Gå til innhold

Commodore tilbake som spillmaskin


Anbefalte innlegg

Har min ennå.. har også 2stk floppy drives, joystick mm :) greier liksom ikke å kvitte meg med den.. he he

(gammel CBM fan)

8173009[/snapback]

 

 

Du heldige kar, du MÅ ikke finne på å "kvitte" deg med et slikt klenodium. Jeg angrer som en hund for at jeg solgte min, men tenkte jo ikke sånn dengang. Dessuten var den rimelig herja, siden jeg pleide å hamre løs på den (gjerne med joysticken, så delene spruta) når spilla ikke gikk min vei. Så på slutten måtte jeg nesten hamre på tastaturer for at de skulle funke. Hadde en smule temperament i mine yngre dager :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en vanlig PC med Vista og emulator+noen spill installert.  At det står Commodore på kassa napper ikke så mye i nostalgimuskelen min egentlig.  Alt jeg ser er en maskin jeg lett kunne ha bygget selv.  (sans C= merket)

8169817[/snapback]

Disse maskinene er vel mer for de som IKKE bygger selv, og har problemer med å bestemme seg for hvilken maskin de skal gå for.

 

M.a.o. ikke nødvendigvis den typiske hw.no-leseren.

Lenke til kommentar

Hehe, mange rare minner dette bringer fram. Jeg har også min amiga 500 liggende i en skuff med en del hundre spill på disketter, fullt brukbar, men tiden har tæret litt på noen av spillene.

 

Den dag i dag blir jeg overrasket over hvor bra grafikk og lyd egentlig er på amigaen, selv i forhold til nåtidens pc'r, nesten skremmemende hvor bra de var på den tiden og hvor lite windows pc'r har utviklet seg på over 20år etter dette.

 

Når jeg ser på en c64 nå i dag, så er det vel nesten omvendt, den har jo egentlig utrolig dårlig grafikk, og spillene er jo ikke stort annet en store firkanter i bevegelse :)

 

Husker vi hadde såkaldte kopieringsparty, kjøpte inn så mange tomme disketter som vi hadde råd til, endte som regel opp med rundt 400-500 tomme disketter og satt å kopierte spill fra hverandre døgnet rundt omtrent, hadde vel på det meste 3-4000 spill, men har nok hatt mange flere enn det totalt sett siden jeg kopierte over igjen de spillene jeg ikke likte eller ble lei.

 

Satt å lurket med min amiga når internett gjorde sitt første inntog, noen kompiser hadde allerede gått over til windows, husker de satt der med dos 3.11 eller hva det het, på 17 disketter ellernoe sånt, grusom grafikk, grumsom lyd, windows på den tiden var jo så utrolig dårlig at man kunne jo nesten spy. Jeg nektet å gå over til windows og tviholdt på min kjære amiga selv om jeg visste dens dager var talte, og når windows 95 kom. Bestemte meg for å gå til innkjøp av det, delvis pga bedre støtte for internett. Heller ikke windows 95 var på langt nær så bra som amiga os i mine øyne, blåskjermer og meldinger om at programmer måtte lukkes var jo dagligdags.

 

Hadde det ikke vært for at commodore rotet det til så fælt for seg selv, samt at microsoft inngikk store avtaler med ibm, så tror jeg nok de fleste av oss i dag hadde sittet på en commodore pc, såfremt de hadde klart å videreutviklet seg, men slik gikk det desverre ikke.

 

*mimre*

Lenke til kommentar
Når jeg ser på en c64 nå i dag, så er det vel nesten omvendt, den har jo egentlig utrolig dårlig grafikk, og spillene er jo ikke stort annet en store firkanter i bevegelse :)

Mange C64-spill grisedårlige ja, og du blir lei etter få minutter.

 

Heldigvis fins det noen unntak:

 

Turrican FTW!1 :D

 

(Bedre grafikk og lyd skal du lete lenge etter,og veldig imponerende i forhold til hardware)

Lenke til kommentar
14 år gamle gutter synes de kabinettene er kule å ha. Vi som er litt eldre liker et mere "rent" design (vil jeg tro), som Antec P180 og Lian Li serien.

