Gå til innhold

Er folk skeptiske til Prisguide.no?


Anbefalte innlegg

...og grunnen til at vi ikke har med alle butikkene er ikke det at det koster penger å delta.

 

Hva vet dere om det?

 

Ekjop.no er trolig det beste eksempelet på butikk som ikke deltar i prisguiden. De var ikke med da det var gratis å delta, og selv om de snart er den eneste nettbutikken som ikke deltar har de ikke latt seg overbevise. Elkjøp bruker millioner hvert år på å distribuere reklameavis 50 ganger i året til landets husstander. Deres valg har altså ingen sammenheng med at de ikke bruker penger på markedsføring...

8175024[/snapback]

 

Deres valg har kanskje med at de ikke oppfatter deres prisguide og hw-nettverket som seriøst og troverdig? Det vil i så fall ikke overraske meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen andre prisguider her i landet som har med _alle_ butikker?

8331282[/snapback]

 

 

Hva har det med saken å gjøre?

 

8331409[/snapback]

 

Hva det har med saken å gjøre? :hrm: At mange snakket om at prisguiden ikke kunne regnes som en pålitelig kilde siden de ikke hadde med alle butikkene. Så da måtte jeg nesten spør om det er noen prisguider som faktisk har med alle nettbutikkene?

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Fælt så kjekk du var da?

Kansje du skal kikke litt på post nummer 2.

 

<qoute kjeklulf>

2. Prisguide.no reklamerer med "Best pris" noe som er direkte misvisende. Det betyr i hvertfall ikke laveste pris i og med at ikke alle butikker er med.

</qoute>

:huh:

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Når leseferdighetene er på det nivået du viser her så er det jo enkelt å bli kjekk. ;)

 

Setning nummer en: Prisguide.no reklamerer med "Best pris" noe som er direkte misvisende.

 

Det betyr altså at jeg kritiserer markedsføringen deres for å være feilaktig og misvisende. Begrunnelsen for kritikken er dere reklamerer med noe dere ikke kan vite noe om. Dere kan ikke vite om det er lavest pris siden alle butikkene ikke er med.

 

Hvis du fortsatt oppfatter det som kritikk for at alle butikkene ikke er med ber jeg deg nok en gang om å lese igjen. Du kan jo kanskje lese igjennom siste avsnitt i mitt første innlegg et par ganger?

 

Edit = Lagt til et "ikke" i siste setning i tredje avsnitt.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Ekjop.no er trolig det beste eksempelet på butikk som ikke deltar i prisguiden. De var ikke med da det var gratis å delta, og selv om de snart er den eneste nettbutikken som ikke deltar har de ikke latt seg overbevise. Elkjøp bruker millioner hvert år på å distribuere reklameavis 50 ganger i året til landets husstander. Deres valg har altså ingen sammenheng med at de ikke bruker penger på markedsføring...

 

Deres valg har kanskje med at de ikke oppfatter deres prisguide og hw-nettverket som seriøst og troverdig? Det vil i så fall ikke overraske meg.

Jeg la ut en link her som viser at Elkjøp er med i PG?

"Spikersuppe" er ikke mye å bli fet av ;)

Lenke til kommentar
Jeg la ut en link her som viser at Elkjøp er med i PG?

"Spikersuppe" er ikke mye å bli fet av ;)

8372475[/snapback]

 

Hva er poenget ditt? Amund bekrefter jo at de ikke er med i prisguiden? Det er forøvrig nok en svakhet ved prisguide.no, at det ikke er mulig å få noen entydig oversikt over hvilke butikker som velger å betale for å være med.

 

Det begynner også å bli latterlig når de ansvarlige for prisguide slutter å svare på spørsmål når de blir tatt i løgner. Hva sier du amund, er det ikke fire uker siden du hevdet at dere hadde sluttet å bruke begrepet "Finn best pris"? Den annonsen brukes fortsatt. Kanskje på tide å innrømme at du bløffet?

Lenke til kommentar
Det er forøvrig nok en svakhet ved prisguide.no, at det ikke er mulig å få noen entydig oversikt over hvilke butikker som velger å betale for å være med.

