Gå til innhold

Vista-aktivering knekt


Anbefalte innlegg

At piratkopiering er en uting er vel de fleste enige om, men man kan vel ikke si at Microsoft lider av dette. Tross alt bruker 80% av verdens PC'er Windows, og MS er allikevel frekke nok til å ta seg grådig betalt for Vista. Synes det er svært naivt å tro at mindre piratkopiering av Windows vil komme forbrukeren til gode. Det vil heller forsvinne ut som utbytte til investorer. Uten konkurranse har Microsoft ingen grunn til å skru ned prisene. Grunnen til at andre plattformer sliter med å få fotfeste er nettopp fordi Microsoft implementerer ting som DirectX, lukkede Office formater, Internet Explorer, Windows Media formater, og andre teknologier som er eksklusive for Windows plattformen. Det er selskaper som lider på grunn av mye piratkopiering, men Microsoft fortjener da virkelig ingens sympati...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at en del bransjer, blant annet innenfor programver og film, at produsentene faktisk tjener på piratkopiéring. Det er nok (som andre også sier) ganske mange som kjøper programvare eller spesielt filmer/spill om de liker det ulovlige produktet. Og det er nok en del personer i mindre velstående land som har jobbet seg opp på ulovlig programvare, og som senere kjøper lovlig programvare (som de ikke ville kjøpt om de ikke skaffet ulovlig i utgangspunktet).

 

Jeg anser ikke det som noe serlig problem de som skaffer ulovlig programvare i småskala, men de som driver aktivt er nok et problem for industrien.

Lenke til kommentar
Nei, det synes jeg er et stort paradoks.  Først fordi man innbiller seg at spillopplevelsen blir bedre fordi at man har en kraftig spill-PC, og fordi man er nødt til å basere seg på å piratkopiere Windows og alle spillene for å kunne ha noe som helst glede av PCen.  Hvis man i stedet kjøpte en skikkelig spillkonsoll, hvor mange spill tror du ikke man hadde hatt råd til å kjøpe for differansen mellom den og en kraftig spill-PC?

8068446[/snapback]

Akkurat det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg mener nå fortsatt at det ikke er rart at folk ikke har penger igjen om de har brukt opp alt på en dyr maskin :) Om det er så klokt kan jo såklart diskuteres...

8068469[/snapback]

Sant nok, men en slik fremgangsmåte er dessverre mer regelen enn unntaket her til lands virker det som på meg iallefall. Piratkopiering av spill til Windows er et meget utbredt fenomen, liten tvil om det, og ifølge produsentene så er det mest utbredt blant de rikeste landene i verden der salget av kraftige spill-PCer også er størst. Selv mener jeg at det blir helt feil å gjøre seg helt avhengig av en plattform man ikke har råd til å bruke hvis man en dag plutselig måtte kjøpe alt.

 

Microsoft tjener grovt på at folk har blitt oppdratt på Windows, spesielt når disse personene en dag kommer ut i jobb så hverken vil eller kan de bruke noe annet enn nettopp Windows. Det er jo ikke uten grunn at Microsoft er kommet i den mektige posisjonen de er i dag, og en av de viktigste årsakene til det tror jeg er basert på nettopp piratkopiering. Noen tror kanskje de er lure når de kopierer Windows, men i praksis så er det kanskje de selv som blir lurt til syvende og sist?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
sablabra Postet i dag, 15:20

  QUOTE(snorreh @ 03/03-2007 : 15:03)

Det er heldigvis aldri for seint til å prøve alternativene - bli kvitt Windows-avhengigheten idag!

 

 

 

Så lenge ikke alle spillene mine fungerer på andre plattformer enn windows, kommer ikke jeg til å bytte i hvert fall...

Nei, det virker på meg som om dere som i alle MS diskusjoner kommer drassende med med Linux, ikke helt vil forstå at det er ganske langt igjen før Linux er et reelt alternativ for veldig mange. Dette skyldes både manglende brukervennelighet og programkompabillitet.

