Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Nå satte jeg kaffen i vrangstrupen. Er det virkelig noen der ute som seriøst tror på arvesynden?

 

 

 

Litt ot: Kom over denne på wiki, ser litt interessant ut etter min mening.

 

Den mørke materien, engelsk originaltittel His Dark Materials, er en trilogi av den britiske forfatteren Philip Pullman. Verket (bestående av Det gylne kompasset, Den skarpeste kniven og En kikkert av rav) blir normalt regnet som en barne- og ungdomstrilogi. Likevel har bøkene i stor grad fanget mange eldre leseres oppmerksomhet, muligens grunnet trilogiens påståtte negative fremstillinger av kristendommen.

 

Bøkene følger den tolv år gamle jenta Lyra på reise gjennom flere forskjellige universer, hvorav ett av dem representerer vårt eget. I hovedpersonens univers eksisterer menneskenes sjel i form av en dyreliknende skapning som alltid ledsager sitt menneske, kalt en daimon (uttales demon). Dette, med andre overnaturlige innslag, gjør til at Den mørke materien defineres som fantastisk litteratur.

 

New Line Cinema og regissør Chris Weitz arbeider med å filmatisere trilogien, og første del ventes lansert i desember 2007.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i det gamle testamentet. Les punkt 2.4 i først post.

 

Og hvis du har en klar definisjon på "moseloven", så hadde det vært greit...

Vi vet at "drep dem som slår sine foreldre" og "drep dem som forbanner sine foreldre" er i effekt i det nye testamentet -- og at jesus ikke motsetter seg denne loven -- som du kan se i sitatet i punkt 0.2 d)...

8174064[/snapback]

 

Jeg bare lurte på "drep dem som slår sine foreldre",( hvis den eksisterer?)

Gjelder det også for unger som smekker til foreldrene eller? Sikkert teit spørsmål.. men men

Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på "drep dem som slår sine foreldre",

Gjelder det også for unger som smekker til foreldrene eller? Sikkert teit spørsmål.. men men

8236430[/snapback]

Markus har bekreftet loven; som du kan lese i punkt 0.2 i første post, som gir referanse til bibelen.

Ellers så finner du referansen til selve loven i det gamle testamentet under punkt 2.4 i første post i dette emnet.

 

Det er vel strengt tatt opp til foreldrene å bedømme om barnet har slått -- siden gud, etter Jesus, overlater all avstraffing og dreping til sine undersåtter.

 

Men det ville sikkert behaget gud om andre tok affære når enkelte foreldre i affeksjon fornekter at deres barn har slått.

Lenke til kommentar
Gud er ikke ond!

 

Gud tåler ikke synd og derfor kom Jesus til jorden for å rettferdiggjøre oss syndige mennesker. .

 

Hvordfor være en ateist, hva vil det hjelpe ved verdens undergang! Jeg bare spør.

HAHAHAHA :rofl:

Nye "kreative" forklaringer dukker opp heletiden.

Hvorfor abonnere på magasiner når forumet er mer underholdene? :!:

8224906[/snapback]

 

Vaio er ikke smart. han er bare en helt tåpelig idiot som tror han er tøff. IDIOT! hahahahahahaha

:rofl::rofl: :

 

Det er jo slik du skriver; Direkte tåpelig. Jeg fatter ikke ikke at du ikke er kastet ut av hele forumet!

8227795[/snapback]

 

Pent og sakelig personangrep.. tufs! :!:

 

Hva hjelper det ved verdens undergang å være teist? Gud finnes jo ikke, så jeg vil se på det som veldig mye bortkastet tid å være teist, med tanke på alle de timene du bare lå/satt/stod og undret over gud og hans "gjerninger", alle timene i kirke, alle timene med iherdig misjonering?

 

Prøv å hold deg nogen lunde saklig her nå, mr teist! :roll:

Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på "drep dem som slår sine foreldre",

Gjelder det også for unger som smekker til foreldrene eller? Sikkert teit spørsmål.. men men

8236430[/snapback]

Markus har bekreftet loven; som du kan lese i punkt 0.2 i første post, som gir referanse til bibelen.

Ellers så finner du referansen til selve loven i det gamle testamentet under punkt 2.4 i første post i dette emnet.

 

Det er vel strengt tatt opp til foreldrene å bedømme om barnet har slått -- siden gud, etter Jesus, overlater all avstraffing og dreping til sine undersåtter.

 

Men det ville sikkert behaget gud om andre tok affære når enkelte foreldre i affeksjon fornekter at deres barn har slått.

