Gå til innhold

Piracy kills music. Gjør det virkelig det?


834HF42F242

Anbefalte innlegg

I disse dager kjøres det en kampanje med reklamebannere rundt om kring på diverse nettsteder. Ordene er klare i sin tale, "piratkopiering dreper musikken".

 

 

 

Hva ligger så til grunn for en slik holdningskampanje?

 

Jo, plateselskapene lider store økonomiske tap fordi særlig ungdom ikke lenger betaler for musikken, men laster den ned ulovlig. Hvilken musikktype er det vi i hovedsak snakker om? Jo, det er musikken som selger, popmusikken som masseproduseres, den musikken som skrives av anonyme personer og som sendes videre til produsenter som lar de store artistikonene fremføre til glede for store og små.

 

Musikken er gjennomtenkt og skrevet for å fenge, og for å tiltale tenåringsgenerasjonen. Industrien skyr ingen midler, og spiller på sex, dop og vold for å nå frem til sitt publikum. Her snakker vi om lettjente penger. Når markedet så sprekker, tar musikkindustrien i bruk alle metoder for å stoppe utviklingen. En holdningskampanje, hvor man skal synes synd på artistene og se ned på unfdommene som laster ned musikken ulovlig, er på sin rette plass.

 

Men hva med de artistene som, tross at de har det som levebrød, bruker musikken som en kunst- og uttrykksform? Hva med alle de artistene som streber etter å få frem sitt budskap til de rette mottakere, men som ikke lager akkurat den musikken plateselskapene vet selger best til tenåringene og som gjør seg best på toppen av hitlistene? Jo, disse artistene har i alle år blitt trykket ned og latterliggjort av det massive publikum og de sleipe produsentene. Flesteparten av dem har aldri fått sjansen til å gi ut sin musikk, fordi ingen vil betale for dem. Samtidig legger dagens kampanje mot piratkopiering stor vekt på at ulovlig nedlastning hindrer inntjening som igjen hindrer unge mennesker i å kunne produsere sin musikk. Er det dobbeltmoral til de grader? For det er ikke snakk om hvilken som helst ung musiker, men et selektivt utvalg som møter musikalske og visuelle idealer.

 

 

 

Nå når det går dårlig for de poppe artistene, åpner det seg samtidig en ny verden for andre musikere. Musikerne som ikke tenker inntjening og profitt, men som driver med musikk fordi de har noe å fortelle, og elsker det dem holder på med. For musikkinteresserte av en mer seriøs grad enn hylende og popelskende tenåringer har en tendens til å faktisk betale for sin musikk. Dette er nemlig mennesker som faktisk liker å eie både cover og plate, og ha det i sin samling.

 

Samtidig kan vi tenke litt på alle de band og artister fra 60 og 70-tallet som aldri slo gjennom og/eller nesten aldri fikk gitt ut plater grunnet den kyniske industrien. I dag er mange av deres plater tilgjengelige på piratmarkedet til stor glede for mange. Og glemte band får igjen stor oppmerksomhet. Såpass stor oppmerksomhet at platesleskapene ser penger i det igjen, og forsøker seg på relanseringer.

 

 

 

Nettet åpner også for at amatørartister og band kan dele sin musikk fritt, og faktisk nå frem til den eksakte målgruppen. Det har vel aldri eksistert så mange band og blitt laget så mye musikk som det gjøres i dag, takket være nettet og både lovlig og ulovlig deling. Delingen fungerer promoterende, og flere mennesker oppdager musikk som er av deres interesse. En måte å oppdage musikk på som var umulig tidligere.

 

Piracy kills music. Gjør det virkelig det?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.piracykillsmusic.no er jo i realiteten ganske morsom.

 

Vanskelig å ikke le når platebransjen fremstiller seg selv som stakkaren med store, dyre ringer, som ikke kan satse på så mange talentfulle artister siden de tjener mindre pga. piratkopiering.

 

Nå er det vel ikke akkurat de store plateselskapene som står bak nyansene i musikken?

Lenke til kommentar

Hvis musikk industrien skal ha noe rett til å klage over nedlasting av musikk og tap av penger, burde de slutte å bruke 100Mill (som de gjorde) på f.eks den ene Britney Spears Musikk Videoen.

