Gå til innhold

Er den kristne gud GOD eller OND?


Anbefalte innlegg

Hva faen er problemet? Han ser da ut som en velkledd person ...? Jeg hadde så gjerne gitt en slik fyr, med et sånt slips alt mitt jordiske gods ...! Hva er så galt med det?

8156431[/snapback]

 

I følge Vaio er han profet

8156515[/snapback]

Kan ikke lese din egen ironi?

Profeten postulere? Men kun Gud som vet den endelige dato? :whistle:

8156539[/snapback]

 

Hvor i Gospel av John snakkes det om år 2000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva faen er problemet? Han ser da ut som en velkledd person ...? Jeg hadde så gjerne gitt en slik fyr, med et sånt slips alt mitt jordiske gods ...! Hva er så galt med det?

8156431[/snapback]

 

I følge Vaio er han profet

8156515[/snapback]

Kan ikke lese din egen ironi?

Profeten postulere? Men kun Gud som vet den endelige dato? :whistle:

8156539[/snapback]

 

Hvor i Gospel av John snakkes det om år 2000?

8156694[/snapback]

http://www.religioustolerance.org/end_wrl10.htm

Lenke til kommentar
1:Tror heller ikke det er guds vilje at jeg skal sitte å skrive at han er god- fordi jeg er ikke i tvil om det.

2: Du er ikke villig til å ha noe med gud å gjøre.

8155403[/snapback]

 

1: Du er ikke i tvil på at gud er god.

Hvorfor er du ikke i tvil?

Dette er viktig å få rede på.

 

Er det fordi gud fikk foreldrene dine til å ha samleie i Norge, og fødte deg i Norge -- og ikke i midtøsten, hvor du ville blitt muslimsk dersom foreldrene dine var muslimske?

 

Eller finnes det andre grunner som du enda ikke har fortalt?`

 

2: Mange ateister har valgt å ikke tro på gud nettopp fordi denne guden din ikke bryr seg det døyt om menneskene, og ikke har giddet å legge fra seg spor som ikke kan forklares som "naturlig" gjennom vitenskap.

Når var sist han reddet noen fra en henrettelse? En avrettelse? En halshogging?

Tortur og drap -- mens offeret roper etter guds hjelp?

Jeg har sett et titalls mennesker -- kristne mennesker -- påkalle gud for så å få strupen skåret over og hodet kuttet av, uten så mye som ett tordenskrall i bakgrunnen.

Ikke ett sandkorn i øyet på dem som gjorde det.

Ikke en bit av reaksjon fra denne gode guden.

 

Hvorfor er det så vanskelig for en allmektig gud å gi ett lite tegn?

Ett lite pip?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg er kristen- og tror derfor på ALT som står der(i bibelen).

Også at man skal drepe homofile og at menn som har sex med menstruerende kvinner (og kvinnen han har sex med) skal utstøtes fra samfunnet?

 

 

Mange ateister har valgt å ikke tro på gud nettopp fordi denne guden din ikke bryr seg det døyt om menneskene

Denne formuleringen din var du svært uheldig med. Jeg kjenner ingen ateister som er ateister for å protestere mot Gud. Hvis så er tilfelle så er de jo ikke egentlig ateister.

 

Alle ateister jeg kjenner tror rett og slett ikke på Gud. De føler ikke sinne mot Gud eller noe slikt, siden de mener at Gud ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Hva faen er problemet? Han ser da ut som en velkledd person ...? Jeg hadde så gjerne gitt en slik fyr, med et sånt slips alt mitt jordiske gods ...! Hva er så galt med det?

8156431[/snapback]

 

I følge Vaio er han profet

8156515[/snapback]

Kan ikke lese din egen ironi?

Profeten postulere? Men kun Gud som vet den endelige dato? :whistle:

8156539[/snapback]

 

Hvor i Gospel av John snakkes det om år 2000?

8156694[/snapback]

http://www.religioustolerance.org/end_wrl10.htm

8156956[/snapback]

 

Fint om du kan peke det ut for meg, for jeg finner ingenting der om Johannesevangeliet, bare litt om Pave Johannes 13. :-)

 

Men vil gjerne påpeke et par (grove) feil i førstepost;

 

- Punkt 1.3, 1.4, 1.5 og 1.6 forutsetter en ting; en ubrutt linje mellom skapelse og nåtid. Ingen hendelser som på noen som helst måte kan ha forårsaket et brudd mellom mennesker og Gud. Har du hørt om syndefallet?

