna våre utsetter seg selv for situasjoner som de selv ikke ser konsekvensene av, på akkurat samme måte som at vi ikke lar de å alene rundt og virre utendørs når det er mørkt, leke i bilveien eller stikke fingrene i stikkontakten. Det er ikke sånn at man er nødt til å forhindre at barnet selv opplever alt dette er farlig ved egne erfaringer, men jeg sender ikke ungen min ut på motorveien og sier "nå må du passe deg for bilene" noe som jeg ser på som like risikabelt som å la en unge utfolde seg på nettet uten kontroll.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Men barn trenger jo strengt tatt ikke og ha internet nå de er 9 og btw, hva skal man egentlig med internet når man ikke kan bruke det. Den loggsjekkingen er nå ganske lett å vri seg unna, de kan jo slette loggen. Hvorfor skal voksne ligge foran barn og tenke på alt først. Det viser kun at dere er redd for at barna skal få nok kunnskap om nettet til å lure seg unna jerngrepet. Beklager evt. forekommende dårlige formuleringer, men har dårlig tid nå.

8381580[/snapback]

 

Eller fordi vi er redde for at barna våre utsetter seg selv for situasjoner som de selv ikke ser konsekvensene av, på akkurat samme måte som at vi ikke lar de å alene rundt og virre utendørs når det er mørkt, leke i bilveien eller stikke fingrene i stikkontakten. Det er ikke sånn at man er nødt til å forhindre at barnet selv opplever alt dette er farlig ved egne erfaringer, men jeg sender ikke ungen min ut på motorveien og sier "nå må du passe deg for bilene" noe som jeg ser på som like risikabelt som å la en unge utfolde seg på nettet uten kontroll.

8382038[/snapback]

Jepp :) Helt enig.... det hjelper ikke å bare si "pass deg for det og det" og så la dem bare kjøre sitt eget løp !

Lenke til kommentar
Ja de kan lære seg å slette loggen, det er derfor det er litt viktig å følge med litt i tillegg !

8382064[/snapback]

 

Derfor skaffer man seg ett ekstern loggprogramm.

8382397[/snapback]

Problemet ligger jo i at innen du leser loggen, kan det være for sent.....

Ja.... jeg vet at jeg høres paranoid ut nå, men det er for å sette det litt på spissen liksom...

Ps... var bare inne og retta på en skrivefeil

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
Hva med bare og snakke mye med barnet og si hva som skjer hvis de blir tatt i å gjøre noe de ikke skulle ha gjort ?Loggføre blir bare galt synes jeg.

8384317[/snapback]

 

 

mmmnei, been there, done that.. funker ikke :nei: Loggføring må til om du skal være sikker på hvor på nett barnet ditt har vært.. og at det bare er kjentfolk inne på msn, altså venner av barnet ditt, som du både har møtt og hilst på i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...