8236949[/snapback]

 

Så er det slik å forstå at hvis du er en foreldre som har blitt slått av ditt barn, og la oss si vil følge den "regelen". Så har du på en måte i "Guds Navn" rett til og drepe ungen?

Lenke til kommentar

Gud har inspirert en skribent til å skrive det inn i bibelen ja.

 

2. Mosebok, kapittel 21:

15 Den som slår sin far eller mor, skal dø.

17 Den som forbanner sin far eller mor, skal dø

 

Det kan ikke feiltolkes, vel?

 

Hva med 2. Mosebok, Kapittel 21:

7 Når en mann selger sin datter som trellkvinne, skal hun ikke gis fri som trellene.

 

Markus, kapittel 7:

6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet:

Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg.

7 Forgjeves dyrker de meg,

for det de lærer, er menneskebud.

8 Dere har forlatt Guds bud, men holder fast på menneskers overlevering.»

9 Og han sa til dem: «Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering! 10 For Moses sa: ' Hedre din far og din mor', og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'.

 

Jesus likte tydligvis ikke at man sluttet å drepe sine barn for å godgjøre herrens vrede...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt opp til foreldrene å bedømme om barnet har slått -- siden gud, etter Jesus, overlater all avstraffing og dreping til sine undersåtter.

 

Men det ville sikkert behaget gud om andre tok affære når enkelte foreldre i affeksjon fornekter at deres barn har slått.

8236949[/snapback]

 

Hvor i Bibelen står det at Gud overlater avstraffing av synd til "sine undersåtter"? Eller er dette bare noe du dikter opp nå?

 

Hvordan klarer du å feiltolke dette, selv etter at jeg har påpekt for deg flere ganger hvordan ting henger sammen? Om det er for å fremme din personlige agenda mot kristendommen, kan du spare deg det, stråmannsargumenter hjelper ingen. Jeg har gjentatte ganger forklart deg disse tingene, og likevel ignorerer du bare det jeg sier, og durer på med dine ignorante uttalelser. Igjen; Det står ikke at vi skal drepe den som slår sine foreldre, det står rett og slett at den som slår sine foreldre skal dø, med andre ord straffes av Gud ved dommens dag. Dette er underbygget mange andre steder i Bibelen, og er svært lite åpent for varierende tolkninger.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer du å feiltolke dette, selv etter at jeg har påpekt for deg flere ganger hvordan ting henger sammen? Om det er for å fremme din personlige agenda mot kristendommen, kan du spare deg det, stråmannsargumenter hjelper ingen. Jeg har gjentatte ganger forklart deg disse tingene, og likevel ignorerer du bare det jeg sier, og durer på med dine ignorante uttalelser. Igjen; Det står ikke at vi skal drepe den som slår sine foreldre, det står rett og slett at den som slår sine foreldre skal dø, med andre ord straffes av Gud ved dommens dag.

8237808[/snapback]

 

Du har påpekt at moseloven gjelder.

Når loven sier at noen skal dø, så er det ikke snakk om at gud skal gjøre det.

Det er menneskene.

 

Leviticus 20

20:2 Again, thou shalt say to the children of Israel, Whosoever he be of the children of Israel, or of the strangers that sojourn in Israel, that giveth any of his seed unto Molech; he shall surely be put to death: the people of the land shall stone him with stones.

 

Leviticus 20

20:13 If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

Jeg mener å huske at dette betyr "kutte over strupen" -- som i motsetning til steining. Hvis ikke de skal steines til blode og døden.

Jeg er usikker på denne... Men dø -- det skal de.

 

Deuteronomy 22

22:23 If a damsel that is a virgin be betrothed unto an husband, and a man find her in the city, and lie with her;

22:24 Then ye shall bring them both out unto the gate of that city, and ye shall stone them with stones that they die; the damsel, because she cried not, being in the city; and the man, because he hath humbled his neighbour's wife: so thou shalt put away evil from among you.

 

Deuteronomy 22

(Forkortet: Dersom en mann ikke vil ha sin betrodde til hustru, og kvinnen ikke er jomfru...)

22:21 Then they shall bring out the damsel to the door of her father's house, and the men of her city shall stone her with stones that she die: because she hath wrought folly in Israel, to play the whore in her father's house: so shalt thou put evil away from among you.

 

Exodus (Angående å røre eller gå på fjellet Sinai, før trompetene har gjallet)

19:13 There shall not an hand touch it, but he shall surely be stoned, or shot through; whether it be beast or man, it shall not live: when the trumpet soundeth long, they shall come up to the mount.

 

...

