Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?


Anbefalte innlegg

arvesynd den syndige natur som ifølge teologien er nedarvet hos menneskene, jf. gjerningssynd : han er stygg som arvesynden

8246510[/snapback]

 

 

Arvesynden er den forbannelse om du vil, som Adam brakte over menneskeslekten. Adam ble advart om at mennesket ville bli fratatt velsignelse og evig liv.

8246688[/snapback]

 

Så alle spebarn er syndige fra fødselen av. Helt perverst! Barnet er dømt til evig lidelse før det lærte seg å snakke, før det lærte seg å tenke, før det lærte seg noe i det heletatt om kristendommen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arvesynden er den forbannelse om du vil, som Adam brakte over menneskeslekten.

Merkelig.

 

Ble ikke mennesket skapt perfekt og i Guds bilde?

 

Hvordan kan en perfekt skapning begå en uperfekt handling? Selv med fri vilje så ville Adam visst at å gjøre noe som er galt ikke er riktig, og ville derfor ikke gjort noe galt.

Lenke til kommentar
arvesynd den syndige natur som ifølge teologien er nedarvet hos menneskene, jf. gjerningssynd : han er stygg som arvesynden

8246510[/snapback]

 

 

Arvesynden er den forbannelse om du vil, som Adam brakte over menneskeslekten. Adam ble advart om at mennesket ville bli fratatt velsignelse og evig liv.

8246688[/snapback]

 

Så alle spebarn er syndige fra fødselen av. Helt perverst! Barnet er dømt til evig lidelse før det lærte seg å snakke, før det lærte seg å tenke, før det lærte seg noe i det heletatt om kristendommen!

8248019[/snapback]

 

Så du tviholder ennå på helveteslæren?

Lenke til kommentar

Arvesynden er den forbannelse om du vil, som Adam brakte over menneskeslekten. Adam ble advart om at mennesket ville bli fratatt velsignelse og evig liv.

8246688[/snapback]

 

Så alle spebarn er syndige fra fødselen av. Helt perverst! Barnet er dømt til evig lidelse før det lærte seg å snakke, før det lærte seg å tenke, før det lærte seg noe i det heletatt om kristendommen!

8248019[/snapback]

 

Et spedbarn er ikke syndig, det er ufullkomment. hvordan i all verden klarer du åtrekke disse banale konklusjonene?

Lenke til kommentar
Arvesynden er den forbannelse om du vil, som Adam brakte over menneskeslekten.

Merkelig.

 

Ble ikke mennesket skapt perfekt og i Guds bilde?

 

Hvordan kan en perfekt skapning begå en uperfekt handling? Selv med fri vilje så ville Adam visst at å gjøre noe som er galt ikke er riktig, og ville derfor ikke gjort noe galt.

8250671[/snapback]

 

Adam visste hva han gjorde, og han har ingen tilgivelse. Adam var i motsetning til oss fulkommen.

 

Og vær så vennlig å spar meg for Montanuslogikken. Selv vi ufullkomne vet når vi handler galt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Et spedbarn er ikke syndig, det er ufullkomment. hvordan i all verden klarer du åtrekke disse banale konklusjonene?

8251650[/snapback]

 

Et spedbarn er fullkomment, slik jeg har forstått skriften. "Du skal bli som et lite barn" osv. :)

Lenke til kommentar

 

Et spedbarn er ikke syndig, det er ufullkomment. hvordan i all verden klarer du åtrekke disse banale konklusjonene?

8251650[/snapback]

 

Et spedbarn er fullkomment, slik jeg har forstått skriften. "Du skal bli som et lite barn" osv. :)

8251773[/snapback]

 

Det er nok ikke det dette betyr. Om du forteller meg hvor dette står så kan jeg utdype det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Et spedbarn er ikke syndig, det er ufullkomment. hvordan i all verden klarer du åtrekke disse banale konklusjonene?

8251650[/snapback]

 

Et spedbarn er fullkomment, slik jeg har forstått skriften. "Du skal bli som et lite barn" osv. :)

8251773[/snapback]

 

Det er nok ikke det dette betyr. Om du forteller meg hvor dette står så kan jeg utdype det.

8251795[/snapback]

 

Så du bare venter på at jeg skal finne sitatet, slik at du kan komme med dine fortolkninger? Hva i det søte er du ute etter å oppnå? Du skal sitte på din opphøyde hesteræv, og vente på at jeg skal servere noe som du allerede har bestemt svaret på. Et barn er uskyldigeten selv, og hvis du ikke har fått det til å lure noen til å være med på et slikt forsøk, så har du egentlig ingen peiling.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det dette betyr. Om du forteller meg hvor dette står så kan jeg utdype det.

