Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Faktumet er at om du klonet "verdens beste Overklokker", og OC utstyret hans...

og så ga dem forskjellige revisjoner av samme utstyr (HK/CPU/GPU, ville jo den ene gjøre det bedre enn den andre. Dette er faktorer som er out-of-reach, og det gjør det urettferdig.

Forutenom det kommer jo såklart også prisklassen eliten er i.

"Jeg tror fremdeles ikke det er noen nevneverdig forskjell blandt eliten når det gjelder dette dog. "

Ett litt langt steg vel? Selv synes jeg det er tåpelig å skryte av kjøpte resultater, men mange av hobby/ekspert-klokkerene lager jo til egne kjøleløsninger osv. De kan mye mye mer enn fjortissen som nettop fikk E6600, og overlokker den til 3,4Ghz uten inngrep i annet enn bios.

Det er forskjell, det må skilles.
Ser dog du skiller mellom folk som lager systemer som kan kjøre 24/7 og folk som brenner av en 8000kr cpu for å presse 134 poeng mer ut av den under flytende nitrogen.... helt enig. Og om jeg ikke hadde vært enig, hadde forskjellen vært der uansett.

Det virker ikke til at du har mye lyst å gi kredit til noen som helst. Skal ikke spillutviklere få kredit for ett bra spill pga. potensialet allerede lå i softwaren de har brukt til å lage spillet? Er ikke folk som mekker sammen fasekjøling kreative nok fordi noen har gjort før dem? Hva om kameraten din brukte 3år på å lage ett hus. Skal han ikke få kredit for det pga. han brukte en helt standar arkitektur? Materialet som gjør jobben? =P

Det er såklart prestisje til lenger man går opp i overklokkings skjiktene. Toppen tough.... dunno
Selv synes jeg det er intressant å se hva som skjer i "middel klassen". Folk som faktisk har ett budsjett å jobbe med, og som kjøper inn komponenter fra vanlige plasser.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det nødvendigvis den som klokker høyest som er mest flink?

8163573[/snapback]

En overklokk har har millioner av kombinasjoner, og det er knallhard jobbing av disse personene for å finne fram til de innstillingene som gir de beste resultatene.

8163988[/snapback]

Kan du komme med en artikkel eller navnet på en bok som beskriver [noe av] denne tilsynelatende sinnsyke forskjellen på hva en flink overklokker driver med og hva en ekspert-overklokker driver med?

Hvis det er som du sier at det er helt sinnsykt mye kunnskap og jobbing som må til (når en allerede har rett utstyr, og har CPUen som har verdensrekord potensiale).. jeg begynner å få nok av å høre om at det bare er "mye mer" - uten å høre hva dette "mye mer" egentlig er. Hva snakker du egentlig om?

For å gjøre det mindre abstrakt: Ta høyest mulig frekvens på CPU, uten hensyn til hva memory måtte kjøre på eller resten av systemet som helhet. Gi meg referanser til disse magiske konseptene ingen andre enn superoverklokkere vet om!

 

MERK at jeg ikke sier du eller dere tar feil, men jeg ber om å få høre noe mer enn at det bare "er slik".

Lenke til kommentar
Det er jeg enig i, men jeg ser ikke hvorfor skrytet er fortjent. Skryt om hardwaren.

8161208[/snapback]

 

At folk får skryt for overklokkingen sin er tydeligvis noe som virkelig plager deg siden du gidder å skrive så mye om det.

 

Stakkars deg, dersom dette er det some plager deg mest her på forumet :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men mener dere superoverklokkere her virkelig at det som skiller verdensmesteren og han som er nest best i verden er nevneverdig kunnskap/ferdigheter og ikke flaks gode/mindre gode komponenter?

8163504[/snapback]

Dude, seriøst... I hvilken sport er det ikke flaks (evnt. dagsform) som skiller 1. og 2. plassen? Hvorfor skal overklokking være noe unntak?

