Gå til innhold

Er folk skeptiske til Prisguide.no?


Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet hva jeg mener bør gjøres i denne tråden, samt en lang rekke andre tråder i samme sammenheng. Annonser på forsiden er tydelig merket "Annonser" og prisguiden bør merkes på tilsvarende måte øverst på siden.

 

Vi har tydeligvis ulik oppfatning om hva som er "grei nok måte" og det er helt uproblematisk at du mener noe annet. Jeg vet også godt hvor denne informasjonen finnes og tar alt jeg finner i prisguiden med en klype salt.

 

Men: Det dukker stadig opp innlegg fra brukere som ikke er klar over at det er en liste over forretninger som betaler pr. klikk for å være med. Prisguiden distribueres også over en lang rekke andre nettsteder hvor det ikke kan forventes at brukerne i like stor grad leter etter informasjon om hva dette egentlig dreier seg om. Det er selvsagt først og fremst brukernes problem siden det er de som taper på å ta prisguiden for det de tror den er. Men det er også et problem for tilliten til nettverket siden de ikke har noen argumenter for å gjemme denne informasjonen bort i en link nederst på siden. Nanotims innlegg viser nettopp dette.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke at de kunne ha opplyst om det på en bedre måte enn at de kanskje kunne forandret fontstørrelsen på "Om vår prisguide" med ett eller to hakk. Den kunne kanskje også ha vært flyttet lengre opp på siden. Dette mener jeg allikevel at blir flisespikking. Folk må bruke sin fornuft og skjønne at det ikke er noe som heter "a free lunch", og man kan heller ikke anklage HW for bevist å villede brukerene. Det blir det samme som at QXL skulle ha skrevet med stor skrift på forsiden "Man må være klar over at mange av produktene som selges her kan kjøpes nytt og billigere i butikk.".

Lenke til kommentar

Det har kommet flere forslag i tidligere tråder (dette har vært diskutert jevnlig over flere år) og jeg har også gitt konkrete forslag i PM og e-post til ansvarlige for prisguiden. Et forslag er følgende tekst øverst på siden (som "Annonse" over annonsene):

 

Prisguiden er en betalingstjeneste hvor forretningene betaler for hvert klikk som videreføres til deres nettside. Les mer her.

Lenke til kommentar
Det har kommet flere forslag i tidligere tråder (dette har vært diskutert jevnlig over flere år) og jeg har også gitt konkrete forslag i PM og e-post til ansvarlige for prisguiden. Et forslag er følgende tekst øverst på siden (som "Annonse" over annonsene):

 

Prisguiden er en betalingstjeneste hvor forretningene betaler for hvert klikk som videreføres til deres nettside. Les mer her.

9318080[/snapback]

Problemet er bare at det ikke er en annonse. Det er en database der brukerne selv søker etter produkter. Ikke bare får man opp priser, men også produktinfo, tester og brukererfaringer. For å være med i denne databasen er det visse retningslinjer som gjelder, men det betyr ikke det samme som at det kan regnes som en annonse. Mener derfor at det blir feil å bruke annonsemerking på en tjeneste som denne.

 

Fordi det er et behov for brukerne å vite hva slags tjeneste de benytter seg av, så er det laget en side som heter "Om vår prisguide". Denne er på ingen måte skjult for brukerne, men man kan kanskje argumentere for at den skal bli enda mer synlig.

Lenke til kommentar

Der ser du, vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket. Poenget med merkingen "Annonse" er at det skal vise et tydelig skille mellom hva som er redaksjonelt stoff og hva som er betalt. Dette er et bærende prinsipp for alle medier og sånn sett er prisguiden en mellomting: den blir utformet og vedlikeholdt av hw-nettverket (og brukerne deltar også) men den er finansiert av de forretningene som deltar.

 

Prisguiden har jo sett at det er nødvendig at denne informasjonen kommer frem, slik det kreves i pressens "Vær varsom"-plakat men de har valgt å gjemme den under en link. Det er det ingen åpenbar grunn til og det er hittil ingen representanter fra hw-nettverket som har forklart hvorfor de har valgt å gjøre informasjonen så lite åpenlys.

Lenke til kommentar

Har du noe mot hardware-nettverket eller prisguiden?

På min skjerm (1600x1200px) kommer "Om vår prisguide" opp midt på siden under kategoriene. Dette må da alle kunne greie å se hvis de vil lese mer om tjenesten. Har du sett andre prisguider som har en diger link på forsiden for å bekrefte at denne tjenesten ikke er gratis for butikkene?

Klikker du deg så inn på "Om vår prisguide" kan du fort lese deg til at denne er en gratistjeneste for deg, men butikkene må betale 1 kr. for hvert klikk som leder til deres sider. Det står også der at ingen kan betale seg oppover på siden og slikt. ;)

 

Nå som de missvisende reklamene er fjernet, hva er problemet?