8168734[/snapback]

 

Jeg er "litt eldre", og jeg synes faktisk kabinettene er det som er kult med disse maskinene, en spillmaskin kan jeg bygge selv. Men om man skal ha en mer eller mindre dedikert spillmaskin synes jeg faktisk det er på sin plass med litt glor :)

 

AtW

8173070[/snapback]

Hvor lenge spiller man f.eks Supreme Commander eller GRAW? Tror man blir rimelig lei av å betale penger for å få byttet deksel til slutt, og da er det kanskje ikke like morro med GRAW deksel lengre?

Lenke til kommentar

Nå er man ikke nødt til å ha GRAW og Supreme Commander motiv på kabinettet da. Man kan f.eks velge noe mer tidløst og uglorete.

 

Men er enig i at Antec P180 er et meget fint kabinett. :)

 

Når jeg ser på en c64 nå i dag, så er det vel nesten omvendt, den har jo egentlig utrolig dårlig grafikk, og spillene er jo ikke stort annet en store firkanter i bevegelse :)

Mange C64-spill grisedårlige ja, og du blir lei etter få minutter.

 

Heldigvis fins det noen unntak:

 

Turrican FTW!1 :D

 

(Bedre grafikk og lyd skal du lete lenge etter,og veldig imponerende i forhold til hardware)

8174732[/snapback]

Turrican, Giana Sisters, Creatures og Rambo er geniale C64 spill/spillserier. Håper disse er med i den pakken på 50+ spill. Hadde ikke vært så dumt med Pac-Man/Super Pac-Man, Lemmings, Salamander og Transformers heller. :cool:

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Blir liksom litt nostalgisk av å lese alt dette om commodore jeg :roll:

Men tror ikke jeg vil savne turbotape`n og alt det der..

husker godt hvordan det var å legge inn Ghostbusters første gang.. (original spill).. tok 24 minutter å legge inn spillet.. for ofte å få syntax error opp på skjermen.. he he da fikk mor høre gloser hun ikke trodde eksisterte.. så var det bare å snu kassetdriten for så å prøve igjen.. evt justere litt på lydhode.. så etter 7 hel**** og 13 fa**.. så¨var spillet i gang.. :) og lykken var til å ta og føle på.. selv om spillet i grunn var drit elendig !!

Lenke til kommentar

Dette har da egenetlig ikke noe som helst med commodore å gjøre, være det seg commodore PET, commodore64, commodore amiga, etc. Et firma kjøpte navnet commodore, og bruker det til å selge pc'er.

 

Amiga er solgt for seg selv, i dag eiet av Amiga inc (hvor positivt det er vet jeg ikke men er nå i allefall slik). AmigaOS4 er tilgjengelig for AmigaOne maskinene som er PPC basert. Dessverre er ikke HW å oppdrive i dag da selskapet som stod bak produksjonen av HW ikke gikk særlig bra.

 

Om noen likevel har interesse for amigaen så finnes mer info på www.amigaworld.net og www.amigans.net

 

Er vel kanskje mest aktuelt for "gamle" folk som har hatt amiga i sin tid.....:)

Lenke til kommentar

Mimrer tilbake til tidenes shoot 'em-up 'copter-spill; Desert Strike fra EA Games. Det var så fett det. Spillet var dir basert på hendelsene fra Gulf War I med AH64A i hovedrollen. Akkurat slik det var under Desert Storm, da Apache'n så stridskamp for første gang.

 

Ja, Amiga var noe helt spesielt på den tiden. Og vi som var litt geeky på den tiden ante vel aldri at det skulle bli helt plutselig borte - og likevel bli samtidig så etterlengtet. Akk.

Lenke til kommentar

Har fremdeles en C64 liggende hjemme jeg, med kassettspiller og zipstick :D En dag, når stjernene står i rett posisjon på himmelen, skal jeg ofre dyrebare gullmynter og igjen få en Amiga 500 også :!:

 

Av og til er det bare så snadder å fyre opp den gamle brødboksen, flekke inn en kassett for deretter å bruke noen nerdete minutter på å "tune" kassettspilleren for så -endelig- klare å loade ett fett spill! Like moro hver gang! :)

 

Her er forresten en link til en aldri så liten bit av himmelen for de som vokste opp med C64, nemlig mitt favorittblad i en årrekke: Zzap 64!