Jeg tror forfatterene ble lei av å gjenta "thy shall stone them to death" etter ett par og hundre ganger...

 

En bonus:

 

24:16 And he that blasphemeth the name of the LORD, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him: as well the stranger, as he that is born in the land, when he blasphemeth the name of the Lord, shall be put to death.

 

Gud er en patetisk morderisk dott.

Blasfemi.

Jeg har akkurat gjort meg fortjent til steining.

 

Er du enig i at jødene har lov til å drepe -- og at man ved hjelp av jødedommen kan komme til himmelen hvis man bare dreper homofile, blasfemister, utro jenter, jenter som ikke er jomfru på bryllupsnatten -- og at dette er en av veiene til himmelriket?

 

Noen fler sitater (det finnes mange å ta av):

 

Deuteronomy 17

17:3 And hath gone and served other gods, and worshipped them, either the sun, or moon, or any of the host of heaven, which I have not commanded;

17:4 And it be told thee, and thou hast heard of it, and enquired diligently, and, behold, it be true, and the thing certain, that such abomination is wrought in Israel:

17:5 Then shalt thou bring forth that man or that woman, which have committed that wicked thing, unto thy gates, even that man or that woman, and shalt stone them with stones, till they die.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Markus har bekreftet loven; som du kan lese i punkt 0.2 i første post, som gir referanse til bibelen.

Ellers så finner du referansen til selve loven i det gamle testamentet under punkt 2.4 i første post i dette emnet.

 

Det er vel strengt tatt opp til foreldrene å bedømme om barnet har slått -- siden gud, etter Jesus, overlater all avstraffing og dreping til sine undersåtter.

 

Men det ville sikkert behaget gud om andre tok affære når enkelte foreldre i affeksjon fornekter at deres barn har slått.

8236949[/snapback]

 

 

Jeg tror du skal lese hele Markus kap 7 før du fortsetter denne diskusjonen. Er det noe som tyder på at de kristne på Jesus tid tok livet av de det her snakkes om? Nei. Det er guds straff det snakkes om. Under Moseloven var dette et bud som ble effektuert umiddelbart, men ikke under Jesus.

 

Så da kan en jo begynne å lure. Det sies i Bibelen at den sjel som synder, den skal dø. Men vi dør jo alle sammen??

Lenke til kommentar
Er det noe som tyder på at de kristne på Jesus tid tok livet av de det her snakkes om? Nei. Det er guds straff det snakkes om. Under Moseloven var dette et bud som ble effektuert umiddelbart, men ikke under Jesus.

8238477[/snapback]

 

Jeg synes du skal lese posten før den du skrev akkurat nå.

Der er det nevnt en del eksempler på at "Skal dø" betyr "skal steines (av dem som oppdager lovbruddet) eller de fornærmede"

 

"Skal dø" er ikke noe som betyr at noen skal drepes av gud -- det er menneskene som skal steine disse til døde.

 

Vi ser at alle som tilber andre guder skal steines -- mens det bare står at hekser skal dø.

Vi kan trygt anta at hekser skal steines til døde...

 

Dessuten er det påpekt at man kan komme til himmelen *enten* ved å følge Jesus *eller* ved å følge det gamle testamentet til punkt og prikke.

Som innebærer at en del mennesker som gir gud ubehag skal dø.

 

Markus, kapittel 7:

6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet:

Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg.

7 Forgjeves dyrker de meg,

for det de lærer, er menneskebud.

8 Dere har forlatt Guds bud, men holder fast på menneskers overlevering.»

9 Og han sa til dem: «Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering! 10 For Moses sa: ' Hedre din far og din mor', og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'.

 

Jesus selv sier at jødene ikke er følger gud sitt bud...

Jesus sier selv at de skal drepe dem som bruker onde ord mot sin mor og far.

 

Han mener ikke at de skal dø, som i "alle skal dø" -- han mener at de skal steines.

Hvorfor?

Fordi de absolutt fleste tilfellene hvor det står "skal dø" så står det også at de skal steines.

Hvis vi ser på den relative alvorligheten til de forskjellige lovbruddene med dagens øyne, så er det vitterlig ikke stor forskjell på å steine dem som har en annen tro og på å steine dem som sier noe ondt om sin mor og far; vanære og blasfemi.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Er det noe som tyder på at de kristne på Jesus tid tok livet av de det her snakkes om? Nei. Det er guds straff det snakkes om. Under Moseloven var dette et bud som ble effektuert umiddelbart, men ikke under Jesus.

8238477[/snapback]

 

Jeg synes du skal lese posten før den du skrev akkurat nå.