 

Punkt 1.2 - Du skal ikke drepe

- Stemmer. Svaret er at den gode Gud ikke aksepterer slik oppførsel fra sine etterfølgere. Gud griper derimot ikke inn direkte i alle sammenhenger, og de som dreper (synder) skal få sin rettferdige dom ved dommedag. Det er bare at straffen kommer litt senere og er mye hardere. Dette gjelder også Punkt 2.5.

- MEN husk at brudd på ett av budene er likestilt med å bryte alle, og at det i ytterste konsekvens ikke spiller noen rolle om du bryter budene. Brudd på et bud (synd) fører til døden ("syndens lønn er døden"), men Jesus tilbyr tilgivelse for alle disse syndene. Derfor er det ingenting i veien for at en morder, voldtektsmann eller en som begjærer en annen kvinne skal komme til himmelen, hvis en ber Jesus om tilgivelse og tror på ham.

- Men er ikke dette urettferdig, da? Hvis en diktator med millioner av liv på samvittigheten kommer til himmelen på grunn av tilgivelse og tro, og en snill person som (nesten) bare har gjort godt kommer til helvete?

- Svaret er at (Rom. 3) "Her er det ingen forskjell, for alle har syndet og mangler Guds herlighet.". Forskjellen mellom diktatoren og den snille fyren var ikke at den ene var mer god enn den andre, men at diktatoren i det minste klarte å se at han hadde syndet og trengte nåden, som er tilgjengelig for alle. At den snille personen valgte å ikke ta imot nåden er den personens skyld, ikke Guds.

 

Punkt 3.1:

Hvorfor tillater en god gud at den kristne vesten pumper olje ut av afrika og midt-østen -- når oljen tilhører *folket* i de respektive *ikke-demokratiene*, og ikke dem vi kjøper oljen fra?

-Guds veier er uransaklige?

 

En god Gud tillater ikke at vi i rike land bedriver uetisk virksomhet, og en god Gud er heller ikke en Gud som sitter passivt på sidelinjen og ikke bryr seg. En synd er en synd, dommen kommer ved dommedag.

 

Og påstanden din om at grunnleggere av røde kors og andre humanitære organisasjoner er blitt massemillionærer er bare tøys og fanteri. Henry Dunant (grunnlegger av Røde Kors) døde fattig uten engang en begravelsesseremoni. De andre grunnleggerne av Røde Kors står det lite om, men deres rikdom er ikke nevnt på noen måte, og det er trygt å anta at de ikke var massemillionærer.

According to his wishes, he was buried without ceremony in the Sihlfeld Cemetery in Zürich. In his will, he donated funds to secure a "free bed" in the Heiden nursing home always to be available for a poor citizen of the region and deeded some money to friends and charitable organizations in Norway and Switzerland. The remaining funds went to his creditors partially relieving his debt; his inability to fully erase his debts was a major burden to him until his death.

 

Eglantyne Jebb (grunnlegger av Redd Barna) var heller ikke en massemillionær. Sjekk fakta før du slenger rundt deg med påstander. :)

 

Hvorfor kommer disse sosiopatene til himmelen -- og ikke mennesker som fungerer i det daglige, snille mennesker som går ut av ett ekteskap fordi de ikke makter å utsette barna for mer krangling?

 

Hvorfor ønsker den gode gud bare sosiopater og psykopater i himmelen?

 

Gud ønsker ikke bare sosiopater og psykopater i himmelen, Gud ønsker _alle_ i himmelen. Det er her tilgivelse og Jesus og sånt kommer inn i bildet. Se kommentarene mine til punkt 1.2

 

Punkt 4.2:

- "Tings iboende faenskap" er et resultat av syndefallet, og at mennesket har vendt Gud ryggen.

- Planeten ble skapt for å vare til Jesu gjenkomst. Hvis Jesus kommer tilbake om 70 år, holder det fint med én planet.

- Hvorfor skulle Gud gi oss alt på et sølvfat, når vi nekter å følge ham? Hadde vært tøft med en bro til månen, men hadde det vært gagnlig?

 

Også at man skal drepe homofile og at menn som har sex med menstruerende kvinner (og kvinnen han har sex med) skal utstøtes fra samfunnet?

 

Hvor står det at man skal drepe homofile?

Lenke til kommentar

Det er mange som skal dø i følge 3.Mos.20:

 

9 Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham. 10 Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.