 

Hvis man først skal klage på flaks i konkurranser hvorfor ikke gå løs på f.eks poker? (Som går mye mer på flaks. Flame-shield activated: Bring it on! :p )

 

-Visjoner-

 

PS Personlig overklokker jeg sjelden. (Bortsett fra en sjelden multiplier tweak for å bruke ny CPU på gammel hardware). Grunnen til at jeg ikke overklokker noe særlig er at jeg foretrekker et stillegående stabilt og kompakt system fremfor de ekstra 10% ytelse jeg kunne klart å presse ut av maskinen (med min begrensede erfaring). Jeg respekterer dog de gode overklokkerne, og synes det er kjempekult at det finnes overklokkingskonkurranser. Er ikke et sekund i tvil om at vinnerne fortjener skryt!

Lenke til kommentar

Jeg synes at vist man bare skal klokke for å presse max ut av systemet da er det greit å exrtem overklokking i et par tester, men vist du skal klokke for å få bedre ytelser skal man ikke overklokke kjøre teste å så slå av klokken igjen.

 

Men synes ikke skryten for top folkene i verden er meningsløst, det kreves kunnskaper tid penger og bra hardware, noe ikke vermannsen har tilgang på

Endret av Tdnoz
Lenke til kommentar
<SNIP>

Men synes ikke skryten for top folkene i verden er meningsløst, det kreves kunnskaper tid penger og bra hardware, noe ikke vermannsen har tilgang på

8165702[/snapback]

 

Det er nettopp dette trådstarter mener (tror jeg); dersom resultatene styres av tid, penger og bra hardware er det jo DET som er avgjørende. Skal man få kred for at man tilfeldigvis er rik, "kjenner en som kjenner en" eller har en overflod av tid? Nei, mener jeg.

 

Du nevner også kunnskap og jeg er enig i at folk skal få kred for det, men da må det de gjør faktisk bunne ut i kunnskap og ikke de andre faktorene.

 

Hvis jeg måtte velge side i denne saken hadde jeg valgt trådstarters. So sue me :)

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er nettopp dette trådstarter mener (tror jeg); dersom resultatene styres av tid, penger og bra hardware er det jo DET som er avgjørende. Skal man få kred for at man tilfeldigvis er rik, "kjenner en som kjenner en" eller har en overflod av tid? Nei, mener jeg.

 

Du nevner også kunnskap og jeg er enig i at folk skal få kred for det, men da må det de gjør faktisk bunne ut i kunnskap og ikke de andre faktorene.

 

8165881[/snapback]

 

Det er ikke noen motsetning her.

Du må ha både svært god kunnskap og erfaring parret med rett hardware for å kunne sette WR i overklokking (av gitt hardware).

Det hjelper utvilsomt å ha "kontakter" unasett om man driver med overklokking, salg av varer/tjenester, politikk.. "whatever".

Det som er helt klart, er at du ikke setter WR i overklokking bare ved å kjenne "tyven Karlson" som rapper "gullchip'ene" fra samlebåndet til Intel. :D

Lenke til kommentar

Jeg syns det er et godt og naturlig spørsmål trådstarter kommer med her, spesielt nå som du får hovedkort med "auto overclock"-funksjon i original-BIOS. Som det blir nevnt flere ganger har sannsynligvis ikke corge all verdens kunnskap om overklokking, men om han hadde hatt det hadde han ikke trengt å stille spørsmålet :)

 

For å dra parallellen til Toyota-motoren din videre, så blir jeg ikke nødvendigvis imponert av høyest mulig turbotrykk. Det kan sammenlignes med å bare skru opp FSB-en og håpe på det beste. Det jeg blir imponert av, er han som vet hvordan han skal omprogrammere motorstyringen, optimere intercooleren, justere kammer osv. for å få mest mulig effekt ut av det turbotrykket. Og selv om det er veldig imponerende å dra 800 hester ut av den, og likevel få den til å holde, blir det ikke mindre imponerende å dra ut 1600 i en dragster, selv om motoren bare holder noen få striper. Men dyrt blir det, og sånn er det med alt som flytter grenser.

