Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!


Anbefalte innlegg

Skal du ha ett godt luftgevær så er Diana og HW ( WEIHRAUCH ) veien å gå.

 

Beretta luftvåpen er vel Kina produsert, ikke nødvendigvis noe galt med det.

 

Får diverse HW for under 3000,- kr muligens ett HW 95, men finnes flere rimeligere med gode avtrekk for under 3000,- kr

 

Ved kjøp av Diana er vel Diana 34 ett alternativ, koster muligens rett over 3000,- kr

 

Konkurranse luftvåpen har en utgangshastighet på omkring 175m/s

 

Disse som nevnt ovenfor har en utgangshastighet på ca 220 - 300m/s som er mere enn nok i cal 4,4mm

 

Både Diana og HW er holdbare og gode luftvåpen.

 

Styr unna Hatsan, sikkert noen Gamo modeller også som funker greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+212343

Jeg har bestilt mitt første luftvåpen siden jeg solgte mine for snart 10 år siden. Nå bor jeg i Trondheim sentrum, og her er det ikke så veldig lurt å dra fram gunnern for å skyte blink for å si det sånn. Skal ha pistolen på hytta i sommer, men kunne tenke meg å ha et sted å skyte blink i/rundt Trondheim (har bil).

 

Noen tips om hvor man kan dra for å skyte litt luftpistol i Tr.heimsområdet?

 

Har forresten bestilt rundkulepistol (Dan Wesson 8", 4,5mm), mest for moro. regner ikke med å få noe presisjon å snakke om, men man kan ha det gøy lell, med boks-skyting, selvanvisere etc.

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Fikk Revolvern i dag, og den skuffet ikke!! Treffer jo ganske bra også! Fikk dispans hos dama til å innrede meg med "bane" på loftet og har skutt ca 200 skudd på 10-12 meters hold i kveld! Fått skrudd noen knepp og skutt den inn relativt bra. Bra kraft har den også (har ikke annet sammenligningsgrunnlag enn en umarex 4,5mm Colt 1911 jeg hadde for 10 år siden).

 

Føles realistisk mtp at den har patroner som du må lade med pellets før du deretter setter patronene i revolvern. Singel og dobbel action! Anbefales varmt dersom man er ute etter en tøff, realistisk luftpistol som treffer ganske bra, selv om den bruker rundkuler.!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+212343

planlegger en test av diverse pellets i ferien. Har kjøpt litt forskjellig og kunne tenkt meg å supplere med noen gamo kuler, eksempelvis gamo rocket og gamo pba "armour piercing". Noen som vet om disse kan kjøpes i Trondheim noe sted??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En ting jeg lurer på, er det lov å skyte kråker med luftgevær.. Er blitt så sinnsykt mange av dem her nå og skulle ønske å bli kvitt noen.. :devil:

Fanger du kråke i kråkefelle, så kan du bruke luft gevær.Da er det ikke jakt, men avliving av fugl du holder på med.Bedre det enn å fange hver enkelt for hånd for å hogge hodet av de.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, er det lov å skyte kråker med luftgevær.. Er blitt så sinnsykt mange av dem her nå og skulle ønske å bli kvitt noen.. :devil:

Fanger du kråke i kråkefelle, så kan du bruke luft gevær.Da er det ikke jakt, men avliving av fugl du holder på med.Bedre det enn å fange hver enkelt for hånd for å hogge hodet av de.

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

Hvorvidt luftgevær har en stor risiko for å utsette dyret for unødig lidelse sier ikke forskriften noe om. Jeg liker ikke tanken på å skyte dyr med luftgevær. Ja, et hodeskudd er dødelig - men jeg tror heller jeg hadde foretrukket salongrifle for jobben.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, er det lov å skyte kråker med luftgevær.. Er blitt så sinnsykt mange av dem her nå og skulle ønske å bli kvitt noen.. :devil:

Fanger du kråke i kråkefelle, så kan du bruke luft gevær.Da er det ikke jakt, men avliving av fugl du holder på med.Bedre det enn å fange hver enkelt for hånd for å hogge hodet av de.

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

Hvorvidt luftgevær har en stor risiko for å utsette dyret for unødig lidelse sier ikke forskriften noe om. Jeg liker ikke tanken på å skyte dyr med luftgevær. Ja, et hodeskudd er dødelig - men jeg tror heller jeg hadde foretrukket salongrifle for jobben.

Hvis en bruker luftgevær i kal. 22 (5.5 mm) og som har en utgangs hastighet på 210 km/t og en bruker kule av herdet stål så har dette nesten en like stor effektivitet som ei salongrifle. Anbefaler å skyte kråka i ryggen ved vingefestet, da skyter du i gjennom hjertet og den dør umiddelbart.Så dette er nok helt i tråd med lovbestemmelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...