Gå til innhold

Vista-aktivering knekt


Anbefalte innlegg

Nja Robin Hodd ga vel til de fattige,han beholdt det vel ikke selv  :D

8072470[/snapback]

Hvis noen her fra forumet bryter seg inn i Microsofts kontorer og stjeler PCer eller andre ting, så er det fint om du sier ifra. For tyveri er ikke bra :thumbup:

8072715[/snapback]

 

Nei, det er en vesentlig forskjell mellom tyveri og kopiering, nettopp fordi det ene har en muliughet til å berike samfunnet. La oss si alle bruker like mye på programmer film og musikk som før, men i tillegg kopierer 90% av det de bruker. Da vil alle få tilgang til mer kultur og programmer, mens bransjen vil tjene like mye som uten kopieringen. Dette er kanskje en teoretisk ide, men allikevel et potensial som ligger der. Å stjele går alltid utover noen, og beriker ikke samfunnet som helhet.

 

AtW

8073360[/snapback]

 

Helt klart uenig,for om det ikke ble stjålet feks os så måtte de som i dag stjeler kjøpe disse, greit at ikke alle hadde kjøpt dem,men de fleste ville gjøre det og selv om bare en gjorde det ble det jo økt salg. Om 90% kopieres som du sier og denne m\uligheten forsvant er det jo helt klart at det ville bety en enorm økning i salg,fordi de fleste som kopierer bor i rike land og har muligheten til å kjøpe dette,at folk velger å heller stjele dette og bruke pengene på noe annet er fordi sjansen er lik null for å bli tatt, altså et moralsk spørsmål.

Så uansett hvordan en snur og vender på det så er tyveri av software et tyveri på lik linje med alt annet,det er bare sjansen for å bli tatt som er så mye mindre .

Med en slik vinkling som du gir her så kan det vel ikke være tyveri å stjele seg en pc,for har du ikke råd til software,hvordan kan du da ha råd til en pc og uten pcèn så får du jo ikke mulighet til ! å berike samfunnet" :nei:

8073659[/snapback]

 

Man kan ikke bruke evig mye penger på software, man kan tenke seg at folk bruker alt de har igjen etter faste utgifter på software (dette er et tenkt tilfelle såklart). Og i tillegg kopierer 90%, da vil produsentene tjene like mye, (da folk ikke kan bruke mer en de allerede gjør av penger), og samfunnet hadde fått flere programmer. Om den praktiske situasjonen likner på dette kan jo diskuteres. Men det er åpenbart at kopiering og tyveri er to forskjellige ting, som bør diskuteres seperat. Å stjele en PC vil helt sikkert gå utover den du stjeler PCen av, og samfunnet berike heller ikke, fordi flere folk har ikke en PC, den har bare byttet hender.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt klart uenig,for om det ikke ble stjålet feks os så måtte de som i dag stjeler kjøpe disse, greit at ikke alle hadde kjøpt dem,men de fleste ville gjøre det og selv om bare en gjorde det ble det jo økt salg.

8073659[/snapback]

Har du noe som tyder på at de fleste ville gjøre det? Kom gjerne med noe håndfast fremfor synsing.

Det var jo nettopp artikler på hw-nettverket om at piratkopiering ikke får salget av musikk til å droppe nevneverdig.

Lenke til kommentar
Nja Robin Hodd ga vel til de fattige,han beholdt det vel ikke selv  :D

8072470[/snapback]

Hvis noen her fra forumet bryter seg inn i Microsofts kontorer og stjeler PCer eller andre ting, så er det fint om du sier ifra. For tyveri er ikke bra :thumbup:

8072715[/snapback]

 

Nei, det er en vesentlig forskjell mellom tyveri og kopiering, nettopp fordi det ene har en muliughet til å berike samfunnet. La oss si alle bruker like mye på programmer film og musikk som før, men i tillegg kopierer 90% av det de bruker. Da vil alle få tilgang til mer kultur og programmer, mens bransjen vil tjene like mye som uten kopieringen. Dette er kanskje en teoretisk ide, men allikevel et potensial som ligger der. Å stjele går alltid utover noen, og beriker ikke samfunnet som helhet.