 

Jeg er ikke lenger noen stor overklokker, men selv i min tid var det mye som skulle kunnes for å få godt resultat. Kjølingen er selvfølgelig viktig, og om du gjør som Kjell-Erik og bygger dine egne fasekjølere, er det desto mer imponerende å få sugd ut tilstrekkelig varme. Det krever mye kunnskap og erfaring. Andre ting på hardware-siden er voltmodding, isolasjon og diverse komponentbytter, for eksempel å bytte til bedre kondensatorer. Også her bør du vite hva du driver med, både hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det, og at du i det hele tatt klarer å gjøre det.

 

Så kommer vi til en myriade av BIOS-innstillinger, som alle påvirker hverandre og må samkjøres for å få best mulig sluttresultat. Også her trenger man kunnskap om hva hver innstilling faktisk gjør, og erfaring til å vite hva som fungerer godt sammen.

 

En heldig bivirkning av all denne galskapen er at "vanlige nerder" nå får hardware de fort kan få 20-50% bedre ytelse ut av bare ved å gjøre noen enkle justeringer, fordi overklokkingsentusiastene har fått produsentene til å se potensialet i det. Du hadde ikke sett mange familiebiler med firehjulstrekk og turbo om det ikke var for rally, heller :)

Lenke til kommentar
Kan du komme med en artikkel eller navnet på en bok som beskriver [noe av] denne tilsynelatende sinnsyke forskjellen på hva en flink overklokker driver med og hva en ekspert-overklokker driver med?

Hvis det er som du sier at det er helt sinnsykt mye kunnskap og jobbing som må til (når en allerede har rett utstyr, og har CPUen som har verdensrekord potensiale).. jeg begynner å få nok av å høre om at det bare er "mye mer" - uten å høre hva dette "mye mer" egentlig er. Hva snakker du egentlig om?

8165402[/snapback]

 

Dette har allerede blitt påpekt tidligere i tråden. De beste gjør forandringer på hardware for å kunne presse ut den siste prosenten de trenger for å sette verdensrekord. De går ikke inn på Xtressystem for å finne en voltmod, men designer denne selv! Komponenter blir testet og byttet ut med alternativer hvis de blir for varme etc. Flere av disse innehar kunnskaper som ville gjort dem kvalifisert til å jobbe innenfor design av elektronikk f.eks hovedkortingeniør for Asus!. Flere av verdensrekordholderene innrømmer å ha tricks som de ikke vil ha publisert. Dett er "yrkeshemmeligheter" som gjør nettopp dem til verdensrekordholdere.

 

For å gi deg et eksempel fra softwaresiden så bruker japanske overklokkere nedstrippede versjoner av Win2003 server med Superpimappen i en ramdisk, for å unngå lese/skrive forsinkelser til disk for å tjene de siste millisekundene.

 

Jeg er enig med deg at disse personene IKKE bruker lønna fra MacDonald for å kjøpe CPU'er, men har nærmest ubegrenset tilgang til hardware. Men det er ikke dette alene som gjør Hipro, K|ngp|n og de andre til verdensrekordholdere.

 

Geir

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser parallellen til fisking og jakt her? Det er ikke den som kan gå i butikken å kjøpe den dyreste stanga eller hagla som får mest/størst fisk eller flest dyr. Den beste kanskje bruker en bambusstang med mark på. Det kalles erfaring. Riktig verktøy er halve jobben er det noe som heter, men det er fortsatt bare halve! Som i all annen "toppidrett" er marginene veldig små og veien fra himmel til helvete er kort. Veldig kort. Jeg er av de som er fascinert av dyktighet uansett hva det dreier seg om, og de som er gode innen oc har helt klart ferdigheter som ikke kan kjøpes for penger, og fortjener derfor all mulig respekt!

Endret av Malmis
Lenke til kommentar

Hvis det er som du sier at det er helt sinnsykt mye kunnskap og jobbing som må til (når en allerede har rett utstyr, og har CPUen som har verdensrekord potensiale).. jeg begynner å få nok av å høre om at det bare er "mye mer" - uten å høre hva dette "mye mer" egentlig er. Hva snakker du egentlig om?

