Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!


Anbefalte innlegg

[...] Er ikke mildot der utelukkende for å kunne beregne kulefall på store avstander mot menneskelignende skapninger brukt av militæret?

 

Det er absolutt noe vits, mil-dot er for å beregne avstand (og da også kulefall) men det er ingen sammenheng med "menneskelignende skapninger" å gjøre, enhver gjenstand du vet høyden på kan brukes til å beregne avstand med mil-dot (f.eks at en mann er ca. 180 cm høy, eller at den løvetannen ved siden av blinken er ca. 20 cm høy, eller at du vet hvor høy cola-flaska du skyter på er). På luftgever som, nesten uansett modell og kaliber, har lav utgangshastighet og lette kuler vil nøyaktig avstandsberegning være mye viktigere selv på korte hold og selv bare 5 meter feilberegning på 30 m avstand kan ha nok å si på kulefall og vindavdrift til å gi bom isteden for innertreff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kortere avstander...

 

Er mange bruksområder for mildot, jeg bruker det på luftgevær når jeg skyter på 30 til 100 meter, jeg bruker det også på elgbane osv osv

 

Det er forresten fullt brukbart til å beregne avstand, gitt en vet ca størrelse på det en jakter/skyter på..

Endret av junkhouse
Lenke til kommentar

hei har to luft geværer men den ene fusker litt og den andre synes jeg er litt for dårlig til presisjon (er vant til å skyte med riffler så det skal litt til å få en sånn presision da men hehe) grunner bare på om noen har en gamo delta fox og kanskje kan gi en tilbake melding på den, det er en sånn her hvis du lurer på hva/hvordan den er.

 

http://www.gamo.com/Controller?_objid=5232...1&_fb=sishm

 

er det noen som har en sånn og kan gi noen tilbake meldinger?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
OBS: Er det noen som har lyst på et rått gevær med kikkertsikte til 2100, ta en titt her! 375 m/s! :ohmy:

 

Jeg kjøpte først Hatsan 125 i 4,5 .177, men solgte det igjen og kjøpte det 5,5 .22. En får ikke utnyttet kraften i et sånt gevær like godt i 4.5 som 5.5. så gå for kaliber 22. -dvs 5,5. Jeg har vært veldig fornøyd med begge geværene jeg har hatt, men mest med sistnevnte. Er du kun ute etter kraft, er det ingen vits å bruke 5700 på en Webley Patriot, Hatsan 125 5.5 er tilnermet like kraftig til 2000 kr. Becotrading (som du viste link til) også har en tendens til å overprise Hatsan 125 , no offence (Becotrading er en flott butikk med spennende utvalg), men de selger Hatsan 125 til 2500, men jeg har vært i flere Intersport-butikker som selger det til 1998,-. Løp og kjøp Hatsan i kaliber 22 nå før nye regler trer i kraft, og sikre deg et svært kraftig gevær til en god pris.

Endret av Spiky
Lenke til kommentar

det må være smith & wesson. langt løp og bedre sikte,samt 10 skudd tønne gjør at denne tar 1 plassen hos meg.

 

p99'en liker jeg også veldig godt,men dette er pga grepet dens som er veldig behagelig.

 

ppk/s'en angrer jeg på. greit at den er billig og artig,men presisjon finnes ikke. blankt kort løp som sender kulene i alle retninger.

Lenke til kommentar

Hepp

Har akkuart bestilt meg hatsan 125 mod. og gleder meg som en liten unge :yes:

Men har et spørsmål ang. presisjon, noen som har testet denne modellen med kikkert sikte? og hva ble resultate?

Jeg bestilt med et walther 4x32 kikkert sikte som kosta en del, så hadde vert kult med noen erfaringer på om dette funker bra :)

Lenke til kommentar
Hepp

Har akkuart bestilt meg hatsan 125 mod. og gleder meg som en liten unge :yes:

Men har et spørsmål ang. presisjon, noen som har testet denne modellen med kikkert sikte? og hva ble resultate?

Jeg bestilt med et walther 4x32 kikkert sikte som kosta en del, så hadde vert kult med noen erfaringer på om dette funker bra :)

 

Jeg hadde Hatsan 125 med kikkertsikte, men geværet hadde så kraftig rekyl at jeg måtte stille det inn på nytt jevnlig, og plutselig en dag falt hele kikkerten av. Dette fordi skruen på skinnen(på toppen av geværet) som skal stoppe siktet til å skli bakover, knekk tvers av. Men det finnes sikkert andre her inne som har mer erfaring, og forhåpentligvis bedre erfaring med å sette kikkert på dette geværet. Jeg solgte mitt Hatsan i .177 og erstattet det kaliber 22 (5,5). Bruker ikke kikkersikte pådette geværet lenger. Er det .177 versjonen du har vil jeg anbefale deg RWS sine "kuler"(Hobby eller Meisterkuglen, feks) de holder jevnt over høy kvalitet.

 

Et annet tips med dette geværet (som sikkert vil få mange av de mer rutinerte her inne til å smile), husk å etterstramme de 2 store skruene på hver side av geværet etter hvert. Sjekket ved en tilfeldighet skruene på mitt gevær igår, og den ene var på vei til å falle ut....

 

Her kan du lese en test av geværet, sjekk testresultatet mht utgangshastighet, men og presisjon.

 

http://www.highlandsports.com.au/images/Ha...0125%20.177.pdf

Lenke til kommentar

Takk for tips :thumbup:

 

Børsa kom idag, jeg er redd :dontgetit:

 

Rundt klokka 3 idag hentet jeg god pakka med luftbørse og diverse utstyr, kom meg fort hjem for å åpne opp og skjekke ut monstere.