 

AtW

8073360[/snapback]

 

Helt klart uenig,for om det ikke ble stjålet feks os så måtte de som i dag stjeler kjøpe disse, greit at ikke alle hadde kjøpt dem,men de fleste ville gjøre det og selv om bare en gjorde det ble det jo økt salg. Om 90% kopieres som du sier og denne m\uligheten forsvant er det jo helt klart at det ville bety en enorm økning i salg,fordi de fleste som kopierer bor i rike land og har muligheten til å kjøpe dette,at folk velger å heller stjele dette og bruke pengene på noe annet er fordi sjansen er lik null for å bli tatt, altså et moralsk spørsmål.

Så uansett hvordan en snur og vender på det så er tyveri av software et tyveri på lik linje med alt annet,det er bare sjansen for å bli tatt som er så mye mindre .

Med en slik vinkling som du gir her så kan det vel ikke være tyveri å stjele seg en pc,for har du ikke råd til software,hvordan kan du da ha råd til en pc og uten pcèn så får du jo ikke mulighet til ! å berike samfunnet" :nei:

8073659[/snapback]

 

Man kan ikke bruke evig mye penger på software, man kan tenke seg at folk bruker alt de har igjen etter faste utgifter på software (dette er et tenkt tilfelle såklart). Og i tillegg kopierer 90%, da vil produsentene tjene like mye, (da folk ikke kan bruke mer en de allerede gjør av penger), og samfunnet hadde fått flere programmer. Om den praktiske situasjonen likner på dette kan jo diskuteres. Men det er åpenbart at kopiering og tyveri er to forskjellige ting, som bør diskuteres seperat. Å stjele en PC vil helt sikkert gå utover den du stjeler PCen av, og samfunnet berike heller ikke, fordi flere folk har ikke en PC, den har bare byttet hender.

 

AtW

8073689[/snapback]

 

Nei man kan ikke bruke evig mye penger på software,det kan man heller ikke på bil,klær,mat,uteliv osv osv, er det da greit at man stjeler dette.

Ditt tenkte tilfelle er ikke relevant fordi deet ikke er virkeligheten,det nytter ikke å forsvare tyveri med tenkte tilfeller,har jeg lite penger igjen etter faste avgifter så får jeg bruke dem på det som er viktig,har jeg feks betalt alle utgifter og sitter igjen med 1000 kr til mat og normalt bruker 2000 til dette,skal jeg da inrette meg og handle rimelig mat for 1000 kr eller skal jeg bare fortsette som før og så heller stjele for de 1000 jeg mangler?

Og når det gjelder tyveri av software blir det enda værre for her er det som regel ikke snakk om å være fattig,men om å stjele et produkt fordi sjansen for å bli tatt er så uendelig liten og en kan dermed bruke de pengene på noe annet :nei:

Lenke til kommentar

Nei man kan ikke bruke evig mye penger på software,det kan man heller ikke  på bil,klær,mat,uteliv osv osv, er det da greit at man stjeler dette.

Ditt tenkte tilfelle er ikke relevant fordi deet ikke er virkeligheten,det nytter ikke å forsvare tyveri med tenkte tilfeller,har jeg lite penger igjen etter faste avgifter så får jeg bruke dem på det som er viktig,har jeg feks betalt alle utgifter og sitter igjen med 1000 kr til mat og normalt bruker 2000 til dette,skal jeg da inrette meg og handle rimelig mat for 1000 kr eller skal jeg bare fortsette som før og så heller stjele for de 1000 jeg mangler?

Og når det gjelder tyveri av software blir det enda værre for her er det som regel ikke snakk om å være fattig,men om å stjele et produkt fordi sjansen for å bli tatt er så uendelig liten og en kan dermed bruke de pengene på noe annet  :nei:

8073724[/snapback]

 

Poenget er at å stjele ting går utover den du stjeler fra (folk mister det du stjeler), og det koster ressurser å produsere mat og klær. Programmer koster i utgangspunktet ingen ressurser å kopiere når de først er lagd. Grunnen til at ikke alle kan ha så mange biler man vil er at vi rett og slett ikke har mulighet til å produsere så mange biler feks. Om man ressursfritt kunne kopiere en bil, så hadde situasjonen vært en annen.

