Gå til innhold

[LØST]Redusere strøm til vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, den rheostaten som det blir referert til er på hele 5W. Den er beregnet på en eneste vifte. Skal man ha flere vifter må man ha flere rheostater. Skal man benytte faste motstander holder det neppe med de små motstandene man får kjøpt på clasern.

 

Stikkordet her er effekt.

 

47kohm tror jeg blir litt stort. Strømbegrensingen vil sannsynligvis blir for stor for fort, slik at det blir vanskelig å justere. rheostatene det refereres til ligger mellom 10 og 100 ohm.

Lenke til kommentar

Jeg har en 10 og en 100 Ohms liggende her også.

 

Så dar tar jeg å lodder den fast mellom viften og kontaktene først.

Hvis de andre viftene ikke blir sterkere etterhvert, så kan jeg koble dem på der med faste motstander som tilsvarer hvor mye Ohm jeg har akuratt da på potmeteret.

 

Riktig framgangsmåte?

Lenke til kommentar
Men i svarte! Dere snakker om motstander og dioder i viftekretser! Dere kan neppe ha regnet noe særlig transientanalyse!

 

Strømmen gjennom en spole oppfører seg ikke lik som strømmen i en motstand. En spole vil gjøre ved "oppstart" fungere som et brudd, og sakte opparbeide seg en strøm, mens når man tar vekk spenningen, vil den fortsatt ha samme strøm, som vil synke like sakte (som den steg). Dette vil i mange tilfeller føre til at motstander i kretsen sprekker pga et fenomen som kalles effekt, sampspillet mellom spenning og strøm...

 

Jeg anbefaler dere å sette dere inn i spolens komplekse stømegenskap før dere leker med dette... eller kjøp en viftestyring.

8185801[/snapback]

 

Dette stemmer ikke!

 

For å ta effekt-kravet først:

Viften fungerer som en spole i serie med en motstand. Denne motstanden kan man måle med et vanlig ohm-meter som er motstand i kobbertrådviklingene. Induktansen er vanskeligere å måle, men fortsatt mulig med et AC multimeter.

Når man først skrur på strømmen vil spolen ikke ha noen strøm fra før og vil derfor sette opp en spenning som er like stor som spenningen på terminalene. Spenningen over viftene synker gradvis til den har nådd en strøm gitt av

V/(R+Ra) hvor R=motstanden i serie med viften og Ra er viftemotstanden. Effekt-kravet til motstanden må være større enn V^2/(R+Ra).

Dersom spenningen over seriemotstanden og den innebygde motstanden skulle momentant falle til null, vil ikke strømmen være null med en gang. Induktansen i viften vil sette opp en negativ spenning til spenningen før den ble null (12V). Dette gjør at strømmen gjennom viften ikke endres momentant, men dør ut med en tidskonstant gitt av (Ra+R)*L. Strømmen faller som I*exp(-t/[R+Ra]L). Fortsatt er strømmen gjennom motstanden som man har koblet til i serie med viften lik tidligere.

 

Konklusjon: Dersom effekten til motstanden er valgt til å tåle V^2/(R+Ra) så dør aldri motstanden. Ofte er viftene så små at den lagrede energien er så liten at Temperatur=E/C*m=0.5L*I^2 ikke er stor nok til å brenne motstanden.

 

Overdimensjonert høye spenninger i klemmene skader MOSFET transistorer:

Dersom det går en konstant strøm gjennom viften og en kontant nær klemmene blir plutselig brutt. Spenningskilden ser en stor motstand. Viften prøver å opprettholde sin strøm ved å øke spenningen med negativt fortegn. Spenningen kan være så stor at det oppstår en gnist i teminalene, MEN strømmen gjennom motstanden er fortsatt den SAMME. Effekten over motstanden er fortsatt den samme: I^2*R. Og den vi tåle det.

 

 

Dersom dette skjer når en vifte er tilkoblet Drain/Source til en MOSFET transistor vil Gate-Source spenningen overstige en maksimal tillatt spenning og punktere Oksidlaget mellom Gate og den ledende kanalen i transistoren.

 

 

Dersom man kobler 5stk dioder for å redusere spenningen med ~3.5V over viften og dette skjer, vil diodene se en reversforspent spenning. Sannsynligvis vil denne spenningen overstige en reverse-breakdown spenning og diodene leder strøm i motsatt retning. MEN dør strømmen ut etterhvert fordi Induktansen i viften kun kan lagre energi lik E=0.5L*I^2. Og bruker man fysikk til å regne ut varmeenergi som blir brent i diodene blir det kanskje ikke nok til å øke temperaturene til diodene så mye at de brenner. T = E/Cm hvor T er temperaturøkning, E er energi, C er spesifikk varmekapasitet og m er massen til diodene.

 

 

Til små vifter er det helt safe å bruke dioder/motstander til å begrense strømmen gjennom viften, fordi den maks tillate strømmen er grovt sett gitt av spenningen dele på motstandsverdien man setter i tillegg. I PWM hvor man bruker MOSFET som en PWM-bryter er det lurt å beskytte transistoren med en diode revers montert for å begrens negativ Gate-Source spenning til 0.7V som er SAFE :)

Lenke til kommentar
Jeg har en 10 og en 100 Ohms liggende her også.

 

Så dar tar jeg å lodder den fast mellom viften og kontaktene først.

Hvis de andre viftene ikke blir sterkere etterhvert, så kan jeg koble dem på der med faste motstander som tilsvarer hvor mye Ohm jeg har akuratt da på potmeteret.

 

Riktig framgangsmåte?

8198891[/snapback]

 

Men blir dette riktig framgangsmåte.. jeg har ikke lyst til å ødelegge switchen rett etter jeg har fått den.

