Gå til innhold

Ny stille stue-pc koblet mot Phillips37PF9830


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å bytte ut min nåværende pc med en ny stillegående pc for plassering i stua koblet mot min HD TV Phillips 37PF9830 (les mer om den her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=277529)

 

Utfordringen min er følgende: Dette kan jeg lite om...

 

Tv'en har 1980/1080 oppløsning med HDMI tilkoblingsmuligheter som jeg ønsker å utnytte.

 

Hva skal maskinen brukes til?

Maskinen vil bli benyttet til TV sendinger (min 2 tunere), Filmvisning DVD (HD DVD?), Bilder (noe redigering), MS office, Nedlastning/ Internetsurfing, samt noe spilling (Battlefield, Halo etc), DVD/CD brenning.

 

Prisantydning?

8000-12000kr

 

Skal maskinen overklokkes?

Dette kan jeg ingenting om så svaret er høyst sannsynlig nei.

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Dette vet jeg ikke hva er så må velges av smarte mennesker her inne til hva som er best.

 

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Ønsker kun selve maskinen samt ledninger

 

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Stillegående er viktig så helst vifteløs. Utseende er mindre viktig enn ytelse. Kan være både "normalt" kabinett evt. også "rack" kabinett.

 

Vil kobles med ledning til Bredbånd.

 

 

Utover dette lurer jeg også på om en slik maskin vil "håndtere" digitale sendinger (antar dette i så fall avhenger av skjermkort og tvkort?), eller om man i så fall trenger en GET boks (borettslaget har avtale med UPC/get ikke Canal digital). I så fall er det ønskelig med best mulig tilpasning til en slik boks.

 

På forhånd tusen takk om du tar deg tid til å svare på denne henvendelsen.

 

TV'en er forøvrig helt rå!! :thumbup:

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her har du noen eksempler:

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10269

 

http://psdata.no/ps.asp?it=128875

 

Begge pcene passer godt for tven din og tv-titting, men tror ikke de passer no bra til gaming... :hmm:

8195367[/snapback]

 

Ang den første. Prosessoren er med vifte. Vil den ikke bråke mye da? Burde kanskje vært vifteløs. Tv kortet er Happauge 150. Mener den kun har en tuner. Happauge 500 vil i så måte være å foretrekke tror jeg. Kommentarer?

 

Vil ikke skjermkortet Geforce 7300GS takle f.eks Battlefield2?

 

Ang. den andre. Denne var jo til test nå i hjemmepc bladet og blandt annet er den veldig støyende. Ikke min smak mao.

 

Hva med en vanlig pc inkl tv-kort? Kan det være en billigere løsning og samtidig gjøre gaming enklere? Jeg har ett kabinett som kan ta begge deler og skjuler selve pc'en, så om chassiet ikke er så lekkert er det egentlig ett fett.

Lenke til kommentar

Hvis du leser litt under angående på den første linken så står dette:

Intel Core2 Duo basert stue-PC med et MEGET stillegående og lekkert kabinett. i40 er et alt-i-et underholdningssystem for filmer, musikk, bilder og TV-opptak. og passer perfekt inn i stereobenken. Leveres med Windows VISTA Home Premium.

 

tror ikke den bråker...står hvertfall slik i beskrivelsen

Lenke til kommentar

- Om du skal ha en fullstendig passiv kjølt HTPC (vifteløs), må man mest sannsynlig velge såpass svake komponenter at den vil slite med 1080p visning. Det finnes også et rikt utvalg av CPU-vifter som har et mer akseptabelt lydnivå (og bedre kjøleevne) enn stock-vifta.

 

- 7300 GS er nok ikke noe å spille Battlefield med er jeg redd.

 

- Det går aldeles utmerket å bygge/kjøpe en "vanlig" PC og bruke denne som HTPC. Et ordninært midi-kabinett vil imidlertid ikke gli så lett inn blant hifi enhetene i ditt eksisterende oppsett.