Og det å si at "hvis bare fler hadde brukt Linux" hadde det vært så mye bedre blir jo bare meningsløst. Det er ikke den veien det fungerer. Kom med et konkurransedyktig produkt, så kan man tenke seg at fler vil bytte. Det virker jo som det går rette veien med dette, men vi er altså etter mitt syn ikke der at vi bare kan velge mellom to likeverdige produkter enda.

Lenke til kommentar
Nei, det virker på meg som om dere som i alle MS diskusjoner kommer drassende med med Linux, ikke helt vil forstå at det er ganske langt igjen før Linux er et reelt alternativ for veldig mange. Dette skyldes både manglende brukervennelighet og programkompabillitet.

8068684[/snapback]

Du nevner Linux som om det liksom bare finnes en type Linux og at det skulle være det eneste alternativet til Windows, men det stemmer selvsagt ikke. Som jeg tidligere har påpekt så finnes det fortsatt flere alternativer, blant annet disse:

 

- Ubuntu Linux 6.10

 

- Solaris 10

 

- AmigaOS 4

 

- FreeBSD 6.2

 

- Mac OS X

 

Brukervennligheten til flere av disse operativsystemene er faktisk bedre enn Windows, men det avhenger selvsagt av graden av Windows-avhengighet. Jeg har nevnt Ubuntu Linux nettopp fordi at den er etter manges mening den mest brukervennlige Linux-distribusjonen. Hvis du trykker på linkene så kommer du til tester av disse operativsystemene om det skulle være interessant. Manglende programvare-kompatibilitet får nå så være, det er det kun Microsoft som tjener på og ikke oss forbrukere.

 

Og det å si at "hvis bare fler hadde brukt Linux" hadde det vært så mye bedre blir jo bare meningsløst. Det er ikke den veien det fungerer. Kom med et konkurransedyktig produkt, så kan man tenke seg at fler vil bytte. Det virker jo som det går rette veien med dette, men vi er altså etter mitt syn ikke der at vi bare kan velge mellom to likeverdige produkter enda.

8068684[/snapback]

De fleste av disse alternativene er absolutt konkurransedyktige hvis man først er villig til å prøve noe nytt. Min erfaring er dessverre at mange er redd for nye ting, de kan jo faktisk risikere å lære noe nytt (skrekk og gru). Seriøst, mange velger Windows fordi de ikke har fått prøvd noe annet. Har du noengang tenkt på hva som fikk deg til å bruke Windows, gjorde du det valget selv basert på grundige evalueringer av alternativene eller var det noen andre som dyttet deg i den retningen? ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hardwarenøkler er også lette å knekke

8066973[/snapback]

Eh, ja du vet åpenbart hva du snakker om :roll:

 

 

Hardware-løsninger (dongler) har vært prøvd mange ganger før uten at det virker, så jeg tror det er optimistisk å anta at det stopper tyveri.

8067915[/snapback]

At hardware-løsninger ikke virker er ikke riktig. I bransjen jeg jobber bruker vi en del forskjellig programvare med relativt dyre lisenser (1000-4000kr). Tidligere ble disse programmene alltid cracket. Uansett hvor mye en beskytet programmene ble det alltid knekt. For ca to år siden begynte derimot ene utvikleren å ta i bruk Smart Card beskyttelse, slik at deler av programvaren/algoritmen er lagret på kortet. At ALLE programmene vi bruker nå har tatt i bruk SmartCard sier vel litt om hvor godt dette har fungert - for ikke et eneste har blitt cracket siden den gang.

