Gå til innhold

Utlendinger koster oss for mange liv per år!


Anbefalte innlegg

Mitt syn på denne saken er at så alt for mange stolte, hvite nordmenn nekter å åpne øynene for hvordan verden fungerer. Sannheten er at vi er et av de landene i verden som har best forutsetninger til å ta inn flyktninger og integrere dem på en god måte. Integrering er derimot et problem her til lands, og til dags dato er det heller ikke en prioritert politisk sak - hadde alle flyktninger fått den gode oppfølgingen vi har økonomi og kapasitet til å gi dem, hadde vi sett disse utenlandske "gangstergjengene" som har falt utfor den norske.. Uhm, hovedkulturen, hva nå enn definisjonen på den er. Poenget mitt her er uansett at vi sannsynligvis hadde sett mindre kriminalitet blant innvandrere.

 

Vi har en post-industriell økonomi hvor behovet for ufaglært arbeidskraft er marginal. Hvordan har du tenkt til å få dypt relgiøse analfabeter inn i jobb? Og hvorfor er det bare Ola Nordmann som skal ha ansvaret for å intergrere innvandrerne? Det er ikke akkurat vanskelig å finne eksempler på innvandrere som ikke har noe genuint ønske om å intergrere seg inn i det norske samfunnet annet enn for å få penger på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt syn på denne saken er at så alt for mange stolte, hvite nordmenn nekter å åpne øynene for hvordan verden fungerer. Sannheten er at vi er et av de landene i verden som har best forutsetninger til å ta inn flyktninger og integrere dem på en god måte. Integrering er derimot et problem her til lands, og til dags dato er det heller ikke en prioritert politisk sak - hadde alle flyktninger fått den gode oppfølgingen vi har økonomi og kapasitet til å gi dem, hadde vi sett disse utenlandske "gangstergjengene" som har falt utfor den norske.. Uhm, hovedkulturen, hva nå enn definisjonen på den er. Poenget mitt her er uansett at vi sannsynligvis hadde sett mindre kriminalitet blant innvandrere.

 

Vi har en post-industriell økonomi hvor behovet for ufaglært arbeidskraft er marginal. Hvordan har du tenkt til å få dypt relgiøse analfabeter inn i jobb? Og hvorfor er det bare Ola Nordmann som skal ha ansvaret for å intergrere innvandrerne? Det er ikke akkurat vanskelig å finne eksempler på innvandrere som ikke har noe genuint ønske om å intergrere seg inn i det norske samfunnet annet enn for å få penger på trygdekontoret.

8049378[/snapback]

Først kan jeg bare si med en gang at jeg misliker all form for religion, sånn til opplysning. Ikke at du antydet dette på noen måte, men jeg tenker at det for folk som leser kan være ei grei opplysning å ha i bakhodet.

 

Vel, det er mange "drittjobber" i Norge. I den forstand tenker jeg på kantineselgere, lagerarbeidere, vaskere, og andre jobber de aller fleste faglærte helst vil slippe unna. Jeg ser for meg at ufaglærte utlendinger derimot, vil ha små problemer til å ta i mot disse jobbene. Hvis staten inngår avtaler med bedrifter som trenger denne type arbeidskraft, vil vi fort kunne få mange innvandrere i arbeid. I tillegg er det god plass til arbeidere i primærnæringen, så vidt jeg vet.

 

Dette vil selvsagt kreve at ufaglærte nordmenn vil måtte tåle å bli "utkonkurrert" av utlendinger i enkelte jobber, men dette får så være. Vi har et så solid skolesystem her til lands, at de som har utnyttet det dårligst får føye seg. Selv om jeg i utgangspunktet er for best mulig behandling av - og tilrettelegging for - alle.

