Gå til innhold

Kan dataen stå på hele tiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-12 11:42, skrev Tim:

HHMm noen som har peil på hvor mye en pc med 360W strømforsyning, WD SE HD, GF4, 512Ram og litt annet koster å ha på i døgnet? Fattern blir bidige irritert om dagen, for den står på hele tida. Han sier det koster minst 20kr i døgnet... Stemmer dette eller?



 

Nå vet ikke jeg hva strømprisen er akkurat nå, men får å ta i, la oss si litt under en krone per kwH (var under en halv ganske nylig, men prisene har jo godt opp nylig), det gir at pcen bruker ca 24 kwH på et døgn for å koste 20 kroner, med andre ord kontinuerlig 1000 watt, ekstremt lite sannsynlig, maksimalt en tredel av det i gjennomsnittlig bruk hvis du regner med skjermen, er mitt estimat. Og det er et konservativt estimet (les: høyt).

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:47, skrev BeachDumb:

Skjermen varmer opp den også, men mye av dens energi går vel over til lys energi, og det er litt sløs, så den bør skrus av..


Litt morsomt å høre. Loven om energibevaring tilsier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne. Så hva tror du skjer med lysenergien etter en stund? Forsvinner den? Alle har vel prøvd å skrudd av lyset på rommet mens det er mørkt ute. Hvis erfaringene dine om at lysenergien aldri går over i andre former stemmer, ville rommet ditt vært lyst hele dagen uten at du behøvde å bruke strøm. Faktum er at lysenergien går forsvinnende fort over i varmeenergi, så bortsett fra det lille lyset som slipper ut gjennom vinduet ditt og varmer opp ute istedet, vil alt lyset fra en pc-skjerm gå over til varmeenergi til rommet ditt. Bare en liten fysikk oppklaring her ..

 

edit: skrivefeil.

 

[ Denne Melding var redigert av: scirocco på 2002-12-12 14:21 ]

Lenke til kommentar

Hvor mange dager i et år?

 

Rask hoderegning:

De fleste har vel fått med seg at det er litt over 30 dager i hver måned i gjennomsnitt. Hvordan kan antall dager tilsammen da bil under 360 (30*12)?

 

Likte det lange forklarende innlegget om skuddår godt, for jeg husker vi diskuterte heftig og slo opp i diverse leksikon 31.01.99 for å finne ut om hvorvidt det var skuddår i 2000...

 

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hehe, her er det et forum som samler alle de største (smører kanskje litt tjukt på) datanerden i Norge også tar det så lang tid til å finne ut hvor mange dager det er i året?! Kast mel i været! Seff er det 360 dager i året! :razz:

 

Når det gjelder topicen så sier jeg at du kan la maskinen stå på så mye du vil, bortsett fra hvis du har IBM harddisk... Min 3. HD lager skumle lyder nå så jeg tør ikke å la den stå på 24/7 før jeg har kjøt meg en nye en :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 12:28, skrev Simen1:

(klippklipp)

2. Hvor mange watt bruker PC'n inkl skjerm og annet utstyr? (Mål med multimeter eller bare ta et raskt estimat på 100W for PC'n og 50W for skjermen)

(klippklipp)


 

Hva slags skjerm har du 'a? 11,2" fra 1986?

Skjermen min har et forbruk på 130 watt den..

LG 915FT+ 19" (Fy skitt så digg skjerm!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Tragisk å se sååå mange ta feil på årets dager. Kan forstå skolen blir dårligere og dårligere.

 

Men det er jo moro med "geeks" da. Setter fyr og flamme på tilværelsen :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 14:34, skrev gixer:

Hehe, her er det et forum som samler alle de største (smører kanskje litt tjukt på) datanerden i Norge også tar det så lang tid til å finne ut hvor mange dager det er i året?! Kast mel i været! Seff er det 360 dager i året! :razz:


Det tok ikke så lang tid da. Hvis du leser posten som ble lagt inn kl 09.30, nøyaktig et minutt etter at DiJayQ postet sin "fatale" feil om antall dager i året, var det en observang bruker som medelte at det manglet 109 dager for å få til et år.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-12-12 14:38, skrev Sub-Lock:
Quote:

Den 2002-12-12 12:28, skrev Simen1: (klippklipp) 2. Hvor mange watt bruker PC'n inkl skjerm og annet utstyr? (Mål med multimeter eller bare ta et raskt estimat på 100W for PC'n og 50W for skjermen) (klippklipp)


Hva slags skjerm har du 'a? 11,2" fra 1986? Skjermen min har et forbruk på 130 watt den.. LG 915FT+ 19" (Fy skitt så digg skjerm!)

50W for skjermen... vel, jeg tenkte nå på gjennomsnitt. Siden en gjennomsnittlig PC ikke er i aktiv bruk 24 timer i døgnet så slår som regel skjermsparer seg på og etter hvert hvilemodus. Tenkte mest på 17" da jeg skrev 50W, men men. Det er vel ikke så langt unna sannheten når man tar med hvilemodus i beregningen.
Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-12-12 15:17, skrev LasseAndreK:

Tenkt på alle PC'ene i en bedrift f.eks. De står på 24/7, samme med skoler o.l. Sjansen er veldig liten for at det skal skje noe, men tenkt på strømprisene :smile: Jeg har ikke gjordt det men....


Ja, skoler og bedrifter kan spare en del på å ikke oppvarme lokalene om natten. Bare man fyrer opp tempen tidlig om mårran så det blir levelig der de første timene. Samme gjelder om sommeren. Da bør man heller ikke varme opp lokalene med PC'er fordi varmen er unødvendig.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 10:58, skrev CrZy_T:

Hvor mange av dere har f.eks pc'er med ServerWorks chipset?


Jeg. :smile:

 

Dere må huske at hvor kaldere CPU/HSF-en er, jo mer varme har den levert fra seg til omgivelsene, så god airflow er viktig dersom du skal varme med AMD'en.

 

Jeg kjøpte akkurat en slik , og nå har jeg nesten angst fordi disken er skummelt kald.

 

silver.jpg

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 16:04, skrev JohndoeMAKT:


Dere må huske at hvor kaldere CPU/HSF-en er, jo mer varme har den levert fra seg til omgivelsene, så god airflow er viktig dersom du skal varme med AMD'en.


CPU'en utvikler ikke mer varme om du kjøler den bedre. En ribbe vil gi fra seg like mye varme per sekund (Watt) om den har lav eller høy luftgjennomstrømning.

 

Temperatur (grader Celsius), varme (Joule), og varmeutvikling (Watt) er forskjellige begreper som du må skille mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...