Gå til innhold

Kan dataen stå på hele tiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-12 10:14, skrev Mr_Dillon:

Dersom du har Windows bør du jo reboote boxen hver uke eller så


Dette har absolutt ingen rot i virkeligheten. Urban legend?

Som nevnt over, det er bare å la den stå på. Om vinteren trenger du likevel oppvarming, så strømmen koster egentlig ingenting. Og en PC blir faktisk ikke mer slitt av å stå på kontra å slå den av og på en gang om dagen (ja jeg vet at det kan argumenteres for og imot, men det blir kun flisespikkeri).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 10:58, skrev CrZy_T:

Det er LITT forskjell på teknoligen på servere og på vanlige pc'er. Hvor mange av dere har f.eks pc'er med ServerWorks chipset?.... Kan ta meg sjøl om eksempel... Jeg skrur ikke av jobb-pc'n min.... ALDRI. Alle de 3 jeg har hatt har tryna innen 1 1/2 år. (psu og hd)


 

"teknoligen" BØR være bedre enn på de pcene du har hatt... er det compaq??? De solide Dell maskinene som er i drift her på uib står på dag og natt. Har mer enn 200 bokser i drift som er mellom 3-6 år gamle. De står fortsatt på 24/7, uten noe problem. Ja, til og med gamle p100 beist...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:23, skrev Åsmund:

har nettop svart på denne rodde jeg men da jeg oppdaterte den fant jeg ikke men egen melding så hvis det er dobbelposting ynskyld meg


Til deg som sa 256 dager i året... du har ikke tilfldigvis 256 mb ram i pc-en din?


da vil jeg tilfldigvis ynskylde deg...jeg rodde jeg så en tyrkleif...

Lenke til kommentar

Hehe, her ble det mange merklige svar.. men for å svare litt seriøst, så er den største risken med å la den stå på 24/7 at noen evnt. "bryter" seg inn og sletter det du har på HD... eller bruker pc`en din til å "angripe" andre pc`er.. er mer bekymra for den type problemer, en brann i pc`en.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 10:56, skrev Fjellsboe:

Ikke gjør det!!.....har du ikke fått med deg at det er strømmangel i landet ??!? :smile:


Den strømmen som PC'en brukes blir det meste omformet til varme-energi! Litt går over i vibrasjoner.

Nå som det er kaldt ute, er ikke det noe problem!

 

Skjermen varmer opp den også, men mye av dens energi går vel over til lys energi, og det er litt sløs, så den bør skrus av..

 

Større problem er det med datasikkerhet..

Hva mener dere man kan gjøre med det?

Hvilke Firewall programmer er best?

Lenke til kommentar

Hvor mange maskiner trenger man for å varme opp/holde 22+ grader inne i la oss si en kåk på 120 m2? Dette må jeg ha skriftilg, så jeg kan overbevise kjerringa.

Nå er det jo ikke like kaldt ute alle 256//365/366 dagene i året, men man kan jo slå av noen inn i mellom, når behovet er mindre.

 

-------------------------------------------------

Quote:

 

DiJayQ

 

La den stå på i 24 timer omd agen, 256 dager i året...

 

-------------------------------------------------

 

Hvis man har 256 mb ram, kan man kansje bruke en hver dag? Da blir de ikke så fort utslitt liksom. :wink:

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-12-12 12:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:42, skrev Tim:

HHMm noen som har peil på hvor mye en pc med 360W strømforsyning, WD SE HD, GF4, 512Ram og litt annet koster å ha på i døgnet? Fattern blir bidige irritert om dagen, for den står på hele tida. Han sier det koster minst 20kr i døgnet... Stemmer dette eller?


 

Ta en titt her.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:05, skrev Blippblopp:

....og noen ganger 366 dager....ca hvert 4. år....

...eller?


:smile:


 

Bare for å få klarhet;

-365 dager i året, som alle (les: de fleste) vet.

-Skuddår hvert fjerde år

-!Unntak, ikke skuddår ved århundre (1800, 1900 ...)

-!Unntak fra unntaket: hvert fjerde århundre er det skuddår LIKEVEL... År 1600, 2000, 2400 osv.

 

Jorda fullfører 365.24 rotasjoner rundt egen akse for hver rotasjon rundt sola vår.

Lenke til kommentar

Den 2002-12-12 11:49, skrev slowcooler:

Hvor mange maskiner trenger man for å varme opp/holde 22+ grader inne i la oss si en kåk på 120 m2? Dette må jeg ha skriftilg, så jeg kan overbevise kjerringa.

---

For å få en komfort-temperatur på ca 21 grdC så regner man med et effektbehov på 60W per m2. 60W x 120 m2 blir 7200W. Antar så 200W per maskin i snitt inkludert skjerm. 7200W/200W per maskin blir 36 maskiner. Så nå er det bare å invitere til LAN. Alternativet er å fyre med ved...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 11:49, skrev slowcooler:

Hvor mange maskiner trenger man for å varme opp/holde 22+ grader inne i la oss si en kåk på 120 m2? Dette må jeg ha skriftilg, så jeg kan overbevise kjerringa.


1. Hvor mange kiloWatt bruker dere i strøm nå for tida da? (Se antall kWh på regninga og del på antall timer den regninga gjelder for. Da får du kW)

 

2. Hvor mange watt bruker PC'n inkl skjerm og annet utstyr? (Mål med multimeter eller bare ta et raskt estimat på 100W for PC'n og 50W for skjermen)

 

Ta tallet i 1. og del det på tallet i 2. Da finner du ut hvor mange PC'er du trenger for å kunne slå av alle varmeovner og andre elektriske apparater og lys og fortsatt holde tempen oppe på normalnivå.

 

Sjekk trådene om Stømforbruk og PC for å få en grundig utgreiing om hvorfor det er slik. (gidder ikke å gjenta meg selv)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:42, skrev Tim:

HHMm noen som har peil på hvor mye en pc med 360W strømforsyning, WD SE HD, GF4, 512Ram og litt annet koster å ha på i døgnet? Fattern blir bidige irritert om dagen, for den står på hele tida. Han sier det koster minst 20kr i døgnet... Stemmer dette eller?



Tror nok faren din tar feil her. Den bruker ikke så mye strøm. Jeg har ikke noe regnestykke på det men..

jeg har uptime på 2uker :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...