Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ungdomsspråket i Noreg!


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Me har nettop starta et prosjekt i 10. Klasse som skal gå over 26 timer... Det er eit stort prosjekt som teller masse for karakteren i norsk!

Me skal ha om ungdomsspråket... Problemstillingen vår er: Korleis varierer språkbruken i forskjellige kommunikasjonsformer blandt dei unge i dagens Noreg!

 

Det me no lurer på er om DU har noken meininger om dette.. Korleis har du merka at språket har forandra seg? '

 

 

Helsing ei gruppe i 10...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis varierer språkbruken i forskjellige kommunikasjonsformer blandt dei unge i dagens Noreg!

 

Her kan du ta med hvordan ungdommer snakker til andre ungdommer, og hvordan de snakker til foreldrene sine. Du burde ta med sms språket, og hvordan det påvirker norskstiler, men ta med unntak fordi ikke alle er slik. Jeg for eksempel skriver bokmål uansett om det er på msn eller sms. Kan ikke fordra de som skriver med tusen forkortelser og legger til "lissom" i hver setning.

 

 

Korleis har du merka at språket har forandra seg? '

 

Hvor langt bak skal dere gå? Jeg har ikke merket en eneste forskjell angående skrivemåten til ungdommer for 10 år siden og fram til nå. Det "rette" svaret dere burde ha med er at det er at det er en økende forskjell i skrivemåten til ungdommer for 10 år siden og nå. Dette er pga. økende bla bla bla....

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at språket til ungdommer forander seg litt til slang og Gate språk som noen av lærerne mine liker og kalle det, men er ikke helt sikker på dette men tror det er noe der.

Vi trenger ikke gå så langt tilbake heller og vi hører kanskje mest jenter sier Seriøst og noen ganger sier vi hæ men hørte godt hva de sa ;)

 

MSN er vel også mye av grunnen til at vi ungdommer har fått mye slang og forkortelser

Endret av Recus
Lenke til kommentar

Hva med å utføre en liten uhøytidelig undersøkelse.. Ungdomskole lærere liker alltid slikt, og du trenger ikke bruke tid på å argumentere for at undersøkelsen er korrekt utført uansett :p

 

Undersøk f.eks:

Språket i 10 tilfeldige sms meldinger

Språket i 10 tilfeldige mail

Språket i 10 tilfeldige skoleoppgaver

Og igjen med det daglidagse muntlige språket, en kan f.eks bruke en lydopptaker for å ta opp vanlig tale (må være upåvirket av at det er en opptakssituasjon) og så oversette dette igjen til skrift ut fra slik ord faktisk uttales. Skal dere ha fremføring kan dere f.eks presentere teksten på en transparent samtidig som dere spiller den av.

 

 

Noe annet som kan være morsomt å prøve er å be andre tilfeldige å høre og skrive av det de hører for å se om de forandrer på språket som blir brukt.

Lenke til kommentar

Språket vårt blir stadig mer og mer engelsk syns jeg. Engelske ord på nye ting og tang, spesielt tekniske duppeditter. Engelske ord, uttrykk, måleenheter og forkortelser blir brukt for å lokke til seg ungdommer eller utenforstående, spesielt i dataverdenen.

 

I tillegg har og får vi stadig mer musikk på norsk. Sjangere som kanskje ikke blir automatisk forbundet med norsk trosser dette og synger på norsk f.eks. reggae bandet Manna, og hip hop gruppa Tungtvann og Klovner I Kamp (som kanskje blir dårlige eksempler da KIK er oppløst og Tungtvann er på avskjedsturne...)

 

Uansett, bare det som poppet opp i hodet mitt :p

Endret av simon_gj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...