 

8165402[/snapback]

 

Hva skiller en god sprinter fra verdensrekordholderen, kanskje ikke mer enn noen få millisekund. Allikevell er disse sekundene de hardeste å oppnå.

 

Blir akkurat det samme som i all idrett og alle konkuranser.

 

Jo "bedre" du er jo mindre blir marginene mellom "god" og "bedre". Er det rikig at en skiløper går ut og blir verdensmester fordi han gikk ut tidlig før snødrevet startet for fult ?. Selv om kanskje en annen var bedre i teorien var det forhold som alikevell gjorde verdensmesteren til verdensmester. Noen vil kanskje kalle det flaks, men man er like fult verdensmester.

 

For å bringe et eksempel du selv har nevt opp igjen.

La oss si det er en prøve i et bestemt fag på skolen.

Enhver idiot kan bruke tid og ressurser på å sette seg inn i det, enhver idiot kan ved hjelp av selvkontroll og innsatsstyrke klare å prestere med toppkarakterer på prøven , HVIS han prioriterer å bruke tid og styrke på det.

Allikevell får han "cred" selv om det er noe alle kan klare, fordi han FAKTISK klarte det.

 

På mange måter blir det du sier det samme som å hevde at Newton ikke var genial for å kunne sette opp å utlede bevegelseslovene. Newtons beviser er ikke så intrikate at ikke enhver annen bedre matematiker, fysiker på den tiden "burde" i teorien klart å sette dem opp. Alikevell var det Newton som gjordet det.

Lenke til kommentar
Kan du komme med en artikkel eller navnet på en bok som beskriver [noe av] denne tilsynelatende sinnsyke forskjellen på hva en flink overklokker driver med og hva en ekspert-overklokker driver med?

Hvis det er som du sier at det er helt sinnsykt mye kunnskap og jobbing som må til (når en allerede har rett utstyr, og har CPUen som har verdensrekord potensiale).. jeg begynner å få nok av å høre om at det bare er "mye mer" - uten å høre hva dette "mye mer" egentlig er. Hva snakker du egentlig om?

8165402[/snapback]

 

Dette har allerede blitt påpekt tidligere i tråden. De beste gjør forandringer på hardware for å kunne presse ut den siste prosenten de trenger for å sette verdensrekord. De går ikke inn på Xtressystem for å finne en voltmod, men designer denne selv! Komponenter blir testet og byttet ut med alternativer hvis de blir for varme etc. Flere av disse innehar kunnskaper som ville gjort dem kvalifisert til å jobbe innenfor design av elektronikk f.eks hovedkortingeniør for Asus!. Flere av verdensrekordholderene innrømmer å ha tricks som de ikke vil ha publisert. Dett er "yrkeshemmeligheter" som gjør nettopp dem til verdensrekordholdere.

 

For å gi deg et eksempel fra softwaresiden så bruker japanske overklokkere nedstrippede versjoner av Win2003 server med Superpimappen i en ramdisk, for å unngå lese/skrive forsinkelser til disk for å tjene de siste millisekundene.

 

Jeg er enig med deg at disse personene IKKE bruker lønna fra MacDonald for å kjøpe CPU'er, men har nærmest ubegrenset tilgang til hardware. Men det er ikke dette alene som gjør Hipro, K|ngp|n og de andre til verdensrekordholdere.

 

Geir

8166055[/snapback]

Det er dessverre ikke slik at du kan gå inn med elektronmikroskop og bytte ut transistor for transistor på en CPU for å gjøre den raskere, ihvertfall ikke i praksis. Du snakker som om det er et hav av forskjellige typer hardware-modifikasjoner en kan/må gjøre for å overklokke. Mens sannheten er at det er veldig begrenset.

Hva annet enn voltmod, bytting av kondensatorer og kjøling har du å komme med? Og hvor fantastisk er det at noen klarer å lage sin egen voltmod?

