Gå til innhold

Commodore tilbake som spillmaskin


Anbefalte innlegg

Nytt merke på utsiden, samme innmat som alle andre PC`er.

 

Gjeesp...

8168141[/snapback]

Hva trodde du det skulle bli...

 

At de skulle dra en kjapp en og lage noe som er bedre enn de to "supermaktene" i PC bransjen klarer å prestere å lage.... Hadde de laget "all" HW'en fra bunnen av så ville jeg tippet at du hadde fått elendig ytelse.

 

Selskaper som Intel Og Nvidia har sikkert flere hundre / tusenvis av folk som lager Drivere så store som middelmådige operativsystemer, utvikkler skjermkort for milliarder av kroner, og det samme gjelder nok også Intel. :innocent:

8168256[/snapback]

De har begynt å lage vanlige maskiner, som det allerede er dødsstor konkurranse på. De forsøker å tiltrekke spillere(spillmaskin), som igjenn reduserer markedet til en brøkdel og skaffer seg samtidig enda mer konkurranse. De velger å lage maskiner med de dyreste og beste komponentene som igjenn reduserer antall kjøpere...

 

Hva er fortrinnet deres?? Kult kabinett?? Fancy navn?? .

...= gjesp.

;)

 

Trodde selvfølgelig ingen verdens ting, men dette er uansett en lite interessant nyhet. Nok et PC-merke blant alle de andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen ble den gang levert med 64 kibibyte minne - altså 8192 bytes.

Det første stemmer, men omregninga stemmer ikke. 64 kibibyte er ca 65,5 kilobyte.

Hvis du vil regne om til bit må du gange med 8. Da får du resultatene 512 kibibit eller ca 524 kilobit.

 

Det er jo med 64bits windows! Ikke akkurat så veldig gamingvennlig...

8168192[/snapback]

1. IT-avisen skriver riktignok Vista Ultimate X64, men kilden deres, hardware og kildene til hardware skriver ingenting om 64bit eller x64 i det hele tatt.

2. Windows 64bit fungerer vel ikke så annerledes enn Windows 32bit når det kommer til spill. For 1-2 år siden var det langt mer problematisk, men nå er det få spill som har problemer i 64bit-utgavene lengre. En annen ting er at 64bit gir generelt litt bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Maskinen ble den gang levert med 64 kibibyte minne - altså 8192 bytes.

Det første stemmer, men omregninga stemmer ikke. 64 kibibyte er ca 65,5 kilobyte.

Hvis du vil regne om til bit må du gange med 8. Da får du resultatene 512 kibibit eller ca 524 kilobit.

Er jeg den eneste som reagerer på påstanden om at 64kiB = 8kiB? :nei:

64kiB er faktisk hele 65536 bytes, ikke 8192 bytes som artikkelen rører om.

Lenke til kommentar
Maskinen ble den gang levert med 64 kibibyte minne - altså 8192 bytes.

Det første stemmer, men omregninga stemmer ikke. 64 kibibyte er ca 65,5 kilobyte.

8168813[/snapback]

Hvordan i all verden jeg har klart å regne dette feil må jeg spørre de høyere makter om. Det korrekte er at 64 kibibyte er 65 536 bytes, altså 65,5 kilobyte - som du og andre påpeker.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Maskinen ble den gang levert med 64 kibibyte minne - altså 8192 bytes.

Det første stemmer, men omregninga stemmer ikke. 64 kibibyte er ca 65,5 kilobyte.

8168813[/snapback]

Hvordan i all verden jeg har klart å regne dette feil må jeg spørre de høyere makter om. Det korrekte er at 64 kibibyte er 65 536 bytes, altså 65,6 kilobyte - som du og andre påpeker.

8169190[/snapback]

 

...altså 65,5 kilobyte, ikke 65,6 kilobyte hehe *pirke**pirke*

Lenke til kommentar

Dette er tragisk utnytting av et gammelt merkenavn. Jeg synes ikke det er noe mer greit selv om de nå juridisk har rett til å bruke navnet til hva de vil siden de har kjøpt rettighetene til det.

Moralsk forkastlig!

 

Commodore har stått for innovative løsning og mange vil kansje kalle det sært, men allikevel gikk Commodore 64 og senere Amiga 500 sin seiersgang som enkle hjemmedatamaskiner som leverte gang på gang uansett hva du ville foreta deg.

 

Har selv kun hatt Amiga 500 når jeg var liten og mimrer stadig tilbake til tiden med de gode gamle spillene på Amiga som North & South (humoristisk spill basert på den amerikanske borgerkrigen), Turrican 2 (side-scrolling platform shooter), SuperCars, Lotus Espirite Turbo, Steelball, Arkanoid, Boulderdash, og mange flere jeg ikke husker navnene på.

 

Amiga hadde 4 kanals lyd (mikset til stereo), hadde støtte for mange farger i forskjellige moduser, både progressive og interlaced grafikk. De fleste spillene startet rett fra disketten du satt inn før du slo på strømmen men om du ville gjøre andre ting fulgte det med et grafisk miljø kalt Workbench som lot deg kjøre flere programmer samtidig og lettere organisere filer og andre ting. Det ble laget masse programvare til Amiga og pappa hadde et program for å generere tippesystemer og printe ut tippekuponger for Amiga også. Databaseprogrammet som var mest brukt het DBase og pappa brukte det flittig til forskjellige ting.