Lenke til kommentar

Uten å kjenne til hvordan viftestyringen i switchen din er konstruert, så er det vanskelig å si noe om hvordan en seriemotstand på en eller flere vifter vil virke.

 

edit: Men, dersom det er vanlig, klassisk spenningsstyring som brukes, og de tre viftene er koblet i parallell, så burde en seriemotstand kun forandre turtallet på den viften den er tilkoblet.

 

Du burde altså kunne teste med et pot.meter på den ene viften, justere til et passende turtall/støynivå, koble ut pot.meteret, måle motstanden, regne på effektomsetningen i motstanden ( Pmax=U*U/R ) og finne en passende fast motstand.

 

Du kan for enkelthets skyld sette U=12V, eller du kan også måle spenningsfallet over pot.meteret og bruke denne verdien for U.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Nå fant jeg en 100Ohms motstand og lodda den fast.

Viften gikk saktere, og jeg merket ikke at de andre gikk fortere. Men det kan jo bare være meg.

Det kom at det var en Non-fatal error during the self-test fant jeg ut fordi det blinket på Status LEDen

 

så den måler nok rpm

 

hva er sjangsen for at den ikke vil boote fordi at alle viftene failed på self-test? 99%?

 

*Funnet ut at det kanskje er mulig å slå av self-test.. prøver å finne ut hvor jeg slår det av*

Lenke til kommentar

BayStack 450-24T Self-Test

 

CPU RAM test ... Pass

ASIC addressing test ... Pass

ASIC buffer RAM test ... Pass

ASIC buffer stack init test ... Pass

Port internal loopback test ... Pass

Cascade SRAM test ... Pass

Fan test ... Fan failure: Fan 2

FAIL

 

Self-test detected a failure.

FFFFFFFE

Press RETURN to continue...

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting. Hvordan virker den lederen som måler rpm. Er den for signal, eller er den bare kortsluttet med svart sånn at det kommer inn like mye strøm på målerlederen som det går til viften og dermed sjekker viftespenningen istedenfor viftefarten.

 

I så fall, hvordan kan jeg teste dette?

Lenke til kommentar
Kom til å tenke på en ting. Hvordan virker den lederen som måler rpm. Er den for signal, eller er den bare kortsluttet med svart sånn at det kommer inn like mye strøm på målerlederen som det går til viften og dermed sjekker viftespenningen istedenfor viftefarten.

Jeg har alltid innbildt meg at det kom pulser av et eller annet slag over den lederen. (Muligens fordi jeg har lest det en gang for lenge siden.).

Kanskje fra en hall-effekt-sensor i viftemotoren?

 

I så fall, hvordan kan jeg teste dette?

8265317[/snapback]

Oscilloskop?

Lenke til kommentar
Hvodan kobler jeg oscilloskopet? Vi har et, men jeg vet ikke hvordan jeg bruker det :p

Vel, 'skopet har vel en slags probe? Du må stille inn inngangen på 'skopet til det spenningsområdet viften opererer i, dvs. 0-12V. Deretter kobler du probens "jord" til den svarte vifteledningen, og probe-spissen til den hvite/gule ledningen. Du må antageligvis justere følsomheten på inngangen på 'skopet, for puls-signalet går vel neppe opp til 12V.

Og hva leter jeg etter?

8265489[/snapback]

Meningen med livet?

Ikke vet jeg. Jeg tror ikke det er så mye du kan få gjort med dette pulssignalet på en enkel måte.

 

By the way, Microplex selger enkle "viftestyringer" av den typen du har mekket:

56 Ohm, og 100 Ohm.

 

Kanskje du skulle forsøke med en 100 Ohm'er i parallell med den den du allerede har loddet inn? (Eller en bestilling til Microplex?)

Lenke til kommentar

Åj :o

 

Den motstanden hos microplex er koblet på den midterste ledningen. Og hos meg er den midterste ledningen blå.

Men jeg har loddet motstanden min på den svarte ledningen.

 

Har jeg gjort feil da? Har jeg loddet motstanden på målelederen, sånn at den ikke mottar pulsen?

 

Etter nærmere ettersyn så ser jeg at min svarte ledning er der den hvite på microplex sin viftestyring er.

 

Er disse kontaktene standarisert? Eller er det sånn helt random hva som er ground minus og måleleder?

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Åj :o

 

Den motstanden hos microplex er koblet på den midterste ledningen. Og hos meg er den midterste ledningen blå.

Men jeg har loddet motstanden min på den svarte ledningen.

 

Har jeg gjort feil da? Har jeg loddet motstanden på målelederen, sånn at den ikke mottar pulsen?

8265614[/snapback]

Nei, jeg tror du har loddet motstanden på "minusledningen".

 

For strømmen gjennom viften spiller det ingen rolle om motstanden sitter på den ene eller andre av strømledningene, men for puls-signalet kan det nok gjøre forskjell, ja. Kanskje du bare trenger å flytte motstanden over til "den midterste ledningen"? (som jeg antar er +12V på alle disse viftene)

Lenke til kommentar

Det er vel en standard som brukes innenfor PC-verdenen, i hvert fall, men om switchen din følger den standarden, hvem vet?

 

Rekkefølgen er: jord, +12V, puls-signal , men hvordan pinnene i pluggen er nummerert osv., det tør jeg ikke uttale meg om her jeg sitter. Det eneste jeg er ganske trygg på er at +12V er i midten, uansett hvilken vei du vrir pluggen ...

 

Og hvis det er på +12V-ledningen motstanden skal inn, da spiller det jo ingen rolle hva de andre to ledningene er til, så lenge de er tilstede.

(Jeg synes jeg kom meg greit unna den der.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...