 

Du finner en fullstendig liste over butikkene som er med i prisguiden her: https://prisguiden.no/vis_webshoper.php

 

Hva sier du amund, er det ikke fire uker siden du hevdet at dere hadde sluttet å bruke begrepet "Finn best pris"? Den annonsen brukes fortsatt. Kanskje på tide å innrømme at du bløffet?

 

Jeg har tatt ut alle annonser fra Hardware-nettverket som er for Prisguide.no nå, og som har teksten "Finn best pris". Dette ble dessverre glemt når vi gikk over Prisguide.no og fjernet teksten fra selve siten.

 

Og for ordensskyld: Dette var aldri ment som et forsøk på å lure noen :-)

Lenke til kommentar
Jeg la ut en link her som viser at Elkjøp er med i PG?

"Spikersuppe" er ikke mye å bli fet av ;)

 

Hva er poenget ditt? Amund bekrefter jo at de ikke er med i prisguiden? Det er forøvrig nok en svakhet ved prisguide.no, at det ikke er mulig å få noen entydig oversikt over hvilke butikker som velger å betale for å være med.

Hvorfor spør du etter poenget mitt når du sjøl viser til det samme for å skåre ditt eget billige poeng? Billig, fordi selvsagt har PG entydig oversikt over alle butikker som er med.

 

Det er jo bare å sjekke... Det ser ut som du prøver å trekke fordeler for ditt eget synspunkt uansett hvordan... Du holder nicket ditt i hevd ser jeg ;)

Lenke til kommentar
Du finner en fullstendig liste over butikkene som er med i prisguiden her: https://prisguiden.no/vis_webshoper.php

Beklager, den hadde jeg oversett i farten.

 

Jeg har tatt ut alle annonser fra Hardware-nettverket som er for Prisguide.no nå, og som har teksten "Finn best pris". Dette ble dessverre glemt når vi gikk over Prisguide.no og fjernet teksten fra selve siten.

 

Og for ordensskyld: Dette var aldri ment som et forsøk på å lure noen :-)

8373500[/snapback]

 

Vel, hvor bevisst eller ubevisst dette har vært er det bare dere som vet. Hovedpoenget mitt har hele tiden vært at dere velger å la være å gjøre noe med det som svekker deres troverdighet, og dere har ikke noen fornuftige argumenter for å ikke gjøre det, annet enn "vi ser ikke noen grunn til...". Personlig er jeg ikke i tvil om at dere spekulerer i at folk ikke får med seg vesentlig informasjon om prisguide.no. Dere bør være såpass profesjonelle at dere ser det poenget.

 

Det blir forsåvidt ytterligere forsterket av at det har tatt fire uker på å få svar på spørsmålet ang. "Finn best pris" og jeg vet jo at du har vært innom tråden flere ganger underveis og fulgt med.

Lenke til kommentar
Hvorfor spør du etter poenget mitt når du sjøl viser til det samme for å skåre ditt eget billige poeng? Billig, fordi selvsagt har PG entydig oversikt over alle butikker som er med.

8373725[/snapback]

 

Altså: først hevder du at elkjøp er med i prisguide.no til tross for at amund hevder det motsatte. Oversikten over webshoppene viser også at de ikke er med. Årsaken til at det ligger erfaringer på elkjøp inne på prisguide.no må du nesten spørre andre enn meg om.

 

Basert på amunds informasjon tillater jeg meg å stille spørsmål om hva som kan være årsaken til at elkjøp "ikke har latt seg overbevise" for å sitere amund.

 

Men: hva er det du forsøker å komme frem til med ditt innlegg? Mulig jeg er treg i dag men jeg forstår fortsatt ikke hvor du vil.

Lenke til kommentar
Hvorfor spør du etter poenget mitt når du sjøl viser til det samme for å skåre ditt eget billige poeng? Billig, fordi selvsagt har PG entydig oversikt over alle butikker som er med.

 

Altså: først hevder du at elkjøp er med i prisguide.no til tross for at amund hevder det motsatte. Oversikten over webshoppene viser også at de ikke er med. Årsaken til at det ligger erfaringer på elkjøp inne på prisguide.no må du nesten spørre andre enn meg om.

 

Basert på amunds informasjon tillater jeg meg å stille spørsmål om hva som kan være årsaken til at elkjøp "ikke har latt seg overbevise" for å sitere amund.