 

Amiga hadde skjelden problemer og rett og slett bare fungerte.

 

Og nå skal et nederlandsk firma melke dette gode merkenavnet for alt det er verdt ved å selge noe så simpelt som PC-er. Hadde de istedet laget nye Amiga systemer med moderne maskinvare (ja gjerne Intel Core 2 Duo) hadde saken stilt seg annerledes. Det har allerede vært et firma i england som gjorde dette, men de kuttet ut produksjonen fordi de gikk konk. Amiga 500 er sært nå som alle er vant til PC. Apple Mac er jo også sært for mange, men de har da overlevd. Ja jeg vet det opprinnelige Commodore selskapet ikke var gode på markedsføringen, men gourillamarketing på den tiden hjalp litt med salget men ikke nok. Amiga Workbench og Mac OS hadde en del likhetstrekk når det kom til brukergrensesnitt. Workbench hadde også en fast menylinje som alle programmer delte på, og mye mer logiske meldingsbokser hvor det ikke fantes Ja/NEI/Avbryt valg, men valg som f.eks Lagre, Forkast, Avbryt når man lukket en tekstbehandler uten å ha lagret. Dette har Microsoft først skjønt nå i Vista hvor de har begynt å endre en del knapper i meldingsbokser.

 

 

Beklager om jeg rabler i vei mye, men Amiga er noe som jeg ble mektig imponert av den gangen og ser fremdeles tilbake til tiden med mye mindre problemfylte ting.

Lenke til kommentar

æsj det var skuffende at de bruker vista os, jeg VIL ha lansering av ett nytt amiga os, burde vel ikke være så sinnsykt vanskelig for dem å kunne portere det til å funke med dagens pc'r?

 

Produksjon av amiga os og spill, eventuelt relansere en god del av de gammle slagerne med ny grafikk osv tror jeg kunne blitt en stor suksess, spesielt hvis Os'et hadde blitt portert til å funke på dagens pc'r, slik at man kunne hadde det som dual boot option ved siden av windows eller linux eller hva enn man måtte ønske.

Lenke til kommentar

Som jeg sa i den andre tråden (og som det nevnes i poster over), dette er bare et forsøk på å cashe inn på gamle navn og produkter. Det fantes bare en Commodore, og den gikk under i 1994. Amiga splittet så fra og ble sitt eget selskap under ny styrelse. Det finnes et nytt AmigaOS, versjon 4.0 som nettopp har blitt lansert. (Men det kjører foreløpig bare på PowerPC-prosessoren).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Kunne mye heller kommet med en "ny" Amiga 500 top spec utgave, splitter ny, med både diskett stasjon, og eventuellt CD\DVD leser, samt HD.

 

Amiga var opplevelser,lyd og grafikk, for å ikke glemme den svarte fete stikka med gule knappene.

 

Så fått laget opp alle dem gode gamle spillene på nytt.

 

Selvsagt i den gode gamle stilen.

 

 

Det er noe jeg hadde kjøpt, det her produktet er bare en PC som er stappa med snacks.

 

 

LAG ETT SLIKT PRODUKT :thumbup::love: !

Lenke til kommentar
Synest dette er litt merkelig jeg. Dette er jo en "vanlig" pc. Sterk som faen men allikevel er den bygd opp av ting man finner på nettbutikker. Ikke som xbox og playstation altså. Derfor blir vel programvaren til den akurat det samme som til en annen pc med Vista.

 

Hvorfor skal vi kjøpe den nye Commodore? Prisen? Skal bli spennende å se hva denne maskinen går for.

8168504[/snapback]

 

Hvorfor gikk Commodore konkurs når de solgte så sinnsykt mange PCer?

8168743[/snapback]

Tydelig at den yngre garde ikke har peiling på hva de snakker om her.

Har dere i det hele tatt hørt om Commodore?

 

Tror virkelig det finnes et marked for disse maskinene. Dette er nok etterlengtet nostalgi for mange på rundt 25+

Lenke til kommentar

hvis det er så att amiga os er kompatibel med powerpc, så skulle det vel heller ikke være noe problem å gjøre det kompitabelt med x86 heller?

 

dette kabinett med commodore logo har for meg lite sammenheng med de gode gamle tidene da commodore maskinene var underholdningsenteret på etthvert gutterom.

 

husker det var mye snakk om at filsystemet/codesystemet til commodore var så enkelt at tiden det tok for å lage ett bra spill med bra grafikk var minimal i forhold til tiden det ville ta for å lage samme spillet til å kjøre på en windows maskin.

 

enkelheten igjen gjenspeilte seg på hvor utrolig lite hardware som skulle til for å dra ett spill med fin grafikk, og ikke minst hvor lite lagringsplass ett spill tok.

 

jeg vet ikke om dette stemmer med virkligheten, men hvis det gjør det så skulle man tro at diverse spill produsenter skulle se ett ekstremt marked om commodore ble lansert på sin gammle plattform, men selvsagt oppgradert til nåtidens spcs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...