    11 Den som har samleie med sin fars kone, vanærer sin far. De skal begge dø; det hviler blodskyld på dem. 12 Når en mann har samleie med sin svigerdatter, skal de begge dø. De har gjort en motbydelig gjerning; det hviler blodskyld på dem. 13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. 14 Når en mann tar en kvinne og hennes mor til kone, er det skamløs ferd. Både han og kvinnene skal brennes. Slik skjensel må ikke finnes blant dere.

    15 En mann som har omgang med et dyr, skal dø, og dyret skal dere drepe. 16 Når en kvinne går til et dyr og parer seg med det, skal du drepe både kvinnen og dyret. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

    17 Når en mann gifter seg med sin søster, som har samme far eller samme mor som han, og de har sett hverandre nakne, da er det en skam, og de skal utryddes for øynene på sine landsmenn. Han har hatt samleie med sin søster og ført skyld over seg.

    18 Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk. (!)

 

...

 

    27 Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines; det hviler blodskyld på dem.

Lenke til kommentar
Det er mange som skal dø i følge 3.Mos.20:

 

9 Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham. 10 Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.

    11 Den som har samleie med sin fars kone, vanærer sin far. De skal begge dø; det hviler blodskyld på dem. 12 Når en mann har samleie med sin svigerdatter, skal de begge dø. De har gjort en motbydelig gjerning; det hviler blodskyld på dem. 13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. 14 Når en mann tar en kvinne og hennes mor til kone, er det skamløs ferd. Både han og kvinnene skal brennes. Slik skjensel må ikke finnes blant dere.

    15 En mann som har omgang med et dyr, skal dø, og dyret skal dere drepe. 16 Når en kvinne går til et dyr og parer seg med det, skal du drepe både kvinnen og dyret. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

    17 Når en mann gifter seg med sin søster, som har samme far eller samme mor som han, og de har sett hverandre nakne, da er det en skam, og de skal utryddes for øynene på sine landsmenn. Han har hatt samleie med sin søster og ført skyld over seg.

    18 Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk. (!)

 

...

 

    27 Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines; det hviler blodskyld på dem.

8157927[/snapback]

 

 

Unnskyld, men vet du i det hele tatt hva moseloven er?

Lenke til kommentar

Unnskyld, men vet du i det hele tatt hva moseloven er?

8158039[/snapback]

 

Loven som Jesus kom for å bekrefte, ikke avskaffe.

 

Les punkt 0.2 i første post.

8158083[/snapback]

 

Moseloven var selve grunnloven for jødene. Derfor ble den ikke fjernet. Men Moseloven gjaldt ikke andre enn jødene.

Lenke til kommentar

Sitat:

 

"Jeg er kristen- og tror derfor på ALT som står der(i bibelen)."

 

ALT sier vedkommende.

 

Hvis man ignorerer moseloven, så ignorerer man faktisk store deler av Bibelen. Altså er man en slik kristen som ignorerer alt som ikke passer en. Altså er man en falsk kristen.

Lenke til kommentar
Moseloven var selve grunnloven for jødene. Derfor ble den ikke fjernet. Men Moseloven gjaldt ikke andre enn jødene.

8158154[/snapback]

 

Vi trenger nesten en bekreftelse på at alle de kristne slipper å bli dømt etter jødisk lov.

 

Et bibelsted eller ti hvor det blir påpekt at jesus skal oppheve *loven* for alle som følger ham.

 

Se på muslimene i midtøsten i dag.

Disse er en formildet og mer sivilisert versjon av menneskene i midtøsten i år 0-200.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Sitat:

 

"Jeg er kristen- og tror derfor på ALT som står der(i bibelen)."

 

ALT sier vedkommende.

 

Hvis man ignorerer moseloven, så ignorerer man faktisk store deler av Bibelen. Altså er man en slik kristen som ignorerer alt som ikke passer en. Altså er man en falsk kristen.

8158394[/snapback]

Jeg satt og lettet etter den som skrev den.... lurer på hvem.. :hmm:

Lenke til kommentar
Moseloven var selve grunnloven for jødene. Derfor ble den ikke fjernet. Men Moseloven gjaldt ikke andre enn jødene.

8158154[/snapback]

 

Vi trenger nesten en bekreftelse på at alle de kristne slipper å bli dømt etter jødisk lov.

 

Et bibelsted eller ti hvor det blir påpekt at jesus skal oppheve *loven* for alle som følger ham.

 

Se på muslimene i midtøsten i dag.

Disse er en formildet og mer sivilisert versjon av menneskene i midtøsten i år 0-200.

8159499[/snapback]

 

Nye Testamentet er fullt av det du etterlyser.