Lenke til kommentar

De flesta som startar opp den gamla c64 eller amigan ser fort att grafiken är dålig, utroligt dålig. Men varfør i hela världen envisas hjärnan med att huske den som bra? Men nostaligtrippar ala c64 är kul, syns musikken är kul och gillar det där "synth" lydet/plipbloppandet.

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar

Fordi grafikken var bra tilbake i de dager? Akkurat som vi synes 3D-grafikk var bra i visse spill for noen år siden, og i dag når man starter dem opp så ser det jo ræva ut fordi utviklingen går framover. Nostalgifaktoren spiller jo også inn, man hadde det koselig som barn med den gamle brødboksen foran TV'n. :)

Lenke til kommentar

Haha ja dette bringer frem mange gamle minner!

 

Selv om Commodore-navnet her ikke er mer enn den gamle logoen er det artig at de kommer på banen igjen. Til og med Apple har jo gått over til Intel-prosessorer, så at de velger å gå mainstream med komponentene er jo ikke så rart.

 

Har selv hatt en god del Commodore-maskiner helt fra da PC'er ble kalt IBM-kompatible datamaskiner, og har lyst til å få tak i noen igjen.

 

Problemet for Commodore kom da de skulle betjene for mange markeder, og de har virkelig gjort en del brølere gjennom tidene. Jeg må trekke litt på smilebåndet når jeg tenker tilbake på Commodore 16/Plus4, C128D, A600 og CDTV.

 

Jeg fliret også litt da jeg så den avanserte skohorn-teknologien inni "Scala Workstation", en dyr multimediajævel som har gitt oss mye glede på flyplasser og kjøpesentre gjennom tidene.

 

Scala Workstation under lokket

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Dette var den eneste tråden jeg fant angående de nye pc maskinene til Commodore.

 

Det har faktisk gått endel framover siden 2007

 

De har nå 2 commodore modeller med moderne Hardware pluss mulighet for å bare kjøpe kabinettet :

 

C64x Barebones C64x Ultimate C64x Extreme

 

Commodor2.jpg

 

så har de i mellomtiden gjort akkurat det samme med VIC serien , der er det 4 modeller med moderne hardware :

 

VIC-Slim

Barebones , VIC-Slim , VIC-Plus , VIC-Pro

 

Commodore-VIC-Slim.jpg

 

Planlagte modeller i framtiden blir da selvfølgelig : Amiga 1000 , 3000 og 2000 kabinett med moderne innmat og nytt design .

 

http://www.commodoreusa.net/CUSA_Home.aspx

 

---------------------------------------------------------------------

 

Det jobbes også med et Commodore OS for tiden , som skal hete Commodore OS Vision. Etter som jeg kan lese skal det være preinnstallert med emulatorer og spill ( sikkert til commodore 64 )

 

Det er basert på Linux Mint 10 ,men er foreløbig bare i beta

 

http://youtu.be/QKpXiUD6Tc8

 

Personlig hadde jeg nok ønsket meg en VIC-PRO maskin , men med litt bedre og mer oppdatert hardware en det VIC-PRO modellen leveres med idag

 

Den er jo elskbar , ingen tvil om det :)

 

http://youtu.be/XVTQjG-n0TE

Endret av Lumpness
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel vært en del tråder om Commodore siden 2007, men ikke lett å finne igjen kanskje.

 

Synes maskinvaren er en god del utdatert. LGA775??? Hvorfor ikke bruke en Sandy Bridge for bærbar, strøm spart og kjøligere operasjon. Nei, jeg vil fortsatt ikke ha noe å gjøre med Commodore. Vanstyret regjerte jo ut i mot slutten, og dumme avgjørelser ble tatt for ofte.

 

Og hvordan kan de egentlig bruke Amiga-navnet? Jeg var under inntrykket at det ble splittet fra CBM i 1995 og er i dag et selskap for seg selv som sitter inne med rettighetene til alt Amiga-relatert.

Lenke til kommentar

Commodore OS synes jeg høres interessant ut, og spesielt interessant hadde det vært om det støttet old style joysticks i de emulerte spillene. Men spillbiblioteket bør være stort og gjerne innbefatte alt fra Amiga også. Sikkert endel Kåmmadåre-fans som hadde siklet da :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...