 

Dette gjør det ikke nødvendigvis moralsk rett å kopiere, men det illustrere at det er to vesentlig forskjellige ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt klart uenig,for om det ikke ble stjålet feks os så måtte de som i dag stjeler kjøpe disse, greit at ikke alle hadde kjøpt dem,men de fleste ville gjøre det og selv om bare en gjorde det ble det jo økt salg.

8073659[/snapback]

Har du noe som tyder på at de fleste ville gjøre det? Kom gjerne med noe håndfast fremfor synsing.

Det var jo nettopp artikler på hw-nettverket om at piratkopiering ikke får salget av musikk til å droppe nevneverdig.

8073712[/snapback]

 

Selvsagt har jeg ikke det,for å få det måtte det bli umulig for folk å stjele dette i et par år,da ville vi se økningen i salget.

Men jeg vet at dette er tilfelle,det ser jeg jo blandt bekjente som bare laster ned og laster ned , og tro meg dette er ikke folk som er blakke.

Jeg har også hatt en god del kontakt med ungdom, siden jeg i flere år har vært klassekontakt samt at jeg har julpet dem med lan osv,her har vi diskutert dette og de sier jo rett ut at de stjeler heller fra nett og bruker pengene til noe annet fordi sjansen for å bli tatt er lik null.

Jeg betviler sterkt at mitt distrikt er unikt i så tilfelle.

Tror du det ??

Lenke til kommentar
Jeg tror du generalisérer for mye siden det store flertallet av pirater på verdensbasis er nok i mindre velstående land og ikke er på den måten som du beksriver Snekker`n, jeg tror nok det du sier er mindretallet som finnes i en del rike land.

8073848[/snapback]

 

Jeg prøver å ikke generalisere,derfor viser jeg også til rike land, at en fattig laster seg ned et os for i det hele tatt skal få en pc til å fungere driter jeg i, men vi ser jo at vista nå er kommet i en billigutgave beregnet på dem, mon tro om ikke denne kunne vært tilnærmet gratis om de som hadde råd til å kjøpe os ikke stjal disse, hvem vet det er fullt mulig,men desverre får vi ikke svar på det så lenge dette fortsetter.

Forhåpentligvis får vi svaret når neste os kommer,om dette feks leveres med en chip som må innstaleres i maskinen og forhåpentligvis gjør det svært vanskelig å bruke tyvgods :)

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne Pirat kopiering med noe annet, dettop pga det ikke er feks et biltyveri. Det er klin umulig å sitte i stua å laste ned en bil for så å bruke den så mye man ønsker uten at noen merker noe til dette (alleredet her krasjer jo sammenligningen igjen hehe). Sammenligninger fungerer altid dårlig nettop pga det ikke har noe med saken å gjøre (i det hele tatt).

 

Pirat kopiering er vansklig å ha en bestemt mening om pga spekteret er enormt, i mine øyne (forklart noen av synspunktene mine tidligere) er det bådet positive og negative sider ved piratkopiering.

 

At alle som piratkopierer er tyver\kjeltringer blir altfor lett, sammfunnet må ta en stor del av skylden her (stikkord tilgjenglighet)

 

edit

Forøvrig ikke et nytt fenmomen, om jeg ser tilbake til Amiga tiden så var det ingen i den "gjengen" som haddet 1 orginal spill (bortsett fra jeg som var uber bortskjemt). Det er de raske linjene vi får leid i dag som er det største problemet (altså tilgjengligheten)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Dama til en kompis av meg har hatt maling som hobby i mange år. De siste par årene har hun tatt "inspirasjon" fra andre. Dette innebærer å ta bilde av maleri som står til salgs nede i galleriet (1000-50000kr klassen rundt regna), og male disse hjemme isteden. Disse er jo såklart ikke helt gode å sammenligne med, da det ikke er snakk om perfekte kopier. Men for en som meg så er dette evig bra nok. Jeg greier ikke å se forskjell på dem, jeg greier ikke høre forskjell på en mp3 og original-cden, og jeg ser egentlig ikke noen irriterende forskjell på dvd/divx.