 

Så Islam er sivilisert? Er det de siviliserte sevmordsbomberne du tenker på? Eller konebrenning?

Lenke til kommentar
Moseloven var selve grunnloven for jødene. Derfor ble den ikke fjernet. Men Moseloven gjaldt ikke andre enn jødene.

8158154[/snapback]

 

 

Husker du hvor det stod at moselåven bare omhandler jødene ?

8165432[/snapback]

 

 

Nei, men om du leser apostlenes gjerninger, tror jeg, vil du se at Jesu disipler hadde emnet oppe til debatt. Her blir det sagt hvem den gjaldt.

Lenke til kommentar

Nei, men om du leser apostlenes gjerninger, tror jeg, vil du se at Jesu disipler hadde emnet oppe til debatt. Her blir det sagt hvem den gjaldt.

8165511[/snapback]

 

Jeg har skumlest apostlenes gjerninger... Og fant ingenting som sier at loven ikke gjelder ikke-jøder; kun at veien til frelse er gjennom jesus, og ikke gjennom loven...

 

Men forutsatt at gud ikke har satt noen som helst lover for resten av verden...

Hvilke lover skal ikke-jødene ha da..?

 

Får ikke-jøder drepe over en lav terskel slik jødene får lov til, eller er det å drepe frekke barn et privilegium gudegitt jødene og nykristne alene?

 

Vi kan trygt anta at jødenes lov gjelder guds folk: Selv jøder som vendte om og ble kristne -- og at loven, dersom andre *ble* fritatt fra den, ikke gjelder dem...

 

Da får vi egentlig en litt tvilsom situasjon...

Jødenes lover gjelder jødene og de kristnede jødene...

 

Da må vel lokale lover gjelde for nye kriste; eller skal ikke-jøder være lovløse?

 

Hvis Sodoma og Gamorra var kristne...

Ville de fått lov til å drive hor og homoseksualitet helt fritt, akkurat som i dagens samfunn -- eller ville gud drept dem fremdeles, fordi de brøt moseloven?

 

Ville vi i norge fått lov til å drepe alle som bannet, og alle jenter som snakker i kirken -- eller får ikke vi lov til å følge moseloven..?

Lenke til kommentar
Jeg har skumlest apostlenes gjerninger... Og fant ingenting som sier at loven ikke gjelder ikke-jøder; kun at veien til frelse er gjennom jesus, og ikke gjennom loven...

 

Men forutsatt at gud ikke har satt noen som helst lover for resten av verden...

Hvilke lover skal ikke-jødene ha da..?

 

Får ikke-jøder drepe over en lav terskel slik jødene får lov til, eller er det å drepe frekke barn et privilegium gudegitt jødene og nykristne alene?

 

Vi kan trygt anta at jødenes lov gjelder guds folk: Selv jøder som vendte om og ble kristne -- og at loven, dersom andre *ble* fritatt fra den, ikke gjelder dem...

 

Da får vi egentlig en litt tvilsom situasjon...

Jødenes lover gjelder jødene og de kristnede jødene...

 

Da må vel lokale lover gjelde for nye kriste; eller skal ikke-jøder være lovløse?

 

Loven er allmenngyldig, og er ikke bare gitt i nedskrevet form.

 

12 Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. 13 For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal erklæres rettferdige. 14 For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium.

 

Ingen tvilsom situasjon, ingen lovløshet, og Jesse tok feil. :/

 

Hvis Sodoma og Gamorra var kristne...

Ville de fått lov til å drive hor og homoseksualitet helt fritt, akkurat som i dagens samfunn -- eller ville gud drept dem fremdeles, fordi de brøt moseloven?

 

1. Sodoma og Gomorra var i førkristen tid, så spørsmålet er i utgangspunktet meningsløst.

2. De ville aldri fått lov til å drive hor og homoseksualitet, og Gud gir heller ikke lov til det i dagens samfunn.

3. Forskjellen er reaksjonstidspunktet. Sodoma og Gomorra var muligens en demonstrasjon, for avskrekkende effekt, mao. Før Jesus ble synden straffet rått og brutalt mer eller mindre umiddelbart. Nå, etter Jesu komme, blir synden straffet først etter ens livsutgang, gitt at en omvender seg og tror.

 

Ville vi i norge fått lov til å drepe alle som bannet, og alle jenter som snakker i kirken -- eller får ikke vi lov til å følge moseloven..?

8166740[/snapback]

Hvor i moseloven står det at en skal drepe alle som banner eller som snakker i kirken? Eller bibelen generelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...