8251795[/snapback]

 

Så du bare venter på at jeg skal finne sitatet, slik at du kan komme med dine fortolkninger? Hva i det søte er du ute etter å oppnå? Du skal sitte på din opphøyde hesteræv, og vente på at jeg skal servere noe som du allerede har bestemt svaret på. Et barn er uskyldigeten selv, og hvis du ikke har fått det til å lure noen til å være med på et slikt forsøk, så har du egentlig ingen peiling.

8251916[/snapback]

 

Saklig. Jeg husker ikke selv hvor dette står og kunne tenke meg å se sammenhengen.

 

Jeg har ikke hevdet annet enn at nyfødte barn er uskyldig. Jeg sier de er født ufullkommen. Det vil si disponibel for sykdom, svakhet og død.

 

Men om du ikke ønsker å fortelle hvor skriftstedet står så gjerne for meg. Så kan jo du fortsette å kalle folk for hesteræv. Bølle.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Samepus har rett i at helvete ikke er godt definert i bibelen.

Det vi kaller for helvete er for det meste egentlig "cast out into outer darkness, and there shall be weeping and gnashing of teeth".

 

Men når vi ser i det gamle testamentet:

 

Revelation 14

14:9 And the third angel followed them, saying with a loud voice, If any man worship the beast and his image, and receive his mark in his forehead, or in his hand,

14:10 The same shall drink of the wine of the wrath of God, which is poured out without mixture into the cup of his indignation; and he shall be tormented with fire and brimstone in the presence of the holy angels, and in the presence of the Lamb:

14:11 And the smoke of their torment ascendeth up for ever and ever: and they have no rest day nor night, who worship the beast and his image, and whosoever receiveth the mark of his name.

 

Helvete er fremdeles ikke nevnt...

 

Revelation 20:

20:13 And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works.

20:14 And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death.

20:15 And whosoever was not found written in the book of life was cast into the lake of fire.

 

Her beskrives døden som venter mennesker som synder som en evig pinelse i flammehavet... Merkelig...

Men Samepus har rett; Ingen "Helvete" enda...

 

Luke 16:22-24

And it came to pass, that the beggar died, and was carried by the angels into Abraham's bosom: the rich man also died, and was buried; And in hell he lift up his eyes, being in torments, and seeth Abraham afar off, and Lazarus in his bosom. And he cried and said, Father Abraham, have mercy on me, and send Lazarus, that he may dip the tip of his finger in water, and cool my tongue; for I am tormented in this flame.

 

Fra evangeliet til Lukas... det var en fordel å lese det, som Jorgis ønsket at jeg skulle gjøre. Ikke noe helvete -- men evig tortur i flammer er ganske nært definisjonen vi bruker for helvete i dag...

 

2 Thessalonians 1:

1:8 In flaming fire taking vengeance on them that know not God, and that obey not the gospel of our Lord Jesus Christ:

1:9 Who shall be punished with everlasting destruction from the presence of the Lord, and from the glory of his power;

 

Fremdeles ikke "helvete"...

 

Nå er dette dobbelt-falsifisert:

Mennesker skal steine dem som "skal dø" -- og hvis noen skal dø en andre død i himmelen -- så er flammehavet der hvor disse andre-gangs-døde havner

 

Jeg har ikke hevdet annet enn at nyfødte barn er uskyldig. Jeg sier de er født ufullkommen. Det vil si disponibel for sykdom, svakhet og død.

8252052[/snapback]

 

*Enda* en som synes at gud er tvilsom, om ikke ond.

 

Dette går veien, du..!

 

Men...

Hvis du mener at gud er god -- vær snill å komme med referanser til gode ting gud har gjort.

Så langt er det:

 

Onde ting:

1 000 000x mord

(Unkjent antall)x Incest

1x sex med mindreårig

100x dødsdom-lover, med lovbrudd som går på "banning" og "kjærlighet", med over 10 000 dømte (minimum)

80 000 000 000x mennesker ute i mørket, hvor de gråter og gnisser tenner fordi de har brutt guds lov, og av disse fikk mesteparten aldri høre om gud (og mesteparten levde *før* Jesus angivelig befridde alle levende kristne mennesker fra *enten* synd, eller lov.)

500x selvmotsigelser og urettferdigheter i bibelen

1x lure vitenskapen ved å forandre verden slik at *alt* tyder på at jorden er over 4 milliarder år gammel, samt å plante dinosaurskjeletter, og utsette jorden for hurtig erosjon som ser ut som vanlig erosjon, samt absurde nivåer med fjelldannelse, både vulkansk og fjelldannelse på grunn av forsteining av leire på grunn av trykket ved plateforskyvning.