 

- Komplett sin i40 er et bra alternativ, det samme gjelder netshop sin variant. Alle slike "ferdige" oppsett kan også forbedres med stillere vifter, viftestyring osv.

Lenke til kommentar
Det går aldeles utmerket å bygge/kjøpe en "vanlig" PC og bruke denne som HTPC. Et ordninært midi-kabinett vil imidlertid ikke gli så lett inn blant hifi enhetene i ditt eksisterende oppsett.

 

Ok :thumbup:

 

Noen forslag til innholdet i en slik "vanlig" pc maksimalt tilpasset mulighetene Tv'en min gir til oppløsning og tilkobling samt de ønskene jeg har for bruken av den?

 

Jeg har tastatur og mus. Jeg har en rå tv :p jeg har en 4 år gammel pc som skal ut!!

 

Ps: Jeg kan "gjemme" bort en "vanlig" pc i hifi oppsettet mitt. Nada problemos. Utseende betyr dermed minimalt i forhold til ytelse.

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Om du skal ha en fullstendig passiv kjølt HTPC (vifteløs), må man mest sannsynlig velge såpass svake komponenter at den vil slite med 1080p visning.

 

Det vil jeg ikke at maskinen skal ha problemer med!! Jeg ønsker full utnyttelse av Tv'ens geniale bilde

 

- 7300 GS er nok ikke noe å spille Battlefield med er jeg redd.

 

Gaming er et must for den nye pc'en så hva er forslagene iht til det?

 

Komplett sin i40 er et bra alternativ, det samme gjelder netshop sin variant. Alle slike "ferdige" oppsett kan også forbedres med stillere vifter, viftestyring osv.

8202033[/snapback]

 

Blir nesten nødvendig å se bort fra i40 o.l. ettersom gaming er undervurdert i dem.

Lenke til kommentar

må det være i et slikt fancy htpc kabinett?

 

tvn er jo SVÆR...så det jeg gjorde var og ha den i et vanlig kabinett som står bak tvn med åpent kabb for og klare og kjøre passivt.

 

man trenger litt power for og spille litt på slik en oppløsning. så trenger man komponenter der etter:

 

cpu: E6300, går på mye lavere volt en standar og kan da enkelt kjøles passivt med schyte ninja.

 

gpu: her er det ati 1950 pro som gjelder link enten passivt eller kjølt med axellero X2 som er lydløs på lav instilling.

 

 

spilling på en slik tv er obligatorisk!! je spiller på 42" frykter det aldri blir mere 19" lcd skjerm her i gården

 

 

mitt forslag :innocent:

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
må det være i et slikt fancy htpc kabinett?

 

På ingen måte! Ytelse før design er det som gjelder for meg!! Jeg kan som sagt gjemme vekk maskinen i tv'benken uten prob. Spesialsnekret skjønner du!

 

Man trenger litt power for og spille litt på slik en oppløsning. så trenger man komponenter der etter:

 

cpu: E6300, går på mye lavere volt en standar og kan da enkelt kjøles passivt med schyte ninja.

 

gpu: her er det ati 1950 pro som gjelder link enten passivt eller kjølt med axellero X2 som er lydløs på lav instilling.

 

 

spilling på en slik tv er obligatorisk!! je spiller på 42" frykter det aldri blir mere 19" lcd skjerm her i gården

 

 

mitt forslag :innocent:

8202142[/snapback]

 

Her må jeg bare skyte inn med en gang: HÆ? gpu, cpu, shcyte ninja osv?? Sier meg ingenting. Om du har mulighet til å lage ett oppsett som kan kjøpes komplett et sted henger jeg som oftest mye mer med! Jeg ønsker ikke å bygge pc'en selv, men kjøpe en pc med optimalt innhold mot Tv'en.

 

Så om du har tid: kan du gjerne kjøre en grønnskolling verjson av innlegget ditt!

