Gå til innhold

Nokia N95 - Diskuter den her!


2bb1

Anbefalte innlegg

Tja, søppel er kanskje ikke rette definisjonen, men ikke langt unna iallefall. Vitsen med n95 er gpsn og 5 mp kamera(jaja, wlan er ikke dumt)

Men kjøper den ikke hvis gps ikke funker til navigering.

 

Hadde vært fint hvis noen fant ut av det altså=)

8049598[/snapback]

 

Kartprogrammet som følger med (smart2go) vil fungere til navigering, men nokia har valgt å la denne funksjonen være abb.tjeneste som man må betale for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som lurer på hvor kraftig GPS-mottakeren er og om andre produsenter (som TomTom) kan brukes på N95 fant jeg dette under My-Symbians anmeldelse av N95:

 

"The N95 features a built-in GPS receiver. It's the same chip you can find in the Nokia E90. It's quite sensitive and after obtaining fix it keeps working indoors and under heavy foliage, but it's slightly less sensitive and also slightly less accurate than SiRF Star III based receivers. Besides the usual Landmarks and Position applications, the N95 also comes with Smart2Go software. Mapping functionality is free; navigation and city guides services can be purchased as extra options. Unfortunately, no other existing S60 3rd Edition GPS software is able to take advantage of the built-in receiver because all of them are 'hardcoded' to communicate with Bluetooth GPS devices via the Serial Port Profile. But of course N95 and E90 optimized versions supporting their internal receivers will soon be released by developers (the location API is available to developers), so it's only a matter of time."

 

Altså, GPS'en fungerer innendørs og det er fullt mulig for andre produsenter å lage programvare som er kompatibel med N95's innebygde GPS

 

Og for de som er redde for at N95 er treg fant jeg dette litt lenger ned i artikkelen:

"The N95 is fast. It uses the same hardware platform as the Nokia N93. However, GLBenchmark results are currently about 10-20% worse than N93's, most probably due to early unoptimized firmware as there are no reasons for the retail N95 to be slower than N93. Let's wait for final firmware and then compare the two. (...) Menu operations, image processing, video recording and playback, 3D graphics in games (e.g. System Rush), web browsing - everything works very fast."

 

Syns ting ser bra ut jeg :cool:

Lenke til kommentar
Tja, søppel er kanskje ikke rette definisjonen, men ikke langt unna iallefall. Vitsen med n95 er gpsn og 5 mp kamera(jaja, wlan er ikke dumt)

Men kjøper den ikke hvis gps ikke funker til navigering.

 

Hadde vært fint hvis noen fant ut av det altså=)

8049598[/snapback]

 

Kartprogrammet som følger med (smart2go) vil fungere til navigering, men nokia har valgt å la denne funksjonen være abb.tjeneste som man må betale for.

8051517[/snapback]

Kartene blir gratis, men skal du ha voice-navigering og guider er dette noe du må abbonere på (£5,50 pr mnd for voice mener jeg å huske). Så selve kartprogrammet et ikke noe du må abbonere på :)

 

Edit: Les -Guardians- inlegg, der står det du trenger å vite.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Fikk prøve N95 for første gang på jobben i dag. Var bare en liten 5-minutters test, men rakk å få et solid inntrykk av telefonen. Den virket svært rask og var rett og slett rå-lekker.

 

Var såvidt inne i GPS-programmet, men fikk ikke GSP-mottakeren til å fungere i bygningen jeg satt (muligens mange støykilder der jeg satt).

 

Som sagt; fikk ikke testet den så mye og har ikke så mye fornuftig å komme med. Men det lille jeg testet var i hvert fall stort sett positivt.

 

Siden bedriften jeg jobber for nå har fått testeksemplarer regner jeg med at den snart vil dukke opp andre steder også! Og det er kanskje interessant i seg selv... ?

Lenke til kommentar

N95 sin GPS viser deg hvor du er i det øyeblikk du starter GPS'en. Du legger inn en rute (med andre ord en strek fra A til B) som du følger og GPS'en viser deg hvor på denne ruta du er. Det er som en hver annen GPS, bare at du har ikke den stemmeopplesningen o.l du har i biler. Det er vel mulig at det er den bilmonterte som er mest "populær" og det er den folk forbinder med GPS, men det er flere typer...

Lenke til kommentar
Du har ikke fått med deg at det er forskjell på Micro-SD og Mini-SD du altså? N95 har et spor for MICRO-SD, jeg sier igjen: MICRO-SD og gjentar gjerne: MICRO-SD!

 

Got it?

8060813[/snapback]

 

Hmm.. Ok.. På Prisguide står det:

 

Minnekorttype:  Micro-SD/T-Flash, Mini-SD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...