 

Er dette farlig for kunstmiljøet? Nei jeg syns ikke det. Hadde det derimot vært en fabrikk der man tok og masseproduserte maleri før man solgte dem svart så hadde dette vært noe stort stygt og fælt noe.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Vet ikke om det bare er meg, men noe av det som plager meg minst her i verden, -er hvorvidt naboen bruker cracked OS, mens jeg har betalt full pris. Når jeg velger å betale er det fordi; 1. har råd til det, 2; er for lat, 3; orker ikke alt styret/usikkerheten rundt det å kjøre med cracked versjon. I mine øyne har liksom de som kjører cracked "betalt" i form av usikkerhet (nå og fremtidig), og det oppveier for meg iallefall. ;)

 

Dessuten tror jeg dette vil gå seg til over tid, dvs. etterhvert vil flere kjøpe OS'et på riktig måte.

Lenke til kommentar
Man kan ikke sammenligne Pirat kopiering med noe annet, dettop pga det ikke er feks et biltyveri. Det er klin umulig å sitte i stua å laste ned en bil for så å bruke den så mye man ønsker uten at noen merker noe til dette (alleredet her krasjer jo sammenligningen igjen hehe). Sammenligninger fungerer altid dårlig nettop pga det ikke har noe med saken å gjøre (i det hele tatt).

 

Så det er ikke tyveri fordi du sitter hjemme?

Det er også klin umulig å stjele en bil på polet feks,er det derfor ikke et tyveri å stjele en bil :hmm:

Ja sammenligninger kan passe dårlig,men uansett hva man erverver seg uten å betale for det når det har en pris er tyveri.

 

Dama til en kompis av meg har hatt maling som hobby i mange år. De siste par årene har hun tatt "inspirasjon" fra andre. Dette innebærer å ta bilde av maleri som står til salgs nede i galleriet (1000-50000kr klassen rundt regna), og male disse hjemme isteden. Disse er jo såklart ikke helt gode å sammenligne med, da det ikke er snakk om perfekte kopier. Men for en som meg så er dette evig bra nok. Jeg greier ikke å se forskjell på dem, jeg greier ikke høre forskjell på en mp3 og original-cden, og jeg ser egentlig ikke noen irriterende forskjell på dvd/divx.

 

Er dette farlig for kunstmiljøet? Nei jeg syns ikke det. Hadde det derimot vært en fabrikk der man tok og masseproduserte maleri før man solgte dem svart så hadde dette vært noe stort stygt og fælt noe.

 

Spørsmålet er ikke om det er farlig for et miljø eller ei,spørsmålet er om det er lovlig eller ei,er det ikke lovlig så stjeler du jo det.

 

 

Vet ikke om det bare er meg, men noe av det som plager meg minst her i verden, -er hvorvidt naboen bruker cracked OS, mens jeg har betalt full pris. Når jeg velger å betale er det fordi; 1. har råd til det, 2; er for lat, 3; orker ikke alt styret/usikkerheten rundt det å kjøre med cracked versjon. I mine øyne har liksom de som kjører cracked "betalt" i form av usikkerhet (nå og fremtidig), og det oppveier for meg iallefall.

 

Går heller ikke rundt og ergrer meg over dette,men jeg forsøker å sette fokus på noe som bare brer seg og som går utover erlige folk,hva om alle lastet ned og ingen kjøpte? Ble det da noe å laste ned? nei selvsagt ikke fordi noen må betale for det andre stjeler og det er hele poenget,du rammer ikke bare de du stjeler fra men du rammer kompisen din som er ærlig :nei:

Lenke til kommentar
Så det er ikke tyveri fordi du sitter hjemme?

Det er også klin umulig å stjele en bil på polet feks,er det derfor ikke et tyveri å stjele en bil 

Ja sammenligninger kan passe dårlig,men uansett hva man erverver seg uten å betale for det når det har en pris er tyveri.