 

Jeg finner det helt fantastisk at du sammenligner ekstremoverklokkere sin kunnskap med den kunnskapen de som faktisk designer hele hovedkortet har, dvs. chipset, firmware og alt. Det kaller jeg å latterliggjøre de som designer hovedkortene.

 

Dersom disse folkene har nok kunnskaper til å lage sine egne hovedkort uten problemer; hva da med å lage PCI-kort i stil med CSX600 (tidligere CS301) og kode custom-versjoner av software-benchmarks som er egnet for å dra nytte av slik hardware om til å utnytte det? Og nei, jeg er ikke idiot, jeg vet du ikke kan bare gjøre dette og se at "Superpi" drar nytte av det uten videre på magisk vis.

Når jeg ser en som gjør det slik som nevnt over dog, så skal jeg bøye meg i støvet. Det ville vært noe meget kult og som krever enorm kunnskap og ferdigheter.

 

For å ta et eksempel på noe som virkelig fortjener ros: http://www.homebrewcpu.com/

Endret av corge
Lenke til kommentar

dude, hvor mange ganger trenger de å forklare det til deg?

er på mange måter sant som du sier at i teorien kan hvem som helst lese seg til informasjonen som trenges, og prøve seg fram til gode resultater med hvilken som helst maskinvare, og at det til slutt er flaks som avgjør..

men hvor mange gidder å bruke de xxx ekstra timene for å lese om akkurat rette typen chiper på minnet kontra en annen type som statistisk klokker 0.5% dårligere, og put it to good use?

 

hvis man i tillegg har forska på hvilken kombinasjon av hw, utgaver\revisjoner av forskjellige deler av komponenter som kan yte best, så begynner man å nærme seg noen som har peiling på hva de skal bestille, istedenfor å håpe på at man får en gullchip.

 

greit nok, jeg skal innrømme at det aller meste kan leses fram til, men hvem er det som egentlig gidder å gjøre dette?

de som har interesse, motivasjon, mulighet og støtte.

mye som sportsarenaen. Eliten.

tror du petter solberg hadde blitt verdensmester i rally (før ) om han bare hadde fått utdelt en wrc impreza når han ble 18 og fikk lappen?

og for å ikke glemme instruksjonsboka og et trimmingsforum på internett.

Lenke til kommentar

Ja Corge det ser ut som om du har forstått noe veldig viktig. Det finnes ikke flinke mennesker bare flinke maskiner.

 

Jeg har en CPU som ligger her som jeg har hatt verdensrekorden på. Du kan komme til meg og få låne alt det utstyret jeg brukte når jeg satt den verdensrekorden og bevise for alle at det er kun hwen som betyr noe. Jeg skal til og med betale for tørrisen.

 

Det eneste som var ergelig med den verdensrekorden var alle de eldgamle Pentium 4 550ene og Pentium D 830ene jeg måtte kjøpe som jeg ikke blir kvitt etterpå :(

 

Nei det er nok på tide å legge ned hele overklokkingen og begynne å designe min egen hw heller. Er jo ingen som synes det er gøy å overklokke uansett.

Lenke til kommentar
Ja Corge det ser ut som om du har forstått noe veldig viktig. Det finnes ikke flinke mennesker bare flinke maskiner.

 

Jeg har en CPU som ligger her som jeg har hatt verdensrekorden på. Du kan komme til meg og få låne alt det utstyret jeg brukte når jeg satt den verdensrekorden og bevise for alle at det er kun hwen som betyr noe. Jeg skal til og med betale for tørrisen.

 

Det eneste som var ergelig med den verdensrekorden var alle de eldgamle Pentium 4 550ene og Pentium D 830ene jeg måtte kjøpe som jeg ikke blir kvitt etterpå :(

 

Nei det er nok på tide å legge ned hele overklokkingen og begynne å designe min egen hw heller. Er jo ingen som synes det er gøy å overklokke uansett.

8183604[/snapback]

 

Den støtter jeg 100%, dra til aspstein, Corge og gi oss en ny Wr, da skal jeg innrømme at det ikke har noe med clockeren og gjøre.

Gi oss en feedback på hvordan forsøket gikk da :p

GLHF, you gonna need it.