Der er det nevnt en del eksempler på at "Skal dø" betyr "skal steines (av dem som oppdager lovbruddet) eller de fornærmede"

 

"Skal dø" er ikke noe som betyr at noen skal drepes av gud -- det er menneskene som skal steine disse til døde.

 

Vi ser at alle som tilber andre guder skal steines -- mens det bare står at hekser skal dø.

Vi kan trygt anta at hekser skal steines til døde...

 

Dessuten er det påpekt at man kan komme til himmelen *enten* ved å følge Jesus *eller* ved å følge det gamle testamentet til punkt og prikke.

Som innebærer at en del mennesker som gir gud ubehag skal dø.

 

Markus, kapittel 7:

6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet:

Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg.

7 Forgjeves dyrker de meg,

for det de lærer, er menneskebud.

8 Dere har forlatt Guds bud, men holder fast på menneskers overlevering.»

9 Og han sa til dem: «Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering! 10 For Moses sa: ' Hedre din far og din mor', og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'.

 

Jesus selv sier at jødene ikke er følger gud sitt bud...

Jesus sier selv at de skal drepe dem som bruker onde ord mot sin mor og far.

 

Han mener ikke at de skal dø, som i "alle skal dø" -- han mener at de skal steines.

Hvorfor?

Fordi de absolutt fleste tilfellene hvor det står "skal dø" så står det også at de skal steines.

Hvis vi ser på den relative alvorligheten til de forskjellige lovbruddene med dagens øyne, så er det vitterlig ikke stor forskjell på å steine dem som har en annen tro og på å steine dem som sier noe ondt om sin mor og far; vanære og blasfemi.

8239526[/snapback]

 

Jeg gidder ikke lese en engelsk bibel som har språkdrakt fra middelalderen. Skal du gjengi noe så kom med noe oppdatert. Men jeg tror ikke du tok poenget mitt. La meg gjøre dette enkelt; Kjenner du til at Jesus og disiplene steinet eller drepte noen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg gidder ikke lese en engelsk bibel som har språkdrakt fra middelalderen. Skal du gjengi noe så kom med noe oppdatert

8244511[/snapback]

 

Leviticus 20

20:2 “Moreover, you shall tell the children of Israel, ‘Anyone of the children of Israel, or of the strangers who live as foreigners in Israel, who gives any of his seed to Molech; he shall surely be put to death. The people of the land shall stone him with stones.

 

 

20:13 “‘If a man lies with a male, as with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

 

 

 

Deuteronomy 22

22:22 If a man be found lying with a woman married to a husband, then they shall both of them die, the man who lay with the woman, and the woman: so you shall put away the evil from Israel.

 

22:23 If there is a young lady who is a virgin pledged to be married to a husband, and a man find her in the city, and lie with her; 22:24 then you shall bring them both out to the gate of that city, and you shall stone them to death with stones; the lady, because she didn’t cry, being in the city; and the man, because he has humbled his neighbor’s wife: so you shall put away the evil from the midst of you.

 

 

Exodus

19:13 No hand shall touch him, but he shall surely be stoned or shot through; whether it is animal or man, he shall not live.’ When the trumpet sounds long, they shall come up to the mountain.”

 

Deuteronomy 17

17:3 and has gone and served other gods, and worshiped them, or the sun, or the moon, or any of the army of the sky, which I have not commanded;

17:4 and it be told you, and you have heard of it, then you shall inquire diligently; and behold, if it be true, and the thing certain, that such abomination is done in Israel,

17:5 then you shall bring forth that man or that woman, who has done this evil thing, to your gates, even the man or the woman; and you shall stone them to death with stones.

 

 

 

kilde:

http://ebible.org/web/indexfr.htm

Lenke til kommentar

Leviticus 20

20:2 “Moreover, you shall tell the children of Israel, ‘Anyone of the children of Israel, or of the strangers who live as foreigners in Israel, who gives any of his seed to Molech; he shall surely be put to death. The people of the land shall stone him with stones.

 

 

 

Deuteronomy 17

17:3 and has gone and served other gods, and worshiped them, or the sun, or the moon, or any of the army of the sky, which I have not commanded; 

17:4 and it be told you, and you have heard of it, then you shall inquire diligently; and behold, if it be true, and the thing certain, that such abomination is done in Israel, 

17:5 then you shall bring forth that man or that woman, who has done this evil thing, to your gates, even the man or the woman; and you shall stone them to death with stones.