 

Smart Card er for øvrig en svært brukervennnlig måte å beskytte softwaren på, siden det bare er å sette kortleseren i USB-porten, og så trenger du ikke å taste inn noen kode, validere deg eller noe annet i ettertid. En forutsetning for at dette skal være brukervennlig er at det er mulig å bruke PC'en uten også, i en begrenset periode (i tilfelle du mister den, blir ødelagt etc). En annen ting som kan være en fordel med smart card er at du ikke nødvendigvis trenger å binde lisensen til én PC. Kjøper du ny PC, bare setter du nøkkelen i USB-porten til den nye PC'en, og ingen aktivering er nødvendig.

 

Selvfølgelig - Smart Cards er også mulig å knekke, men det er jo åpenbart utrolig mye vanskeligere enn å knekke vanlige software-beskyttelser. Men selv om det blir funnet mulighet for å bruke OS'et uten, vil det fremdeles være en god måte å "identifisere" seg ved nedlasting av software f.eks.

 

Vedlagt er et bilde av Schlumberger Smart-Cards til et av produktene vi forhandler. Denne typen kort er den klart mest utbredte i bransjen vår - og som nevnt, ikke knekket enda, etter flere år.

post-6000-1172938935_thumb.jpg

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Jeg har i hvert fall prøvd noen distroer, men hver gang har jeg raskt gått tilbake til windows på grunn av bedre kompatibilitet. Dersom du ikke bryr deg om f.eks spilling og benchmarking fungerer det for så vidt greit...

8068894[/snapback]

Med kompatibilitet så regner jeg med at du mener maskinvare-kompatibilitet mhp. drivere? Isåfall vil jeg anbefale at du prøver Linux-distroen Ubuntu, som det siste året har demonstrert bedre maskinvare-kompatibilitet enn Windows i en rekke tester. De fleste jeg kjenner som faktisk har prøvd Ubuntu har iallefall blitt svært positivt overrasket :)

 

Når det gjelder spilling så har jeg allerede nevnt spillkonsoller som et rimeligere og bedre alternativ etter min mening. Benchmarking gjør man like bra på alle plattformer, såfremt man ikke er avhengig av noen spesiell Windows-benchmark programvare vel å merke.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hardwarenøkler er også lette å knekke

8066973[/snapback]

Eh, ja du vet åpenbart hva du snakker om :roll:

 

 

Hardware-løsninger (dongler) har vært prøvd mange ganger før uten at det virker, så jeg tror det er optimistisk å anta at det stopper tyveri.

8067915[/snapback]

At hardware-løsninger ikke virker er ikke riktig. I bransjen jeg jobber bruker vi en del forskjellig programvare med relativt dyre lisenser (1000-4000kr). Tidligere ble disse programmene alltid cracket. Uansett hvor mye en beskytet programmene ble det alltid knekt. For ca to år siden begynte derimot ene utvikleren å ta i bruk Smart Card beskyttelse, slik at deler av programvaren/algoritmen er lagret på kortet. At ALLE programmene vi bruker nå har tatt i bruk SmartCard sier vel litt om hvor godt dette har fungert - for ikke et eneste har blitt cracket siden den gang.

 

Smart Card er for øvrig en svært brukervennnlig måte å beskytte softwaren på, siden det bare er å sette kortleseren i USB-porten, og så trenger du ikke å taste inn noen kode, validere deg eller noe annet i ettertid. En forutsetning for at dette skal være brukervennlig er at det er mulig å bruke PC'en uten også, i en begrenset periode (i tilfelle du mister den, blir ødelagt etc). En annen ting som kan være en fordel med smart card er at du ikke nødvendigvis trenger å binde lisensen til én PC. Kjøper du ny PC, bare setter du nøkkelen i USB-porten til den nye PC'en, og ingen aktivering er nødvendig.

 

Selvfølgelig - Smart Cards er også mulig å knekke, men det er jo åpenbart utrolig mye vanskeligere enn å knekke vanlige software-beskyttelser. Men selv om det blir funnet mulighet for å bruke OS'et uten, vil det fremdeles være en god måte å "identifisere" seg ved nedlasting av software f.eks.