 

En annen ting er begrepet flyktning/innvandrer. Selvsagt er det uønskelig at en som kommer fra forholdsvis gode vilkår (eventuelt gjør det dårlig i sitt eget samfunn på grunn av egen vilje, eller mangel på sådan) drar til Norge for å snylte på at samfunnet her til lands fungerer så godt. Likevel er jeg overbevist om at de fleste innvandrere er her fordi de av ukjente grunner ikke kan bo i sitt eget land.

 

Edit: Grunnen til at Ola Nordmann, eller den norske staten, bør ta hovedansvaret for integrering, er at det vil fungere best på den måten, i og med at vi på sett og vis "tvinger" alle innvandrere til å integrere seg. Svært mange vil utvilsomt ta dette ansvaret selv, men vi gjør likevel mange en stor tjeneste. Som flere har poengtert tidligere, mange som faller ut av samfunnet gjør det nettopp på grunn av dårlig integrering.

Endret av toysegutten
Lenke til kommentar
Vel, det er mange "drittjobber" i Norge. I den forstand tenker jeg på kantineselgere, lagerarbeidere, vaskere, og andre jobber de aller fleste faglærte helst vil slippe unna. Jeg ser for meg at ufaglærte utlendinger derimot, vil ha små problemer til å ta i mot disse jobbene. Hvis staten inngår avtaler med bedrifter som trenger denne type arbeidskraft, vil vi fort kunne få mange innvandrere i arbeid. I tillegg er det god plass til arbeidere i primærnæringen, så vidt jeg vet.

 

Endel innvandrere kommer fra patrikalske kulturer hvor vaskejobber anses for å være kvinnejobber.

Selv ufaglærte jobber som lagerarbeid ol. forutsetter at man kan lese/skrive norsk, kjøre gaffeltruck, bruke datamaskin osv. Primærnæringene blir bare mindre og mindre på bekostning av sørvisnæringer, og jeg kan ikke se at de skriker etter arbeidskraft og dessuten har innvandrere en tendens til å bosette seg i nærheten av sine landsmenn på Oslo Øst og der finner du ikke mange bondegårder eller fiskebåter.

 

Dette vil selvsagt kreve at ufaglærte nordmenn vil måtte tåle å bli "utkonkurrert" av utlendinger i enkelte jobber, men dette får så være. Vi har et så solid skolesystem her til lands, at de som har utnyttet det dårligst får føye seg. Selv om jeg i utgangspunktet er for best mulig behandling av - og tilrettelegging for - alle.

Høres ut som apartheid hvor etniske nordmenn er underklassen.

En annen ting er begrepet flyktning/innvandrer. Selvsagt er det uønskelig at en som kommer fra forholdsvis gode vilkår (eventuelt gjør det dårlig i sitt eget samfunn på grunn av egen vilje, eller mangel på sådan) drar til Norge for å snylte på at samfunnet her til lands fungerer så godt. Likevel er jeg overbevist om at de fleste innvandrere er her fordi de av ukjente grunner ikke kan bo i sitt eget land.

Hvorfor er du overbevist om dette? Det er ikke spesielt uvanlig å finne asylsøkere som har slipt vekk fingeravtrykkene og kastet id-papirer - ingen av delene tyder på at man har sitt på det rene.

Edit: Grunnen til at Ola Nordmann, eller den norske staten, bør ta hovedansvaret for integrering, er at det vil fungere best på den måten, i og med at vi på sett og vis "tvinger" alle innvandrere til å integrere seg. Svært mange vil utvilsomt ta dette ansvaret selv, men vi gjør likevel mange en stor tjeneste. Som flere har poengtert tidligere, mange som faller ut av samfunnet gjør det nettopp på grunn av dårlig integrering.

8049679[/snapback]

 

Vi tvinger ingen til å flytte til Norge, bør det ikke være gjestenes ansvar å tilpasse seg samfunnet og ikke omvendt?

Lenke til kommentar
Vi tvinger ingen til å flytte til Norge, bør det ikke være gjestenes ansvar å tilpasse seg samfunnet og ikke omvendt?

