Gå til innhold

Er folk skeptiske til Prisguide.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vært diskutert i mange år og i gjentatte tråder her. Hovedpunktene:

 

1. Prisguide.no er en tjeneste som kun inkluderer de som betaler for å være med.

 

2. Prisguide.no reklamerer med "Best pris" noe som er direkte misvisende. Det betyr i hvertfall ikke laveste pris i og med at ikke alle butikker er med.

 

3. Det faktum at prisguide.no er en betalingstjeneste er godt gjemt bort i en link med små bokstaver nederst på siden.

 

4. På siden https://prisguiden.no/omoss.php hevdes det at:

 

Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter.

 

Denne målsettingen er meningsløs så lenge det ikke også presiseres at man kun finner lavest pris blant de butikkene som velger å betale for å være med.

 

Selvsagt er det ikke mulig å ha med alle butikker, og like selvsagt er det andre prisguider som er like dårlige (eller dårligere). Det fritar imidlertid ikke prisguide.no fra å opptre ryddigere i sin markedsføring og sin informasjon til brukerne. Dette har vært kommunisert fra mange brukere over lang tid men responsen har vært at hw.no "ikke ser noen grunn til å endre på noe". Dermed er troverdigheten til prisguide.no for min del lik null.

Lenke til kommentar

1. Prisguide.no er en tjeneste som kun inkluderer de som betaler for å være med.

 

3. Det faktum at prisguide.no er en betalingstjeneste er godt gjemt bort i en link med små bokstaver nederst på siden.

 

Akkurat det faktum at det er en betalingstjeneste ser jeg ikke noe problem i. Det er langt i fra gratis å vedlikeholde en slik tjeneste, og siden alle butikker deltar på like premisser (altså, man kan ikke kjøpe seg en bedre plass) så ser jeg ikke helt hvorfor det er så galt at man må betale for å bli vist der.

 

Det eneste jeg kommer på i farta som kan være negativt er at enkelte butikker ikke har råd til å betale for en slik tjeneste, men jeg annser ikke det som et stort problem siden det igjen koster noe å holde en slik tjeneste gående.

 

Det som gjør meg litt skeptisk til prisguide.no er at det fortsatt mangler en god del produkter fra de butikkene som er med, og at det mangler en "ukens tilbudguide".

 

 

Forresten så er punkt 1 og 3 akkurat det samme skrevet med forskjellige ord, kjeklulf.

Lenke til kommentar

Nei, det er to forskjellige momenter. En ting er at det faktisk er en betaltjeneste, en annen ting er at de har gjemt bort informasjonen om det. Mitt hovedpoeng er ikke at det er problematisk at det er en betalingstjeneste, det viktigste er at de ikke gjør det tydelig at det er en betalingstjeneste. De reklamerer som sagt med "Best pris" og "Vi forsøker å finne laveste pris" og dette er direkte misvisende og villedende.

Lenke til kommentar

Ja, jeg som leste litt feil der.

 

Men du har jo rett i at siden der det står at det er en betalingstjeneste er gjemt bort, og det er litt uheldig. Brukerene av tjenesten brude absolutt få vite at butikkene faktisk betaler for å være der, og dermed er det ikke en tjeneste som alle brukkene benytter seg av, noe som igjen gjør utsagnet "best pris" villedende.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt behovet for at vi skal utdype at det koster penger for butikkene å delta i prisguiden utover det som står under "Om oss". På den siden er det overhodet ikke lagt skjul på at det koster å delta, og grunnen til at vi ikke har med alle butikkene er ikke det at det koster penger å delta.

 

Ekjop.no er trolig det beste eksempelet på butikk som ikke deltar i prisguiden. De var ikke med da det var gratis å delta, og selv om de snart er den eneste nettbutikken som ikke deltar har de ikke latt seg overbevise. Elkjøp bruker millioner hvert år på å distribuere reklameavis 50 ganger i året til landets husstander. Deres valg har altså ingen sammenheng med at de ikke bruker penger på markedsføring...

 

Det at vi ikke er flinke nok til å holde databasen oppdatert med nye produkter og priser fra flest mulig butikker er noe vi tar alvorlig. Vi setter veldig stor pris på slike tips fra dere som bruker tjenesten, og sjekker tilbakemeldinger hver eneste dag. Fortsett å tips oss, så skal vi gjøre vårt aller beste for å gi dere god sørvis og svar på tipsene!

