Gå til innhold

Piracy kills music


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan vel diskuteres her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=713278

 

Som jeg skriver i denne tråden, synes jeg det er ganske ironisk å se likheten mellom slagordet og logoen til denne kampanjen, for å så sammenlikne med en lignende britisk kampanje fra 80-tallet:

 

post-13881-1171450500.jpg

 

post-13881-1171450659.jpg

 

Sist jeg sjekket "drepte" ikke 'home-taping' musikken. Piratkopiering kommer heller ikke til å gjøre det. Dette er bare platebransjen som skjelver i buksene, fordi de er redde for å tape litt penger.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

La meg sitere Silenoz fra Dimmu Borgir (fritt etter hukommelsen):

"Jeg tror metalpublikummet er så trofast at de kjøper plater uansett. Piratkopiering gir oss bare nye satsingsområder, og vi må stille høyere krav til oss selv. Mens det før var fra platesalg vi tjente pengene våre, må satser vi nå mer på konserter og salg av diverse merchandise."

For meg stemmer dette i hvertfall, jeg kjøper album selv om jeg har dem på piratversjon. Det hender ofte jeg finner en piratversjon av et album av et band jeg aldri har hørt før, for deretter å kjøpe flere album av bandet fordi det falt i smak. Jeg hadde for eksempel aldri kjøpt Taake, Sodom eller Isengard hvis jeg ikke hadde hørt noe av dem på forhånd.

 

Men, det er klart jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor noen band. Men jeg støtter da klart opp om bandene når jeg kjøper klær av dem og går på konserter?

Lenke til kommentar
En rar teori:

Hvis jeg laster ned et album, så taper bansjen 200. MEN på gunn av at jeg lastet ned dette albumet, fant jeg en  ny artist, og gikk og kjøpte 3 album. Da tjener de penger.  :blink:

8019451[/snapback]

Den første setningen din er feil.

 

Dersom jeg laster ned et album er det slettes ikke sikkert at jeg hadde kjøpt albumet uansett, så det er en ganske stor sjans for at de ikke taper noen verdens ting. Jeg lever tross alt på et stipend/lån, så jeg prioriterer et sted å bo og mat i magen før jeg tenker på musikk. Men det skal sies at enkelte band, slik som Borknagar og Opeth, som jeg antakeligvis aldri hadde oppdaget om jeg måtte ha betalt for å høre gjennom albumene et par ganger, vekker følelser som gjør at jeg har lyst til å donere penger til dem, siden de er så uhyre gode.

Lenke til kommentar

Kunne ikke piracykillsmusic.no subsidiert de fattige artistene og plateselskapene istedet for å lage denne siden?

 

Og forresten, en banan koster ikke 8kr. Jeg pleier å få 2 for 5.50 på Kiwi.

 

Men uansett, folk har piratkopiert musikk siden musikken kom. Har hørt at folk kopierte LP-plater ved at de lagde former av orginalen og støpte om.

Og i øst-europa finnes det jo platebutikker med bare piratkopiert musikken. Så det er ikke bare internett som har skylda.

Lenke til kommentar
Nei, jeg angrer ikke i det hele tatt. Jeg fikk faktisk lyst til å banke opp han tosken som forteller denne historien.

8019697[/snapback]

det høres ut som aksel hennie

8019852[/snapback]

Ja, det er han.

Vi skulle ha en diskusjon om piratkopiering på skolen der en gruppe var for og en var imot. Den ble avsluttet etter 1 min fordi ingen klarte å spille på den siden som var imot :!:

Lenke til kommentar
For meg stemmer dette i hvertfall, jeg kjøper album selv om jeg har dem på piratversjon. Det hender ofte jeg finner en piratversjon av et album av et band jeg aldri har hørt før, for deretter å kjøpe flere album av bandet fordi det falt i smak. Jeg hadde for eksempel aldri kjøpt Taake, Sodom eller Isengard hvis jeg ikke hadde hørt noe av dem på forhånd.

8020700[/snapback]

Samme her. De aller fleste av cdene jeg kjøpte i 06 hadde jeg lastet ned først, og mange av bandene jeg lastet ned cder av hadde jeg ikke hørt før. Altså fikk disse bandene seg en ny fan fordi jeg lastet ned en cd og hørte. Om jeg ikke hadde gjort det, ville jeg nemlig heller aldri ha kjøpt cdene i etterkant.

Lenke til kommentar

For meg er situasjonen den samme som for Nyhus og Arrosiach. Jeg laster ned album, hvis jeg syns det er bra kjøper jeg det som oftest på CD også.

 

Jeg tror piratkopiering av musikk går begge veier. For listepop musikerene som lever av at uvitende tenåringer osv. skal kjøpe CD'en, blir det litt kritisk. Men for undergrunnsband som er på vei opp i musikkverdenen, og trenger alt av publisitet de kan få, er piratkopiering en bra måte å bli sett på.

Lenke til kommentar
Helt klart -Nyhus-, men jeg skjønner godt at listepop-utøvere er litt leie seg. Det publikummet som hører på topp20-musikken er langt fra like trofaste som metalfansen.

8021413[/snapback]

Men, jeg tror at disse listepopmenneskene mest sannsynlig ikke hadde kjøpt musikken uansett. Om de ikke hadde kunnet laste den ned, tror jeg heller bare de hadde latt vær å høre på den.

Lenke til kommentar
Helt klart -Nyhus-, men jeg skjønner godt at listepop-utøvere er litt leie seg. Det publikummet som hører på topp20-musikken er langt fra like trofaste som metalfansen.

8021413[/snapback]

Men, jeg tror at disse listepopmenneskene mest sannsynlig ikke hadde kjøpt musikken uansett. Om de ikke hadde kunnet laste den ned, tror jeg heller bare de hadde latt vær å høre på den.

8021889[/snapback]

 

Listepop er jo det som selger mest så hva var egentlig det for en påstand? Hvis Britney Spears f.eks selger tre mill av et album når det albumet er tilgjengelig gratis på nett, tror du ikke hun ville solgt langt mer om det ikke hadde vært det?

Lenke til kommentar
Det jeg stusser mest over er at piracykillsmusic.no ser ut til å ha satt opp et Google adword reklame på ordet "www.diskusjon.no", ville nå tro at det var mer relevante ord å bruke men..

8022093[/snapback]

:!:

Folk finner på mye rart. Jaja, man kan ikke beskylde de som står bak den siden for å være de skarpeste brødene i skapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...