 

Fint du kutter ut slik at ikke alle poengene kommer med, du er også flink til å tenke i samme bane uansett hvilken vinkler medlemer vinkler saken på.

 

Om du leser posten en gang til så svarer jeg på hvorfor samenligninger passer dårlig. Om du skal fortsett å ha instillingen at Tyveri er Tyveri uansett mellom hele tråden ser jeg ikke poenget i at du fortsetter å diskuture du har jo bestemt deg alt (og tror samtlige har fått det med seg nå). Du serverer jo en preken du diskuterer ikke.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg prøver å ikke generalisere,derfor viser jeg også til rike land, at en fattig laster seg ned et os for i det hele tatt skal få en pc til å fungere driter jeg i, men vi ser jo at vista nå er kommet i en billigutgave beregnet på dem, mon tro om ikke denne kunne vært tilnærmet gratis om de som hadde råd til å kjøpe os ikke stjal disse, hvem vet det er fullt mulig,men desverre får vi ikke svar på det så lenge dette fortsetter.

Forhåpentligvis får vi svaret når neste os kommer,om dette feks leveres med en chip som må innstaleres i maskinen og forhåpentligvis gjør det svært vanskelig å bruke tyvgods  :)

8073925[/snapback]

 

Synes ikke den chipen er en så dårlig ide i utgangspunktet. Så lenge den ikke stjeler systemresurser og ikke oppfører seg som spyware og ringer hjem til Microsoft hver uke selvfølgelig. På en annen side er det ganske idiotisk om man trenger en hel chip bare for å kjøre ett enkelt program, men hvis den chipen kunne utvides til å kunne brukes til andre programmer også, så hadde jeg sluppet all CD-sjongleringen hver gang jeg skulle starte et spill. :D

 

Det er langt ifra en ideel løsning, men etter min mening ville noe slikt være mye bedre enn kopibeskyttelser som f.eks WGA og Starforce. :thumbdown:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Så det er ikke tyveri fordi du sitter hjemme?

Det er også klin umulig å stjele en bil på polet feks,er det derfor ikke et tyveri å stjele en bil 

Ja sammenligninger kan passe dårlig,men uansett hva man erverver seg uten å betale for det når det har en pris er tyveri.

 

Fint du kutter ut slik at ikke alle poengene kommer med, du er også flink til å tenke i samme bane uansett hvilken vinkler medlemer vinkler saken på.

 

Om du leser posten en gang til så svarer jeg på hvorfor samenligninger passer dårlig. Om du skal fortsett å ha instillingen at Tyveri er Tyveri uansett mellom hele tråden ser jeg ikke poenget i at du fortsetter å diskuture du har jo bestemt deg alt (og tror samtlige har fått det med seg nå). Du serverer jo en preken du diskuterer ikke.

8074431[/snapback]

 

Kutter ut? Jeg sier jo at sammenligninger passer dårlig.

Så det er altså galt at jeg beholder min menig og at de dermed er en preken,du unnlater å si hva det da er for de som er for tyveri og også beholder sin mening, er også de forutbestemte og holder prekner eller er det rene mannaen :whistle:

At det irritererer deg at jeg ikke er for tyveri blir ikke mitt problem,jeg forandrer ikke moralske holdninger for å tekkes noen,jeg står for dem :)

 

edit

Forøvrig ikke et nytt fenmomen, om jeg ser tilbake til Amiga tiden så var det ingen i den "gjengen" som haddet 1 orginal spill (bortsett fra jeg som var uber bortskjemt). Det er de raske linjene vi får leid i dag som er det største problemet (altså tilgjengligheten)

 

Så det er altså tilgjengeligheten sin feil at en stjeler,er det ikke heller slik at det er en lav moral som er problemet , har jeg noe mere rett å stjele en bil fordi den stod utenfor garasjen og ikke inni :nei:

 

Men mitt syn er vel nok diskutert,jeg fremmer mitt syn fordi jeg mener det er feil å stjele, så får dere andre heller fortsette å diskutere piratnøkler og hvordan/om de virker :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...