8050037[/snapback]

Tjener det oss å nekte å ta ansvar, da? Nei, det gjør det ikke. Problemstillingen er hvordan vi skal integrere innvandrere bedre, ikke hvor mye det er deres ansvar.

 

Dette føler jeg at du sporer veldig av på. På tross av at du innehar endel allmennkunnskap, er det tydelig at du har bestemt deg for å overse essensen i det jeg sier. Dette handler ikke om "blablabla, det er ikke vår jobb å ta ansvar for andre", men hva som tjener samfunnet best. Som sagt, vi har lite arbeidsledighet her til lands. Dermed har vi bedre forutsetninger til å få innvandrerne i arbeid enn mange andre land.

 

Høres ut som apartheid hvor etniske nordmenn er underklassen.

For deg, kanskje, siden du tross alt er helt på et sidespor - og i tillegg har svært liten vilje til å finne løsninger på integreringsproblemet. Med vilje kommer løsninger, og for min del høres forslaget ut som en fin måte å få til integrering på. For øvrig bidrar sammenligningen din med apartheid kun til å gjøre slik at folk tar deg mindre seriøst.

Lenke til kommentar
Jeg lenge påstått med god grunn at innvandrere står for de fleste grove overfalsvoldtekter i Oslo og i andre Norske byer.

 

Nå viser statistikk fra 2004 at over 65% av alle voldtekter i Oslo var det en person av utenlandsk opprinnelse som sto bak.

 

kilde: http://www.nettavisen.no/ioslo/article914100.ece

 

Dette var nå ikke om drap, men voldetker, jeg syns det er lik så viktig!

8046529[/snapback]

I Norge blir mellom 8000 og 9000 kvinner voldtatt hvert år. Ca 700 av disse blir anmeldt. Kun 6,5 % av de anmeldte gjerningsmennene ble dømt i 2001. I Oslo i 2000 ble det anmeldt 111 voldtekter, av disse var ikke-vestlige innvandrere overrepresentert, omtrent 2 av 3 var ikke-vestlige innvandrere - noe som kunne være med å å underbygge argumentet ditt. Men la oss se det på en litt annen måte:

Antall innbyggere i Oslo: 507 467

Antall ikke-vestlige innvandrere i Oslo: 72 568 (14,3%)

50% av den totale befolkningen i Oslo er menn (det finnes veldig få kvinner som voldtar, så dem får vi sette utenfor).

 

Da vet vi at det er registrert 253 733 menn i Oslo. Av disse beregner vi at 36 284 er innvandrere, selv om dette tallet nok er noe høyere. Grunnen til dette er at andelen "unge menn som bor i byer" er større for innvandrere enn resten av befolkningen.

 

Av ca 36 500 innvandrermenn i Oslo har 72 av dem blitt anmeldt for voldtekt. Det betyr 0,197 %, eller 2 promille av mannlige innvandrer i Oslo har blitt voldtektsanmeldt i 2000.

 

222 kvinner oppsøkte voldtektsmottaket på Legevakten i Oslo i fjor. Bare 67 har anmeldt forholdet til politiet. Dette er, dessverre, ny rekord for mottaket. 70% av voldtektssakene blir med andre ord aldri etterforsket (Tallet er ikke absolutt - siden mange ofre aldri oppsøker voldtektsmottak).

 

Hvordan skjer en voldtekt? Veldig ofte er det slik at vårt bilde av en voldtekt er en syk mann som gjemmer seg i en park eller ved Akerselva etter mørkets frembrudd, og voldtar tilfeldig forbipasserende jenter. Dette er ikke "normalen". Flertallet (jeg fant dessverre ikke statistikken for dette) av voldtektsofre blir voldtatt av en person de kjenner, ikke av en fremmed mann i en mørk bakgate.

 

Hvordan fordelingen av gjerningsmenn er ved mørketallene på voldtekt er det vanskelig, om ikke umulig, å si noe om. Det er slett ikke sikkert at forelingen er lik den i de anmeldte tilfellene. Tilbake til innvandrerne som voldtar, og spesielt flertallet som ikke gjør det. Er det slik at 2 promille av innvandrere gir noen holdepunkter for å si noe om hvordan hele gruppen innvandrere er?