 

 

 

kilde:

http://ebible.org/web/indexfr.htm

8244764[/snapback]

 

Ikke dårlig, men bibelen.no er mye enklere. Men så til det det gjaldt. Kjenner du til at Jesus og disiplene steinet eller drepte noen?

Lenke til kommentar
arvesynd den syndige natur som ifølge teologien er nedarvet hos menneskene, jf. gjerningssynd : han er stygg som arvesynden

8246510[/snapback]

 

 

Arvesynden er den forbannelse om du vil, som Adam brakte over menneskeslekten. Adam ble advart om at mennesket ville bli fratatt velsignelse og evig liv.

Lenke til kommentar
Er det noe som tyder på at de kristne på Jesus tid tok livet av de det her snakkes om? Nei. Det er guds straff det snakkes om. Under Moseloven var dette et bud som ble effektuert umiddelbart, men ikke under Jesus.

8238477[/snapback]

 

Jeg synes du skal lese posten før den du skrev akkurat nå.

Der er det nevnt en del eksempler på at "Skal dø" betyr "skal steines (av dem som oppdager lovbruddet) eller de fornærmede"

 

"Skal dø" er ikke noe som betyr at noen skal drepes av gud -- det er menneskene som skal steine disse til døde.

 

Vi ser at alle som tilber andre guder skal steines -- mens det bare står at hekser skal dø.

Vi kan trygt anta at hekser skal steines til døde...

 

Dessuten er det påpekt at man kan komme til himmelen *enten* ved å følge Jesus *eller* ved å følge det gamle testamentet til punkt og prikke.

Som innebærer at en del mennesker som gir gud ubehag skal dø.

 

Markus, kapittel 7:

6 Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet:

Dette folket ærer meg med leppene,

men hjertet er langt borte fra meg.

7 Forgjeves dyrker de meg,

for det de lærer, er menneskebud.

8 Dere har forlatt Guds bud, men holder fast på menneskers overlevering.»

9 Og han sa til dem: «Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering! 10 For Moses sa: ' Hedre din far og din mor', og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'.

 

Jesus selv sier at jødene ikke er følger gud sitt bud...

Jesus sier selv at de skal drepe dem som bruker onde ord mot sin mor og far.

 

Han mener ikke at de skal dø, som i "alle skal dø" -- han mener at de skal steines.

Hvorfor?

Fordi de absolutt fleste tilfellene hvor det står "skal dø" så står det også at de skal steines.

Hvis vi ser på den relative alvorligheten til de forskjellige lovbruddene med dagens øyne, så er det vitterlig ikke stor forskjell på å steine dem som har en annen tro og på å steine dem som sier noe ondt om sin mor og far; vanære og blasfemi.

8239526[/snapback]

 

Jeg gidder ikke lese en engelsk bibel som har språkdrakt fra middelalderen. Skal du gjengi noe så kom med noe oppdatert. Men jeg tror ikke du tok poenget mitt. La meg gjøre dette enkelt; Kjenner du til at Jesus og disiplene steinet eller drepte noen?

8244511[/snapback]

 

LES det du quotet fra meg...

 

Det er norsk -- og det forteller om en Jesus som klager på at jødene ikke steiner sine obsternasige barn.

 

For øvrig hadde ikke Jesus noen barn han kunne steine.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

 

LES det du quotet fra meg...

 

Det er norsk -- og det forteller om en Jesus som klager på at jødene ikke steiner sine obsternasige barn.

 

For øvrig hadde ikke Jesus noen barn han kunne steine.

8247095[/snapback]

 

Det er ikke det som skjer her. Han kritiserer de skriftlærde for å være skinnhellige. Det derfor det sies i samme kapittel <Da sa Jesus: «Jesaja profeterte rett om dere hyklere, slik det står skrevet: Dette folket ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg>.

 

Videre sier Jesus <20 Og han la til: «Det som går ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. 21 For innenfra, fra menneskehjertet, kommer de onde tankene: hor, tyveri, mord, 22 ekteskapsbrudd, grådighet, ondskap, svik, utskeielser, misunnelige øyne, spott, hovmod, vettløshet. 23 Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.»

 

Og hva slags tullete argument er det at Jesus ikke hadde barn selv? Peter hadde barn. Står det noe om steining?

Lenke til kommentar
og gjør mennesket urent.»

 

Og hva slags tullete argument er det at Jesus ikke hadde barn selv? Peter hadde barn. Står det noe om steining?

8247234[/snapback]

 

Var sønnen hans obsternasig?

Nei.

 

Sett deg inn i kulturen i midtøsten angående skam og vanære.

Muslimene er tross alt det nærmeste vi kommer de tidlige kristne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...