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Har satt opp et lite forslag:

 

Kabinett: Thermaltake Mozart

Hovedkort: Asus P5b

PSU: MIST 500W

CPU: Core 2 Duo 6400

RAM: Corsair Twin2X 2GB

HD: Samsung Spinpoint 500 GB

Skjermkort: 7950 GT "passiv"

TV-kort: Hauppage 500 MCE

 

Dette er ikke ment som et A4-svar på hvordan en HTPC skal være. Spesielt i forhold til kabinett og skjermkort blir det personlige preferanser som blir styrende. Med en Zalman fanmate eller to, kan du styre kabinettviftene til et nivå som du kan leve med. Skjermkortet, er relativt kraftig, men passivt kjølt, og derfor både lydløst og kapabelt til spilling (slik du ønsket).

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Nå begynner dette å ligne på noe jeg håpet å oppnå ved å poste her på hardware.no. Takk så langt, gutter (jenter?=)

 

Hvorfor anbefaler du å benytte vanlig kabinett? Mer plass? Ellers så det kabinettet hakket tøft ut. Men igjen; ytelse før design for min del i denne runden.

 

Tilbake til mitt siste opprinnelige spørsmål: Med kjøp av denne pc'en, er det da nødvendig med GET eller Canal Digital boks for å få til Digitale tv sendinger? Virker som om effekten av at GET boksen og CD boksen kan ta opp programmer, pause løsninger osv, blir noe borte?

 

Er det annet å tenke på nå? Ser ut som om erfaringene ihvertfall støtter godt opp om forslagene som det er kommet med nå: Takk for det Filla og leifeinar!

 

Filla: Hva syntes du iforhold til MIST vs SCHYTE NINJA?

 

Evt andre som leser denne posten. Forslag til endringer, støtte for anbefalningen tas i mot med takk!

 

Hva med programvare? Software. Vista? Media Center? Office?

Lenke til kommentar
Ikke for å være noen gledesdreper, men hvis jeg ikke tar helt feil støtter ikke TV-en 1920*1080 via HDMI fra PC, og du mister dermed muligheten til 1:1 pixelmapping og full utnyttelse av panelet. Det er mulig jeg blingser litt med modellene her, så sjekk dette.

8203846[/snapback]

 

Huh? Seriøst??

 

DVI da?

 

Så mao. må jeg ha en HDdvd-spiller, eller digital boks for tvsignalene for å få full guffe på pixlene...

Lenke til kommentar

(Mist'n som jeg linket er en strømforsyning, Scythe Ninja er en prosessorkjøler.)

 

- Jeg tror, at med dine kunnskaper, vil du komme best unna med en av nettbutikkenes ferdige oppset (komplett eller netshop), og heller ettermontere et kraftigere skjermkort. Husk at begge disse butikkene lar deg (til en viss grad) endre på standardoppsettet ("konfigurer selv").

 

- Når det gjelder operativsystem er Vista home premium greit nok. Dettte har innebygd Media Center funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Huh? Seriøst??

Ja, dette er en relativt vanlig "defekt" på flatskjermer.

Så mao. må jeg ha en HDdvd-spiller, eller digital boks for tvsignalene for å få full guffe på pixlene...

TV-en støtter ikke 1080p hvis det er det du mener, det beste valget fra HD DVD vil nok være 1080i.

 

Jeg vet ikke hva maks oppløsning via HDMI/DVI er, men du kan jo teste hva du får til med en annen PC.

Lenke til kommentar

hmm, tror du kanskje har misforstått angående digitale tv-sendinger:

 

- Digital TV: Canal Digital og Viasat har dette (GET er jeg usikker på). Det skjer ingen vidunderlige ting om du kjøper et tv-kort og så plukker NRK-antennen i dette - kvaliteten er fremdeles analog.

- HD-sendinger: Kun Canal Digital som har dette i norge, og du må ha en spesiell dekoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...