Gå til innhold

[LØST]Redusere strøm til vifter


Anbefalte innlegg

Jeg har 3 stk 35dB vifter i Nortel 450-switchen min. Disse bråker for mye, men jeg trenger ikke viftestyring med variabel motstand.

 

Disse tre viftene ( Delta Electronics afb0612h link )

 

Det jeg vil, er å koble på noen strømreduserende komponenter. Jeg er ikke så god i elektronikk enda, men gjetter på dioder eller resistanser.

Jeg har gjort det før med dioder, men ikke med vifter med 3 ledere og derfor trenger jeg litt hjelp. :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel motstand per vifte burde gjøre jobben fint :) Hvor store de skal være kommer an på hvor mye du vil dempe de (U=RI er din venn).

Den tredje (kvite) lederen er der kun for å rapportere hastigheten, så den trenger du ikke tenke på.

 

Hvorfor du skulle ville bruke dioder skjønner jeg ikke, men det vil faktisk fungere det også, siden du får et spenningsfall på ~0.7V over den.

 

Edit: En motstand vil ikke redusere strømmen, men den senker spenninga over vifta, som igjen får den til å gå seinere.

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

ops ja. mente spenning =/

 

Men det er også et lite problem. Det jeg vet, er at hvis jeg fjerner en av viftene fra switchen, så begynner de 2 resterende å gå fortere. Switchen har også en FAN TEST som kjører før switchen slår seg på.

 

Det jeg ikke vet er om den måler at de går eller hvor fort de går (RPM), og om strømmen er konstant (og bare fordelt på 3 (les: 3x12V ? ))

 

Men når jeg bare senker spenningen, vil da switchen merke det? Og hvordan kan jeg finne ut om den måler at RPM > 0 eller RPM > 5000 (feks)

Lenke til kommentar

Det kan du teste ved å sette inn et potmeter istedenfor en vanlig motstand, og så gradvis øke motstanden til vifta stopper (ie den får for lite spenningsfall over seg). Da burde du kunne se når de andre viftene reagerer på at den ene går seinere.

Eventuelt så kan du tukle med selve måleren (den kvite kabelen) på hver av viftene, sette den til en konstant spenning feks, men da mister switchen all kontakt med viftene, så det er vel egentlig ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
En enkel motstand per vifte burde gjøre jobben fint :) Hvor store de skal være kommer an på hvor mye du vil dempe de (U=RI er din venn).

Den tredje (kvite) lederen er der kun for å rapportere hastigheten, så den trenger du ikke tenke på.

 

Hvorfor du skulle ville bruke dioder skjønner jeg ikke, men det vil faktisk fungere det også, siden du får et spenningsfall på ~0.7V over den.

 

Edit: En motstand vil ikke redusere strømmen, men den senker spenninga over vifta, som igjen får den til å gå seinere.

8181586[/snapback]

En motstand vil senke strømmen i kretsen da totalresistansen stiger. I=U/R.

Lenke til kommentar

Switchen har inteligent regulering av hastigheten på viftene. Den er faktisk så inteligent at den regulerer alle viftene til akkurat den hastigheten som er nødvendig for sikker drift. Derfor er det en dårlig idé å prøve å redusere hastigheten på viftene. Løsningen blir heller å plassere switchen på en plass der støyen ikke er sjenerende eller skaffe seg en mindre støyende switch.

 

space

Lenke til kommentar
Hvilke spenning burde jeg ha på den hvite kabelen da? Eller jeg burde kanskje bare måle hva den er selv..

8182747[/snapback]

Det ser ut som om signalet er litt mer avansert enn bare en variabel DC, se her . Det er det hun kaller "tach signal".

 

Edit: En motstand vil ikke redusere strømmen, men den senker spenninga over vifta, som igjen får den til å gå seinere.

8181586[/snapback]

En motstand vil senke strømmen i kretsen da totalresistansen stiger. I=U/R.

8182852[/snapback]

Jeg trodde nå at vifta ville trekke like mye strøm fortsatt jeg. Hvis den ikke gjør det, så kan du jo ikke beregne formotstanden nøyaktig :hmm:

 

edit: leif

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

Men i svarte! Dere snakker om motstander og dioder i viftekretser! Dere kan neppe ha regnet noe særlig transientanalyse!

 

Strømmen gjennom en spole oppfører seg ikke lik som strømmen i en motstand. En spole vil gjøre ved "oppstart" fungere som et brudd, og sakte opparbeide seg en strøm, mens når man tar vekk spenningen, vil den fortsatt ha samme strøm, som vil synke like sakte (som den steg). Dette vil i mange tilfeller føre til at motstander i kretsen sprekker pga et fenomen som kalles effekt, sampspillet mellom spenning og strøm...

 

Jeg anbefaler dere å sette dere inn i spolens komplekse stømegenskap før dere leker med dette... eller kjøp en viftestyring.

Lenke til kommentar

Joda, 12v er maks hastighet.

 

Skal du senke farten uten viftestyring, kan du koble viften mellom 12 og 5 volt:

Rød ledning på 12V

svart ledning på 5V

 

Da vil spenningen over viften være 12-5=7V

 

EDIT: Det vil bli ca 60% hastighet i forhold til maks

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
Strømmen gjennom en spole oppfører seg ikke lik som strømmen i en motstand. [...]