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt behovet for at vi skal utdype at det koster penger for butikkene å delta i prisguiden utover det som står under "Om oss". På den siden er det overhodet ikke lagt skjul på at det koster å delta, og grunnen til at vi ikke har med alle butikkene er ikke det at det koster penger å delta.

8175024[/snapback]

 

Det er akkurat denne typen svar som tyder på at prisguide.no ikke er opptatt av å opptre ryddig, men spekulerer i at brukerne ikke får meg seg dette. Med brukerne mener jeg alle som leser prisguide.no fra alle søstersider og andre nettsteder som benytter seg av den.

 

Selv om dere ikke ser behovet for å gjøre informasjonen tydeligere er det mange brukere som ser det, og mener at dette sterkt svekker troverdigheten til hele nettverket. Det er overhodet ingen fornuftig grunn til å gjemme bort det at det koster penger i en knøttliten link nederst på siden, om det ikke er for å forsøke å gjøre det så lite synlig som mulig.

 

Jeg registrer at dere også lar være å kommentere deres sterkt villedende bruk av setninger som "Finn best pris" og "Vi har som mål å finne lavest pris".

Lenke til kommentar
Det er akkurat denne typen svar som tyder på at prisguide.no ikke er opptatt av å opptre ryddig, men spekulerer i at brukerne ikke får meg seg dette.

 

Det kunne kanskje vært enklere dersom det fantes regler for hva som skal oppgis vedrørende betaltjenester og hva som ikke må oppgis. Da kunne vi forholdt oss til et regelverk fremfor at vi to har ulike meninger om denne saken. Et eksempel på en slik regel er at butikker er pliktig til å oppgi priser inkl. mva med mindre man spesifiserer at prisene er eksl.mva.

 

Jeg registrer at dere også lar være å kommentere deres sterkt villedende bruk av setninger som "Finn best pris" og "Vi har som mål å finne lavest pris".

 

Vi har gått vekk fra å bruke begrepet "Finn best pris" på bakgrunn av blant annet det du sier. Derfor har vi i stedet formulert målsetningen om at vi ønsker å finne laveste pris for våre lesere. Bør vi gå vekk fra denne formuleringen også?

Lenke til kommentar

Helt ærlig: jeg tror du bløffer. Dere har valgt å gjemme bort informasjonen og det er ingen grunn til å tro at dere ikke gjør det helt bevisst av de grunner jeg har påpekt tidligere: dere ønsker ikke at dette skal komme tydelig fram.

 

Dessuten: troverdighet er ikke et spørsmål om meninger. Troverdighet får man ved å opptre ryddig. Dere opptrer ikke ryddig i forhold til prisguide.no og det reduserer troverdigheten deres, enten dere liker det eller ikke. Dere har muligheten til å gjøre noe med det men velger å ikke gjøre det.

 

Litt ironisk at annonsen med "Finn best pris" fortsatt dukker opp til venstre på denne siden? Så lenge dere ikke kan vite om dere har funnet laveste pris synes jeg også denne formuleringen også bør fjernes. Det riktige ville være å skrive at dere har målsetting om å finne laveste pris blant de butikkene som velger å betale for å være med.

Lenke til kommentar
Ekjop.no er trolig det beste eksempelet på butikk som ikke deltar i prisguiden. De var ikke med da det var gratis å delta, og selv om de snart er den eneste nettbutikken som ikke deltar har de ikke latt seg overbevise. Elkjøp bruker millioner hvert år på å distribuere reklameavis 50 ganger i året til landets husstander. Deres valg har altså ingen sammenheng med at de ikke bruker penger på markedsføring...

Har jeg misforstått noe her kanskje, men det ligger da inne brukererfaringer på Elkjøp tilbake til 14/11-2003 dvs. den står oppført blant butikkene. Har de meldt seg på/av/på?

 

Til kjeklulf:

Dermed er troverdigheten til prisguide.no for min del lik null
Tar jeg feil i at du bruker Prisguiden stadig vekk?

 

Foretningsopplysninger behøver ikke ligge på topp i PG. De er lett tilgjengelig for interesserte og har en helt normal plassering på et nettsted som er så nedlesset av reklame og nyttelinker/felter. For oversiktens skyld vil jeg tro at plasseringen nede på siden er ventet og naturlig for flertallet.