Lenke til kommentar

Oi, enda en fin slik diskusjon.. Er en stund siden sist dette kom opp. Var rimelig "pissed" da jeg fant dette ut selv.. Heldigvis har jeg etter dette en grei liste over butikker som ikke er med, dessverre er jeg ikke like aktiv dermed faller eventuelle nye butikker utenfor..

 

Det kunne kompensert, og gitt prisguiden litt "kred", om dem listet opp butikker som ikke er med, dermed får de som ønsker det muligheten å sjekke hver av disse butikken "fysisk".

 

Nå har vel egentlig ikke de som jobber med prisguiden ønsket dette, ingen forbedringer har skjedd siden jeg og mine like tok dette opp sist for, ja jeg vet ikke for hvor lenge siden.

Prisguiden i seg selv er et greit informasjonsverktøy om produkter, men det er og alt det kan brukes til.. I 8 av 10 tilfeller der jeg dobbeltsjekket prisguiden mot alternative butikker så fant jeg bedre tilbud.. Noe å tenke på ihvertfall...

Lenke til kommentar

Pressen og mediene har klare regler for at det skal være tydelig skille mellom redaksjonelt stoff og betalt stoff, som forklart i forrige innlegg. Jeg argumenterer for at dette skillet ikke er tydelig nok slik denne informasjonen er plassert i dag. Det viser innlegg i denne tråden og mange andre tråder om akkurat det samme gjennom flere år.

 

Jeg har tidligere argumentert for at andre prisguider (kelkoo f.eks) ikke er noe bedre, snarere tvert i mot. Men: Kelkoo er kun en pristjeneste, ikke noe annet. Hw-nettverket leverer også redaksjonelt stoff og bør derfor, av hensyn til sin egen troverdighet, gjøre dette skillet tydeligere. Det begrunnes også med at de leverer sin prisguide til mange andre nettsteder, som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
I 8 av 10 tilfeller der jeg dobbeltsjekket prisguiden mot alternative butikker så fant jeg bedre tilbud..

9318684[/snapback]

Min egen erfaring tilsier det stikk motsatte. Uansett er det å anbefale at man også sjekker innom sine lokale forhandlere samt Elkjøp, Expert og Lefdal. Da kan man føle seg ganske så trygg. Et annet spørsmål blir hvor mye tid og energi man skal bruke på dette, når PG har så god dekning som de har. Kommer jo som regel an på hvilke produkter man søker etter, men etter min erfaring så har PG det billigste produktet i ca 8-9 av 10 tilfeller. Om jeg da skal ha en mobiltelefon eller en harddisk gidder jeg ikke å sjekke med PG og 12 andre steder for å spare en hundrings. Holder at jeg sjekker med PG. På produkter jeg ikke har så stor kunnskap om prisnivået på, så sjekker jeg selvfølgelig grundig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Siden denne ble stengt med heller mager begrunnelse:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916304

 

 

 

Ja prisguiden blir jo forholdsvis latterlig da de viser til en pris på ca 900 kr for et produkt og alle butikkene de linker til ikke har det inne og så går en til SP og finner produktet til 550 kr og i tillegg har de det inne.

En slik tjeneste som prisguiden burde være helt gratis fordi det er en tjeneste til brukerne,slik det nå er så er det jo i beste fall en villedende tjeneste .

Minimum var vel at det var skrevet i klar tekst at denne tjenesten var kun for de som betalte for den og at kunder som var ute etter laveste pris sannsyneligvis ville finne den andre steder, men da sank vel fortjenesten

Lenke til kommentar

Men for faen da!

Hvis dere ikke stoler på Priguiden, ikke bruk den.

men hvilke andre nettsteder sammenligner så mange forskjellige varer i så mange forskjellige butikker? Til dere som sier det burde være gratis; prøv å ha en side med flere tusen besøkende. Uten å betale en krone, prøv det. Ting koster, spesielt nok nettplass til tusenvis av svette nerder.

 

Prisguiden gir deg en pekepinn på hva handlekurven din vil koste, men det er da lov til å bruke hue litt også. Det finnes ikke bare 40 nettbutikker med skjermkort i Norden vet dere, det er lov til og se ser litt rundt.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke å bruke den,men det faktum at det ikke opplyses at det er en betalingstjeneste.

Jeg har vært svært aktiv på dette forum i mange år og var faktisk ikke klar over dette for inntil nylig,jeg har annbefalt det til andre med ordene "der finner du garantert de rimeligste produktene" noe som viser seg å ikke stemme.

Om HW ønsker å tjene penger på denne siden så er det ok, men de kunne da i det minste skrive på forsiden av prisguiden at dette er en betalingstjeneste og at den derfor bare lister opp produkter fra de webbutikker som har betalt for tjenesten.

Verre er det ikke og det virker samtidig mere redelig.