Lenke til kommentar
Vi tvinger ingen til å flytte til Norge, bør det ikke være gjestenes ansvar å tilpasse seg samfunnet og ikke omvendt?

8050037[/snapback]

Tjener det oss å nekte å ta ansvar, da? Nei, det gjør det ikke. Problemstillingen er hvordan vi skal integrere innvandrere bedre, ikke hvor mye det er deres ansvar.

 

Dette føler jeg at du sporer veldig av på. På tross av at du innehar endel allmennkunnskap, er det tydelig at du har bestemt deg for å overse essensen i det jeg sier. Dette handler ikke om "blablabla, det er ikke vår jobb å ta ansvar for andre", men hva som tjener samfunnet best. Som sagt, vi har lite arbeidsledighet her til lands. Dermed har vi bedre forutsetninger til å få innvandrerne i arbeid enn mange andre land.

 

Intergrering er ikke noe vi kan tre over hodene på folk, de må selv ha en interesse for det. Jeg ser gjerne at staten tilbyr kurs ol. for å hjelpe innvandrerne i å intergrere seg, men de må selv ta de nødvendige skrittene for å intergrere seg. Altfor mange førsteklassinger i Oslo som er både født og oppvokst i Norge har et skremmende dårlig om ikke-eksisterende norsk vokabular.

 

Forøvrig har vi ikke spesielt lav arbeidsløshet i Norge, vi kaller langtidsarbeidsledige for uføretrygdede.

 

For deg, kanskje, siden du tross alt er helt på et sidespor - og i tillegg har svært liten vilje til å finne løsninger på integreringsproblemet. Med vilje kommer løsninger, og for min del høres forslaget ut som en fin måte å få til integrering på. For øvrig bidrar sammenligningen din med apartheid kun til å gjøre slik at folk tar deg mindre seriøst.

8050221[/snapback]

"Beklager, men du kan ikke få jobben fordi du er etnisk norsk". Jeg syntes ikke dette er noe spesielt pent virkemiddel for å få innvandrerne ut i jobb. Bør vi ikke ha et støtteapparat for alle som faller utenfor samfunnet, ikke bare innvandrerne?

Lenke til kommentar
Blah, la oss spare oss for bryet, hiv de ut :) Så slipper vi å tenke på det.  Brutalt? Ja kanskje, men er ikke verden brutal? Jo :) Every man for himself ;)

8050236[/snapback]

 

 

Jeg vil tro en stor andel av de du vil hive ut er andregenerasjons innvandrere, har ikke de like stor rett på landet som du?

Lenke til kommentar
Hva mener du med dette? Om du hinter til samene så er de ikke urbefolkningen til Norge selv om det står på papiret, de kommer fra et land sør for mongolia.

8046889[/snapback]

 

Haha, hva er poenget ditt? Samene kom fra Asia, og vi kom fra Afrika(det gjorde samene også, før de kom til Asia), det forandrer ikke det faktum at samene kom her før oss, vel? ;)

 

Forøvrig er tanken om et norsk folk og kultur bare tull. Vi har ikke en gang et eget språk lenger, men en form for Dansk, som igjen er en form for Tysk. Vi har ikke en egen rase(ingen andre land har det lenger heller) men består for det meste av en blanding av rødhårede anglo-saksere og brunhårede germanere. Og vår kultur, ja hva er egentlig norsk kultur? Ikke vet jeg. Slutt å kjemp mot det flerkulturelle samfunnet, for vi har allerede hatt det i tusen år.