 

Vedlagt er et bilde av Schlumberger Smart-Cards til et av produktene vi forhandler. Denne typen kort er den klart mest utbredte i bransjen vår - og som nevnt, ikke knekket enda, etter flere år.

8068952[/snapback]

 

Kan jeg spørre hva slags programmer dette er snakk om? Det vil såkalrt alltid finnes programmer som er såpass stress å knekke, og så lite interesante pga sneverheten, at ingen gidder å knekke det, men det tror jeg skal mye til skjer med windows.

 

Ellers ynes jeg personlig hardware-dongler er noe dill, de tar opp plasser, du kan miste de, og de brukes stort sett på programmer "ingen" har noe interesse av å kopiere uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, det virker på meg som om dere som i alle MS diskusjoner kommer drassende med med Linux, ikke helt vil forstå at det er ganske langt igjen før Linux er et reelt alternativ for veldig mange. Dette skyldes både manglende brukervennelighet og programkompabillitet.

Og det å si at "hvis bare fler hadde brukt Linux" hadde det vært så mye bedre blir jo bare meningsløst. Det er ikke den veien det fungerer. Kom med et konkurransedyktig produkt, så kan man tenke seg at fler vil bytte. Det virker jo som det går rette veien med dette, men vi er altså etter mitt syn ikke der at vi bare kan velge mellom to likeverdige produkter enda.

8068684[/snapback]

Linux er et reellt alternativ i dag for de aller fleste. Installasjon er gjerne den store bøygen, men her snakker vi om folk som bruker dager på å hakke inn en beta-Vista, men minimal veiledning vil de samme personer få en mye lettere jobb med å ferdigstille en linuxboks.

 

Jeg har i hvert fall prøvd noen distroer, men hver gang har jeg raskt gått tilbake til windows på grunn av bedre kompatibilitet. Dersom du ikke bryr deg om f.eks spilling og benchmarking fungerer det for så vidt greit...

8068894[/snapback]

Dersom SuperPi tilhører fredagskosen din, kan jeg anbefale deg en rekke andre benker som er mye mer givende, og fungerer utmerket med linux. Med blant annet Quake, Doom og UT i linuxversjon får du vel også nok blod på fingrene.

 

En vista aktiverings tråd med - Windows vs Konsoll i spill og og drøssvis med reklame om Linux (forøvrig ikke en bombe)

8069022[/snapback]

Etter uker med MS-drit, og ørten sider med kviseprat om Vista synes jeg vel det var på tide med ordentlig innhold i tråden, vi har da vel holdt oss borte ganske lenge i denne tråden, synes du ikke?

Lenke til kommentar
snorreh Postet i dag, 17:29

De fleste av disse alternativene er absolutt konkurransedyktige hvis man først er villig til å prøve noe nytt. Min erfaring er dessverre at mange er redd for nye ting, de kan jo faktisk risikere å lære noe nytt (skrekk og gru). Seriøst, mange velger Windows fordi de ikke har fått prøvd noe annet. Har du noengang tenkt på hva som fikk deg til å bruke Windows, gjorde du det valget selv basert på grundige evalueringer av alternativene eller var det noen andre som dyttet deg i den retningen?

Jeg ramlet utpå Windows-kjøret og ble raskt hekta for å slippe unna DOS komandolinje- helvete i sin tid. Men likevel, jeg skjønner poenget ditt, men tror rett også slett de som vil prøve å ta over markedsandeler må ta høyde for at brukeren stort sett har erfaring fra Windows eller eventuelt Mac, og gjøre det forståelig ut fra det.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd alle på listen din, men har tenkt at min laptop kanskje kunne være en Ubuntu kandidat. Jeg må si jeg syns det var vanskelig å få til helt elementære ting som å få oppløsning riktig, musen til å fungere, samt å komme meg på nett trådløst. Det er mulig jeg var uheldig, eller rett og slett er dum, men opplever det svært lite intuitivt, og følte meg litt satt tilbake til det som var årsaken til Windows overgangen med kryptiske komandoer.

