Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig har jeg rekylstopper. Uten det hadde det sklidd av etter et par skudd. :p Men jeg gav opp kikkert. Selv mens det det holdt seg på plass hoppet krysset fram og tilbake mellom hvert skudd virket det som. Klin umulig å få en god samling. Med originalsiktet var det mye mer nøyaktig.

Lenke til kommentar

...etter litt research, har jeg lagt fra meg tanken på og kjøpe Hatsan 125.

Har lest at den er upresis, har hard trigger og at skruer og sånt løsner. Skikkelig søppel. Men bra utgangs-hastighet. Noe som jeg trodde var topp. Men det er jo slett ikke sant. Når kula bryter lydens hastighet på ca 270 m/s, blir kulebanen helt på trynet.

Har jeg forstådd dette riktig?

 

Hva kan anbefales?

Maks 3000 spenn. Ønsker at den skal være så kraftig som mulig, men også presis!

 

Gamo CFX? Er det et bedre valg?

Endret av MrLian
Lenke til kommentar

tja det kan diskuteres. med 3000 til disp ville jeg ha sattsa på Weihrauch HW50s

det er et nydelig våpen som er presist og godt. det er justerbart avtrekk på den.

dessverre så er det ingen i trondheim som har det på lager så den må du bestille på nett eller

høre om at en av sportforetingene i trondheim skaffer Weihrauch.

BSA XL Tactical kan du skjekke ut på xxl.

det er et bedre våpen en gamo.

 

Når kula bryter lydens hastighet på ca 270 m/s, blir kulebanen helt på trynet.

Har jeg forstådd dette riktig?

ikke helt. 344 m/s er mer korrekt. men det er ikke helt sant det helder. mye som spiller inn når man måler lydens hastighet.

 

når du skytter med en kraftig fjærgevær er det dobbel rekylen som ødelegger treffsikkerheten

jeg selv ville ha lagt meg på ca 280-300m/s

Endret av la7tma
Lenke til kommentar

Når kula bryter lydens hastighet på ca 270 m/s, blir kulebanen helt på trynet.

Har jeg forstådd dette riktig?

Lydens hastighet er som nevnt langt over 270m/s. Bruker du tunge kuler på en Hatsan 125 (og andre tilsvarende kraftige gevær) så får du utgangshastigheten ned til under lyden. Men tror også rekylen ødelegger mye. Det og at du blir sliten av å knekke det etter en stund og dermed får problemer med å holde løpet rolig. :p

Lenke til kommentar

Hepp, folkens! Bryter litt inn her. :)

 

Etter et par år har jeg bestemt meg for at det er på tide å handle inn et nytt luftgevær. For å oppsummere min erfaring med luftgevær, har jeg hatt et rimelig luftgevær i en årrekke, det må være en 7-8 år. Geværet er slitt og har vel aldri vært særlig presist, og etter at kornet forsvant økte ikke akkurat presisjonen, selv om jeg med letthet feller ølbokser på en 10-15 meter. :)

 

Så. Budsjett. Jeg har ikke en alt for sterk økonomi, men det har seg slik at jeg purrer på en kunde for en ganske solid pengesum, og når jeg får det utbetalt er det jo en fin anledning til å sløse litt. Men ikke så mye.

 

Siden jeg var en tur i sentrum i dag labbet jeg innom en av de lokale sportsbutikkene. De førte, så vidt jeg kan se, Beretta. Beretta er et merke jeg riktignok kjenner til, og de har vel produsert skytevåpen av ymse sort siden verdens mest solgte våpen var Brown Bess. Men jeg har i all alvorlighet ingen kjennskap til deres rykte som produsent av luftvåpen.

 

Jeg merket meg særlig ett, uten å merke meg modellnavnet. Våpnet virket solid nok (jeg foretrekker litt vekt for stabilitetens skyld), og det medfølger et kikkertsikte, alt for den forholdsvis rimelige prisen av 2390 blanke kronestykker.

 

Jeg har altså et par spørsmål.

 

1. Er Beretta en produsent av luftvåpen man kan stole på?

2. Er slike kit, med kikkertsikte så grenseløst drita at det bare er å hoppe over, og heller gå for mer tradisjonelle sikteanordninger?