 

Men: hva er det du forsøker å komme frem til med ditt innlegg? Mulig jeg er treg i dag men jeg forstår fortsatt ikke hvor du vil.

Hva Amund eller 'kjeklulf' eller andre legger frem som fakta i denne saken, det vil jeg sjekke opp før jeg ytrer meg. ELkjøp er rangert som nr. 49 av totalt 149 webshoper i PG.

 

https://prisguiden.no/shop_list_all.php

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei.

Satt selv å søkte på prisguide.no etter en ny mobil (Samsung U700), gjennom linken på amobil.no, og har i flere dager fulgt med på dette. Da jeg har kontakter på Lefdal og Telebutikken + at jeg liker Elkjøp generelt, var jeg ganske overrasket at disse butikkene ikke var listet. Gikk selv inn på Elkjøp sin hjemmeside for å finne den, fordi jeg trodde kanskje dem ikke hadde fått den inn. Det viser jo seg at per dags dato (11. august kl 0002) så er billigste pris på U700 3395,-, mens Elkjøp står oppført med 3149,- som internettpris! Dette klarte jeg ikke helt forstå, var det fordi Elkjøp egentlig er dyrere fordi de har gjemte noe? Med denne internettpris-saken friskt i minne (leste en tråd om at det var stor differanse mellom internettpris og butikkpris), trodde jeg kanskje prisguide.no hadde bevisst latt Elkjøp være utenfor fordi Elkjøp hadde gjemte avgifter på varene, slik at det ville være feil og umulig å beregne nøyaktig riktig pris.

 

Ved et raskt søk gjennom amobils forum fant jeg denne tråden. Og jeg må si dette var veldig sjokkerende, og føles som et veldig svik for min del. Kun gudene vet hvor mange varer jeg har kjøpt gjennom prisguiden, og nå finner jeg ut at det faktisk ikke er den aller billigste prisen slik man får inntrykk av at det skal være!? Som aurstad i sitt innlegg, fordi man finner denne guiden på amobil og hw, skulle man forventet at dette var et verktøy laget av forbrukere _for_ forbrukere, slik som det meste av hw er. Jeg sitter derfor igjen med en følelse av å ha blitt sviktet. Gjennom alle gangene jeg har brukt prisguiden, har jeg aldri fått et inntrykk av at butikkene må betale for å være med på dette. Dette virker derfor også skremmende på meg. Også det faktum at det har gått snart 4 måneder siden denne tråden, og fortsatt blir folk lurt skremmer meg. Det virker som om kjeklulf treffer med alle sine påstander.

 

Nei jeg klager ikke på tjenesten sånn sett, det er en veldig genial tjeneste, og nærmeste konkurrent, kelkoo.no, kan ikke måle seg med tanke på hvor ofte den blir oppdatert og antall produkter o.l. Faktisk er denne tjenesten ganske unik og veldig nyttig. Det som dessverre skuffer meg, er nettopp denne markedsføringen som hw fører. De lurer bevisst forbrukerene, nettopp gjerne fordi de ikke vil tjene like mye penger om de hadde informert om dette mer åpenlyst. Helt greit at det koster penger å vedlikeholde et slikt system, men dessverre ser jeg ikke hvor mye mindre penger de ville tjent på å informere mer tilgjengelig for brukerene at butikkene betaler for å være med, og derfor gjelder guiden bare for disse butikkene. At dette går foran brukernes tillit, gjør meg trist. Min tillit til hw.no og alt som på noen måte har noe med hw.no å gjøre har blitt svekket betraktelig. Vel det var det jeg hadde på hjertet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har ryddet litt i tråden. selv om dere er uenige med hverandre så hold dere sakelige. diskuter sak og ikke person. å beskylde noen for å være blørrmaker og tilnærmet løgner er ganske sterke utrykk bare fordi en er uenige i noe.

 

prøv å hold en mest mulig sakelig tone gutter og jenter.

 

reaksjoner på dette skal som vanlig tas på PM og ikke i tråden.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Denne debatten drar kjeklulf ut i det absurde.

 

Jeg er enig i de ytringene Nuffern kommer med i sin første post, og synes også at innlegget hans er gjenomtenkt.