 

Og jeg hadde ikke hørt om 75% av artistene i Winamp lista mi, hadde det ikke vært for nedlastbare sanger, og jeg kjøper albumene deres også når jeg ser de.

eier glede ftw!

 

Istedet for å prøve å bekjempe "problemet", bør industrien heller åpne opp for mulighetene som er der, legge ut et par gratis teasere på nettet som folk kan laste ned, liker de det, kan de jo kjøpe albumene (som alle jeg kjenner gjør).

 

Og det er jo som OP sier, det er den "kommerse" musikken som får "beng" av dette, jeg tror personlig at "underground" musikk, tjener enormt på dette.

 

men det var bare min mening.

Lenke til kommentar
Og jeg hadde ikke hørt om 75% av artistene i Winamp lista mi, hadde det ikke vært for nedlastbare sanger, og jeg kjøper albumene deres også når jeg ser de.

eier glede ftw!

8165865[/snapback]

Nettopp dette burde musikkindustrien utnytte heller enn å angripe.

For MP3 fungerer jo som promoterende. De burde heller gå ut med en kampanje som sier følgende: "Lat gjerne ned musikk i dårlig MP3-kvalitet, men kjøp det om du liker det. Da får du både kvalitet og produkt i form av plate med cover og omslag"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig tror jeg at piratkopiering er skadelig for de små. Om du ikke plutselig blir mer ettertraktet fordi folk får en smak på musikken din kan det fort bli til at de få potensielle kjøperne faktisk lar være å bruke pengene sine på musikken din.

 

Men piracykillsmusic tiltaket er det største bullshittet som er dukket opp på internett på mange år. Det finnes ikke en eneste norsk leverandør av musikk som har et tilfredsstillende tilbud for salg av onlinemusikk, ingen leverer dem i et format som rettferdiggjør prisene. Man kan i enkelte tilfeller få tilsendt CDen fra utlandet i rekomandert brev for samme prisen!

 

Synes at eMusic er en begynnelse på noe, men synes det er trist at man bare får laste ned 75 låter pr. mnd. Vanskelig å bygge seg en stor lovlig samling da.

Lenke til kommentar
ja, jeg tror piracy kills music.

 

fordi hvordan skal nye artister/band kunne utvikle seg?

8268135[/snapback]

 

Artister utvikler seg uten plateselskapets hjelp. Mange gode band får jo platekontrakt, men fy så mange dårlige band som også får det, synes du ikke?

 

Kanskje det blir en mer "kvalitet over kvantitet" holdning i fremtiden?

 

Plateselskapene tjener jo rått uansett, og det er alltids noen som kjøper musikk. Men om de hadde tenkt seg om, hadde de kanskje kunne tjent enda mer, om ideen over her kunne blitt realisert?

 

Nettopp dette burde musikkindustrien utnytte heller enn å angripe.

For MP3 fungerer jo som promoterende. De burde heller gå ut med en kampanje som sier følgende: "Lat gjerne ned musikk i dårlig MP3-kvalitet, men kjøp det om du liker det. Da får du både kvalitet og produkt i form av plate med cover og omslag"

 

Fattern legger jo opp nå fordi han ikke tjener nok til livets opphold.. Folk bare laster ned låtene hans og driter i å kjøpe cd'n.

8160836[/snapback]

 

Og piratkopiering er selvsagt problemet...

8268184[/snapback]

 

Det er vel fåtallet av musikere som klarer å livnære seg på musikken sin. Hvilken artist er det vi snakker om her egentlig? Veit du at musikken er såpass populær at den lastes ned, eller var det bare en unnskyldning?

 

Eller kanskje det var ironi? Hehe! Who knows?.. ;)

Lenke til kommentar

noe av det som irriterer meg er at spesielt en av vennene mine laster ned all musikk, og når jeg spør han hvorfor han aldri kjøper noe så kommer han med svaret: "hvorfor skulle jeg det? det er jo gratis å laste ned."

 

hver gang jeg kjøper en cd (ca 3-5 i måneden) så tenker jeg at jeg støtter bandet, føler meg ofte litt aleine med den feelingen :D

 

og forresten, hvordan kan folk synes cd-er er dyre? jeg skjønner ikke det

Endret av Latrodectus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...