 

Ble litt inspirert et øyeblikk, fordi det du skriver minner meg om en figur i Ibsens 'Vildanden': >Når stykket begynner, har Gregers Werle etter mange år i selvvalgt eksil vendt tilbake til hjemstedet for å avsløre farens falskhet og ellers lufte ut den «sumpluft» av løgn og selvbedrag som han mener holder folk nede i skam og ynkelighet. Gregers' prinsipp er «den ideale fordring», og hans visjon er å frigjøre menneskenes egentlige styrke gjennom alvorlig og nådeløs konfrontasjon med «sannheten». <

 

På den annen side: Prisguiden.no med 1,- krone klikket bidrar til å trekke prisene opp, stikk imot "hold prisene nede"... men høyere omsetning, ja. Jeg tror forresten Amund undervurderer at nyetablerte nettbutikker kvier seg for å ta den utgiften med "kroneklikk" til PG. Men det kan vi jo ta senere, nå er det sent nok ;)

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Dermed er troverdigheten til prisguide.no for min del lik null
Tar jeg feil i at du bruker Prisguiden stadig vekk?

 

Neida, jeg bruker den stadig vekk for å sjekke hvor prisnivået generelt ligger, men det er fordi jeg er klar over den villedende markedsføringen de har (og som de fortsatt har til tross for at amund hevder det motsatte). Jeg sjekker imidlertid også prisene andre steder før jeg kjøper noe.

 

Foretningsopplysninger behøver ikke ligge på topp i PG. De er lett tilgjengelig for interesserte og har en helt normal plassering på et nettsted som er så nedlesset av reklame og nyttelinker/felter. For oversiktens skyld vil jeg tro at plasseringen nede på siden er ventet og naturlig for flertallet.

 

Det er ikke snakk om forretningsopplysninger, det er forbrukeropplysninger som hw.no bør være opptatt av at kommer tydelig frem. På samme måte som de f.eks merker annonser for at det skal være et tydelig skille mellom betalt innhold og redaksjonelt innhold. Selvsagt har forbrukerne selv et ansvar for selv å sjekke om virkeligheten er slik den ser ut å være, jeg er mer opptatt av at hw.no skyter seg selv i foten med denne motviljen mot å gjøre informasjonen tydelig. En fornuftig forbruker bør da spørre seg hvilken annen informasjon hw.no velger å gjemme bort. Det bekymrer meg oppriktig at ikke hw.no ser dette eller later som de ikke ser det.

 

Når det gjelder hva som er naturlig for flertallet må du også være klar over at prisguide.no distribueres gjennom mange ulike nettsteder. Magne av brukerne på hw.no har nok fått med seg at det er en betaltjeneste, jeg tviler på at det samme er tilfelle på de andre nettstedene prisguiden er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hva som er naturlig for flertallet må du også være klar over at prisguide.no distribueres gjennom mange ulike nettsteder. Magne av brukerne på hw.no har nok fått med seg at det er en betaltjeneste, jeg tviler på at det samme er tilfelle på de andre nettstedene prisguiden er tilgjengelig.

Jeg ser poenget, og det gjør sikkert de ansvarlige i redaksjonen også. Men nå har de engang valgt å gjøre det sånn. En annen redaksjon ville kanskje prioritert 'om vår prisguide' høyere, hvem vet.

 

Den aktuelle teksten er sentrert på hver side i alle produktkategorier. Det er i seg selv en uthevelse, selv om skriftstørrelsen er liten. Teksten er plassert under noen faktaopplysninger med samme skrift og ved siden av 'sidekart'.

 

Videre ned er reklame og så et hjelpefelt inkl. 'kontakt' og 'om oss', og helt nederst er reklame, avhengig av hvilken side man er på. Dvs. 'om vår prisguide' er ikke "flagget", men heller ikke bortgjemt. Sånn akkurat passe etter mitt skjønn.

 

Prisguiden til Hardware.no var vel gratis for alle før, inkl. butikkene også tror jeg. Men det er mange år siden...

Lenke til kommentar

At det er en betalingstjeneste burde vært like fremtredende som teksten Annonse som står over annonser som i utseende likner redaksjonelt innhold. Det er som tidligere nevnt ingen grunner til å gjemme dette bort, om det ikke for nettopp å holde det skjult for leserne. Det er beklagelig og ødelegger for troverdigheten til hele hw-nettverket. Man kan jo også legge merke til at prisguide.no fortsatt annonserer med "Finn best pris" til tross for at de hevder at de har gått bort fra å bruke dette begrepet.

Lenke til kommentar

Noen ganger får jeg et inntrykk av at mennesker er særs lettlurte, og ikke minst at mange ikke eier kildekritikk. Jeg forventer aldri å få det hele og fulle bildet når jeg oppsøker en kilde til informasjon. Enkelt og greit. Jeg forventer å få en del av bildet.