 

Jeg kommer nok til å fortsette mine eksperimenter med i alle fall Ubuntu, siden jeg liker å lære og teste nye ting, og jeg ser et vist potensiale også. Men at det skal være noen erstatning for Windows har jeg litt vanskelig for å se her og nå, desverre egentlig, for skulle gjerne sett MS miste litt andeler på OS markedet...

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å splitte ut kontroller-delen av diskusjonen, forumet er litt seigt hos meg, så mulig det har blitt litt tull med det. Men jeg håper resultatet er noenlunde greit :)

8069098[/snapback]

Ok, men da burde du isåfall lenket til den nye tråden du opprettet for dem som kunne ha interesse av å fortsette diskusjonen?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å splitte ut kontroller-delen av diskusjonen, forumet er litt seigt hos meg, så mulig det har blitt litt tull med det. Men jeg håper resultatet er noenlunde greit :)

8069098[/snapback]

Ok, men da burde du isåfall lenket til den nye tråden du opprettet for dem som kunne ha interesse av å fortsette diskusjonen?

8069228[/snapback]

 

Det glemte jeg i farten:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=726074&hl=

Lenke til kommentar
snorreh Postet i dag, 17:29

De fleste av disse alternativene er absolutt konkurransedyktige hvis man først er villig til å prøve noe nytt. Min erfaring er dessverre at mange er redd for nye ting, de kan jo faktisk risikere å lære noe nytt (skrekk og gru). Seriøst, mange velger Windows fordi de ikke har fått prøvd noe annet. Har du noengang tenkt på hva som fikk deg til å bruke Windows, gjorde du det valget selv basert på grundige evalueringer av alternativene eller var det noen andre som dyttet deg i den retningen?

Jeg ramlet utpå Windows-kjøret og ble raskt hekta for å slippe unna DOS komandolinje- helvete i sin tid. Men likevel, jeg skjønner poenget ditt, men tror rett også slett de som vil prøve å ta over markedsandeler må ta høyde for at brukeren stort sett har erfaring fra Windows eller eventuelt Mac, og gjøre det forståelig ut fra det.

8069207[/snapback]

Ja, og det er også det som skjer nå. Alle alternativene posisjonerer seg i forhold til Windows, og fokuset går stadig mer over på brukervennlighet på desktop'en. Jeg tror faktisk du vil bli positivt overrasket over at flere av alternativene jeg listet opp på mange måter er mer intuitive og mindre kryptiske sammenlignet med Windows. Det å ha erfaringer med alternativene gjør det også lettere å forstå svakhetene med Windows, som ved første øyekast ikke er like opplagte for de fleste.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd alle på listen din, men har tenkt at min laptop kanskje kunne være en Ubuntu kandidat. Jeg må si jeg syns det var vanskelig å få til helt elementære ting som å få oppløsning riktig, musen til å fungere, samt å komme meg på nett trådløst. Det er mulig jeg var uheldig, eller rett og slett er dum, men opplever det svært lite intuitivt, og følte meg litt satt tilbake til det som var årsaken til Windows overgangen med kryptiske komandoer.

 

Jeg kommer nok til å fortsette mine eksperimenter med i alle fall Ubuntu, siden jeg liker å lære og teste nye ting, og jeg ser et vist potensiale også. Men at det skal være noen erstatning for Windows har jeg litt vanskelig for å se her og nå, desverre egentlig, for skulle gjerne sett MS miste litt andeler på OS markedet...

8069207[/snapback]

Ok, da tror jeg Ubuntu vil være midt i blinken for deg ettersom det har demonstrert bedre maskinvare-kompatibilitet mhp. drivere sammenlignet med Windows i en rekke tester det siste året. Som så mange andre jeg kjenner så tror jeg også du kommer til å bli svært positivt overrasket over Ubuntu :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...