Den var klin lik i utsende, str og alt annet jeg har blitt vist på nett. Må nevne et STORT pluss fra game-on, de sendte med et 6x42 kikkert sikte istedet for 4x32 som jeg hadde bestilt :yes: til å diggs

 

Akey, børsa har blitt brekt opp og en kule blir tredd inn. Jeg går ut for å teste, jeg er klar som faen for å peppre alt som kan minnes om et mål i hagen min. damn it! de tre nærmeste naboene mine er ute, nå er jeg omringa av brødfjes :nei:

Jeg står med monstere som er ladd og en deilig settning paserer hue: Jeg kunne ikke brydd meg mindre :whistle:

Jeg tok feil gitt. Et skudd blei løstna og jeg trodde jeg skulle dø, en høy pihjjjj lyd kom ut, lyden kan nærmest minne om et ekte gevær, høyere enn et salong gevær.

Jeg blei så satt ut at jeg trodde det var no feil med børsa, begynte å skjekke etter dritt i løpet men fant fort ut at det bare er børsa som er skremmende kvass, faktisk hakke for mye for min del.

 

Å vill dere ha tips? Jeg hakke noen, annet enn at børsa er kvass.

Har bare tørt å skyte noen test kuler til nå, ekke hypp på kniving med naboene :innocent: Venter til de er borte imorra tidelig ;)

Lenke til kommentar
Takk for tips :thumbup:

 

Børsa kom idag, jeg er redd :dontgetit:

 

Rundt klokka 3 idag hentet jeg god pakka med luftbørse og diverse utstyr, kom meg fort hjem for å åpne opp og skjekke ut monstere.

Den var klin lik i utsende, str og alt annet jeg har blitt vist på nett. Må nevne et STORT pluss fra game-on, de sendte med et 6x42 kikkert sikte istedet for 4x32 som jeg hadde bestilt :yes: til å diggs

 

Akey, børsa har blitt brekt opp og en kule blir tredd inn. Jeg går ut for å teste, jeg er klar som faen for å peppre alt som kan minnes om et mål i hagen min. damn it! de tre nærmeste naboene mine er ute, nå er jeg omringa av brødfjes :nei:

Jeg står med monstere som er ladd og en deilig settning paserer hue: Jeg kunne ikke brydd meg mindre :whistle:

Jeg tok feil gitt. Et skudd blei løstna og jeg trodde jeg skulle dø, en høy pihjjjj lyd kom ut, lyden kan nærmest minne om et ekte gevær, høyere enn et salong gevær.

Jeg blei så satt ut at jeg trodde det var no feil med børsa, begynte å skjekke etter dritt i løpet men fant fort ut at det bare er børsa som er skremmende kvass, faktisk hakke for mye for min del.

 

Å vill dere ha tips? Jeg hakke noen, annet enn at børsa er kvass.

Har bare tørt å skyte noen test kuler til nå, ekke hypp på kniving med naboene :innocent: Venter til de er borte imorra tidelig ;)

 

Moro å høre at du er fornøyd - det er faktisk det viktigste! Kraftig kan du trygt kalle geværet, uten tvil et av de kraftigste av sin type på markedet idag. En annen bra greie (avhengig av hvordan man vinkler det) er at det er såpass tungt å trekke opp, at du får verdifull "fysisk fostring" av å bruke det. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg får vel skape litt liv i denne tråden med et lite spørsmål jeg ;)

 

Hvorfor har Gamo Viper Express sånne "hull" over løpet? (Ble veldig dårlig formulert :ermm: )

 

 

[/quote

Hullene over løpet på Gamo Viper Express er "Bære bruer " for sikteskinnen som man bruker til å skyte bevegelige mål.

Eks, til å skyte fugler som flyr. det er også sikteskinner på alle haggler man bruker på jakt.

Lenke til kommentar

Har en Winchester 1000X som har en utganshastighet på 320 m/s med et kikkertsikte (3,5-10X40), dette geværet er veldig presist. Treffer kuleboksen på 50 m i sittende posisjon.

 

Hatsan 125 er et et overlyds luftgevær som ikke er så presist på lengere hold, kulen blir drevet ut av bane når den bryter lydmuren. kjøp heller et luftgevær som går rett under lydens hastighet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
det må være smith & wesson. langt løp og bedre sikte,samt 10 skudd tønne gjør at denne tar 1 plassen hos meg.

 

p99'en liker jeg også veldig godt,men dette er pga grepet dens som er veldig behagelig.

 

ppk/s'en angrer jeg på. greit at den er billig og artig,men presisjon finnes ikke. blankt kort løp som sender kulene i alle retninger.

 

Er flere 10-år siden Smith&Wesson lagde luftvåpen selv, alle som selges nå er bygd på lisens av jalla fabrikanter i Spania, Kina, you name it.

 

Real Smith&Wesson bygd i USA ( Spriengfield ) er bla. Smith&Wesson M 78/79G slik som dette:

 

http://www.pyramydair.com/blog/2005/04/rem...ons-pellet.html

 

http://www.123hjemmeside.no/luftvaapen/20601355

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har akkurat kjøpt meg Walther cp88 og prøver å finne forhandler for skinne til montering av rødpunkt / laser. Noen tips? Game-on of rodan gir lite info om skinnene passer til ulike modeller osv. Tar gjerne i mot tips til gode nettsteder også. Luftskytter.net ser ikke ut til å være oppe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...