Hvis jeg oppsøker prisguide.no så forventer jeg å få et inntrykk av om en vare koster mange eller få penger. Samtidig forventer jeg ikke at prisguide.no skal være et leksikon for "nettbutikker som leverer til norske forbrukere".

 

Dermed er lista lagt iallfall for meg. For alle dere som forventer at verden drives framover av mennesker uten behov for å tjene penger, og utrolig nok bare "Polyanna tanker" så er det jo bare å sette igang selv føler jeg. Hvis du kjeklulf tror du kan bygge opp et konsept som er like bra som de eksisterende prisguider (ikke bare prisguide.no) uten at det behøver å koste deltakerene noe så er jo det flott, og det er bare å gå igang.

 

Og før du angriper meg og forteller meg at det ikke er det som er poenget, men Amund og co's villedende markedsføring så opplever jeg ikke den som direkte villedende, men det kan jo igjen ha noe å gjøre med at jeg leser all reklame med en klype med salt. Samtidig skjønner jeg ikke helt hvor du mener informasjonen om betaling for deltakelse bør befinne seg, og hvordan den bør presenteres. Det kan jo være av interesse å se :) Hvis man ønsker informasjon om hvordan prisguide.no drives, noe man kanskje bør ønske seg når man er innom første gang, ja da er det bare å lese "om oss".

 

Summen av mitt innlegg er altså at hvis man forventer seg "den hele og fulle sannhet" når man stikker nesa innom prisguide.no så er det ikke rart man blir skuffet når man oppdager at slik er det ikke. Men hvis man som meg forventer en rettledning på hvilket prissegment man kan forvente på en vare, ja så syns man det er en helt ok tjeneste, selvom butikkene må betale for å delta.

 

Forøvrig enig i at det innimellom mangler produkter jeg gjerne skulle sett i prisguiden.

Lenke til kommentar

Vi er ikke uenige men du mister hovedpoenget: hw.no og prisguide.no forsøker åpenbart å lure noen og spiller på at folk ikke får det med seg. Det er uklokt, det er sleipt og det er ødeleggende for trovderdigheten til nettverket. Det tror jeg de også vet men de spekulerer i at gevinsten er større enn kostnadene. Det er det opp til forbrukerne å bevise at de tar feil i.

 

Jeg er også enig i deg i at som en rettledning er prisguide.no helt ok (og som nevnt tidligere, mye bedre enn mange andre slike tjenester) men denne informasjonen bør komme tydeligere fram. Det er det ingen kunst å få til hvis de vil.

 

Forøvrig konstaterer jeg at prisguide.no fortsatt bruker annonsen "Finn best pris" til tross for at amund hevdet for snart to uker siden at de hadde sluttet med det.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Endel gode innlegg her!

 

Jeg benytter meg av prisguiden nå og da for å finne ut hvor landet ligger, men jeg tror nok at prisguiden sin troverdighet kan være litt ymse siden hw.no har vært ganske uryddige med definisjonen av den.

 

Til og starte med var jo prisguiden ganske eksepsjonell, med samme gode ideologi som resten av hardware.no, men etterhvert som størrelsen på nettverket har eksplodert de siste 4 årene så har også vinklingen skiftet ifra å være et nettsted av forbruker laget for forbrukerene, til å bli enda et salgsorgan.

 

Prisguiden var et ambisiøst foretak som gjorde det mye enklere å finne beste pris blant en vrimmel av nettbutikker. Det er jo ingen tvil om at det er en populær tjeneste, både blant oss brukere og nettbutikker siden det fører til endel mersalg for de butikkene som kan hevde seg på pris.

 

Problemet, som jeg ser det, er at hw.no aldri har opptrett ryddig i forhold til at prisguiden er en betal tjeneste for nettbutikkene. De har gått veldig i stille i gangene med det faktum at prisguiden ble over natten forvandlet fra en oversikt over billigste vare, til en oversikt over nettbutikker som er villige til å betale for å markedsføre varen.

 

Jeg vet at Amund vil argumentere med den enorme jobben det er å oppdatere prisguiden, det har jeg full forståelse for og jeg tror nok kvaliteten har gått opp etter overgangen, men jeg er ikke i tvil om at det har gått på bekostingen av oss forbrukere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva har det med saken å gjøre?

 

Fortsatt kan man forøvrig registrere at prisguide.no reklamerer for "Finn best pris" til tross for at "ansvarlig" redaktør Amund Espelien for tre uker siden hevdet at de har sluttet med det. Troverdighet og ærlighet er tydeligvis ikke det viktigste for de som står bak prisguide.no.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...