Lenke til kommentar

kan amund si noe om omfanget av inntektene fra prisguiden? gjerne sett opp mot utgifter de estimerer for vedlikehold og oppdatering/"utvikling" av prisguiden? om du tar med inntektene fra reklamebannere som opptrer rundt innholdet i prisguiden tror jeg dette kan være med på danne et godt opplyst bilde av hvordan denne driften går.

 

vi skjønner alle at det er arbeidssomt å oppdatere en slik database, med bilder, spesifikasjoner og linker. og heldigvis har dere ikke begynt med sponset produktplassering (hvem vet, kanskje er det neste endring, vi får håpe ikke. i så fall er kelkoo like greit), noe jeg er veldig glad for.

 

men hvordan ser regnestykket ut?

 

jeg tror også denne vinklingen har stor betydning for det som uber spør om innledningsvis, nemlig om folk er skeptiske til prisguide.

 

 

dersom det er slik, og der vel ikke utenkelig, at dere ikke ønsker å gå ut med slike ting av konkurransehensyn, se hva dere -kan- legge ut for å belyse dette litt i det minste.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Amund Espelien jobber ikke for Hardware.no lengre, ansvarlig for prisguidens produkter er nå meg, teknisk er Tor Henning Ueland, og "redaksjonelt" er Lars Kristian Aasbrenn.

 

Jeg kan berolige alle med at sponset produktplassering ikke kommer til å komme i neste oppdatering, og heller ikke i noen fremtidig oppdatering. Det er mangelen på dette som gjør prisguide til en god tjeneste, sammen med mange andre ting.

 

Når det gjelder inntekter kontra utgifter er dette noe hverken vi eller en hvilken som helst seriøs bedrift ville gått ut med offentlig. Da må du eventuelt se på rapporter til investorer, og se hva som står spesifisert der.

 

Det stemmer også at det er en god del arbeid forbundet med prisguiden, noe som sier seg selv fordi vi har såpass mange detaljerte produkter (bilder, linker, spesifikasjoner ..). Derfor er det også en del som jobber med å legge inn produkter, rette opp feil på eksisterende, samt svare på henvendelser, noe som er en utgiftspost.

 

Prisguiden er en betalt tjeneste, noe vi ikke prøver å legge skjul på i det hele tatt, og vi føler per dags dato at dette kommer godt nok frem. Ref: https://prisguiden.no/omoss.php .

 

Det er beklagelig at ikke alle butikker er med i prisguiden. Det er både begrunnet i at butikken må inngå en avtale med oss og betale en sum per klikk generert, men også fordi noen butikker rett og slett ikke ønsker å sammenlignes på pris. Det kan ha flere årsaker, som jeg overlater hver enkelt å tenke seg frem til selv.

 

Håper vi i fremtiden kan fortsette å lage en bra tjeneste for dere brukere, og vi setter selvfølgelig stor pris på tilbakemeldinger gjennom forum eller e-post, negativ som positiv. :)

 

Mvh

Marius Ørvik

Prisguide.no

Lenke til kommentar

takk for raskt og bra svar!

 

jeg forstår selvsagt at dere ikke kan gå ut med detaljer vedrørende økonomi. men siden dere argumenterer med at det koster å holde prisguiden oppdatert, og at dette er grunnen til at dere tar dere betalt per klikk, kan du ikke i det minste si om dette er en overskuddsbedrift (om det er noen reell inntjening totalt sett) eller om dere i praksis taper på prisguiden?

 

å legge frem komplette tall er ikke noe must, men det vil trolig lukte litt av åpenhet og oppriktighet. Samtidig forstår jeg at dette kan være skadelig i en konkurransesituasjon.

 

du snakker om investordokument - er disse offentlige? dersom det er tilfellet skulle dere ikke ha noen betenkeligheter med å sende meg en på pm eller linke en offentlig, all den tid den er i stand til å svare på noen av spørsmålene rundt dette.

 

det er synd hvis amund har gitt seg i hw-nettverkt. det var spesielt festlig at han var medlem nr 1 på forumet ;)

Lenke til kommentar

Nå er jeg i utgangspunktet overrasket over hvor mange som mener det er et problem at det ikke står på forsiden i store røde bokstaver at prisguiden tar betalt for sin tjeneste.

 

Men når man ser Ad1643504St1Sz169Sq1235068V0Id3.png et par dager på rad, følte jeg ville gi dem litt støtte i sin kritikk.

 

Dette er jo direkte falsk reklame som man kunne rapportert dem inn for.

 

Prisguiden er et kjempetilbud om man ser tjenesten som det den er. Gjør det enkelt å sammenligne produkter, og har et veldig bra pruduktutvalg. Men man må være klar over at det finnes mange butikker som ikke er i lista, noe reklamen de bruker direkte feilinformerer om.

 

Skjerp dere prisguiden, eneste dere oppnår med å bruke den type reklame, er at butikker/folk ikke bruker dere.

Endret av lain
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...