3. Hvor høy utgangshastighet bør man satse på? Jeg skal ikke skyte løpende hare på 40 meter, men jeg foretrekker å ha mer enn god nok presisjon.

4. Får man i det hele tatt okei luftgevær under 3000 kroner? Jeg får ofte spørsmålet om hvor grensen for okei speilreflekskamera går, og da viser jeg til at man kan få gode innstegskamera for 3000-3500 kroner, det er et slikt spørsmål jeg stiller.

 

Om svaret på spørsmål 1 er 'nei', hvilke våpen anbefales? Om svaret på spørsmål 4 er 'nei', hvor høyt opp må man?

 

Så litt om mitt bruksområde. Jeg skyter for rekreasjon. For å roe ned hodet og tenke. Jeg skyter ikke dyr, og jeg skyter ikke i konkurranseøyemed. Jeg liker å skyte, det er det eneste.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig peiling på luftvåpen, men at Beretta har produsert ymse våpen er i alle fall feil. Beretta er overlegen når det gjelder hagleproduksjon, og lager verdens klart beste hagler.

Det er en talemåte. Jeg er litt britisk i retorikken min, og underdriver en del. Derfor kan jeg også finne på å si at Abu Nidal står bak ymse terrorhandlinger, men det ble en digresjon. :)

 

Var ikke en lisensiert Beretta eller noe da? Jeg har en Umarex Beretta luftpistol laget på lisens. Den er så solid og robust at det er nifst.

Det vet jeg ikke, men jeg har merket meg modellbetegnelsen 'Umarex', det er altså lisensproduksjon, og holder i din erfaring bra mål?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg har ikke veldig peiling på luftvåpen, men at Beretta har produsert ymse våpen er i alle fall feil. Beretta er overlegen når det gjelder hagleproduksjon, og lager verdens klart beste hagler.

Det er en talemåte. Jeg er litt britisk i retorikken min, og underdriver en del. Derfor kan jeg også finne på å si at Abu Nidal står bak ymse terrorhandlinger, men det ble en digresjon. :)

 

Var ikke en lisensiert Beretta eller noe da? Jeg har en Umarex Beretta luftpistol laget på lisens. Den er så solid og robust at det er nifst.

Det vet jeg ikke, men jeg har merket meg modellbetegnelsen 'Umarex', det er altså lisensproduksjon, og holder i din erfaring bra mål?

Lenke til kommentar

har selv masse luftvåpen og kjøpte tidligt et beretta x storm 5,5 igjennom internett (fås også som 4,5) et helt utroligt bra våpen men med luftvåpen er 25-35m på et levende mål botkastet , har også en crosman 357cal og jeg skal låve deg at det dreper på disse avstander , men som vi hvet luftvåpen er forbutt på jakt i norge , du kan få luftvåpen i storsett alle kaliber helt opp til 50cal igjennom internett bare gå på youtube (airgun dear hunting) , dyrt ja det er det og har du større cal. enn 4,5mm og skal jakte så koster det også men å få reist å få skyte med tungt luftgever er morro , men beste luftgever i 4,5mm synes jeg for min del er Benjamin 1500 et helt utroligt pent og utroligt godt våpen men dyrt , skal du ha et billigt våpen , hvorfor ikke crosman 1000 storm ,men skyte på noe over 35meter er dumt ,det synes ivertfall jeg.

Endret av crosman357
Lenke til kommentar

Har eit gammalt luftgevær her i huset, som er blitt ganske dårlig med åra. Er det luftgevær som er bra for en nybegynnar som syns det er kjekt å "snike" seg rundt og skyte på diverse? Vurdera å kjøpe eit, men pappa går aldri med på det om det er for dyrt. Kikkertsikte virka veldig tøft og, og med nightvision om eg skal krabbe rundt om natta. :p

 

EDIT: 1 spm til, er det sånn at du må reloade for kvert skudd med alle luftgevær?

kjøp deg et crosman 177 co2 4,5 da vel går du inn på rette siden , eller rette butikken så får du et slikt til 795,- + co2 og kuler , kjøpte et til min sønn som bruker det til trening , skyter veldigt presist og ikke dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...