8047286[/snapback]

 

 

Poenget mitt er at samene ikke har vært her lenge nok i forhold til den germanske rase at de kan regnes som urbefolkningen til Norge. Om du kan bevise det motsatte, vil jeg gjerne se de bevisene :) Så kommer du sikkert med at jeg ikke kan bevise at den germanske har vært her lengre enn samene. Vell, samene som ikke er utvannet av hvite har veldig asiatiske preg, og mens Norden/Europa generelt alltid vært hvit på både tegninger, og andre former for symboler. For meg er dette i hvertfall bevis nok på at de har vært her lengre enn samene.

Lenke til kommentar
Blah, la oss spare oss for bryet, hiv de ut :) Så slipper vi å tenke på det.  Brutalt? Ja kanskje, men er ikke verden brutal? Jo :) Every man for himself ;)

8050236[/snapback]

 

 

Jeg vil tro en stor andel av de du vil hive ut er andregenerasjons innvandrere, har ikke de like stor rett på landet som du?

8050346[/snapback]

 

Stemmer :) Ekstrem som jeg er ;)

Lenke til kommentar
Blah, la oss spare oss for bryet, hiv de ut :) Så slipper vi å tenke på det.  Brutalt? Ja kanskje, men er ikke verden brutal? Jo :) Every man for himself ;)

8050236[/snapback]

Hvem er "de"?

Behøver vi å gjøre verden mer brutal enn nødvendig?

"Every man for himself"? Så hvorfor bryr du deg, da?

8050339[/snapback]

 

 

Om du ikke skjønner hvem jeg mener, er du rett å slett dum.

 

Hvorfor jeg bryr meg? Gjør jeg egnetlig det? Nei, sier min mening jeg :)

Lenke til kommentar
Blah, la oss spare oss for bryet, hiv de ut :) Så slipper vi å tenke på det.  Brutalt? Ja kanskje, men er ikke verden brutal? Jo :) Every man for himself ;)

8050236[/snapback]

En ideologi som minner meg om sosialdarwinismen - en ideologi jeg hater for over alt i verden. Dessuten var innlegget dtt så hjelpesløst dårlig og preget av at du har null gode argumenter å komme med, samtidig som det beviser at du generaliserer på det verste - og det på en særdeles rasistisk (ja, du hørte meg,) måte. Beklager, men etter min mening er det sånne som deg Norge hadde tjent best på å sende til Somalia.

Lenke til kommentar
Okei, bra du innrømmer at du er dum i hvertfall :) Folk med ikke etnisk bakgrunn tenker jeg på ;)

 

Alle har en mening, enten de vil det eller ikke :)

8050407[/snapback]

 

etnisk adj. gr.

 

som hører til et folkeslag el. en rase

 

Så folk som ikke tilhører et folkeslag eller en rase må hives ut. Noen av oss er faktisk så dumme at de gjerne vil se logiske argumenter og riktig bruk av begreper.

Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at samene ikke har vært her lenge nok i forhold til den germanske rase at de kan regnes som urbefolkningen til Norge. Om du kan bevise det motsatte, vil jeg gjerne se de bevisene :) Så kommer du sikkert med at jeg ikke kan bevise at den germanske har vært her lengre enn samene. Vell, samene som ikke er utvannet av hvite har veldig asiatiske preg, og mens Norden/Europa generelt alltid vært hvit på både tegninger, og andre former for symboler. For meg er dette i hvertfall bevis nok på at de har vært her lengre enn samene.

8050350[/snapback]

 

Arkeologiske bevis tyder på at samene kom til Finland for ca. 10 000 år siden, altså lenge før germanerne.

Lenke til kommentar
Okei, bra du innrømmer at du er dum i hvertfall :) Folk med ikke etnisk bakgrunn tenker jeg på ;)

 

Alle har en mening, enten de vil det eller ikke :)

8050407[/snapback]

 

etnisk adj. gr.

 

som hører til et folkeslag el. en rase

 

Så folk som ikke tilhører et folkeslag eller en rase må hives ut. Noen av oss er faktisk så dumme at de gjerne vil se logiske argumenter og riktig bruk av begreper.

8050426[/snapback]

 

Jeg redigerte, skrivefeil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...