 

For øvrig, og on topic, synes jeg at prisguiden er en flott tjeneste. Jeg er intelligent og oppegående nok som forbruker til å faktisk forstå at de tilsammen 632 butikkene som i 2002 drev med IT-handel (52.485 Butikkhandel med datamaskiner, kontormaskiner og telekommunikasjonsutstyr) - Hentet her

(Fant dessverre ingen nyere tall, men antar at antallet har steget utrolig mye på de fem årene.) ikke alle kan inkluderes i en prisguide. Særlig ikke gratis.

 

Dette skulle danne en tese som forutsetter at INGEN prisguider kan dekke alle butikkene.

 

Jeg anser selv prisguiden for å være 100% objektiv. Det er ikke mulig å betale seg opp på trefflistene, slik man kan på Google (men du stoler vel ikke på dem heller?), og en rekke andre generelle søkemotorer.

 

Jeg synes informasjonen om måten prisguiden er sammensatt på er utmerket. Den er oversiktlig, og lett og finne om man har navigert seg på foretningshjemmesider tidligere. Det kommer tydelig frem at alle butikkene betaler det samme. Om dette er "retferdig" i forhold til de nyetablerte butikkene kan diskuteres, men det er en prioriteringssak hvordan butikkene vil markedsføre seg selv. Noen sender fax'er til alt som kan krype og gå, andre ligger på prisguiden.no, kelkoo.no eller sender ut en DM hver uke gjennom hele året.

 

Føler at prisguiden.no spiller med HELT åpne kort, der de har oversikt over butikkene som er med i samarbeidet, og hvor mye de betaler for dette. Om man ser på kelkoos hjemmesider opplyser de, riktig nok ikke direkte, at man kan betale for bedre eksponering, selv om man ikke har lavest pris.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1.2. Koster det noe?

Det er gratis for våre brukere å bruke Kelkoo, mens butikkene i tjenesten betaler for den trafikken de får fra Kelkoo. Som butikk betaler man for de klikk man mottar fra Kelkoo. Klikkprisen bestemmes ut fra de enkelte kategoriene, samt ønsker omkring eksponering klikkprisen er selvsagt basert på at du som butikk skal tjene på å være med i tjenesten.

 

Synes vel at prisguiden ikke gjør noe klanderverdig i det hele tatt. Stoler mindre på for eksempel Kelkoo.

 

EDIT: Ser at ilpostino fjernet posten til Nuffern, som jeg refererer til...

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Hvis du leser mine tidligere innlegg vil du se at vi er 95 % enige. Det jeg ikke er enig i er at de spiller med åpne kort. De burde fått frem at det dreier seg om en betalingstjeneste mye tydeligere, på samme måte som annonser på forsiden er tydelig merket "Annonse". Jeg har ennå til gode å få et argument for at informasjonen om at det er en betalingstjeneste er gjemt bort i en lenke nederst på hver side.

Lenke til kommentar
Hvis du leser mine tidligere innlegg vil du se at vi er 95 % enige. Det jeg ikke er enig i er at de spiller med åpne kort. De burde fått frem at det dreier seg om en betalingstjeneste mye tydeligere, på samme måte som annonser på forsiden er tydelig merket "Annonse". Jeg har ennå til gode å få et argument for at informasjonen om at det er en betalingstjeneste er gjemt bort i en lenke nederst på hver side.

9317314[/snapback]

Det er nettopp det jeg sa i et av mine tidligere innlegg som ble slettet (God knows why). Jeg syntes det er tydelig nok at det er en lenke nederst på hver eneste side i Prisguiden. Denne heter til og med "Om vår prisguide". Jeg syntes dette er meget tydelig, og jeg hadde ikke noe problem med å finne det første gangen jeg lurte på hvordan det fungerte. Hvor synlig vil du at det skal være? Et popup-vindu som spretter opp og forteller deg at "Hver bedrfit som deltar her betaler 1 kr pr klikk til HW."?

 

De har på en mer enn grei nok måte opplyst om dette, og i langt større grad enn andre aktører. Folk som vil vite mer har ingen problemer med å finne ut av det. Dette blir jo som bagateller å regne mot f.eks. Lefdals motto "Alltid billig", eller Elkjøps "Prissjekker'n". Ønsker du å finne noe kritikkverdig å lage en sak om burde du heller velge en av disse. Da har du langt mer vann på mølla.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...