Jeg anbefaler dere å sette dere inn i spolens komplekse stømegenskap før dere leker med dette... eller kjøp en viftestyring.

8185801[/snapback]

Det er ingen (untatt deg) som har nevnt noe som spoler her, og jeg kan en del om transientanalyse og hvordan spoler fungerer :yes:

 

Hvis dette er av-på-switcher, må jo switchene få en spenning... Du kan jo koble om spenningen som kommer inn på switchene?

8186051[/snapback]

Jeg tror du har misforstått, det er snakk om tre vifter som sitter inne i en Ethernet Switch, og som har en intelligent/varmeregulert styring av viftene.

 

Ståle: Du trenger vel ikke koble de til en ekstern PSU, det burde gå an å koble rett til PSU på switchen. Hvis du også lar den kvite ledningen være kobla til der den pleier å være, så vil viftestyringa kunne lese av hastigheten på vanlig måte, men den kan ikke styre den (siden du tar strøm rett fra PSU istedenfor gjennom viftekontaktene).

Lenke til kommentar
Det er ingen (untatt deg) som har nevnt noe som spoler her, og jeg kan en del om transientanalyse og hvordan spoler fungerer  :yes:

8191808[/snapback]

Hva er hovedkomponenten i en vifte? Jeg mener å huske at det er en spole...

8193423[/snapback]

Og hva er hovedkomponenten i en vanlig viftestyring for PC? Jeg mener å huske at det er en variabel motstand.

 

Det er uproblematisk å bruke seriekoblede motstander sammen med de 12V DC-viftene som vanligvis brukes i PC'er o.l.

 

Dersom den "intelligente" viftestyringen i switchen styrer viftestrømmen utfra målinger av temperatur, da vil en motstand enkelt "lure" viftestyringen: strømmen forblir den samme, men spenningen over viften blir lavere og det blir også viftehastigheten.

 

Dersom viftestyringen i tillegg måler viftehastigheten - via den berømte 3. lederen -, er det ikke sikkert man oppnår redusert viftehastighet ved å sette inn en seriemotstand. Uansett, det er ikke farlig å prøve.

 

Fordelen med å bruke en standard PC-viftestyring - i hvert fall men man prøver seg fram - er at man har alt på plass; - det er bare å plugge viftestyringen inn i strømkretsen og skru i vei.

Lenke til kommentar
Og hva er hovedkomponenten i en vanlig viftestyring for PC? Jeg mener å huske at det er en variabel motstand.

8193562[/snapback]

Joda, man finner en variabel motstand... som bestemmer pulsbredden til switchetransistoren. Motstanden er med andre ord bare en styreenhet, som feks gasspedalen i en bil.

 

For litt mer info om pulsbreddemodulering: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

 

Jeg kan garantere at et potmeter som en direkte spenningsdeler for å begrense strømmen til en vifte vil bli ødelagt temmelig fort. Kanskje ikke med en gang, men garantert etter hvert. Pulsbreddestyring er tingen, og det finner man i ALLE viftestyringer! (...ja bortsett fra de som forståsegpåere lager)

 

EDIT: fra wikipedia "PWM is also often used to control the supply of electrical power to another device such as in speed control of electric motors"

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
Og hva er hovedkomponenten i en vanlig viftestyring for PC? Jeg mener å huske at det er en variabel motstand.

8193562[/snapback]

Joda, man finner en variabel motstand... som bestemmer pulsbredden til switchetransistoren. Motstanden er med andre ord bare en styreenhet, som feks gasspedalen i en bil.

 

For litt mer info om pulsbreddemodulering: http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

 

Jeg kan garantere at et potmeter som en direkte spenningsdeler for å begrense strømmen til en vifte vil bli ødelagt temmelig fort. Kanskje ikke med en gang, men garantert etter hvert. Pulsbreddestyring er tingen, og det finner man i ALLE viftestyringer! (...ja bortsett fra de som forståsegpåere lager)

 

EDIT: fra wikipedia "PWM is also often used to control the supply of electrical power to another device such as in speed control of electric motors"

8197448[/snapback]

Tror du er litt ute og kjøre her, det snakkes tross alt om små "leke"motorer i PC-vifter. PWM-styring er greit nok det men det er ikke store problemet med å regulere så små strømmer med potmeter eller faste motstander.

 

Min 120x120mm vifte har klart seg i flere år med den medfølgende variable motstanden, men det er klart at hvis du kan garantere at den kommer til å gå i stykker snart så burde jeg kanskje bytte den ut...?

 

 

En rheostat er en variabel motstand. Ved å koble en rheostat i serie med viften kan den brukes til å regulere vifteturtallet. Rheostatene vi selger kommer med ledninger ferdig påmontert.

 

Skal rheostat benyttes må man velge en rheostat som ikke reduserer viftespenningen under det nivå som er spesifisert av vifteprodusenten. Ved tilkobling av en vifte - gjentar en vifte - til rheostaten skal følgende rheostater benyttes med våre PAPST vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...