Lenke til kommentar
Ja Corge det ser ut som om du har forstått noe veldig viktig. Det finnes ikke flinke mennesker bare flinke maskiner.

 

Jeg har en CPU som ligger her som jeg har hatt verdensrekorden på. Du kan komme til meg og få låne alt det utstyret jeg brukte når jeg satt den verdensrekorden og bevise for alle at det er kun hwen som betyr noe. Jeg skal til og med betale for tørrisen.

 

Det eneste som var ergelig med den verdensrekorden var alle de eldgamle Pentium 4 550ene og Pentium D 830ene jeg måtte kjøpe som jeg ikke blir kvitt etterpå :(

 

Nei det er nok på tide å legge ned hele overklokkingen og begynne å designe min egen hw heller. Er jo ingen som synes det er gøy å overklokke uansett.

8183604[/snapback]

Bortsett fra at jeg ikke tilfredsstiller kravet som premisset jeg satt krever - en middels til flink overklokker.

Hvis du derimot kunne utdypet litt om akkurat hva du gjorde for å sette denne rekorden som går på kunnskap kun eliteoverklokkere sitter inne med hadde det vært supert. Jeg er klar over at andre har prøvd å forklare det for meg allerede, men det hadde vært greit med et ekte eksempel på hvordan det ble gjort. Kanskje andre lærer av det også?

 

Et annet meget interessant spørsmål (for meg) er - klarer du selv å reprodusere samme resultat konsistent flere ganger med det samme utstyret?

Lenke til kommentar
Et annet meget interessant spørsmål (for meg) er - klarer du selv å reprodusere samme resultat konsistent flere ganger med det samme utstyret?

8192799[/snapback]

 

Det er det som er med rekorder da, de oppnås ikke hver gang etter at de er satt...

(Nå sier ikke jeg noe om Aspsteins sjanser, til det kan jeg for lite om emnet, men tror han gjør det med bind for øya før du reproduserer noe som ligner :p )

Det er sikkert noe du har klart en gang du også, men som du ikke klarer å reprodusere samme hvor hardt du prøver. Mange faktorer som spiller inn. Du ser vel f.eks. ingen stavhopper som hopper akkurat på persen sin HVER gang gjør du vel :roll:

Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig et innslag av flaks også i hele prosessen, men flaks er ikke alene nok for å være en god klokker!

 

Sannheten er at overklokking krever mye erfaring og en god forståelse om hvordan de forskjellige bussene o.l henger sammen. Hva som betyr mye for ytelsen og hva som betyr mindre.

 

Alle kan klokke, men det er nivået som skiller mannen i gata fra eliten.

 

Editert: Personlig har jeg klokket siden den første 386`en kom ut på markedet, gikk fra 33 til 40MHz den gang ;)

 

En god klokker kommer lengere med de samme komponentene enn en nybegynner :yes:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Bortsett fra at jeg ikke tilfredsstiller kravet som premisset jeg satt krever - en middels til flink overklokker.

Hvis du derimot kunne utdypet litt om akkurat hva du gjorde for å sette denne rekorden som går på kunnskap kun eliteoverklokkere sitter inne med hadde det vært supert. Jeg er klar over at andre har prøvd å forklare det for meg allerede, men det hadde vært greit med et ekte eksempel på hvordan det ble gjort. Kanskje andre lærer av det også?

 

Et annet meget interessant spørsmål (for meg) er - klarer du selv å reprodusere samme resultat konsistent flere ganger med det samme utstyret?

8192799[/snapback]

Nå motsier du deg selv vel?

Bortsett fra at jeg ikke tilfredsstiller kravet som premisset jeg satt krever - en middels til flink overklokker.

Hvis du virkelig mener det ikke finnes noen "gode" overklokkere altså en elite. Så finnes det ingen middels gode overklokkere, det finnes ingen dårlige og det finnes ikke noen som suger noe helt vanvittig.

Kanskje jeg skal få mamma til å prøve å klokke litt hos meg en dag. Hun burde glatt få samme resultater som meg??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...