 

Gode ting:

1x Menneske skapt (Adam)

1x Menneske psuedo-klonet (Eva)

 

Og heretter så kan vi legge til at alle som dør en andre død, derav nektet himmelen, og dem som simpelten dør, uten å komme til himmelen -- de skal brenne i evigheter...

 

Oppdaterte første post med punkt "0.3: Helvete finnes ikke(...)" samt punkt "1.7: Jesus og Etikk"

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
En perfekt person lar seg da ikke lure?

 

Og Eva, ble ikke hun også laget perfekt/i Guds bilde?

8251191[/snapback]

Adam lot seg ikke lure, han lot seg forføre. Mot bedre vitende.

8251627[/snapback]

En perfekt person lar seg da ikke forføre mot bedre vitende?

 

Og Eva, ble ikke hun også laget perfekt/i Guds bilde? En perfekt person forfører da ikke andre mot deres vilje?

 

Adam visste hva han gjorde, og han har ingen tilgivelse. Adam var i motsetning til oss fulkommen.

Hvordan kan et fullkomment menneske gjøre noe som ikke er fullkomment? Hvis han gjør noe feil så er han jo ikke fullkommen, og da blir det hele en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

For å svare enkelt og greit. Det jeg kommer til å si har bred støtte i uio's religionshistorikere.

 

Tolkningene av Gud har vært mange. Kort fortalt har tolkningene tilpasset seg samfunnet. Fra å være en streng (meget streng) gud, har Gud blitt snillere med årene. I dag er han ganske snill.

 

Det er den generelle tolkningen av Gud som man må se på. Ikke den individuelle tolkningen, fordi denne vil alltid skille seg ut fra den generelle. Den generelle er korrekt siden den er, i siste instans, enten det er prester eller kristne, et talerør for de det gjelder og de som står for dette.

Lenke til kommentar
Den generelle er korrekt siden den er, i siste instans, enten det er prester eller kristne, et talerør for de det gjelder og de som står for dette.

8256464[/snapback]

 

Dette var en merkelig slutning å trekke. Hvem som formidler eller innehar tolkningen har da ingenting med hvor korrekt eller ukorrekt den er. Det kan godt tenkes at alle de kristne tar feil i sin tolking av hva gud er, uavhengig av hva den generelle tolkingen er.

Lenke til kommentar

 

Og heretter så kan vi legge til at alle som dør en andre død, derav nektet himmelen, og dem som simpelten dør, uten å komme til himmelen -- de skal brenne i evigheter...

 

Oppdaterte første post med punkt "0.3: Helvete finnes ikke(...)" samt punkt "1.7: Jesus og Etikk"

8252469[/snapback]

 

Det finnes ikke noe helvete, men det snakkes om ødeleggende ild. Det blir også kalt den annen død. Den annen død, eller ild, symboliserer død uten håp om oppstandelse. Ingen pine eller tortur. Bare død. Stein dau. Over. Slutt.

 

Det som står nevnt om gråt og tenners gnidsel er en beskrivelse om hvordan mennesker vil reagere når de skjønner at guds dag er begynt. Dommedag om du vil. Tenk også over hva tenners gnidsel betyr. Det er noe en forbinder med raseri, ikke smerte. Altså, det handler om mennesker som er rasende over at de valgte feil, eller at de er rasende på gud.

 

Men helvete vil du aldri finne noe om etter et litt grundig bibelstudie.

Lenke til kommentar
Men helvete vil du aldri finne noe om etter et litt grundig bibelstudie.

8275042[/snapback]

 

Det stemmer:

Men hvis du leser selekte sitater fra biblen i først post vil du se at det er snakk om evig liv i pinelse...

Evig gnissing av tennene...

Evig brenning på en evig flamme...

 

Gråt og gnissing av tenner er ikke noe vi i vesten beskriver som sinne.

 

Sinne og gråt hører ikke sammen i noen kultur -- og de eneste eksemplene jeg har på gnissing av tenner er når mennesker blir gjennomboret av kulen fra en AK eller M16 -- eller skarpe gjenstander, og knuser tennene fordi de biter så hardt sammen.

Man gnisser ofte med tennene når man blir utsatt for utålelige smerter.

(Jeg gjør i alle fall det...)

 

Hvorfor putter man en trebit i kjeften på mennesker når de skal opereres under dårlige forhold, uten bedøvelse?

Fordi de ikke skal skrike -- eller fordi de ikke skal svelge / bite av tungen og gnisse noe helt grasalt?

(Jeg vet ikke svaret på det sistnevnte -- men argumentet mitt er uansett det at bibelen på flere steder beskriver brenningen som en evig prosess...)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...